Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC blijft vasthangen in zwart scherm met cursor.

Pagina: 1
Acties:

• Seal9
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05-2018
Hallo,

Als volgt het verhaal.
Eergisteren zonder problemen alles werkend op de desktop.
Gisteren probeer ik zoals altijd de pc aan te zetten en krijg ik het logo van het moederboord te zien. Daarna zie ik de opties Bios of opstartmodus. Hij gaat hier voorbij en gaat naar het zwarte scherm, vervolgens verschijnt er een cursor en die blijft vrolijk knipperen. Daar houdt het op. Ik blijf wachten en wachten maar er gebeurt niets. 8)7

Vervolgens probeer ik de volgende zaken:
-Herstarten en naar Bios gaan. Werkt niet, wat ik ook probeer, de computer gaat niet naar de Bios.
-Nogmaals herstart en juiste opstart harddisk geselecteerd. Ook hier weer hetzelfde, zwarte scherm met cursor.
-Computer uit, CMOS batterij eruit gehaald en gewacht, daarna terug gedaan. Computer weer opgestart en krijg de optie om naar setup te gaan of door te gaan. Ik selecteer setup en nu blijft de computer hangen in "entering setup".
-Ook nog met een andere computer een recovery USB gemaakt en die geprobeerd. Maar de computer zegt me dat er niets gerepareerd kan worden :(. Kan ook geen laatste goede configuratie doen.

Nu zag ik na het openen van de case en het verwijderen van de CPU dat een aantal pinnetjes verbogen zijn. Ik weet niet of dit mogelijk de oorzaak kan zijn maar ik heb sinds de aanschaf van deze computer (2 jaar geleden) niets verandert aan de CPU of wat dan ook en ineens heb ik deze problemen. Ik vraag me dan ook af of deze pinnetjes al gebogen waren tijdens installatie of dat ik dit misschien gisteren heb gedaan tijdens het verwijderen van de CPU. Ik stond al klaar om naar MSI te gaan voor RMA maar toen zag ik ineens dat hun RMA geen fysieke damage ondertsteunt en laten ze nou net praten over de CPU Socket. Is mijn probleem gerelateerd aan het CPU socket en zoja kan ik de pinnetjes proberen terug te buigen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/iXTkk

Mijn computer specs als volgt.
-MSI Z97S SLI Krait moederboord.
-Intel I5-4970k
-MSI Geforce GTX 970 Gaming 4g
-2x Corsair Vengeance 8gb
-Kingston 256 gb ssd
-2x Seagate 2TB hdd
-EVGA 750w power supply.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Seal9 op 25-10-2017 15:18 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Pinnetjes in een socket buigen niet plotseling. Daarmee heb je dus gewoon geluk gehad ;)

Koppel alle schijven eens los. Kom je dan wel in de BIOS? Zo ja, één voor één aansluiten tot je de boosdoener hebt gevonden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Je kon wel opstarten van de recovery stick?
Ik vermoed dan dat je windows installatie plots niet meer bootable was, software probleem dus.
Je kan uitzoeken in de data sheets van Intel welke functie de gebogen pinnen hebben. Een GND of VCC pin kan je wel missen, er zijn er namelijk tientallen van. Maar er zijn ook pinnen voor communicatie bijvoorbeeld die je niet kan missen. Terugbuigen met een pincet kan je proberen, maar je kan er ook nog extra schade mee aanrichten (stel dat een VCC pin een GND pin raakt als je de processor er weer op legt, dan heb je mooi kortsluiting).
De veiligste optie is een nieuw moederbord kopen en windows opnieuw installeren.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Seal9
Malantur schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:35:
Je kon wel opstarten van de recovery stick?
Ik vermoed dan dat je windows installatie plots niet meer bootable was, software probleem dus.
Je kan uitzoeken in de data sheets van Intel welke functie de gebogen pinnen hebben. Een GND of VCC pin kan je wel missen, er zijn er namelijk tientallen van. Maar er zijn ook pinnen voor communicatie bijvoorbeeld die je niet kan missen. Terugbuigen met een pincet kan je proberen, maar je kan er ook nog extra schade mee aanrichten (stel dat een VCC pin een GND pin raakt als je de processor er weer op legt, dan heb je mooi kortsluiting).
De veiligste optie is een nieuw moederbord kopen en windows opnieuw installeren.
Nee ik kwam alleen in de recovery modus via de USB stick. Kon echter nog altijd niet opstarten naar Windows. Ik kon ook niet in de Bios komen wat ik erg gek vond. Zelfs als er geen Windows is dan moet dat gewoon kunnen toch?

Ik zal eens kijken bij Intel of ik de cpu socket kan vinden.
Mbt de Windows installatie, dat zal ik ook even checken in een andere pc.

Ben nu op het werk dus zal vanavond eens kijken wat ik allemaal kan doen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:21

dragonhaertt

@_'.'

Zwart scherm met cursor heet ook wel "Black screen of death", daar zou je misschien op google nog wat meer info mee moeten kunnen vinden.
Zelf ook twee keer gehad. 1 keer was mijn Boot SSD overleden, de andere keer was een kapotte RAM stick.

Ik zou beginnen met zoveel mogelijk hardware loskoppelen van je moederbord en kijken of je in de BIOS kan komen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Seal9
dragonhaertt schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:07:
Zwart scherm met cursor heet ook wel "Black screen of death", daar zou je misschien op google nog wat meer info mee moeten kunnen vinden.
Zelf ook twee keer gehad. 1 keer was mijn Boot SSD overleden, de andere keer was een kapotte RAM stick.

Ik zou beginnen met zoveel mogelijk hardware loskoppelen van je moederbord en kijken of je in de BIOS kan komen.
Ok ga ik proberen.
Dankje.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Datasheet van Intel:
https://www.intel.com/con...sktop-vol-1-datasheet.pdf
Pagina 112 om de coordinaten te weten (let wel op: vanuit de processor bekeken dus moet je even kijken welke pin op het moederbord welk eiland is op de processor).
Pagina 115 staat de uitleg van elk coördinaat

Ground noemt blijkbaar VSS ipv GND.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Seal9
Malantur schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:00:
Datasheet van Intel:
https://www.intel.com/con...sktop-vol-1-datasheet.pdf
Pagina 112 om de coordinaten te weten (let wel op: vanuit de processor bekeken dus moet je even kijken welke pin op het moederbord welk eiland is op de processor).
Pagina 115 staat de uitleg van elk coördinaat

Ground noemt blijkbaar VSS ipv GND.
Super, ga het direct bekijken en vergelijken met mijn foto. _/-\o_

• Seal9
Ik heb gisteren het een en het ander bekeken. Ook de CPU socket bekeken en gecheckt of ik de pinnetjes die verbogen waren terug kon buigen naar orginele look. Dat ging redelijk simpel.

Daarna basis hardware aangesloten en computer aangezet. Computer start op en na een paar seconden restart hij en dit blijft hij vervolgens constant doen. Enigste manier om hem te stoppen is de stroom kabel los te halen. Ok misschien heb ik iets niet aangesloten of wat dan ook dus alles weer los en opnieuw beginnen.

Na alles weer aangesloten te hebben de computer aangezet. Computer staat aan (echter geen led's zichtbaar op voorkant van de case, vreemd want de connectors zijn toch echt vast gemaakt aan het moederbord). Monitor lijkt niet ook op te starten en blijft in standby modus terwijl de computer gewoon draait. Alle fans lijken te werken. Heb zowel de computer opgestart met de GTX 970 erin maar heb ook geprobeerd om puur alleen de grafische chip van het moederboord te gebruiken. Op zowel de GTX 970 als de gpu van het moederboord heb ik de HDMI connector gebruikt. (Is dat misschien het volgende probleem?)

Misschien ben ik te voorbarig maar al deze issues lijken gerelateerd te zijn aan het moederboord. Kan ik zeggen dat het moederboord defect is? Of kan ik nog iets anders proberen zodat ik kan zien wat er gebeurt?

Edit: als laatste optie heb ik nog de volgende dingen gecheckt. Na het vervangen van de CMOS batterij heb ik de jumper getriggered zodat hij gereset zou worden. Daarbij heb ik ook de geheugen modules getest en nu start de pc op maar iedere 3 seconden dan restart hij en dan start hij weer op. Dit is allemaal erg vreemd dus ik ga het moederbord opsturen naar MSI voor RMA. Ik val nog onder de garantie dus hopenlijk kunnen ze me helpen ondanks de CPU socket issues.

[ Voor 15% gewijzigd door Seal9 op 27-10-2017 14:19 . Reden: extra checks ]

Pagina: 1