[Windows 10 1709] Sysprep werkt voor geen kant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:35
Ik wil graag een nieuwe Windows image maken met de 1709 update. Echter als ik deze helemaal configureer en installeer en vervolgens wil syspreppen dan werkt dit voor geen kant. Ik heb de volgende scenario's geprobeerd:

- Zijn allemaal clean installs
- Installeren / configureren met internet verbinding:
Als ik met internet verbinding installeer dan worden er allerlei Windows Store updates gedaan waardoor Sysprep sowieso niet kan draaien. Geeft meldingen over packages die niet voor alle users provisioned zijn oid. Als ik dan wat powershell commando's draai om alles packages te verwijderen (Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage) dan draait sysprep wel, maar weer niet goed. Ik geef bijvoorbeeld aan dat hij naar OOBE moet gaan, generalize aan en dat hij afsluit. Het afsluiten gebeurt niet. Ik moet hem dan uitdrukken d.m.v. de uit en aan knop. Als ik hem dan upload naar WDS en vervolgens installeer doet de helft van het start menu het niet.
- Als ik zonder internet verbinding installeer dan doet de sysprep het weer voor de helft. Sluit de PC bijvoorbeeld weer niet af. Net als bovenstaand

Betreft Windows 10 enterprise

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Eh....mag ik vragen waarom je een image maakt en met sysprep aan de slag gaat? Is dat omdat je een hele bups applicaties in je image stopt. Of gewoon omdat je het altijd zo hebt gedaan? Er zijn tegenwoordig vaak toch snellere/betere manieren om Windows te deployen.

Ik zeg dit overigens niet omdat ik het beter weet, maar ik probeer te begrijpen waarom je de boel niet verder automatiseert en vereenvoudigd. Heb je uiteindelijk vaak alleen zelf maar baat bij. Zelf hou ik mij al 15+ jaar bezig met deployen van werkplekken en de laatste jaren gebruik ik eigenlijk nergens meer sysprep of WDS.

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
JackSparrow schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:01:
Eh....mag ik vragen waarom je een image maakt en met sysprep aan de slag gaat? Is dat omdat je een hele bups applicaties in je image stopt. Of gewoon omdat je het altijd zo hebt gedaan? Er zijn tegenwoordig vaak toch snellere/betere manieren om Windows te deployen.

Ik zeg dit overigens niet omdat ik het beter weet, maar ik probeer te begrijpen waarom je de boel niet verder automatiseert en vereenvoudigd. Heb je uiteindelijk vaak alleen zelf maar baat bij.
Hoe het momenteel ingericht is bij ons is dat we per model laptop (3 modellen) 1x Windows 10 volledig configureren met een paar standaard applicaties van het werk, office, alle updates en dergelijke. Die uploaden we naar de WDS server en als er een laptop klaargemaakt moet worden dan hoeven we alleen die te installeren. Nog geen 20 minuten werk en een laptop is volledig klaar.

Sommige mensen gebruiken MDT volgens mij. Maar dat duurt aanzienlijk langer per image wat ik heb begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Oke, dat klinkt inderdaad als de uitleg die je vaak hoort. Mijn vraag is dan : Is het erg als een uitrol wat langer dan 20 minuten duurt? Het feit dat je drie verschillende modellen hebt betekend niet dat je dan ook 3 images moet maken. Wat nu als van een van die modellen net de netwerkkaart iets anders is en je dus een andere driver nodig hebt? Of je krijgt een update van een applicatie.
Dan moet je het hele image opnieuw maken. Daarnaast ben je (verwacht ik) ook eerder geneigd om je images maar heel beperkt bij te werken.

Voordeel van bijvoorbeeld MDT is dat je veel flexibeler bent en dus maar Task Sequence (en dus maar '1 image') nodig hebt. Dus dan ga je van een 'Golden Image' naar een 'unattended install'.

Ik heb het overigens bij klanten wel gedaan hoor. De 'massa' uitrol via een Golden Image, omdat er gewoon een paar 100 machines per dag uitgerold moesten worden, maar na deze initiele uitrol zijn ze overgestapt op een 'unattended' uitrol via MDT (gaat over een grotere gemeente in NL overigens). We hebben het overigens over een jaar of 6 a 7 geleden als ik het me goed herinner.

Kijk als de doorlooptijd van een deployment van levensbelang is (stel je moet 1000 werkplekken per dag uitrollen, iedere week), dan snap ik een constructie met een Golden Image. Maar als je een beperkt aantal werkplekken gaat uitrollen, dan zou ik voor geen goud 'alleen WDS' met een compleet geprepped image willen gebruiken.

Als je naar de toekomst kijkt dan gaan we steeds meer toe naar een 'vanilla' Windows 10 installatie met een Azure AD / Domain join en waar dan vervolgens vanuit een Intune de applicaties gepusht worden. Althans, dat is eigenlijk wat ik bij de klanten waar ik kom (grote internationale jongens) steeds meer zie. En ja, vaak hebben ze SCCM, maar in de meeste gevallen maken ze toch de switch naar een meer Cloud based managed werkplek.

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 25-10-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04-2020
Probeer je een schone installatie te "syspreppen"? een geupgrade versie van een vorige Windows werkt namelijk niet zomaar.

In het verleden kon je daar om heen werken door in het register het e.a. aan te passen (geen idee of dat nu nog werkt). Daar kan je vast wel het e.a. op internet over vinden.

Bekijk anders eens de logfiles in :
C:\Windows\System32\Sysprep\Panther

[ Voor 16% gewijzigd door JCoen op 25-10-2017 11:16 ]

AMD Athlon 1333, en nog snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
JCoen schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:13:
Probeer je een schone installatie te "syspreppen"? een geupgrade versie van een vorige Windows werkt namelijk niet zomaar.

In het verleden kon je daar om heen werken door in het register het e.a. aan te passen. Daar kan je vast wel het e.a. op internet over vinden.

Bekijk anders eens de logfiles in :
C:\Windows\System32\Sysprep\Panther
In de startpost staat dat het allemaal Clean installs zijn en de log geeft dus de meldingen over provisioned packages voor alle users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
Wat staat er in je sysprep log? Zo kunnen we er weinig mee. Tip: als je geinstalleerd hebt wat je wil, disconnect je machine dan van internet. Store update vanalles en dan gaat het mis. AppX die je weghaalt, moet je voor alle users weghalen, en ook de provisioning, anders gaat het niet goed.

Riedeltje wat ik gebruik (pwoershell):

$apps = @(
'*xbox*'
'*3dbuilder*'
'*officehub*'
'*solitaire*'
'*zune*'
'*skype*'
'*twitter*'
'*candy*'
'*tune*'
'*minecraft*'
'*MarchofEmpire*'
'*OneNote*'
'*Maps*'
'*Sticky*'
'*Facebook*'
)

foreach ($app in $apps) {
echo "Working on $app"

Get-AppxProvisionedPackage -Online|Where DisplayName -Like $app|Remove-AppxProvisionedPackage –Online
Get-AppxPackage -AllUsers|Where Name -Like $app| Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage|Where Name -Like $app| Remove-AppxPackage
}

Dat draai ik onder zowel de (admin) user als onder elevated, en zorg dat ik de VM / machine waarop ik het image aan het maken ben van internet af heb. Daarna gewoon sysprep draaien. Overigens staat dit op technet uitgelegd, maar wel op een wat mij betreft zeer onduidelijke MS manier. Het wordt er echt niet gemakkelijker op sinds Windows 8 om te syspreppen. WDS is mooi, maar lang niet overal inzetbaar of reeel om te implementeren. (En ja ik weet dat het gratis is.)

[ Voor 21% gewijzigd door Rataplan_ op 25-10-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik zal zometeen even de log posten want gaat zo weer fout.
Installeren en dan disconnecten helpt denk ik niet, want er worden uiteraard ook Windows Update geïnstalleerd.

Bovenstaand script en soortgelijke scripts heb ik al uitgevoerd. Sysprep werkt dan wel (deels, want sluit de PC bijvoorbeeld niet af) en ik kan dan een image uploaden naar WDS. Maar als die vervolgens installeer dan heb ik allemaal pijlen in mijn start menu dat die de apps wilt gaan downloaden / installeren. Wat vervoglens niet lukt want die staan er niet op :p
Rataplan_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:18:
Wat staat er in je sysprep log? Zo kunnen we er weinig mee. Tip: als je geinstalleerd hebt wat je wil, disconnect je machine dan van internet. Store update vanalles en dan gaat het mis. AppX die je weghaalt, moet je voor alle users weghalen, en ook de provisioning, anders gaat het niet goed.

Riedeltje wat ik gebruik (pwoershell):

$apps = @(
'*xbox*'
'*3dbuilder*'
'*officehub*'
'*solitaire*'
'*zune*'
'*skype*'
'*twitter*'
'*candy*'
'*tune*'
'*minecraft*'
'*MarchofEmpire*'
'*OneNote*'
'*Maps*'
'*Sticky*'
'*Facebook*'
)

foreach ($app in $apps) {
echo "Working on $app"

Get-AppxProvisionedPackage -Online|Where DisplayName -Like $app|Remove-AppxProvisionedPackage –Online
Get-AppxPackage -AllUsers|Where Name -Like $app| Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage|Where Name -Like $app| Remove-AppxPackage
}

Dat draai ik onder zowel de (admin) user als onder elevated, en zorg dat ik de VM / machine waarop ik het image aan het maken ben van internet af heb. Daarna gewoon sysprep draaien. Overigens staat dit op technet uitgelegd, maar wel op een wat mij betreft zeer onduidelijke MS manier. Het wordt er echt niet gemakkelijker op sinds Windows 8 om te syspreppen. WDS is mooi, maar lang niet overal inzetbaar of reeel om te implementeren. (En ja ik weet dat het gratis is.)
Setupact:

2017-10-25 11:54:09, Info [0x0f00d7] SYSPRP WinMain:Pre-validing 'generalize' internal providers.
2017-10-25 11:54:09, Info SYSPRP RunExternalDlls:Running platform actions specified in action file for phase 1
2017-10-25 11:54:09, Info SYSPRP SysprepSession::CreateSession: Successfully created instance with action file C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Generalize.xml, and mode <null>
2017-10-25 11:54:09, Info SYSPRP SysprepSession::Validate: Beginning action execution from C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Generalize.xml
2017-10-25 11:54:09, Info SYSPRP SysprepSession::CreateXPathForSelection: Sysprep mode in registry is <null>
2017-10-25 11:54:09, Info SYSPRP SysprepSession::CreateXPathForSelection: Processor architecture in registry is AMD64
2017-10-25 11:54:09, Info SYSPRP Entering SysprepGeneralizeValidate (Appx) - validating whether all apps are also provisioned.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP Package Microsoft.BingNews_4.21.2212.0_x64__8wekyb3d8bbwe was installed for a user, but not provisioned for all users. This package will not function properly in the sysprep image.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP Failed to remove apps for the current user: 0x80073cf2.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP Exit code of RemoveAllApps thread was 0x3cf2.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP ActionPlatform::LaunchModule: Failure occurred while executing 'SysprepGeneralizeValidate' from C:\Windows\System32\AppxSysprep.dll; dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP SysprepSession::Validate: Error in validating actions from C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Generalize.xml; dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP RunPlatformActions:Failed while validating Sysprep session actions; dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error [0x0f0070] SYSPRP RunExternalDlls:An error occurred while running registry sysprep DLLs, halting sysprep execution. dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error [0x0f00d8] SYSPRP WinMain:Hit failure while pre-validate sysprep generalize internal providers; hr = 0x80073cf2
2017-10-25 11:54:11, Info [0x0f0052] SYSPRP Shutting down SysPrep log
2017-10-25 11:54:11, Info [0x0f004d] SYSPRP The time is now 2017-10-25 11:54:11

setuperr:

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP Package Microsoft.BingNews_4.21.2212.0_x64__8wekyb3d8bbwe was installed for a user, but not provisioned for all users. This package will not function properly in the sysprep image.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP Failed to remove apps for the current user: 0x80073cf2.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP Exit code of RemoveAllApps thread was 0x3cf2.

2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP ActionPlatform::LaunchModule: Failure occurred while executing 'SysprepGeneralizeValidate' from C:\Windows\System32\AppxSysprep.dll; dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP SysprepSession::Validate: Error in validating actions from C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Generalize.xml; dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error SYSPRP RunPlatformActions:Failed while validating Sysprep session actions; dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error [0x0f0070] SYSPRP RunExternalDlls:An error occurred while running registry sysprep DLLs, halting sysprep execution. dwRet = 0x3cf2
2017-10-25 11:54:10, Error [0x0f00d8] SYSPRP WinMain:Hit failure while pre-validate sysprep generalize internal providers; hr = 0x80073cf2

[ Voor 82% gewijzigd door Aschtra op 25-10-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_

There you go. Spreekt voor zich. Denk eraan dat je dit ook voor het ingebouwde administrator account moet doen, en niet alleen je 'sysprep user'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Rataplan_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:18:

There you go. Spreekt voor zich. Denk eraan dat je dit ook voor het ingebouwde administrator account moet doen, en niet alleen je 'sysprep user'.
Uiteraard al geprobeerd. Nu is het BingNews, als ik die verwijder dan komt er weer een andere app te staan.
Verwijder ik alles via Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage voor de twee users die ingesteld staan (PC staat niet in het domein, alles wordt lokaal geconfigureerd. 2 accounts ingeschakeld) Dan draait de sysprep dus wel maar niet volledig waardoor ik nog steeds geen goede image heb.

Ik ga ook eens naar MDT kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door Aschtra op 25-10-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
Dan doe je toch iets niet goed. Ik heb zojuist op build 1709 een sysprep gedaan. Toegegeven, bing.news heb ik ook handmatig moeten verwijderen (dat scriptje neemt die niet mee odat ik die normaal wil laten staan). Maar na verwijderen daarvan onder zowel mn sysprep user als administrator, sysprep (met generalize) geeft geen probleem en dat image draait perfect.

Ik denk toch dat je onder een van je users iets laat staan, waarvoor je de provisioning wel hebt weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Maar wat ik mij dan nog steeds afvraag he....is het erg dat het uitrollen van een machine langer dan 20 minuten duurt...en is het echt noodzaak om een Golden Image te maken. Op zich geen rare vragen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
Jawel, want hij vraagt toch expliciet om Sysprep? Dat er andere manieren zijn ok, maar zijn vraag gaat over sysprep. Waarom wil je hem een andere kant op duwen? No offence verder hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Rataplan_ schreef op Thursday 26 October 2017 @ 09:42:
[...]

Jawel, want hij vraagt toch expliciet om Sysprep? Dat er andere manieren zijn ok, maar zijn vraag gaat over sysprep. Waarom wil je hem een andere kant op duwen? No offence verder hoor :)
Klopt, maar ik vraag mij dan af waarom iemand sysprep gebruikt. Je moet als IT-er vooral vast blijven houden aan het geen je kent en zeker niet je horizon verbreden, vandaar dat ik even doorvroeg naar de reden om sysprep te gebruiken en een zogeheten Golden Image te capturen. Ik vraag dat niet zomaar, ik zie eigenlijk nergens waar ik kom om iets met deployments/clients te doen sysprep meer een dingetje zijn. Vandaar mijn vraag.

Maar ik zal de volgende keer gewoon braaf antwoord geven op de vraag en niet iets ter discussie stellen, stel je voor dat je inderdaad een heldere ingeving krijgt en er ineens achter komt dat iets ook op een andere (misschien wel eenvoudigere/minder arbeidsintensieve manier) kan. 8)7

Ik duw overigens niemand een andere kant op, vraag gewoon oprecht waarom hij sysprep gebruikt.....

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 26-10-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
Je moet als IT-er vooral vast blijven houden aan het geen je kent en zeker niet je horizon verbreden
Ik snap best wat je bedoelt, maar als je een setup hebt die voor jou werkt (of in dit geval dus niet :)) en voor jouw omgeving is er geen noodzaak iets nieuws te bouwen, iets nieuws te leren en dus geld te spenderen aan iets wat je niet echt nodig hebt, dan zie ik eigenlijk niet in waarom je dat zou doen. Je way-of-working wijzigen alleen maar omdat het kan is niet altijd een goede keuze. Misschien komt dat omdat ik zelf eigenaar ben van onze IT toko, en ik dus moet betalen. We zijn relatief klein, en dan denk je anders dan in grote bedrijven. Ik heb jaren een EMEA-brede rol in IT gehad bij een zekere gloeilampen fabriek uit het zuiden van het land waar budget minder strikt was, en daar werkte het heel anders. Er moest SCCM komen, niet omdat we het nodig hadden (Altiris werkte prima, was WAY goedkoper) maar omdat het van MS was. Politieke beslissingen dus, die wel veel geld kosten.

Maargoed, daar ging het hier niet over :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Rataplan_ schreef op Thursday 26 October 2017 @ 10:08:
[...]

Ik snap best wat je bedoelt, maar als je een setup hebt die voor jou werkt (of in dit geval dus niet :)) en voor jouw omgeving is er geen noodzaak iets nieuws te bouwen, iets nieuws te leren en dus geld te spenderen aan iets wat je niet echt nodig hebt, dan zie ik eigenlijk niet in waarom je dat zou doen. Je way-of-working wijzigen alleen maar omdat het kan is niet altijd een goede keuze. Misschien komt dat omdat ik zelf eigenaar ben van onze IT toko, en ik dus moet betalen. We zijn relatief klein, en dan denk je anders dan in grote bedrijven. Ik heb jaren een EMEA-brede rol in IT gehad bij een zekere gloeilampen fabriek uit het zuiden van het land waar budget minder strikt was, en daar werkte het heel anders. Er moest SCCM komen, niet omdat we het nodig hadden (Altiris werkte prima, was WAY goedkoper) maar omdat het van MS was. Politieke beslissingen dus, die wel veel geld kosten.

Maargoed, daar ging het hier niet over :)
Juist kleine toko's zouden sneller moeten innoveren (minder overhead en processen om zaken te regelen). Er wordt Windows 10 uitgerold en geen Windows XP of 7, dus dan is het niet vreemd om ook de 'Windows 10 manier' van deployment te gaan gebruiken. Vooral ook omdat je (die was ik nog vergeten) het WaaS model addopteert. Of ga je elke 6 maanden een nieuw Golden Image bouwen met een nieuwe Windows 10 build? :+ Wat ik zeg...ik stel de vraag niet zomaar he, probeer alleen te helpen. Juist omdat de 'werkplekwereld' met de komst van Windows 10 (2 jaar terug) zoveel is verandert.

Maar goed, ik val in herhaling. Maar dan niet mopperen als de kennis over een paar jaar ineens blijkt dat je toch beter had kunnen bijblijven. Overigens als IT baas zou je toch ook moeten investeren in kennis, of niet? We raken nu wel een beetje off-topic...

Ben overigens wel benieuwd wat nu uiteindelijk de oplossing gaat zijn voor het sysprep probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
Oh we blijven zeker bij. Maar we maken wel een afweging wat kosten / baten technisch goed voor ons is. Net zoals we ook geen Netapp cluster kopen van een half miljoen als we met een 3par van 10k ook ruim voldoende hebben.
Overigens heb ik het hier over onze interne IT, niet hetgeen we bij klanten doen. Wij hebben intern geen tig werkplekken, want zo wel komt er een kantelpunt waar we wel voor bv MDT of SCCM zouden gaan.

Maar inderdaad, ben benieuwd of TS zn probleem wel opgelost is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Rataplan_ schreef op Thursday 26 October 2017 @ 10:25:
Oh we blijven zeker bij. Maar we maken wel een afweging wat kosten / baten technisch goed voor ons is. Net zoals we ook geen Netapp cluster kopen van een half miljoen als we met een 3par van 10k ook ruim voldoende hebben.
Overigens heb ik het hier over onze interne IT, niet hetgeen we bij klanten doen. Wij hebben intern geen tig werkplekken, want zo wel komt er een kantelpunt waar we wel voor bv MDT of SCCM zouden gaan.

Maar inderdaad, ben benieuwd of TS zn probleem wel opgelost is of niet.
Mwah...om eerlijk te zijn zou ik als organisatie nu niet zo snel meer naar SCCM gaan. Als ik nu zou beginnen met het managen van mijn werkplekken, dan werd het Azure AD Join en managed vanuit Intune. Dat is de 'move' die ik bij de grote corporaties zie, tja daar zou je als MKB dus ook naar moeten kijken....maar goed ik heb er geen verstand van natuurlijk, want ik heb geen eigen IT toko (werk wel voor best een grote zeg maar...met een redelijk duidelijke visie enzo :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01

Yaz

JackSparrow schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

Mwah...om eerlijk te zijn zou ik als organisatie nu niet zo snel meer naar SCCM gaan. Als ik nu zou beginnen met het managen van mijn werkplekken, dan werd het Azure AD Join en managed vanuit Intune.
Deze visie deel ik. Zo zou ik ook never nooit meer servers installeren of willen onderhouden. Zelfde met storage. Daar zijn in de cloud meer dan genoeg alternatieven voor die beter zijn in praktisch alle opzichten.

En als tip naar OP. Check ook Chocolatey eens als je veel standaard tooling installeert. Dit haalt een heel stuk script ellende bij jou weg.

Gamertag: YazNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik ben er verder niet op ingegaan omdat inderdaad dit inderdaad niet mijn vraag is.
Een oplossing nog niet gevonden (al ben ik er niet echt mee bezig geweest vandaag) maar wat ik ga doen is gewoon alles installeren en updaten en dergelijke. Op het eind alle store dingen verwijderen met dat Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage commando op alle accounts. Zo kan sysprep wel uitgevoerd worden en fix ik later dat startmenu wel.

Sysprep heeft bij ons in alle voorgaande versies gewoon makkelijk gewerkt. En ja momenteel wordt er iedere nieuwe Windows release een nieuwe Golden Image gemaakt. T/m nu stond die met 2,5 uur volledig op de WDS server.

Als Sysprep zo blijft kutten dan gaan we wel kijken naar wat anders. Tis niet alsof je even snel een MDT omgeving opzet zonder kennis ervan.

En normaal gesproken doen de stagiares dit soort werk. Die vinden dat leuk en komt 1 a 2x voor in hun stage dat er een nieuwe image gemaakt moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 26-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Aschtra schreef op Thursday 26 October 2017 @ 15:46:
Ik ben er verder niet op ingegaan omdat inderdaad dit inderdaad niet mijn vraag is.
Een oplossing nog niet gevonden (al ben ik er niet echt mee bezig geweest vandaag) maar wat ik ga doen is gewoon alles installeren en updaten en dergelijke. Op het eind alle store dingen verwijderen met dat Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage commando op alle accounts. Zo kan sysprep wel uitgevoerd worden en fix ik later dat startmenu wel.

Sysprep heeft bij ons in alle voorgaande versies gewoon makkelijk gewerkt. En ja momenteel wordt er iedere nieuwe Windows release een nieuwe Golden Image gemaakt. T/m nu stond die met 2,5 uur volledig op de WDS server.

Als Sysprep zo blijft kutten dan gaan we wel kijken naar wat anders. Tis niet alsof je even snel een MDT omgeving opzet zonder kennis ervan.

En normaal gesproken doen de stagiares dit soort werk. Die vinden dat leuk en komt 1 a 2x voor in hun stage dat er een nieuwe image gemaakt moet worden.
MDT is niet zo heel erg ingewikkeld, het is qua opzet een stuk eenvoudiger dan het bouwen van een image m.b.v. WDS O-)
Hoe werken jullie overigens bestaande werkplekken bij met nieuwe releases? Doen jullie dan allemaal nieuwe deployments, of worden het dan wel in-place upgrades?

Ik snap dat bij jullie de stagiaires dat soort zaken doen, maar volgens mij hebben stagiaires meer aan het leren van courante technieken waar ze dus ook nog wat aan hebben als ze van school komen......of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 27-10-2017 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
JackSparrow schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:21:
[...]

MDT is niet zo heel erg ingewikkeld, het is qua opzet een stuk eenvoudiger dan het bouwen van een image m.b.v. WDS O-)
Hoe werken jullie overigens bestaande werkplekken bij met nieuwe releases? Doen jullie dan allemaal nieuwe deployments, of worden het dan wel in-place upgrades?

Ik snap dat bij jullie de stagiaires dat soort zaken doen, maar volgens mij hebben stagiaires meer aan het leren van courante technieken waar ze dus ook nog wat aan hebben als ze van school komen......of niet?
Met het aanpassen van het script van Rataplan is de sysprep in ieder geval gelukt.
Ook hebben we MDT nu draaien (in combinatie met WDS) Ik had wat guides opgezocht maar die maken het echt enorm moeilijk. Op een gegeven moment dacht ik fck it en ik installeer het gewoon.

Windows 10 iso erin gezet, paar test applicaties erin gezet en klaar. Beetje finetunen naar eigen instellingen maar dat is het enige wat ik hoef te doen volgens mij. Inderdaad makkelijker dan WDS.

Deze houden we in ieder geval ernaast en langzaamaan de WDS server uitfasseren.

Thanks beide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Aschtra schreef op Tuesday 31 October 2017 @ 17:49:
[...]

Met het aanpassen van het script van Rataplan is de sysprep in ieder geval gelukt.
Ook hebben we MDT nu draaien (in combinatie met WDS) Ik had wat guides opgezocht maar die maken het echt enorm moeilijk. Op een gegeven moment dacht ik fck it en ik installeer het gewoon.

Windows 10 iso erin gezet, paar test applicaties erin gezet en klaar. Beetje finetunen naar eigen instellingen maar dat is het enige wat ik hoef te doen volgens mij. Inderdaad makkelijker dan WDS.

Deze houden we in ieder geval ernaast en langzaamaan de WDS server uitfasseren.

Thanks beide!
Geen dank. Je kunt het beste inderdaad gewoon beginnen...extra ‘features of complexiteit’ kun je later altijd nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cihero
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11-2024
Hallo heren,

Goed dat hier een topic over is, heb het even bekeken, en een paar dingen geprobeerd om te kijken of ik de sysprep aan de gang krijg in mijn 1709 machine.

Heb al veel kunnen oplossen d.m.v dit topic, alleen bij het onderstaande kom ik helaas nog niet verder.

Misschien dat iemand van jullie hier een oplossing voor heeft.

----

2017-11-14 13:37:00, Info SYSPRP ========================================================
2017-11-14 13:37:00, Info SYSPRP === Beginning of a new sysprep run ===
2017-11-14 13:37:00, Info SYSPRP ========================================================
2017-11-14 13:37:00, Info [0x0f004d] SYSPRP The time is now 2017-11-14 13:37:00
2017-11-14 13:37:00, Info [0x0f004e] SYSPRP Initialized SysPrep log at C:\Windows\System32\Sysprep\Panther
2017-11-14 13:37:00, Info [0x0f0054] SYSPRP ValidatePrivileges:User has required privileges to sysprep machine
2017-11-14 13:37:00, Info [0x0f007e] SYSPRP FCreateTagFile:Tag file C:\Windows\System32\Sysprep\Sysprep_succeeded.tag does not already exist, no need to delete anything
2017-11-14 13:37:00, Info [0x0f003d] SYSPRP WinMain:Displaying dialog box for user to choose sysprep mode...
2017-11-14 13:37:02, Info [0x0f00d7] SYSPRP WinMain:Pre-validing 'cleanup' internal providers.
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP RunExternalDlls:Running platform actions specified in action file for phase 3
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::CreateSession: Successfully created instance with action file C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Cleanup.xml, and mode <null>
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::Validate: Beginning action execution from C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Cleanup.xml
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::CreateXPathForSelection: Sysprep mode in registry is <null>
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::CreateXPathForSelection: Processor architecture in registry is AMD64
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP ActionPlatform::LaunchModule: Successfully executed 'Sysprep_Clean_Validate_Opk' from C:\Windows\System32\spopk.dll without error
2017-11-14 13:37:02, Info [0x0f00d7] SYSPRP WinMain:Pre-validing 'generalize' internal providers.
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP RunExternalDlls:Running platform actions specified in action file for phase 1
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::CreateSession: Successfully created instance with action file C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Generalize.xml, and mode <null>
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::Validate: Beginning action execution from C:\Windows\System32\Sysprep\ActionFiles\Generalize.xml
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::CreateXPathForSelection: Sysprep mode in registry is <null>
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP SysprepSession::CreateXPathForSelection: Processor architecture in registry is AMD64
2017-11-14 13:37:02, Info SYSPRP Entering SysprepGeneralizeValidate (Appx) - validating whether all apps are also provisioned.

2017-11-14 13:37:03, Info SYSPRP All appx packages were verified to be inbox or alluser installed.

2017-11-14 13:37:03, Info SYSPRP ActionPlatform::LaunchModule: Successfully executed 'SysprepGeneralizeValidate' from C:\Windows\System32\AppxSysprep.dll without error
2017-11-14 13:37:03, Info SYSPRP ActionPlatform::LaunchModule: Successfully executed 'ValidateBitLockerState' from C:\Windows\System32\BdeSysprep.dll without error
2017-11-14 13:37:03, Info [0x0f004a] SYSPRP WaitThread:Entering spawned waiting thread
2017-11-14 13:37:03, Info SYSPRP SysprepSearchForUnattend: No unattend file was specified or located; skipping unattend generalize pass.
2017-11-14 13:37:03, Info [0x0f00ac] SYSPRP WinMain:Processing 'cleanup' external provider request.
2017-11-14 13:37:03, Error [0x0f0073] SYSPRP RunExternalDlls:Not running DLLs; either the machine is in an invalid state or we couldn't update the recorded state, dwRet = 0x1f
2017-11-14 13:37:03, Error [0x0f00ae] SYSPRP WinMain:Hit failure while processing sysprep cleanup external providers; hr = 0x8007001f
2017-11-14 13:37:04, Info [0x0f004c] SYSPRP WaitThread:Exiting spawned waiting thread
2017-11-14 13:37:04, Info [0x0f0052] SYSPRP Shutting down SysPrep log
2017-11-14 13:37:04, Info [0x0f004d] SYSPRP The time is now 2017-11-14 13:37:04

Edit 1: https://www.wintips.org/f...nt-update-recorded-state/

Dit lost het iig niet op.

[ Voor 1% gewijzigd door Cihero op 14-11-2017 14:10 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1