Tabel in Excel, meerdere waarden in één cel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Mijn vraag
In Excel heb ik een tabel met namen van een groot aantal klanten. Sommige van deze klanten horen bij eenzelfde bedrijf. Als ik filter in de kolom met bedrijven kan ik alle klanten van hetzelfde bedrijf selecteren, dit gebruik ik vaak. Nu zijn er sommige klanten die bij meerdere bedrijven horen. Hoe kan ik een klant onder 2 of 3 bedrijven plaatsen? Ter verduidelijking de volgende screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/g7rzvm/Vraag_Excel_1.jpg
https://ibb.co/iJ1M86
Bovenstaande afbeelding laat zien dat klant 28, 29 en 30 bij meerdere bedrijven horen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kqrcgR/Vraag_Excel_2.jpg
https://ibb.co/mNRA1R
Wanneer ik nu bijvoorbeeld filter op alle klanten die bij bedrijf 1 horen, worden klant 28 en 30 niet weergegeven. Mijn vraag is dus hoe ik het voor elkaar krijg dat deze wel worden geïncludeerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al een poging gedaan om dit op te zoeken, maar ik kon geen oplossing vinden. Tevens heb ik geprobeerd om de woorden te scheiden met een ; teken, maar dit ziet Excel gewoon als tekst waardoor er een extra categorie wordt toegevoegd.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Henkieprob op 25-10-2017 14:06)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TDB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:26:
Je zet je filter waarschijnlijk op "equals to Bedrijf 1", als je je filter zet op "contains Bedrijf 1" dan zie je de klanten 28, 29 en 30 wel

[Edit] @Reinier: net een paar seconden eerder 8)
Dat werkt inderdaad, maar uiteindelijk ga je als je daadwerkelijk wat met die informatie wilt doen wel tegen meer problemen aanlopen met dit soort cellen met meerdere waardes er in.

De suggestie om de data beter te structureren is dan ook een veel betere suggestie.

Als je bang bent dat dat weer andere problemen met zich meebrengt dan ben je misschien ook wel op het punt aanbeland dat je je moet gaan afvragen of excel wel het juiste gereedschap is :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 13:21
Ik zou Klant 28 dupliceren, 1 rij met Bedrijf 1, 1 rij met Bedrijf 2.
Dan kan je daarna eenvoudig filteren, of bijv een Pivot tablet gebruiken.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Raznov schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:15:
Ik zou Klant 28 dupliceren, 1 rij met Bedrijf 1, 1 rij met Bedrijf 2.
Dan kan je daarna eenvoudig filteren, of bijv een Pivot tablet gebruiken.
Bedankt voor de suggestie. Dit zou inderdaad kunnen werken, maar het probleem is dat ik dan veel duplicaten ga krijgen. En ik moet vaak dingen wijzigen waarbij ik dan erg goed moet opletten dat ik het in alle duplicaten wijzig.

Het voorbeeld wat ik in mijn vraag schets is een gesimplificeerde versie. In realiteit heb ik meerdere kolommen met waarden waarbij ik dit probleem heb. Tevens gebruik ik het document om bijvoorbeeld het aantal klanten bij te houden en met duplicaties levert dit ook een probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

TDB

Je zet je filter waarschijnlijk op "equals to Bedrijf 1", als je je filter zet op "contains Bedrijf 1" dan zie je de klanten 28, 29 en 30 wel

[ Voor 16% gewijzigd door TDB op 25-10-2017 10:29 ]

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:33

Reinier

\o/

Waarom zet je je filter niet op "contains" of "bevat"? Of zelf *bedrijf 1* in je filter intikken?

Edit: @TDB :D

[ Voor 9% gewijzigd door Reinier op 25-10-2017 10:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TDB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:26:

Dat werkt inderdaad, maar uiteindelijk ga je als je daadwerkelijk wat met die informatie wilt doen wel tegen meer problemen aanlopen met dit soort cellen met meerdere waardes er in.

De suggestie om de data beter te structureren is dan ook een veel betere suggestie.

Als je bang bent dat dat weer andere problemen met zich meebrengt dan ben je misschien ook wel op het punt aanbeland dat je je moet gaan afvragen of excel wel het juiste gereedschap is :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 13:21
Henkieprob schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Dit zou inderdaad kunnen werken, maar het probleem is dat ik dan veel duplicaten ga krijgen. En ik moet vaak dingen wijzigen waarbij ik dan erg goed moet opletten dat ik het in alle duplicaten wijzig.
De lijn is uniek, dus geen duplicaat? Mocht de klant naar een extra bedrijf gaan, kan er een extra lijn bij, mocht de klant van een bedrijf af worden gehaald, kan die lijn weg.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:55

Roozzz

Plus ultra

Orion84 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Dit dus :Y

Als je dit soort problemen in meerdere kolommen hebt en je zorgen maakt over wijzigingen dan zou ik heel snel iets anders gaan gebruiken dan excel. Met aparte tabellen voor klantinformatie, bedrijfsinfo en de koppeling daartussen ben je al een eind op weg.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28
Of je maakt kolommen bedrijf1, bedrijf2 etc. Dan heb je geen dubbele regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Orion84 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Bedankt voor de tips, ik was me niet bewust van de optie om te filteren op 'bevat'. Dit werkt!

Ik begin inderdaad steeds vaker tegen dit soort problemen aan te lopen en merk dat ik eigenlijk een database programma zoals Access moet gaan gebruiken denk ik. Mijn database begint steeds groter te worden en eigenlijk wil ik het ook gaan koppelen aan andere Excel sheets waarmee ik de uitgevoerde opdachten voor de bedrijven/klanten bijhoud. Helaas heb ik hier weinig verstand van dus dat gaat me nogal wat tijd kosten om het te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Klinkt alsof je gewoon eens moet kijken naar een klantbeheersysteem, in plaats van het in Office producten te wringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Ik ga kijken wat ik binnen mijn bedrijf voor elkaar kan krijgen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je met een index lijst ook wel een heel eind moet komen.
wanneer je een klant selecteert dan krijg je een dropdown list of een direct overzicht van alle klanten die hier bijhoren - dus een keuzelijst maken.

gebruikte formule = =ALS.FOUT(INDEX($C$5:$H$1933;I5;$J$4);"")

het kan ook dmv de klanten lijsten een naam te geven en dan met de formule "indirect" deze lijst ophalen wanneer een klant is geslecteerd.
Pagina: 1