Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Extreme kennis van Excel vereist

Pagina: 1
Acties:
  • 737 views

Vraag

• muppet1986
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-02 16:41
Beste dames, en heren.

Ik heb een vraag, ik heb ene eigen bedrijf in de installatietechniek en wil iets waar ik mij aan dood erger heel graag vereenvoudigen.

het volgende:

ik heb en werk-bon, facturatie-bon, en storings-bon (allemaal zelf gemaakt in excel)
elke bon bevat bovenaan de volgende kolommen (Opdrachtgever,Contactpersoon,adres,postcode/woonplaats,email,telefoon)
nu moet ik en elke werkbon of facturatiebon handmatig invoer... elke keer de zelfde handeling!!

nu probeer ik dus een blad achter mijn werkbon (om daar maar eens te beginnen) te zetten met alle gegevens van de klanten.
simpel een dropdown-menu maken op het eerste blad met info uit het 2e blad lukt nog wel..
maar nu wil ik dus dat als ik op de opdrachtgever klik, en bijvoorbeeld jansen intyp, dat er alle jansen's in een dropdown-menu komen te staan en als ik de juiste aanklik (er moet dus meer info in het dropdown-menu staan dan alleen jansen) dat de rest: (Opdrachtgever,Contactpersoon,adres,postcode/woonplaats,email,telefoon) automatisch gevuld word.
dit scheelt mij ongeveer 5 minuten (en heel veel fouten) per bon.

is er iemand die mij hier mee kan helpen en of adviseren?

Edit: 25-10'17 21:31 ik heb inmiddels in acces een klanten database gemaakt maar ik heb geen idee hoe ik hier nu weer verder moet.

ik heb google al bijna leeg gezocht maar ik kom er echt niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door muppet1986 op 25-10-2017 21:31 ]

Alle reacties

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoek even naar de mogelijkheden om Access database gegevens te gebruiken in Excel documenten. Misschien dat je in die richting iets kan?

• muppet1986
wolly_a schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:29:
Zoek even naar de mogelijkheden om Access database gegevens te gebruiken in Excel documenten. Misschien dat je in die richting iets kan?
ik was nog vergeten te vermelden dat ik al een acces database heb gemaakt met alle adres gegevens (geïmporteerd vanuit outlook)

maar dan nog lukt mij het niet om alles samen te voegen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jij bent goed in installatietechniek en je wordt daarvoor betaald.

Iemand anders is goed in computertechniek en kan dit tegen betaling voor je oplossen.

Andere oplossing kan zijn om een onlinepakket te gebruiken die dit allemaal voor je doet. Bijv. http://www.gildesoftware....ine-installatiebedrijven/

Hier word in iedergeval geen kant en klare oplossingen aangedragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 25-10-2017 21:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eigenlijk ben je er al bijna. Je hebt al een veld met daarin een drop-down menu die gevuld wordt met alle mogelijke records in je achterliggende database. Hoe je dit veld doorzoekbaar maakt weet ik niet maar laten we daar nu niet op focussen. Ik stel voor dat je dit drop-down menu laat verwijzen naar de kolom die je klanten uniek maakt (bijvoorveeld een klantnummer of een e-mailadres).

Vervolgens vul je de cellen die je automatisch wilt vullen op basis van de geselecteerde klant met de volgende formule:

code:
1
=INDEX(Data!$A:$R;MATCH(Factuur!$A2;Data!$E:$E;0);4)

Data!$A:$R is de tabel met brondata
Factuur!$A2 is de cel waar je je klant selecteert
Data!$E:$E is de kolom die de drop-down vult (hierop wordt de match gemaakt)
4 is de kolom waaruit je de waarde wilt halen om de cel te vullen

Hopelijk kom je er zo uit.

• muppet1986
Luit schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:57:
Eigenlijk ben je er al bijna. Je hebt al een veld met daarin een drop-down menu die gevuld wordt met alle mogelijke records in je achterliggende database. Hoe je dit veld doorzoekbaar maakt weet ik niet maar laten we daar nu niet op focussen. Ik stel voor dat je dit drop-down menu laat verwijzen naar de kolom die je klanten uniek maakt (bijvoorveeld een klantnummer of een e-mailadres).

Vervolgens vul je de cellen die je automatisch wilt vullen op basis van de geselecteerde klant met de volgende formule:

code:
1
=INDEX(Data!$A:$R;MATCH(Factuur!$A2;Data!$E:$E;0);4)

Data!$A:$R is de tabel met brondata
Factuur!$A2 is de cel waar je je klant selecteert
Data!$E:$E is de kolom die de drop-down vult (hierop wordt de match gemaakt)
4 is de kolom waaruit je de waarde wilt halen om de cel te vullen

Hopelijk kom je er zo uit.
Bedankt voor je uitleg, echter gaat mij dit net iets te ver.
kan ik misschien mijn werkbon met een paar klanten uploaden zodat iemand mij deze formule invoert?

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
muppet1986 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:07:
[...]

Bedankt voor je uitleg, echter gaat mij dit net iets te ver.
kan ik misschien mijn werkbon met een paar klanten uploaden zodat iemand mij deze formule invoert?
Dat is helaas niet de bedoeling hier. Daarnaast is het geen goed idee om informatie van klanten online te zetten. Heb je specifieke vragen over de oplossing?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vert.zoeken met een kolomindex voor je 6 gegevens (we nemen opdrachtgever als basis) op je 3 bladen.

Nieuw blad noem je 'data' ofzo, daar komen alle brongegevens van je klanten in te staan. Datavalidatie aan op je eerste veld (opdrachtgever), Vert.zoeken pakt de rest uit je datablad, klaar.

Al zou ik je relaties gewoon allemaal debiteurnummers geven, dan is het alleen een nummer invullen, vert.zoeken pakt de rest vanzelf op en je hebt meteen debiteurnummer op je factuur :)

[ Voor 24% gewijzigd door SinergyX op 25-10-2017 22:15 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• muppet1986
Falcon schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:47:
Jij bent goed in installatietechniek en je wordt daarvoor betaald.

Iemand anders is goed in computertechniek en kan dit tegen betaling voor je oplossen.

Andere oplossing kan zijn om een onlinepakket te gebruiken die dit allemaal voor je doet. Bijv. http://www.gildesoftware....ine-installatiebedrijven/

Hier word in iedergeval geen kant en klare oplossingen aangedragen.
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb hele slechte ervaring met iets dat HandSoft heet, dat is werkelijk waar een flut programma (en veel te duur ;) )
dus dat is geen optie.
Ik snap je antwoord ook dat ik mij hier misschien niet mee bezig moet houden, maar het is een soort van hobby, en ik wil graag zelf alles kunnen.

• muppet1986
Luit schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:10:
[...]

Dat is helaas niet de bedoeling hier. Daarnaast is het geen goed idee om informatie van klanten online te zetten. Heb je specifieke vragen over de oplossing?
Ik weet niet goed hoe ik de formule moet toepassen, als dit eenmaal voor gedaan is snap ik de werking waarschijnlijk ook beter.

ik heb geen gegevens van echte klanten in het bestand staan

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je niet weet hoe je dat moet toepassen, heb je de verkeerde hobby gekozen ;)

Ey!! Macarena \o/

• muppet1986
RaZ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:15:
Als je niet weet hoe je dat moet toepassen, heb je de verkeerde hobby gekozen ;)
enigszins heb je gelijk, maar door vragen te stellen worden we allemaal wijzer toch?

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/automation.png

:+

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

muppet1986 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:17:
[...]

enigszins heb je gelijk, maar door vragen te stellen worden we allemaal wijzer toch?
Dat klopt helemaal :Y

Maar je zijwieltjes zijn er net 2 minuten af, en je vraag om zijwieltjes. Zo leer je niet fietsen zonder zijwieltjes.

Je hebt nu een flinke voorzet gehad. Ga daar lekker mee aan de slag. Het is je hobby, ga los op google. Kom je er niet uit? Geen probleem. Maar steek er meer tijd in dan 5 minuten.

Ey!! Macarena \o/

• muppet1986
:o
Yemoke schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:18:
[afbeelding]

:+ het klopt bijna inderdaad, maar met de hulp van jullie hoop ik het plaatje om te draaien.

• muppet1986
RaZ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

Dat klopt helemaal :Y

Maar je zijwieltjes zijn er net 2 minuten af, en je vraag om zijwieltjes. Zo leer je niet fietsen zonder zijwieltjes.

Je hebt nu een flinke voorzet gehad. Ga daar lekker mee aan de slag. Het is je hobby, ga los op google. Kom je er niet uit? Geen probleem. Maar steek er meer tijd in dan 5 minuten.
Heb vandaag inderdaad de "handdoek" in de ring gegooid maar ben hier al weken mee bezig, en ik kom ook niet veel verder in Google, waarschijnlijk doordat ik het probleem ook niet goed benoemen kan.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:01
Ik zou Excel niet gebruiken, maar een continuous form in Access maken, relaties tussen de tabellen leggen en de facturen uitpoepen in Microsoft Word ;)

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024

• muppet1986
https://easyteqinstallati...y=ARFZwAuyv-RT_SHOLlCpf04

hier is het document, mocht iemand mij hier toch in kunnen helpen zou ik dat wel heel erg tof vinden.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ga de syntax opzoeken, en je ziet wat de variable betekenen, en waarom ze daar staan, en hoe ze werken. Als je dat weet kan je het aanpassen naar wat voor jouw werkt.

En ja, dat gaat met trial and error. Kost gewoon tijd.

Ey!! Macarena \o/

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

muppet1986 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:26:
[...]

hier is het document, mocht iemand mij hier toch in kunnen helpen zou ik dat wel heel erg tof vinden.
Je krijgt hetzelfde antwoord als in maart:

Voor je bedrijf zul je iemand moeten vragen. Een deskundig ontwikkelaar heeft dat zo voor je gefixt. Ik ga toch ook niet de installatie van mijn openbaar zwembad zelf doen met de hulp van een klusforum als ik nog moet vragen of ik CV buis voor mijn waterinstallatie kan gebruiken? Zet voor het professionele deel een post in V&A.

Natuurlijk is het ook leuk om te hobbyen en het is alleen maar toe te juichen dat je dingen zelf wilt kunnen en ontwikkelen. Daar helpen we je graag bij, met tips en hints. Maar een hobby kost tijd en inzet en die mis ik nu. Probeer eerst iets simpels te bereiken met bijvoorbeeld vert.zoeken, lees een boekje als acces voor beginners en als je daar hulp bij nodig hebt: weet dat je meer dan welkom bent. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.