PC freeze tijdens game, startte niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrezy
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:48
Ik heb dus 2 dagen geleden lopen overclocken (CPU i7-6700k_) want ik dacht; hey als mijn kraken x62 op 4.5ghz maar 30 graden idle is en 70 tijdens zn stresstest dan zou ik makkelijk de 4.8 moeten halen?

Ja, niet dus. Die dag deed mijn pc niks, ik kreeg niet eens mn Gigabyte scherm te zien, Ik zweten natuurlijk. Toen kwam er een geniaal iemand op het internet die zei; trek je videokaart eruit en gebruik je onboard graphics. Nou dat gedaan en alles weer hersteld en weer veilig naaar de 4.4ghz gegaan. Nog 1x 4.6ghz geprobeerd maar op een of ander manier krijg ik een mooie blauwe scherm van de dood.

Oke dus op 4.4ghz ) vandaag lopen gamen. Game: Overwatch met alle settings op low (competitive player). GPU was max 59 graden en mijn hele pc liep vast. Ik heb hem uitgezet en opnieuw opstarten werkte niet en kreeg ik dezelfde gezeik als toen ik mij cpu ging overclocken. Weer mijn GPU eruit moeten halen (gtx 1060 g1 gaming met coilwhine natuurlijk!) en de onboard graphics deden het gelijk.

Ligt dit nu aan mijn GPU, CPU, Moederbord of aan mijn PSU? Eergister werd mijn scherm ook helemaal zwart en gingen miijn GPU fans op 100% wat vaak aanduidt dat je PSU niet genoeg watt levert.

Even wat dingen op een rijtje van wat ik allemaal heb.
moederbord; Z270x Ultra Gaming
i7-6700K
Nzxt Kraken x62
Gigabyte GTX1060 G1 Gaming
NZXT internal USB hub (hierop zijn aangesloten Hue+, front USB panel en de Kraken x62)
NZXT Hue+
NZXT Aer RGB 2x (120mm)
Sharkoon WPM 600W Bronze

Daarnaast een simpele SSD en een HDD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:55
Cmos al geresset, ik zou toch eerst nu alles op standaard snelheid testen. Je mobo kan trouwens ook van slag raken bij een te hoge overclock, dus zou eerst die c mos reset doen.

Overclock is altijd een risico

Stresstest je het systeem met een overclock, houd je de temperaturen in de gaten)

Wat voor blauw scherm krijg je?

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 25-10-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrezy
freaky35 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:34:
Cmos al geresset, ik zou toch eerst nu alles op standaard snelheid testen. Je mobo kan trouwens ook van slag raken bij een te hoge overclock, dus zou eerst die c mos reset doen.

Overclock is altijd een risico

Stresstest je het systeem met een overclock, houd je de temperaturen in de gaten)

Wat voor blauw scherm krijg je?
Cmos al gereset. In mijn bios kan ik verschillende mogelijkheden kiezen van Gigabyte zelf zoals;
i7-6700k 4.4ghz
i7-6700k 4.5ghz
i7-6700k 4.6ghz

Hij past alles vanzelf aan. Hij heeft het goed gedaan op 4.4ghz met mijn Be Quiet koeler toen. Stresstest komen mijn temperaturen niet boven de 72. (4.2 of 4.4 ghz maakt hierbij niet veel uit)

Blauwe scherm. Ik heb geen idee. Het is nog zo een windows 7 scherm met 300 pagina's volgeschreven enge dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Amrezy op 25-10-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:09
Dus je probeert te overclocken zonder er verstand van te hebben? Laat dat ding alsjeblieft op stock draaien of lees je minimaal in op de materie voordat je hier nog maals aan begint. Of je krijgt een berg vastlopers i.p.v. dat je lekker kunt gamen. En lukraak instellingen van internet plukken is vaak een gok want de ene processor is minder voltage nodig dan de ander. En 4.6ghz voor een 6700k is vrij hoog.

Met mijn i7 6700k dacht ik ook heel lang dat ik hem stabiel had op 4.5ghz maar bij specifiek 3d werk liep hij alsnog vast. Nu draai ik op 4.4ghz op 1.31v en kan het systeem rustig een week op 100% laten draaien.

En je gpu hoef je er niet uit te halen na een vastloper, een cmos reset is mogelijk wel nodig om naar stock settings te gaan. (maar normaal gebeurt dat automatisch als het systeem een slechte overlclock detecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrezy
Chaosstorm schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:14:
Dus je probeert te overclocken zonder er verstand van te hebben? Laat dat ding alsjeblieft op stock draaien of lees je minimaal in op de materie voordat je hier nog maals aan begint. Of je krijgt een berg vastlopers i.p.v. dat je lekker kunt gamen. En lukraak instellingen van internet plukken is vaak een gok want de ene processor is minder voltage nodig dan de ander. En 4.6ghz voor een 6700k is vrij hoog.

Met mijn i7 6700k dacht ik ook heel lang dat ik hem stabiel had op 4.5ghz maar bij specifiek 3d werk liep hij alsnog vast. Nu dr aai ik op 4.4ghz op 1.31v en kan het systeem rustig een week op 100% laten draaien.

En je gpu hoef je er niet uit te halen na een vastloper, een cmos reset is mogelijk wel nodig om naar stock settings te gaan. (maar normaal gebeurt dat automatisch als het systeem een slechte overlclock detecteerd.
Maar wie zegt dat ik er geen verstand van heb? Anyway, Gigabyte geeft zelf opties in de bios om tot de 4.6ghz te gaan zonder iets te doen. Ik hoef dus nergens te rommelen met mijn vcore en andere dingen handmatig omhoog gooien. Hij heeft het wekenlang goed gedaan op 4.5ghz totdat ik van koeler ben veranderd en handmatig ging overclocken, bios gaf netjes aan dat er settings niet juist waren en herstelde zichzelf toen. En toen begon het gekkigheid. Cmos reset ging wel, meerdere keren trouwens, maar beeld kwam niet tevoorschijn.

En mijn gpu moet ik er wel uithalen anders boot mijn hele systeem niet op een of ander manier. Hij werkt wel op intel hd graphics maar niet op zn gpu graphics. (drivers zijn up to date)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Amrezy schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:04:
[...]

Cmos al gereset. In mijn bios kan ik verschillende mogelijkheden kiezen van Gigabyte zelf zoals;
i7-6700k 4.4ghz
i7-6700k 4.5ghz
i7-6700k 4.6ghz

Hij past alles vanzelf aan. Hij heeft het goed gedaan op 4.4ghz met mijn Be Quiet koeler toen. Stresstest komen mijn temperaturen niet boven de 72. (4.2 of 4.4 ghz maakt hierbij niet veel uit)

Blauwe scherm. Ik heb geen idee. Het is nog zo een windows 7 scherm met 300 pagina's volgeschreven enge dingen.
Sorrie auto overclock is niet de goede manier om het te doen. Als je het doet, zoek online naar goede guides om het handmatig te doen

Dat blauwe scherm is wel van belang, de kans is nu wel aanwezig dat of er wat kapot is of dat Windows corrupt is geraakt door de fouten die en cpu / geheugen gemaakt hebben door een verkeerde overclock.

Dus maak een screenshot of foto van het blauwe scherm en post die hier als je ehm krijgt en laat echt nu alles even op standaard. Want je kan nu alleen nog maar meer stuk maken op deze manier

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 25-10-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrezy
freaky35 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:49:
[...]

Sorrie auto overclock is niet de goede manier om het te doen. Als je het doet, zoek online naar goede guides om het handmatig te doen

Dat blauwe scherm is wel van belang, de kans is nu wel aanwezig dat of er wat kapot is of dat Windows corrupt is geraakt door de fouten die en cpu / geheugen gemaakt hebben door een verkeerde overclock.
aaaaaaah danku. Ik zal erop letten als het nog een keer gebeurt. Het gebeurde alleen op een 4.6ghz overclock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dan is dat dus te hoog geweest of in ieder geval niet stabiel
Pagina: 1