Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:58
Wij staan met het bedrijf aan de vooravond van een stap richting de cloud en lezen veel verschillende zaken op internet omtrent het wel of niet migreren naar Exchange Online.

Eerst even de huidige situatie:
  • ongeveer 140 mailboxen, dit aantal is aan het groeien vanwege het omzetten van public folder naar mailboxen maar ook vanwege nieuwe gebruikers
  • Exchange 2007 op windows 2008r2
  • huidige internetlijn 25mbit, er wordt aan gewerkt om hier 90 mbit van te maken
Voor ons lijkt het voordeel erin te zitten de beheerslast minder wordt maar wij zitten wel met een vraagstuk waar we gemengde reactie's over lezen op internet, namelijk het feit dat 90% van onze werkplekken uit een thinclient bestaat en dus bijna iedereen op onze RDS omgeving werkt.

Onze RDS omgeving is opgebouwd op Citrix PVS waarbij de omgeving elke nacht opnieuw wordt opgestart vanuit een golden image. Als OS op deze RDS omgeving draait Server 2012r2 met daaroverheen RES One Workspace. Als outlook client wordt er op dit moment gebruik gemaakt van Outlook 2010.

Wat we her en der online lezen is dat dit niet een lekkere oplossing gaat zijn met exchange online vanwege het feit dat je niet of lastig met cached mode in outlook kan werken, echter zijn dit wel oudere berichten van begin 2016 wat al bijna 2 jaar geleden is.

Nou ben ik op zoek naar recente ervaringen met exchange online in combinatie met RDS. Wie kan mij hierin voorzien en zou ik even mee kunnen sparren om te kijken of het ook voor ons zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Ik kan met zekerheid zeggen dat RDS met exchange online / Office 365 problemen geeft. Enige oplossing exchange in zelfde kan plaatsen als RDS. Caching activeren op RDS is geen oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
belrpr schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:13:
Ik kan met zekerheid zeggen dat RDS met exchange online / Office 365 problemen geeft. Enige oplossing exchange in zelfde kan plaatsen als RDS. Caching activeren op RDS is geen oplossing!
Maar waar baseer je dit op? Baseer je dit op je eigen ervaring als gebruiker, ervaring als systeembeheerder of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
biertjuh? schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:19:
[...]

Maar waar baseer je dit op? Baseer je dit op je eigen ervaring als gebruiker, ervaring als systeembeheerder of iets anders?
Ik heb al redelijk wat migraties gedaan die zo goed als allemaal zijn terug gedraaid door de gebruikers problemen.

Exchange online met een 200/200 lijn welke dan regel matig paar seconden vast hangt. Het werkt niet soepel.

Cashing is geen oplossing doordat de zoekfunctie op RDS dan niet kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

belrpr schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:13:
Mhoah, werkt imo best lekker tegenwoordig. Ik heb eigenlijk maar 1 klant waarbij men vond dat de performance niet genoeg was, en die hebben ook een wat bijzondere case. Daarvoor hebben wij Exchange lokaal ingericht.

Met de juiste caching policies kun je het goed laten werken. Echter, 140 mailboxen over 25Mbit, hoeveel users zijn dat precies? Ik zou je aanraden om eens met een bandwidth calculator te gaan rekenen TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:33:
[...]

Mhoah, werkt imo best lekker tegenwoordig. Ik heb eigenlijk maar 1 klant waarbij men vond dat de performance niet genoeg was, en die hebben ook een wat bijzondere case. Daarvoor hebben wij Exchange lokaal ingericht.

Met de juiste caching policies kun je het goed laten werken. Echter, 140 mailboxen over 25Mbit, hoeveel users zijn dat precies? Ik zou je aanraden om eens met een bandwidth calculator te gaan rekenen TS.
Ik zal al eens een paar use cases geven die jij niet kan oplossen.

Zoek in emails naar een generieke term factuur. En als je meer dan 100 of zo resultaten heeft zegt Outlook mooi dat er meer resultaten zijn maar dat je specifieker met zoeken.

Een RDS met 15 gebruikers en cashing geeft altijd zoek problemen. Ofwel is de search index niet mee omdat indexeren vertraagd is die gebruikers activiteit.

Open trouwens eens Outlook en uw eigen agenda + die van een collega op week. En zeg eens hoelang het duurde eer dat je alles ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:33:
[...]

We zijn bezig met een upgrade naar 90 mbit, ik kom daarnaast diverse calculators tegen, heb jij hier een redelijk goede voor of niet?

Nog een aanvulling: het zijn op dit moment ongeveer 60 gebruikers op de rds omgeving waarbij het merendeel 1 of 2 extra mailboxen heeft openstaan, vaak zijn dit afdeling specifieke mailboxen.

[ Voor 12% gewijzigd door biertjuh? op 26-10-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Mijn ervaringen met Exchange Online op een Citrix omgeving zijn ook niet heel denderend. Wat hier boven al gezegd wordt, meerdere agenda's is gewoon een drama.

Maar een heel gek idee, waarom zet je niet een RDS testomgeving op, en regel je wat gratis O365 accounts, om het zelf mee te testen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

belrpr schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:51:
[...]

Ik zal al eens een paar use cases geven die jij niet kan oplossen.

Zoek in emails naar een generieke term factuur. En als je meer dan 100 of zo resultaten heeft zegt Outlook mooi dat er meer resultaten zijn maar dat je specifieker met zoeken.

Een RDS met 15 gebruikers en cashing geeft altijd zoek problemen. Ofwel is de search index niet mee omdat indexeren vertraagd is die gebruikers activiteit.

Open trouwens eens Outlook en uw eigen agenda + die van een collega op week. En zeg eens hoelang het duurde eer dat je alles ziet.
Indexing issues hebben wij ook gehad hoor. Maar die hebben wij toch op kunnen lossen met een aparte disk waar de EDB op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:49:
[...]

Indexing issues hebben wij ook gehad hoor. Maar die hebben wij toch op kunnen lossen met een aparte disk waar de EDB op staat.
elke nacht een schone installtie, en bij het aanmelden weer bij iedereen alles downloaden. lijkt mij niet handig en voor de snelhied al helemaalniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

elke nacht een schone installtie, en bij het aanmelden weer bij iedereen alles downloaden. lijkt mij niet handig en voor de snelhied al helemaalniet.
Nee true, maar ik haakte vooral in op de post dat 'exchange online op een RDS nooit lekker werkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 06:50
Je zou eens kunnen kijken naar het volgende product, FSLogix. Kost wel weer wat extra per gebruiker, maar levert je wel de performance op die je nodig hebt op een RDS omgeving i.c.m. Exchange Online.

https://fslogix.com/products/office-365-container

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:55:
Met RES One Workspace manager zorg je dat de OST lekker op een lokale homedir folder staat; dan hoeft echt niet elke keer alles gedownload te worden bij aanmelden.

Dus cache (OST) ism met RDS kan echt wel, zonder grote problemen. Cache defineer je dan op zeg 2-4weken.

Enige wat wel een groot probleem / issue is, als je veel agenda's tegelijkertijd open hebt, 1 of 2 is niet echt problematisch, maar wel als het er 10+ worden (bv secretaresses).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_Arthur schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:21:
[...]

Met RES One Workspace manager zorg je dat de OST lekker op een lokale homedir folder staat; dan hoeft echt niet elke keer alles gedownload te worden bij aanmelden.
Dan zou ik nog eerder profile disks gebruiken.

Leesvoer:

Cached Exchange Mode in a Remote Desktop Session Host environment: planning considerations

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Question Mark schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:51:
Dan zou ik nog eerder profile disks gebruiken.
Profile disks / homedir -> in elk geval een redirection zodat de OST niet op de RDS host zelf staat.

Meerdere wegen naar Rome, allemaal afhankelijk van hoe de inrichting nu reeds gedaan is.

Ik lees wat onduidelijke berichten: kan je dan nog steeds op OS level (de fileserver waar de UPD staat) dedup toepassen? Of dient dat op storage laag gedaan te gaan worden? Dat zou ook nog een afhankelijkheid kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Bij mijn werkgever hebben we een soortgelijke omgeving en wordt ook met een schuin oog gekeken naar O365.
[...]

Interessant om te lezen dat hier wel mogelijkheden voor zijn. Heb je ook ervaring met personen die in andermans die in andermans mailbox kijken?
[...]
Enige wat wel een groot probleem / issue is, als je veel agenda's tegelijkertijd open hebt, 1 of 2 is niet echt problematisch, maar wel als het er 10+ worden (bv secretaresses).
Dus 5 vergaderruimtes hoeft geen probleem te zijn? Nog meer mensen hier ervaring mee? Bij ons komt het regelmatig voor dat een vergadering gepland wordt voor 8 personen met twee ruimtes via de planningsassistent. Ik begrijp hieruit dat dit spannend wordt.

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Redbull4u schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:38:
Dus 5 vergaderruimtes hoeft geen probleem te zijn? Nog meer mensen hier ervaring mee? Bij ons komt het regelmatig voor dat een vergadering gepland wordt voor 8 personen met twee ruimtes via de planningsassistent. Ik begrijp hieruit dat dit spannend wordt.
Het gaat echt om agenda's van andere personen. Dus dat jij in je outlook 5 extra agenda's hebt gekoppelt en deze alle 5 tegelijkertijd, naast elkaar, open hebt staan. En nu denk ik dat 5 opzich nog redelijk gaat. Maar bij een klant waren secretaresses die er 30+ open hadden en dat was geen pretje.

Dus niet als jij voor 8 anderen een vergadering wilt plannen in een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:22
Aars schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:04:
Je zou eens kunnen kijken naar het volgende product, FSLogix. Kost wel weer wat extra per gebruiker, maar levert je wel de performance op die je nodig hebt op een RDS omgeving i.c.m. Exchange Online.

Wij hebben FSLogix ook geïmplementeerd op onze Citrix-omgeving. De variant waarbij je OST ook bewaard blijft!!!
(POC gedraaid met versie van FSLogix waarbij OST niet bewaard werd namelijk. Was een reden om eventueel de deal af te blazen)

Werkt als een ‘dolle’ waarbij nog wel de opmerking geldt dat zware gebruikers (lees secretaresses met meerdere mailboxen/agenda’s) probleemgevallen blijven.
Separate instellingen qua caching zou mogelijk soelaas kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
[...]

Aparte disk maakt weinig uit.
Het gaat hem over het feit dat caching indexing door de search index van de rds gebeurd.
Deze is altijd vertraagd door gebruikersactiviteit en loopt dus altijd achter.
Ook met meerdere rdsen loop je tegen volgend probleem.
Heel de week werkt de gebruiker op server 1 en vrijdag plots op server 2.
Oeps de indexing moet plots voor die gebruiker 4 dagen inhalen.
En voor 1 persoon ok maar voor 20+ loopt deze achter en zorgt voor frustraties.
Ook is dit op zich al verkeerd. Wat vroeger 1 exchange server deed doen nu X aantal rds servers maar minder efficient. Vb een mail naar iedereen wordt door Exchange slechts 1 keer overlopen. De rds servers gaan dit per persoon doen.
Aars schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:04:

Na bespreking met de mensen van Microsoft raden ze dit ook aan.
Zelf nog niet kunnen testen, zal voor ergens deze maand zijn.
Maar hoor goede dingen maar of het voldoende zal zijn...
[...]

Dus cache (OST) ism met RDS kan echt wel, zonder grote problemen. Cache defineer je dan op zeg 2-4weken.

Sprekt voor zich van de ost op een gedeelde locatie te plaatsen.
Nadeel van cache op 2-4 weken te zetten is dat je bij zoek opdrachten altijd op meer zoeken moet klikken als je verder dan uw cache wil zoeken.

Ook leuk is meerdere mailboxen. Neem je deze mee in de ost?
Ost heeft ook zijn limieten. En die limieten zijn er snel met Office 365.
Redbull4u schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:38:
Bij mijn werkgever hebben we een soortgelijke omgeving en wordt ook met een schuin oog gekeken naar O365.

[...]

Interessant om te lezen dat hier wel mogelijkheden voor zijn. Heb je ook ervaring met personen die in andermans die in andermans mailbox kijken?

[...]

Indien de persoon er voor openstaat gebruik OWA voor planning agenda's.

Mijn persoonlijke conclusie is nog steeds.
Voor RDS plaats er een exchange 2016 naast.
Office 365 heeft zijn bestaansrecht maar voorlopig nog niet in combinatie met RDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

belrpr schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:44:
[...]

Aparte disk maakt weinig uit.
Het gaat hem over het feit dat caching indexing door de search index van de rds gebeurd.
Deze is altijd vertraagd door gebruikersactiviteit en loopt dus altijd achter.
Ook met meerdere rdsen loop je tegen volgend probleem.
Heel de week werkt de gebruiker op server 1 en vrijdag plots op server 2.
Oeps de indexing moet plots voor die gebruiker 4 dagen inhalen.
En voor 1 persoon ok maar voor 20+ loopt deze achter en zorgt voor frustraties.
Ook is dit op zich al verkeerd. Wat vroeger 1 exchange server deed doen nu X aantal rds servers maar minder efficient. Vb een mail naar iedereen wordt door Exchange slechts 1 keer overlopen. De rds servers gaan dit per persoon doen.
Ok, maar dat zei je eerst niet. In een wat meer simpele case waar je 1 RDS hebt kan het prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

belrpr schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:44:
[...]
nog niet in combinatie met RDS.
Je hebt helemaal gelijk. Maar TS heeft nog een extra probleem: dat golden image. Dat maakt alle op caching gebaseerde technieken onmogelijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
Mijn ervaringen met RDS / Citrix in combinatie met Office 365 zijn ook niet al te best op dit punt. Zelf in zoverre dat een aantal klanten die de overstap gemaakt hebben zelfs weer teruggegaan zijn naar On-Premise vanwege performance issues met mailboxes, agenda's (vooral bij personen met veel agenda's). Met een boel kunst en vliegwerk is het in sommige gevallen wel op orde te krijgen door caching te gebruiken.

Hou er verder ook rekening mee dat Office 365 officieel enkel Outlook clients support die in mainstream support zitten. Outlook 2010 is al uit mainstream support. Dit betekend in het minste geval dat je niet van alle functionaliteit gebruik kan maken in Office 365, in het ergste geval zal je mogelijk in de toekomst niet meer kunnen verbinden. Ook zal MS niet in alle gevallen support leveren op versies die niet in mainstream support zitten wanneer deze gebruikt worden met Office 365.

Ga je dus naar Office 365 is het ook aan te raden om over te stappen op Office 2016 (al da niet via een Office 365 Sku waar deze versie in zit, let er wel op dat in dat geval alleen Office 365 Pro Plus, E3 en E5 voldoen, andere Sku's mogen niet op RDS gebruikt worden.

Verder vraag ik me ook af of je veel gaat winnen qua beheerslast. Vergeleken met met Exchange 2007 mogelijk wel daar in mijn ervaring die exchange versie nog wel eens lastig wilde doen. In mijn ervaring is echter een Exchange 2013 / Exchange 2016 qua beheerslast net zo "belastend" (of eigenlijk liever gezegd niet belastend) als Office 365. Als ik kijk naar mijn klanten met On-Premise Exchange 2013 / 2016 is eigenlijk na de initiële installatie en configuratie de enige extra beheerslast t.o.v. relaties die met Office 365 draaien het installeren van de Rollups (uit mijn hoofd 1x per kwartaal) verder is mijn ervaring dat Exchange tegenwoordig zo stabiel is dat er verder amper beheer nodig is. Blijft over het user management, maar dat heb je zowel On-Premise als bij Office 365.

Ik zou voor dit project in ieder geval kijken naar 2 opties:

1. Office 365 (eventueel met een upgrade naar Office 2016 vanwege de genoemde redenen) - Maak hierbij geen overhaaste beslissingen, maar zorg dat je een goede test draait. Het liefst met de zwaarste gebruikers, als die een goede performance ervaren zal het voor de rest ook goed zitten.

2. On-Premise Exchange naar 2016 brengen (ook hier eventueel icm een upgrade naar Office 2016, al is dit iets minder noodzakelijk omdat je zelf controle hebt over de omgeving). Voordeel hier is dat je amper iets hoeft te veranderen aan je RDS opzet en performance problemen eigenlijk niet voorkomen (behoudens natuurlijk een verkeerde inrichting van de Exchange server).

Ik zou beide opties goed doorrekenen qua TCO (over bijv. 5 jaar), de voors en tegens goed inventariseren (hierboven is natuurlijk erg beknopt), waar mogelijk een goede test draaien met Office 365 en dan het management laten beslissen op basis van deze informatie.
Pagina: 1