Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 15:46
Hallo beste tweakers,

Voor mij opleiding in 2014 een Dell Inspiron 7537 gekocht met toen nog windows 8 geinstallerd. Omdat ik mij irriteerde aan de "dell" versie van windows 8 heb ik direct een clean instal gedaan met windows 8.

Tijdes het school gaan een paar maal geprobeerd om windows 10 te installeren of updaten. Aangezien ik de laptop nodig heb voor school is het erg lastig om de laptop weg te brengen of op te sturen naar Dell.

Dingen die ik tot nu toe geprobeerd heb.
- Windows 10 installeren via usb-stick (Windows tool) --> na installatie (reboot) zwart scherm[/li][/li]
- Windows 8(.1) updaten naar 10 --> na installatie (reboot) zwart scherm[/li][/li]
- SSD uit de laptop gehaald en deze via een externe drive opgeschoond (niet geformatteerd). Daarna Windows 10 installeren via usb-stick --> na installatie (reboot) zwart scherm.[/li][/li]
- vorige stap en dan eerst naar Windows 8(.1) en dan updaten naar windows 10 --> na installatie (reboot) zwart scherm.
- contact gezocht met Dell (via mail en telefoon) laptop laten controleren op hardware en software fouten maar niks kunnen vinden. Ze willen na verloop van tijd niet verder helpen omdat het een Windows 8.(1) laptop is. Daarom is opsturen ook kostbaar en ik vraag me af of ze gaan helpen omdat de laptop is uitgebracht met Windows 8 en niet windows 10, volgens hun niet ondersteunt.

Nu heb ik links en rechts gehoord dat er een extra actie moeten worden genomen bij het installeren van windows 10 op een Dell laptop? Kunnen jullie mij verder helpen? Ik zou toch graag mij laptop up to date hebben.

Side note: Laptop heeft ook moeite met het updaten van de grafische kaart. Na installatie blijft het scherm (reboot) ook zwart en kan ik de laptop alleen reviven door de laptop terug te zetten naar een eerder datum, dus van voor de driver installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Ik kan bij Support op de Dell site, wanneer ik de Inspiron 7537 kies, gewoon netjes W10 x64 kiezen. Dus wat mij betreft wordt dit systeem netjes ondersteund.

Op welke BIOS versie zit je nu? A14 is de laatste en ik zie sinds A09 dat er nogal wat stabiliteits issues opgelost zijn.

Staan de instellingen in de BIOS/UEFI netjes op UEFI?

Welke versie van W10 installeer je nu? v1709, v1703, v1607...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 15:46
Hallo,

Bedankt voor je reactie. De bios is nog niet geupdate dus misschien is dat wel het eerste dat ik zal moet doen.

Daarnaast, zou je mij kunnen uitleggen wat je bedoelt met UEFI? (heb even gegoogled en lees dat je dit kan wijzigen in de Bios?)

De versie van W10 die ik installeer is de versie die door Microsoft op de usb-stick wordt gezet met het programma waarmee je een usb-stick maakt met windows 10. Kan ik dit ergens controleren op de stick, welke versie ik heb?

MediaCreactionTool --> https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
In principe is UEFI de vervanger van de al-oude BIOS.

Gezien jouw systeem geleverd is ten tijde W8, zal deze waarschijnlijk de generatie hardware hebben die volledig UEFI is. Voor oudere versies van Windows (practisch W7 en ouder) kan je niet werken volgens een UEFI en zal je hem als BIOS in moeten stellen.

Onder water is het dan de UEFI die zich voor doet/gedraagt zich als BIOS, voor backwards compatibility.

We wachten even af hoe het gaat na de BIOS update naar versie A14. (Of zouden we het maar dat eens een UEFI update moeten noemen? maar dat terzijde).