Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een gesprek gehad met mijn werkgever omtrent de verlenging van mijn contract. Deze gaf aan zeer tevreden te zijn en mijn contract te verlengen.

Echter is het tot op heden gebleven bij deze mondelinge bevestiging. Ik heb geen nieuw contract ontvangen en tevens geen schriftelijke bevestiging van deze verlenging.

Klopt het dat dan mijn oude contract afloopt (ook al staat erin dat deze stilzwijgend verlengt kan worden) en dat ik dan feitelijk gezien geen geldige arbeidsovereenkomst meer heb?

Ik vraag mij dit af gezien ik momenteel op zoek ben naar een andere baan gezien ondanks dat hij zo tevreden is geen cent meer salaris wil geven en de werkdruk de spuigaten uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Een mondelinge afspraak is evengoed bindend en een tijdelijk contract kan stilzwijgend overgaan in een aanstelling voor onbepaalde tijd.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Wel slordig om dat niet op papier te zetten, daar kun je hem zeker naar vragen.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je nog minder dan een maand te gaan en hebben ze geen beklag gemaakt dat ze je niet willen verlengen? Dan zijn ze verplicht je een nieuw contract te geven.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Als je na afloop van een tijdelijk contract gewoon verder gaat werken, en je wordt er niet op aangesproken, dan heb je ook recht op loon en dergelijke. Mondelinge afspraken (of zelfs stilzwijgende verlengingen) zijn wettelijk bindend (alleen soms moeilijk met bewijslast).

Niet te druk in maken, komt wel in orde. Eventuele overuren of extra afspraken wel ff voor jezelf bijhouden, tot alles geregeld is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Slavy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:55:
Heb je nog minder dan een maand te gaan en hebben ze geen beklag gemaakt dat ze je niet willen verlengen? Dan zijn ze verplicht je een nieuw contract te geven.
Om precies te zijn heb ik nog 2 weken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Let op de laatste alinea vd vraag ;)

Is de oude al verlopen? Als nog niet: geef aan dat jij geen nieuw tijdelijk contract wil als de voorwaarden gelijk blijven. En dat je dus na einde contract ook stopt met werken.

Edit: Ah nee dus. Bedenk, een contract is iets waar beide partijen bij zijn. Gegeven de situatie zou je kunnen voorstellen of meer geld of tijdelijk contract dat maandelijks door jou (!) opzegbaar is. Of niets.
Let wel op een evt concurrentiebeding.

[ Voor 37% gewijzigd door F_J_K op 26-10-2017 08:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Hoe zit het dan precies met de maand opzegtermijn mocht ik besloten om voor de einddatum te switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Workharder schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:00:
Hoe zit het dan precies met de maand opzegtermijn mocht ik besloten om voor de einddatum te switchen?
Dat is alleen als je meer dan een maand voor het einde van je contract besluit te switchen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is geen opzegging, het contract loopt gewoon af. Waar je wel dus even netjes op tijd wil zeggen tegen de werkgever dat jij niet wilt verlengen onder dezelfde voorwaarden.

Of (zie ook mn edit) geef aan dat je nog best wil blijven werken tot je iets met betere voorwaarden hebt gevonden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
EWK schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:55:
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Wel slordig om dat niet op papier te zetten, daar kun je hem zeker naar vragen.
Ja, maar dat is zo'n wassen neus, een mondelinge overeenkomst... Wat als de tegenpartij terugkomt op het antwoord? Ga je dan een zaak aanspannen? Zelfs al zou je getuiges hebben en misschien win je dan de zaak an sich, wil je daar dan blijven werken met de verslechterde arbeidsrelatie?

Mondelinge overeenkomst, leuk in de theorie, maar in de praktijk heb je er niets aan (behalve de moreele waarde van de tegenpartij).

Just a simple thought....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
Slavy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:55:
Nee hoor, ze zijn helemaal niets verplicht. Ze mogen je zelfs op de dag van contracteinde nog melden dat het niet verlengd wordt.

Maar, dan moeten ze een maand extra salaris betalen als vergoeding om iets nieuws te zoeken, dat je normaal dus in de opzegtermijn had kunnen doen. Dit kan je zelfs afdwingen als je contract wél verlengd wordt en niks te horen hebt gekregen binnen die maand. Echter, maak je daar geen vrienden mee natuurlijk.

Contract is contract, niet contract maar eigenlijk een maand minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52
F_J_K schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:05:
Of (zie ook mn edit) geef aan dat je nog best wil blijven werken tot je iets met betere voorwaarden hebt gevonden.
Daar komt hij 2 weken voor datum, en na het gesprek wat al met de chef heeft plaatsgevonden, best laat mee.
Bij het nieuwe contract? Dat wordt gewoon uitzitten vanuit jouw kant. Ik ken ook iemand met een jaarcontract zonder paragraaf dat het vanuit de kant van de werknemer kan worden ontbonden. Dan kan de werkgever je verplichten om dit uit te zitten, ook al wil jij zelf na 2 maanden weer weg.
Schadevergoeding bij onregelmatige (te vroege) opzegging contract door werknemer

Hierboven staat dat een medewerker tegen de juiste dag moet opzeggen. Gaat het om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd dan mag deze in beginsel niet voortijdig eindigen, tenzij de CAO of arbeidsovereenkomst anders bepaalt (zie hieronder). Wordt er toch te vroeg opgezegd, dan is de medewerker een schadevergoeding verschuldigd aan de werkgever.
https://www.arbeidsrechte...e-onbepaalde-tijd-ontslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

TS is keurig (en waarschijnlijk nog op tijd ook) aangezegd dat men van plan is zijn contract te verlengen. Dat dat mondeling gedaan is, is hooguit bewijstechnisch wat onhandig gedaan van de werkgever. Hij had dat beter even per mail kunnen bevestigen, zodat hij niet hoeft te gaan bewijzen dat hij de toezegging mondeling gedaan heeft.

TS krijgt ook geen nieuw contract. Het huidige contract wordt gewoon stilzwijgend verlengd tegen dezelfde voorwaarden. TS heeft altijd nog de mogelijkheid om niet akkoord te gaan met stilzwijgende verlenging, maar dan heeft TS nu nog 2 weken om iets anders te zoeken.... :) (of te gaan onderhandelen, maar dat is ook rijkelijk laat met nog 2 weken te gaan)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-10-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:53:
TS is keurig (en waarschijnlijk nog op tijd ook) aangezegd dat men van plan is zijn contract te verlengen. Dat dat mondeling gedaan is, is hooguit bewijstechnisch wat onhandig gedaan van de werkgever. Hij had dat beter even per mail kunnen bevestigen, zodat hij niet hoeft te gaan bewijzen dat hij de toezegging mondeling gedaan heeft.

TS krijgt ook geen nieuw contract. Het huidige contract wordt gewoon stilzwijgend verlengd tegen dezelfde voorwaarden. TS heeft altijd nog de mogelijkheid om niet akkoord te gaan met stilzwijgende verlenging, maar dan heeft TS nu nog 2 weken om iets anders te zoeken.... :) (of te gaan onderhandelen, maar dat is ook rijkelijk laat met nog 2 weken te gaan)
Helemaal netjes is het niet gegaan. Het is dat ik zelf aan de bel heb getrokken anders had ik dus ook geen mondelinge toezegging gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Workharder schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:11:
[...]

Helemaal netjes is het niet gegaan. Het is dat ik zelf aan de bel heb getrokken anders had ik dus ook geen mondelinge toezegging gekregen.
Ik moest mijn werkgever ook een "friendly reminder" sturen. De regels zijn allemaal nog redelijk nieuw, dus lang niet iedereen heeft ze allemaal al helemaal helder.

Ik zie het probleem niet zo. Een contractverlening kan in principe zonder ook maar 1 papiertje te verbruiken. Dan hebben we het dus over een stilzwijgende verlenging tegen ongewijzigde voorwaarden en een mondelinge aanzegging van de verlenging. Precies jouw situatie, lijkt mij zo. Dit is niet ongebruikelijk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Workharder schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:51:
[..]

Ik vraag mij dit af gezien ik momenteel op zoek ben naar een andere baan gezien ondanks dat hij zo tevreden is geen cent meer salaris wil geven en de werkdruk de spuigaten uitloopt.
Goede positie. Als je contract over 2 weken afloopt hoef jij het alleen nog maar aan te geven dat jij niet verlengt. Geen opzegtermijn dus. Einde contract, dus klaar. De opzegtermijn bestaat alleen als jij vóór het einde van het contract weg wilde gaan.

Jouw werkgever had jou allang moeten vastleggen door jou een contract te laten ondertekenen, als ze jou willen houden.

Dus als je toch weg wilt kan je dit heel mooi uitspelen.
  1. Ga eerst een nieuwe baan regelen zodat je niet zonder inkomsten zit;
  2. Ga daarna met je huidige werkgever in gesprek en geef aan dat je over 2 weken stopt;
  3. Als hij jou wilt behouden dan vraag je om wat je wilt.
Je zou kunnen vragen om een andere functietitel, meer salaris, en minder uren. En als er overwerk is, dat je deze uren 200% uitbetaalt krijgt. En dat je maximaal 4 uur per week wilt overwerken. Je zou zelfs op een 32-uren contract kunnen sturen. Bij dat soort contracten is het erg gek als je onbetaald opeens 40+ uur moet werken :7 Gek genoeg vinden ze bij een 40-uren contract niets raars aan 50+ urige werkweken.

Dus, onderhandel, of gewoon wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 16:29
Blue-eagle schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:43:
[...]
Als je contract over 2 weken afloopt hoef jij het alleen nog maar aan te geven dat jij niet verlengt. Geen opzegtermijn dus.
Zelfs dit niet. Gewoon wegbijven na het contract is afgelopen. Want:
Einde contract, dus klaar. De opzegtermijn bestaat alleen als jij vóór het einde van het contract weg wilde gaan.
Als je trouwens wél komt werken na het contract is afgelopen en je wordt niet direct actief weggestuurd, wordt autmatisch het contract tegen dezelfde voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

De werkgever heeft een schriftelijke aanzegplicht:
Sluiten werkgever en werknemer een tijdelijk contract van 6 maanden of langer af? Dan geldt de aanzegtermijn. Dit betekent dat de werkgever aangeeft of de overeenkomst na afloop wel of niet wordt voortgezet. Hij moet dit schriftelijk doen.
Als de werkgever te laat is, dan is hij een vergoeding van één maandsalaris verschuldigd. Houdt de werkgever zich wel aan de aanzegplicht, maar is hij te laat, dan geldt een evenredig deel.

Bron: https://www.rijksoverheid...lijke-arbeidsovereenkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:52
@orf dit klopt. Werkgever moet meer dan 1 maand van tevoren schriftelijk opzeggen.

Mbt stilzwijgend verlengen. Mijn collega komt bij een grote aannemer vandaan. Heeft alleen bepaalde tijd deel 1 getekend, daarna is alles stilzwijgend verlengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:37

dragonhaertt

@_'.'

Xiphalon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:18:
Zelfs dit niet. Gewoon wegbijven na het contract is afgelopen.
Behalve dat er wel mondeling al besproken is dat het verlengd zou worden. Dit is ook wettelijk bindend, zij het moeilijk te bewijzen. Voor de professionaliteit zou het wel netjes zijn om alsnog even aan te geven dat je het contract niet stilzwijgend laat verlengen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dragonhaertt schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Behalve dat er wel mondeling al besproken is dat het verlengd zou worden. Dit is ook wettelijk bindend, zij het moeilijk te bewijzen. Voor de professionaliteit zou het wel netjes zijn om alsnog even aan te geven dat je het contract niet stilzwijgend laat verlengen.
Daar ging ik in eerste instantie ook vanuit, maar daar twijfel ik nu een beetje aan. De WWZ heeft blijkbaar "mondelingen aanzeggingen" uitgesloten. Zoals hierboven door iemand al terecht gequote werd, dient de werkgever schriftelijk aan te zeggen en is mondeling nadrukkelijk niet voldoende (blijken zelfs al uitspraken over te zijn gedaan in de rechtspraak).

Dan vraag ik me af waarom een werknemer de werkgever wel mondeling zou mogen "aanzeggen" wat hij van plan is te doen m.b.t. het verlengen van het contract.

De WWZ lijkt toch een dikke streep door "netjes" gehaald te hebben.

Ik ben er overigens helemaal geen voorstander van om dit soort dingen mondeling te regelen. Afspraken wil ik toch minimaal bevestigen / bevestigd zien in ten minste een e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 23:28
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:53:
Mondeling misschien op tijd, maar niet helemaal zoals het hoort, want artikel 7:668 BW vereist dat het schriftelijk gebeurt (inclusief vermelding van de voorwaarden waaronder).
dragonhaertt schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Dat werkgever heeft aangegeven te (willen) verlengen, betekent overigens niet perse dat TS daar mee ingestemd heeft; voor een afspraak zijn (in dit geval) twee partijen nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door wheel op 26-10-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:35
je baas is gewoon door de drukte niet aan het papierwerk toegekomen. Vraag hem om een e-mailtje ter bevestiging.

Klein bedrijf: klaar.
Groter bedrijf: HRM op de cc van de reply; die pakken dat verder op.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 26-10-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
t_captain schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:01:
je baas is gewoon door de drukte niet aan het papierwerk toegekomen. Vraag hem om een e-mailtje ter bevestiging.

Klein bedrijf: klaar.
Groter bedrijf: HRM op de cc van de reply; die pakken dat verder op.
Dat is nog begrijpelijk maar anderzijds 'vergeet' mijn baas structureel zulk papierwerk wat erin resulteert dat sommige stagiairs al een half jaar werken zonder contract en de mondelinge afgesproken vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 14:21

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als je er toch op zit te wachten, pak dan het initiatief en stuur schriftelijk (!) juist zijn kant op: "naar aanleiding van ons gesprek waarin je aangegeven hebt dat mijn contract verlengd wordt was ik benieuwd naar wanneer ik dat nieuwe exemplaar kan verwachten", of iets van gelijke strekking.

Op het moment dat dat niet besproken of zelfs verkeerd begrepen zou zijn is dát ook het moment voor je manager om daar op in te haken. Geeft hij daar een ander antwoord op dan dat, weet je dat je het in principe in je zak hebt en heb je je bevestiging toch? Dan 'alleen nog effe' de afhandeling (maar de shoonheidsprijs verdient het nog steeds niet). Voorkomt vervolgens ook een boel gelazer of slechte referentie op het moment dat je daadwerkelijk weg wilt/kunt/gaat omdat je iets anders gevonden hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastiaan op 27-10-2017 08:41 ]

Pagina: 1