Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Zelfde naam gebruiken .nl .net

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een idee voor mijn website het volgende probleem is dat .nl al bestaat.
Nu zie ik dat .net vrij is, het is dan wel de zelfde naam als .nl mag dat zomaar?

Ook heb ik een idee dat die site van mij lijkt op een andere site met het zelfde idee alleen dan een andere wel een andere naam.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11 16:59

Kek

3flix

ja dat mag, tenzij er een naamsrecht aan verbonden is. maar zonder verdere informatie kunnen we er niet veel over zeggen..

Verwijderd

Topicstarter
Kek schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:07:
ja dat mag, tenzij er een naamsrecht aan verbonden is. maar zonder verdere informatie kunnen we er niet veel over zeggen..
Wat houd naamsrecht in dan precies?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:05:
Ook heb ik een idee dat die site van mij lijkt op een andere site met het zelfde idee alleen dan een andere wel een andere naam.
Dingen die op elkaar lijken is niet zo'n probleem. Hou er alleen rekening mee dat je geen copyrights schendt.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:12:
[...]

Dingen die op elkaar lijken is niet zo'n probleem. Hou er alleen rekening mee dat je geen copyrights schendt.
Ik heb een andere template als hij alleen de naam is het zelfde, dan kan ik dus geen boete krijgen ?:)

• Kek

Kek

3flix

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Het recht om een merknaam te gebruiken als bedrijf/persoon.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-11 00:39
[...]

Het gaat dan over merk- en handelsnamen, ofwel iemand anders mag niet zomaar een ander zijn of haar naam gebruiken om zo klanten te vergaren.

Ofwel; als bedrijf XYZ merkrecht heeft op XYZ (of als dat haar handelsnaam is), zij levert zuivelproducten, mag jij niet zomaar XYZ.nl gebruiken om zuivelproducten aan te bieden; je mag ook geen verwarring zaaien.
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:13:
[...]

Ik heb een andere template als hij alleen de naam is het zelfde, dan kan ik dus geen boete krijgen ?:)
Zo werkt dat dus niet. Je moet echt wat meer onderzoek doen en informatie aanleveren wil je hier meer bruikbare info uit halen.

[ Voor 25% gewijzigd door eric.1 op 26-10-2017 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
eric.1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:16:
[...]

Het gaat dan over merk- en handelsnamen, ofwel iemand anders mag niet zomaar een ander zijn of haar naam gebruiken om zo klanten te vergaren.

Ofwel; als bedrijf XYZ merkrecht heeft op XYZ (of als dat haar handelsnaam is), zij levert zuivelproducten, mag jij niet zomaar XYZ.nl gebruiken om zuivelproducten aan te bieden; je mag ook geen verwarring zaaien.

[...]

Zo werkt dat dus niet. Je moet echt wat meer onderzoek doen en informatie aanleveren wil je hier meer bruikbare info uit halen.
En als iemand bijvoorbeeld heeft voetbal.nl en iemand anders heeft voetbal.com of .net kan dat ook niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:20:
[...]

En als iemand bijvoorbeeld heeft voetbal.nl en iemand anders heeft voetbal.com of .net kan dat ook niet?
Voetbal is een algemeen gebruikt woord, de kans dat daar naamsrechten op liggen zijn erg klein. Ik neem aan dat het niet over voetbal.net gaat (gezien die al bestaat), dus zoek het eens uit voor je naam die je wilt registreren.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

Voetbal is een algemeen gebruikt woord, de kans dat daar naamsrechten op liggen zijn erg klein. Ik neem aan dat het niet over voetbal.net gaat (gezien die al bestaat), dus zoek het eens uit voor je naam die je wilt registreren.
Dus als het een algemeen woord is dan geld die regel dus niet.

• Kek

Kek

3flix

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:25:
[...]

Dus als het een algemeen wordt is dan geld die regel dus niet.
als het woord als merknaam geregistreerd is mag het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kek schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

als het woord als merknaam geregistreerd is mag het niet.
En hoe kan ik weten of dat woord als merknaam geregistreerd is?

• eric.1
  • Laatst online: 09-11 00:39
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:20:
[...]

Zoals ik al aangaf; dat zal je even moeten controleren. Over het algemeen zijn dergelijke termen te algemeen om als merk of handelsnaam te dienen. Maar wie weet is dat net een uitzondering.

Zoek dat nou even uit voor jouw situatie; incl wat die andere toko doet. Anders blijven we filosoferen over irrelevante vergelijkingen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:41

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:25:
[...]

Dus als het een algemeen woord is dan geld die regel dus niet.
Mogelijk niet, maar met dit soort dingen hangt het heel erg af wie de andere partij is en hoe ver ze gaan om hun merk recht te beschermen.

Grote kans dat lokale bakker fred geen tijd er in steekt als je bakker-fred.net registreert.

Maar op bakker-bart.net een bakkers webwinkel begint dat je wel een brief op de mat krijgt.

Je hebt gewoon geen garanties vooraf bij een lijkende naam en vergelijkbaar concept. Als de andere partij er zaak van gaat maken word dat in princiepe individueel beoordeeld

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-11 22:46
Prima voorbeeldje over hoe dit gewoon kan:
Jaren geleden stond op k3.nl (van een bedrijf in grondstoffen) een grote afbeelding + link naar k3.be omdat er teveel kinderen daar foutief terecht kwamen :+

Wat je best even kunt doen, is op https://register.boip.int...tro/select.do?language=nl checken of die naam een geregistreerd handelsmerk is. Als dat niet zo is, en je zit niet in dezelfde sector, zou het dus echt geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ShitHappens schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:48:
Prima voorbeeldje over hoe dit gewoon kan:
Jaren geleden stond op k3.nl (van een bedrijf in grondstoffen) een grote afbeelding + link naar k3.be omdat er teveel kinderen daar foutief terecht kwamen :+

Wat je best even kunt doen, is op https://register.boip.int...tro/select.do?language=nl checken of die naam een geregistreerd handelsmerk is. Als dat niet zo is, en je zit niet in dezelfde sector, zou het dus echt geen probleem moeten zijn.
0 resultaten dus ik verwacht dat het inderdaad gewoon kan.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

[google=wat houdt naamsrecht in]
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

En hoe kan ik weten of dat woord als merknaam geregistreerd is?
[google=merknaam registratie controleren]

Vergeet je niet zélf ook even na te denken voor je de eerste vraag die in je opkomt maar in het topic dumpt?

Dit heeft trouwens niks te maken met webdevelopment en alleen met merkenrecht, dus ik tik je topic even door naar Algemene Zaken.

WEB>>AZ

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• EvH
  • Nu online

EvH

0 resultaten dus ik verwacht dat het inderdaad gewoon kan.
Denk je ook aan handelsondernemingen? --> kvk.nl
Niet elke handelsonderneming registreert een woord direct als merk.

Benader het eens vanaf de andere kant;

Waarom zou je die betreffende domeinnaam willen hebben?

Stel; Voetbal.nl is bezet en jij wilt voetbal.com
Ligt je focus op den duur op Google om bijvoorbeeld gevonden te worden, houd er dan rekening mee dat je dan moet concurreren met deze domeinnaam, wellicht zelfs de markt en misschien moet je hem zelfs inleveren!

Misschien is het beter om iets "unieks" te bedenken, denk aan bijvoorbeeld: aboutyou.nl, deze campagne draait sinds kort, de domeinnaam zegt weinig over wat ze doen; maar met een beetje promotie, kun je je zelf prima in de markt zetten. Denk ook aan zalando; een niks zeggende naam; je kan het als merk gebruiken, als handelsnaam gebruiken etc. Het betreffende woord is vrij "uniek", dus makkelijker gevonden :)

[ Voor 13% gewijzigd door EvH op 26-10-2017 12:42 ]

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11
Zelf jaren terug eens een brief ontvangen van een bedrijf die vond dat ik zijn merknaam schond met een domeinnaam (voor hobby-doeleinden in mijn geval). Ook in dit geval ging het om een algemeen woord.

Ik ben niet juridisch onderlegd, maar vond dat ik een sterk verhaal had en heb op internet gekeken of er soortgelijke conflicten eerder zijn beslecht. Zodoende vond ik o.a. een uitspraak op rechtspraak.nl die vergelijkbaar was met mijn situatie.

https://uitspraken.rechts...true&keyword=eendengarage

Met die informatie heb ik teruggebeld en die eenmanszaak aan de andere kant van het land heeft het niet aangedurfd om een zaak te starten.

Van wat ik online vond waren er destijds een paar dingen leidend:
- Hoe algemeen is de naam? Hoe algemener, hoe lastiger om die te beschermen.
- Is er sprake van verwarring? Zelfs als de naam niet algemeen is (bv. een familienaam met een bedrijf in dezelfde sector), hoeft er nog geen sprake te zijn van verwarring.

Vaak is er geen sprake van verwarring als je niet in dezelfde markt zit (hetzij doordat je elders actief bent, hetzij doordat je in een hele andere sector zit) en ik ben nog een geval tegengekomen van een zaak waarin verwarring werd voorkomen door een pop-up te plaatsen.

In mijn geval was het heel makkelijk: ik ben in geen enkele sector actief en ik had een zeer algemene naam.

[ Voor 4% gewijzigd door Het_Eendje op 26-10-2017 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
EvH schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:38:
[...]

Denk je ook aan handelsondernemingen? --> kvk.nl
Niet elke handelsonderneming registreert een woord direct als merk.

Benader het eens vanaf de andere kant;

Waarom zou je die betreffende domeinnaam willen hebben?

Stel; Voetbal.nl is bezet en jij wilt voetbal.com
Ligt je focus op den duur op Google om bijvoorbeeld gevonden te worden, houd er dan rekening mee dat je dan moet concurreren met deze domeinnaam, wellicht zelfs de markt en misschien moet je hem zelfs inleveren!

Misschien is het beter om iets "unieks" te bedenken, denk aan bijvoorbeeld: aboutyou.nl, deze campagne draait sinds kort, de domeinnaam zegt weinig over wat ze doen; maar met een beetje promotie, kun je je zelf prima in de markt zetten. Denk ook aan zalando; een niks zeggende naam; je kan het als merk gebruiken, als handelsnaam gebruiken etc. Het betreffende woord is vrij "uniek", dus makkelijker gevonden :)
Omdat ik daar een site over wil gaan maken, juist over dat onderwerp.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het onderwerp bijv. 'fietsen' is, dan is er vast geen probleem om fietsen.nl te registreren. Als het onderwerp Disney is, dan is Disney.nl mogelijk wel een probleem omdat je het specifiek over Disney gaat hebben. Als je Feijenoord brandblussers verkoopt mag je prima Feijenoord.nl registreren terwijl er ook een Feijenoord voetbalclub bestaat.

Schijnbaar wil / kan je hier niet concreet zijn. Wil je zekerheid (voor zover dat mogelijk is), huur een jurist in en geef de hele concrete situatie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
,,,

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2017 10:53 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Contact met 'm opnemen?
"Hoi, ik wil iets soortgelijks doen op een domeinnaam die gelijk is op de extensie na. Heb je daar bezwaar tegen?"

Als 'ie zegt "wil ik niet hebben" moet je op zoek naar een andere naam. :-)
(Beter nu dan dat jij je site start en je over 3 maanden een boze brief van zijn advocaat op de mat krijgt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 16:24
Registreer de naam, dat kost je vaak niet zoveel. Leg de naam daarna hier voor, dan kunnen we inhoudelijk reageren i.p.v. gissen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Pagina: 1