Ik krijg het niet voor elkaar om de vlan configuratie op de HP1820-8G switch goed te laten functioneren.
Wat ik probeer:
Ik heb een Fritzbox 7581 waarop het gastnetwerk is ingeschakeld op poort 4.
Op de HP1820 (J9979A) switch wil ik de volgende vlans instellen:
Vlan1: poort 1, 2, 3, 4
Vlan2: poort 5,6
Vlan3: poort 5,7
Vlan4: poort 5,8
Hiermee wil ik poort 4 met het thuisnetwerk verbinden en poort 5 met het gastnetwerk.
De bedoeling is dat alle apparaten verbonden met poort 5 wel in hetzelfde subnet vallen, maar elkaar niet kunnen zien.
Vlan1 werkt, deze poorten zijn dan ook allemaal untagged. Maar de combinaties met poort 5 werken niet, ik krijg daar geen verbinding over.
Het probleem naar mijn inziens is dat deze switch het niet toelaat, om een untagged port toe te wijzen aan meerdere vlan's. Om poort 5 toch lid te laten worden van meerdere vlans heb ik deze moeten taggen.
Ik heb deze configuratie eerder wel werkend gekregen op een Netgear GS108Ev3, maar wegens stabiliteits problemen deze vervangen.
Heb ik het nu verkeerd ingesteld, of kan deze switch gewoon niet wat ik wil?
Wat ik probeer:
Ik heb een Fritzbox 7581 waarop het gastnetwerk is ingeschakeld op poort 4.
Op de HP1820 (J9979A) switch wil ik de volgende vlans instellen:
Vlan1: poort 1, 2, 3, 4
Vlan2: poort 5,6
Vlan3: poort 5,7
Vlan4: poort 5,8
Hiermee wil ik poort 4 met het thuisnetwerk verbinden en poort 5 met het gastnetwerk.
De bedoeling is dat alle apparaten verbonden met poort 5 wel in hetzelfde subnet vallen, maar elkaar niet kunnen zien.
Vlan1 werkt, deze poorten zijn dan ook allemaal untagged. Maar de combinaties met poort 5 werken niet, ik krijg daar geen verbinding over.
Het probleem naar mijn inziens is dat deze switch het niet toelaat, om een untagged port toe te wijzen aan meerdere vlan's. Om poort 5 toch lid te laten worden van meerdere vlans heb ik deze moeten taggen.
Ik heb deze configuratie eerder wel werkend gekregen op een Netgear GS108Ev3, maar wegens stabiliteits problemen deze vervangen.
Heb ik het nu verkeerd ingesteld, of kan deze switch gewoon niet wat ik wil?