Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 10:01
Wat gebeurt wanneer met een hoop kabaal en sirenes een voertuigen door uw directe omgeving scheurt? Nieuwsgierig dat we zijn tikken we even 112-melding in op het internet en daar verschijnt bij de eerste klik de meest recente melding en wat dan wel de reden was van dit lawaai. Men is weer op de hoogte, en gaat verder met de orde van de dag.

Nou is het zo dat wanneer er een ambulance gebeld wordt, exact hetzelfde gebeurt. In tegenstelling tot een brand of een overval, wat iedereen direct aan zou kunnen gaan. Is bij een verzoek tot medische hulp vaak rust en privacy gewenst.

Om het even vorm te geven met mijn eigen situatie: Vorige week heeft de pa van mijn zwager een hartaanval gehad. De hulpdiensten worden ingelicht en een ambulance snelt zich naar de plek van het slachtoffer. In dit geval, aan huis waar hij met zijn vrouw al meer dan 20 jaar woont. Geen onbekende mensen voor de omgeving dus. Wat krijg je namelijk als je gaat zoeken op "112 melding *uw regio*" is een adres, met huisnummer én google streetview-foto van het betreffende huis.

hele lokale meldingen, in bijvoorbeeld apeldoorn of den bosch

Maar dit is wat me vooral verbaasde:
www.oozo.nl
waar het exacte adres met foto zomaar op internet gedumpt word. Met lak aan alle privacy van de slachtoffers. (maar niet te spreken over de netheid van de rest van de website met b.v. "kijk in het huis van uw buren")

Als je kijkt naar hoe streng de regels zijn wanneer het gaat om privacy wat betreft ziekteverzuim op het werk of medische dossiers kan je bijna niet bevatten dat uw hele leefomgeving op de hoogte is wanneer u een ambulance behoeft.

Mag dit volgens de wet wel?

Is dit weer een voorbeeld van een verdienmodel ten koste van privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:37
Deze gegevens halen die websites uit het P2000-systeem van de hulpdiensten. Deze berichten zijn door iedereen te ontvangen. Vanaf 2018 komt hier verandering in. De berichten zijn dan niet meer openbaar. https://www.security.nl/p...en+vanaf+2018+versleuteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Ik vind het best wel heul erg sneu als ik collega's zie die bij een langsrazende brandweerwagen/ambulance/politiewagen meteen even checken wat er loos is.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 11:54
Veel websites hebben tegenwoordig alleen nog maar een straat erbij staan en geen huisnummer.
Een klant van ons heeft ook zo'n website, die vermeld tegenwoordig alleen nog maar een straat.

Voorheen toen er wel een huisnr bij stond had hij wel een link als je het adres van de site af wilde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:14

blaatschaaap

schaap

Witte schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:08:
Ik vind het best wel heul erg sneu als ik collega's zie die bij een langsrazende brandweerwagen/ambulance/politiewagen meteen even checken wat er loos is.
Hoezo is het sneu? Ik ben zelf ook altijd wel nieuwsgierig waar een brandweer/ambulance/politiewagen naartoe gaat. Ik zoek het niet op want ik heb geen zin om die moeite te nemen, maar de nieuwsgierigheid is er wel.

Als je die nieuwsgierigheid best wel heul erg sneu vind, lees je dan ook geen nieuws? Dat is in principe hetzelfde namelijk :+

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41

SomerenV

It's something!

Ik doe even een duit in het zakje vanuit de persfotograaf-kant. Een melding zegt niks over wat er aan de hand is. Het enige dat je weet is dat er op plek X iets is. Maar wat er aan de hand is weet je niet. Dus in hoeverre het echt privacy gevoelig is? Om er achter te komen wat er precies gaande is moet je praten met de OVD daar, of later met omwonenden (als je echt héél nieuwsgierig bent).

Ambulancemeldingen kijk ik persoonlijk trouwens niet naar. 9 van de 10 keer is er niet veel aan de hand. Buiten dat weet men vaak toch wel vrij snel waar er iets aan de hand was, en wat er aan de hand was, puur doordat mensen praten met elkaar. Ook zonder die meldingen.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 28-10-2017 17:13 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 19:38
De meldkamers houden hiermee al rekening. Tot een paar jaar geleden, stond er bij ambulancemeldingen ook bij wat er aan de hand was (bijvoorbeeld een reanimatie). Tegenwoordig doet men dat niet meer, en vindt alleen de eerste alarmering plaats via de onversleutelde P2000 berichten. De details worden dan via andere (wel versleutelde) systemen doorgegeven.

Een reanimatie kun je overigens nog wel herkennen, omdat er dan 2 ambulances gestuurd worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:00

Grannd

da Granndest

Ik ben ook geen fan van dat P2000 systeem.

Ooit heb ik eens 112 gebeld voor een brand/rook aan de overkant van de straat, had als huisnummer gezegd 'aan de overkant van 223' waar 223 ons nummer was.
Blijkbaar is toen ons adres in de melding gezet, het adres was een winkel waar ik werkte dus het telefoonnummer stond gewoon openbaar.
Heb toen de volgende dag meerdere belletjes gehad van nieuwsgierige journalisten tot brandschade-experts. Best wel bizar, stel nou dat je inderdaad net iemand bent verloren of je winkel in de as ligt, krijg je meteen allemaal mensen op je dak die van je willen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Die sites zijn gewoon het probleem, 1 keer een ambulance of brandweer op je stoep en je adres staat voor altijd in Google met tijdstip en al. Informatie die ook verder voor niemand relevant is een paar dagen later, laat staan een complete historie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:28
Al die meldingen, ""pers"", internethistorie, etc. is gewoon triest, maar de privacy van 112 zelf vind ik juist veel te strikt. Ooit 112 gebeld? "We hebben uw nummer genoteerd. We houden u op de hoogte." Ik ben nog nóóit teruggebeld door de meldkamer.

Afgelopen zaterdag weer, brandweer en ambulance opgetrommeld, kom je zelf een uur later op locatie, alles zwart. Bel je maar weer 112, maar niemand die je wat kan vertellen. Want dat medisch geheim, hè... Ik snap het ergens wel, maar waarom kan je zelfs niks terugkoppelen naar de persoon die de melding doet? Waarom kan je zelfs geen hints geven? Zelfs als ik vraag "Meneer, moet ik nu met de koevoet naar binnen of kan ik zonder zorgen slapen en morgen langs het ziekenhuis?" krijg je zo'n kutantwoord: "Daar kan ik helaas geen antwoord op geven". Nog leuker, krijg je te horen "Heb je al geprobeerd (aan te) bellen?"... Het zijn mensen en ze zullen het goed bedoelen als ze daar werken, maar zoals overal werken ook daar soms idioten. Uiteindelijk krijg je via via via via via via via via via via wel iemand te spreken die je wel een antwoord durft te geven, maar het moet allemaal zo lang duren vanwege dat medisch geheim.

Fel voorstander van privacy, maar van wat er gebeurt bij 112 i.c.m. privacy sta ik elke keer weer van te kijken. Aan de ene kant moet jouw meldingsgeschiedenis op internet en aan de andere kant heb ik soms het gevoel dat ze je liever creperend op de vloer hebben liggen dan dat ze assistentie kunnen vertellen of er wel of geen actie is ondernomen.

Zo, bedankt voor dit topic. Ben ik mijn rant weer kwijt en krijg ik geen template in de mail er voor terug :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ample Energy op 06-11-2017 13:46 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• henkbob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-04 15:34
Ample Energy schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:44:
Al die meldingen, ""pers"", internethistorie, etc. is gewoon triest, maar de privacy van 112 zelf vind ik juist veel te strikt. Ooit 112 gebeld? "We hebben uw nummer genoteerd. We houden u op de hoogte." Ik ben nog nóóit teruggebeld door de meldkamer.
De meldkamer gaat je sowieso niet terug bellen, die zijn veel te druk. Je hebt kans dat de agenten die de betreffende melding afhandelen je nog even terug bellen, maar dat gebeurd ook vaker niet dan wel - is ook erg afhankelijk van het type/soort melding.
Afgelopen zaterdag weer, brandweer en ambulance opgetrommeld, kom je zelf een uur later op locatie, alles zwart. Bel je maar weer 112, maar niemand die je wat kan vertellen. Want dat medisch geheim, hè... Ik snap het ergens wel, maar waarom kan je zelfs niks terugkoppelen naar de persoon die de melding doet? Waarom kan je zelfs geen hints geven? Zelfs als ik vraag "Meneer, moet ik nu met de koevoet naar binnen of kan ik zonder zorgen slapen en morgen langs het ziekenhuis?" krijg je zo'n kutantwoord: "Daar kan ik helaas geen antwoord op geven". Nog leuker, krijg je te horen "Heb je al geprobeerd (aan te) bellen?"... Het zijn mensen en ze zullen het goed bedoelen als ze daar werken, maar zoals overal werken ook daar soms idioten. Uiteindelijk krijg je via via via via via via via via via via wel iemand te spreken die je wel een antwoord durft te geven, maar het moet allemaal zo lang duren vanwege dat medisch geheim.

Fel voorstander van privacy, maar van wat er gebeurt bij 112 i.c.m. privacy sta ik elke keer weer van te kijken. Aan de ene kant moet jouw meldingsgeschiedenis op internet en aan de andere kant heb ik soms het gevoel dat ze je liever creperend op de vloer hebben liggen dan dat ze assistentie kunnen vertellen of er wel of geen actie is ondernomen.

Zo, bedankt voor dit topic. Ben ik mijn rant weer kwijt en krijg ik geen template in de mail er voor terug :+
Ik kan hier niet helemaal uit halen wat voor werk je dat als je ergens met de koevoet voor de deur staat. Of heb ik dat verkeerd gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41

SomerenV

It's something!

Ample Energy schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:44:
De keren dat ik gebeld heb (is niet vaak voor gekomen) ben ik óf teruggebeld óf de agenten kwamen even langs de deur indien ze m'n adres hadden. Ging dan vaak om iets als vandalisme of geluidsoverlast. Heb ook wel eens gehad dat ik zelf (op afstand) stond te wachten op de politie en daarna even een praatje heb gemaakt. Ze noteren trouwens je nummer just in case. Mochten ze je nodig hebben (belangrijke mededeling n.a.v. je melding, of mogelijk een valse melding) dan kunnen ze je bereiken.
Afgelopen zaterdag weer, brandweer en ambulance opgetrommeld, kom je zelf een uur later op locatie, alles zwart. Bel je maar weer 112, maar niemand die je wat kan vertellen. Want dat medisch geheim, hè... Ik snap het ergens wel, maar waarom kan je zelfs niks terugkoppelen naar de persoon die de melding doet? Waarom kan je zelfs geen hints geven? Zelfs als ik vraag "Meneer, moet ik nu met de koevoet naar binnen of kan ik zonder zorgen slapen en morgen langs het ziekenhuis?" krijg je zo'n kutantwoord: "Daar kan ik helaas geen antwoord op geven". Nog leuker, krijg je te horen "Heb je al geprobeerd (aan te) bellen?"... Het zijn mensen en ze zullen het goed bedoelen als ze daar werken, maar zoals overal werken ook daar soms idioten. Uiteindelijk krijg je via via via via via via via via via via wel iemand te spreken die je wel een antwoord durft te geven, maar het moet allemaal zo lang duren vanwege dat medisch geheim
Wat :+ Ik heb werkelijk geen flauw idee waar je mee te maken hebt gehad. Maar, wat informatieverschaffing betreft kan de meldkamer je vrijwel nooit helpen. Het is een meldkamer, voor spoedgevallen, geen informatieloket. Sterker nog, de meeste agenten, brandweermannen of ambulancepersoneel kunnen of mogen je niks zeggen, tenzij je het slachtoffer bent of daar een directe relatie mee hebt. Als buitenstaander kun je terecht bij een woordvoerder.

Als ik als persfotograaf zijnde bij een brand of ongeval sta dan moet ik ook wachten tot er een woordvoerder beschikbaar is omdat er verder niemand je informatie zal geven, omdat ze die bevoegdheid niet hebben.
Puur op basis van een melding weet je helemaal niks. Je weet dat er iets gebeurd is op plek X maar that's it. Ik pak even de meest recente brandweermelding erbij die ik hier heb:
[quote]PRIO 1 : GEZONDHEID (Inzet brw: first responder, RTB) Langstraat 21 b Asten : 22606[quote]
Als ik Google dan weet ik dat er een administratiekantoor zit, maar wat er gebeurd is of bij wie? Geen flauw idee. En bij ernstige gevallen (zelfdoding, woningbrand, dodelijk ongeval, etc) kom je er vaak via via ook wel achter wat er gebeurd is en bij wie. Soms weet de media het te melden, soms kennissen, ook als er geen melding uit gegaan is. Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Als er wat gebeurd is dan komt het hoe dan ook wel op straat te liggen.

En als je daadwerkelijk ligt te creperen op de grond dan word je gewoon geholpen wanneer je 112 belt.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1