Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verplicht analoge meter door digitale meter laten vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.586 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week zonnepanelen laten plaatsen, en ontving deze mail van Enexis na (verplichte) aanmelding op energieleveren.nl:
Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet) geeft aan, dat een analoge meter die wordt gebruikt voor het verwerken van teruglevering altijd moet worden vervangen, omdat deze in strijd met haar bestemming wordt gebruikt. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.

Regelmatig komen er apparaten op de markt die u op uw slimme digitale meter kunt aansluiten. Een overzicht hiervan vindt u op www.energieverbruiksmanagers.nl. Meer informatie over slimme meters vindt u op www.slimmemeters.nl.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Graag attendeer ik u erop dat het aanbod van een kosteloze slimme digitale meter éénmalig is. Indien u in een later stadium toch een slimme digitale meter wenst, dan worden hiervoor mogelijk kosten in rekening gebracht.
Op het moment heb ik dus een ouderwetse analoge draaischijf meter met dag/nacht telwerk. Ik ben verrast dat de analoge meter verplicht vervangen dient te worden. Ben ik daadwerkelijk wettelijk verplicht deze te laten vervangen? Totale capaciteit van de zonnepanelen is overigens 3300Wp mocht dit relevant zijn.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 00:20

MieJuul

3970Wp

Je had je al niet aan hoeven/moeten melden op energieleveren.nl.
Dat is niet verplicht namelijk, hoe graag ze je dat ook willen doen geloven.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 19:34
Eigenlijk stel je twee verschillende vragen:
  1. Moet de draaischijfmeter vervangen worden door een digitale;
  2. Moet die digitale meter ook een slimme meter zijn (er bestaan ook 'domme' digitale meters)?
Er is op tweakers al heel wat geschreven en gediscussieerd over dit onderwerp, bijvoorbeeld in Slimme energiemeter, weigeren?? .

Volgens mij is het antwoord op de eerste vraag 'nee'. Het antwoord op de tweede vraag is zeker 'nee', je bent niet verplicht een slimme meter te nemen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kijk eerst maar eens of je meter terug kan draaien :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:35:
Ik heb deze week zonnepanelen laten plaatsen, en ontving deze mail van Enexis na (verplichte) aanmelding op energieleveren.nl:

[...]

Op het moment heb ik dus een ouderwetse analoge draaischijf meter met dag/nacht telwerk. Ik ben verrast dat de analoge meter verplicht vervangen dient te worden. Ben ik daadwerkelijk wettelijk verplicht deze te laten vervangen? Totale capaciteit van de zonnepanelen is overigens 3300Wp mocht dit relevant zijn.
lol, leuk he dat bericht, klinkt allemaal erg gewichtig en soms kan het zelfs een beetje dreigend over komen.
maar de soep moet echt niet zo heet worden gegeten als hij word opgediend. ;)

is melden verplicht, lastig.
eigenlijk is het aanmelden verplicht, maar dan wel voor de grote setjes.
omdat ze niet kunnen aangeven wat groot is en wat klein is, moet alles maar aanmelden.
(op iedere lokatie is groot en klein een ander getal, vandaar dat alles zich maar moet aanmelden.
jij bent waarschijnlijk gewoon klein (3,3kWp is niet zoveel), dus melden was niet echt nodig geweest.)

na het melden krijg je standaard dit bericht, het maakt niet uit of je meter geschikt is of niet, dat doet er totaal niet aan toe of af. ;)
is gewoon standaard, en kun je ook negeren als je dat wil.

wat te doen: het is erg persoonlijk en hangt ook af van je eigen kennis en doorzettings-vermogen af.

1. je kunt gewoon de slimme meter of slimme meter administratief uit kiezen (ik heb al even geen digitale meters meer gezien die niet slim zijn, dus ik ben bang dat die op zijn. :?
enexis wou mij niet beweren dat een digitale meter geleverd kon worden, maar tijdens de zelfde contact hebben ze mij wel meer leugens verkocht )
administratief uit betekend dat de netbeheerder nog steeds je meter uit leest, maar op zijn blauwe ogen hoog en laag beweerd dat niemand anders dat mag doen.
(over anoniem de gegevens doorverkopen is nog niet echt een goede duidelijkheid)
je kunt mischien ook mazzel hebben dat je een nieuwe slimme meter krijgt die kan al wat beter administratief uit gezet worden (vanaf verzie 5.0 zijn er betere regels voor) maar die zijn er nog niet veel dus nog geen grote kans daar op.

2. de feraris laten hangen en de brief gewoon weg gooien.
dan moet je wel goed checken of de meter wel achter uit loopt.
(als de draai schijf achter uit loopt is dat nog geen garantie voor correct werken, soms zit er een achteruitloop rem alleen op het telwerk, dus kijk ook of het telwerk achter uit loopt.)
voordeel van deze optie is wel dat je kunt blijven salderen ook als salderen is afgeschaft.
(laatste bericht: in het regeer akkoord staat dat het in 2020 word afgeschaft.
verder nog veel onduidelijkheden, dus het kan positief of negatief zijn dat het gebreurd.)

cool, dat je een leuke set op dak hebt, vind ik wel leuk, de meer hoe beter. *O*
welkom bij de club. ;)
het is helaas wel jammer dat het in Nederland zo slecht geregeld is.
het is nu belangrijk dat je de regels begrijpt wat je rechten en je plichten zijn.
(hou de boefjes(netbeheerder en leveranciers) in de gaten, is gewoon een handige tip.
het is niet meer zo erg als het geweest is, maar waakzaamheid is altijd goed. ;) )

algemene tip:
de omvormer voert zijn stroom in achter de meter(slim feraris maakt niet uit).
dus als er in het huis 500W word gebruikt, en de omvormer levert 500W.
dan staat de meter stil en registreert niks. ;)
een gedeelte van je opwek word dus rechtstreeks in je huis gebruikt en niet gemeten door slim of feraris.
dus meter standen van je slimme of feraris meter zijn helaas vrij waardeloos geworden om te zien hoeveel je gebruikt.
je moet dan de gegevens van de omvormer combineren met de slimme/feraris om nog inzicht te hebben in je eigen gebruik.
(hier gaan veel beginnelingen vaak mee de mist in. ;) )
dit maakt slimme meters niet echt handig om je eigen gebruik in kaart te brengen, dat voordeeltje valt dan wat weg. (maar een tweaker lost dit wel weer op door een extra meter te plaatsen)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-10-2017 15:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:06:
[...]

2. de feraris laten hangen en de brief gewoon weg gooien.
Daar komen ze vervolgens denk ik echt wel weer op terug.

Aangezien het agentschap Telecom inderdaad aangeeft dat analoge meters ongeschikt zijn: https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters

Kwestie van "slapende honden niet wakker maken" in zo'n geval, hoewel dus niet legaal. Is bij de TS niet gelukt :+

Verwijderd

het is en blijft een kwestie van GOED lezen (sorry voor de hoofdletters )
in het artikel van agentschap staat duidelijk de volgende zin :
Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering.
het gaat hier dus om de registratie van de meting niet de meting zelf
wat betekent dit nu
stel je wekt vandaag 8 kwh op en je meter staat tussen gisteren 23:00 en vandaar 23:00 uur slechts 3 kwh hoger
dan is je verbruik 8 khw eigen opwek plus 3 kwh uit het net verkregen totaal 11 kwh

de registratie is echter 3kwh uit het niet gekregen Die 8 kwh heeft immers nooit de meter gepasseerd

zolang we slechst 1 keer per jaar de standen hoeven door te geven en de verrekening dus plaatstvind tussen bijv 1 jan en 31dec maakt het niet uit wat wel /niet geregistreerd word in de tussentijd

zolang de ferraris niet voorkomt op de lijst van afgekeurde meters kan je deze gewoon behouden.
nog een leuke nabrander om die reden :
heeft iemand zich ooit afgevraagt waarom niet spontaan alle ferrarismeters in 1 keer worden afgekeurt ten gunste van de slimme meter. maar gewoon ieder jaar weer ettelijke series testen en afkeuren
dat doen ze niet voor niets

• Osiris
  • Niet online
@Verwijderd Als jouw zonnepanelen gedurende de dag meer leveren dan jouw huis aan energie vraagt, ben je aan het terugleveren. En draait je Ferraris-meter doodleuk de verkeerde kant uit. En voor die situatie is hij niet getest/geijkt et cetera.

Het maakt dus niet uit of na 24 uur de meter hoger of lager is. Registratie is niet een moment wat op vaste tijdstippen gebeurt (elke 24 uur, elke maand, elk jaar?), maar een continu proces. Je kunt immers prima per 5 minuten registreren tijdens teruggave. Loopt 'ie terug. Dus registreert je ferrarismeter op dat moment teruggave.

Zolang jouw Ferraris-meter geen terugloopblokkering heeft, is hij simpelweg niet geschikt voor situaties met zonnepanelen waarbij er soms meer energie geleverd wordt dan er verbruikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 25-10-2017 15:30 ]

Verwijderd

leg dan maar eens uit waarom je nog steeds het recht heb om een niet afgekeurde ferrarismeter te gebruiken en dus de slimme meter te weigeren bij gebruik van zonnepanelen.

en wederom het betreft registatie is de eindstand savonds lager dan de begin stand dan registreert tie alleen het teruggeleverde opdat moment ( die bijvoorbeeld 10kwh eigen gebruik is niet geregistreerd )
echter doordat je bijv weer 10kwh van het net aftrek is er feitelijk bij een ferrrarismeter helemaal niets geregistreerd op die 2 dagen
pas na 1jr na de vorige meteropname vind er feitelijk registratie plaats

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:46:
leg dan maar eens uit waarom je nog steeds het recht heb om een niet afgekeurde ferrarismeter te gebruiken en dus de slimme meter te weigeren bij gebruik van zonnepanelen.
Heb je een officiële bron waarbij dat gesteld wordt? (Ferraris-meter zónder terugloopblokkering) Want het agentschap Telecom geeft dus aan dat je je Ferrarismeter zonder terugloopblokkering wél moet laten vervangen. En da's gewoon directe bron van de rijksoverheid.
en wederom het betreft registatie is de eindstand savonds lager dan de begin stand dan registreert tie alleen het teruggeleverde opdat moment ( die bijvoorbeeld 10kwh eigen gebruik is niet geregistreerd )
echter doordat je bijv weer 10kwh van het net aftrek is er feitelijk bij een ferrrarismeter helemaal niets geregistreerd op die 2 dagen
pas na 1jr na de vorige meteropname vind er feitelijk registratie plaats
Heb je een bron die bepaalt dat registratie slechts per 24 uur of per jaar plaatsvindt, in het kader van de werkzaamheid van analoge meters?
Want het draaien van een Ferraris-wiel is mijns inziens (en als ik het agentschap telecom lees) ook registreren.

Als een terugloopblokkering verplicht gesteld wordt, mag je redelijkerwijs aannemen dat het feit dat een Ferraris-wiel de verkeerde kant op loopt al onder 'registratie van teruggeleverde energie' valt.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 25-10-2017 15:52 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De recht heb je helemaal niet (en anders graag een bronvermelding). Dat de netbeheerder niet gelijk een andere meter ophangt is niet omdat je recht heb op behoud van je ferraris, dat heeft gewoon praktische redenen.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 25-10-2017 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Voor de volledigheid, mijn meter loopt en telt terug. Het betreft een Iskra T3FD, welke blijkbaar al enkele jaren is afgekeurd.

Ik laat de meter vervangen door een (indien mogelijk domme) digitale meter. Tegen de tijd dat de salderingsregeling wordt afgeschaft hoop ik een elektrische auto voor de deur te hebben waar ik aan kan 'terugleveren'. Jammer dat het zo moet, dit 'groene' kabinet is in deze totaal niet vooruitstrevend.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
EddoH schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:51:
[...]

De recht heb je helemaal niet (en anders graag een bronvermelding). Dat de netbeheerder niet gelijk een andere meter ophangt is niet omdat je recht heb op behoud van je ferraris, dat heeft gewoon praktische redenen.
Gelukkig denkt Stedin hier toch wat anders over. De dorp breed uitgerolde meterwissel is mijn deur voorbij gegaan. Een mailtje met vermelding ivm zonnepanelen was voldoende.
Hopelijk heeft de verantwoordelijk bij Stedin net zo'n hekel aan overheidsbemoeienis als ik. Dan komt er voorlopig geen andere meter.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:00:
[...]

Gelukkig denkt Stedin hier toch wat anders over. De dorp breed uitgerolde meterwissel is mijn deur voorbij gegaan. Een mailtje met vermelding ivm zonnepanelen was voldoende.
Hopelijk heeft de verantwoordelijk bij Stedin net zo'n hekel aan overheidsbemoeienis als ik. Dan komt er voorlopig geen andere meter.
Zoals ik zei heeft 'recht op' niets te maken met praktische uitvoering van een netbeheerder ;)

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11 06:44

Franko P.

Hit it.

Een tijdje terug is hier anders iemand van het netbeheer geweest om mijn meterstanden te controleren. Het eerste wat die man tegen me zegt: 'verdedig die meter met je leven' en 'zo lang mogelijk laten hangen dat ding en niet in het verhaal een slimme meter is verplicht trappen'.

Dus zo praktisch zijn ze nu ook weer niet in hun uitvoering.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Franko P. schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:57:
Een tijdje terug is hier anders iemand van het netbeheer geweest om mijn meterstanden te controleren. Het eerste wat die man tegen me zegt: 'verdedig die meter met je leven' en 'zo lang mogelijk laten hangen dat ding en niet in het verhaal een slimme meter is verplicht trappen'.

Dus zo praktisch zijn ze nu ook weer niet in hun uitvoering.
Leuk verhaal maar geen idee wat dat met mijn opmerkingen te maken heeft eerlijk gezegd :P

• drielp
EddoH schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:54:
[...]

Zoals ik zei heeft 'recht op' niets te maken met praktische uitvoering van een netbeheerder ;)
Als de netbeheerder praktisch was had hij de SM bij me opgehangen, ze waren in de buurt. Blijkbaar heeft de SM niet zo heel erg veel prioriteit. 80% was toch voldoende?

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd als je een afmelding doet bij energieleveren.nl? Krijg je dan een brief dat de ferraris kan blijven hangen?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:45:
[...]

Als de netbeheerder praktisch was had hij de SM bij me opgehangen, ze waren in de buurt. Blijkbaar heeft de SM niet zo heel erg veel prioriteit. 80% was toch voldoende?
Het wordt nu wel erg geneuzel.
Ik geef aan dat wat er in de praktijk gebeurd geen relatie heeft tot het wel-of-niet recht hebben op een ferrarismeter, zoals iemand hier stelde. Ik zeg juist dat het in de praktijk voorkomt dat je meter mag blijven hangen, maar dat dit niet betekent dat je er op enige manier recht op hebt.

Vervolgens ga je roepen, ja maar waarom vervangen ze hem niet als ze er toch zijn? Dat is toch niet practisch :? En waarom haal je de slimme meter er nu weer bij, daar gaat het hier helemaal niet om.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
drielp schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:45:
[...]

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd als je een afmelding doet bij energieleveren.nl? Krijg je dan een brief dat de ferraris kan blijven hangen?
De netbeheerder is verplicht om een meter op te hangen die geijkt is voor hetgeen hij meet. Er zijn nooit ferrarismeters uitgerold die 2 kanten op geijkt zijn. Hierin ligt de wettelijk basis voor de verplichte vervanging.

Maar dan is er de praktijk. Door de natuurkundige werking van zo'n ding is het aannemelijk dat hij even hard achteruit draait als vooruit. (Als er al een verschil is, dan is het door decennialang inslijten in zijn "vooruit" waarschijnlijk zo dat hij niet hard genoeg terugloopt). Maar het punt is dat er voor de netbeheerder ook weinig prikkels zijn om individuele meters te vervangen. Die vervangen liever een hele wijk in een keer dan dat ze individueel bij elk pietje met een PV-set langs gaan. Als jij verder ook geen vervanging wil dan is er niemand die er verder naar kraait. Totdat je een conflict krijgt over de stand, dan ben je als consument behoorlijk in het nadeel als je een wel-geijkte meter hebt geweigerd.

Voor zolang als het duurt kun je nog best weigeren. Maar zoals het er nu uitziet wordt het salderen afgeschaft. Dan is het sowieso afgelopen met ferrarismeters. Simpelweg omdat ze niet kunnen meten wat er dan nodig is voor een correcte afrekening.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

ik heb het al eens vaker aangekaart
aangaande de meter weigeren dit heeft de minister besloten dat je NIET verplicht en er is genoeg over te vinden aangaande meter weigeren

tevens nog een mooi voorbeeld
stel je meld je aan bij terugleveren.nl dan krijg je een brief dat je meter vervangen moet worden
dan reageer je dan op dat je dit niet wilt en soms komt het voor dat je dan een mededeling krijgt dan je meter inmiddels is afgekeurt en deze dus niet meer betrouwbaar is qua registratie

waarom moet deze dan vervangen worden omdat je pv hebt terwijl de rest van de woningen in de straat die zelfde afgekeurde meter heeft en ze daar pas over bijv 3jr vervangen gaan worden. Kortom de overige bewoners mogen gewoon een afgekeurde meter blijven gebruiken maar omdatje braaf bent moet jij wel nu die meter laten vervangen
nee dus je heb nog steeds recht om hem te weigeren. en zolang wij dit met zijn allen doen hebben we daar geen nadeel van

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:36

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:17:
ik heb het al eens vaker aangekaart
aangaande de meter weigeren dit heeft de minister besloten dat je NIET verplicht en er is genoeg over te vinden aangaande meter weigeren

[...]
Klopt, het is niet verplicht een SM te nemen, je mag ook een domme digitale meter kiezen. Echter als de netbeheerder vindt dat hij zijn eigen meter moet vervangen omdat hij anders zijn taak als meetbedrijf niet naar behoren kan uitvoeren, heb je weinig keus.
De praktijk laat wel zien dat er op dit moment nog niet echt op de strepen gestaan wordt door de netbeheerders als je weigert, maar dat komt denk ik ook omdat ze nog genoeg werk aan de andere meters hebben met te weinig personeel.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Verwijderd

anno vandaag sta je idd nog steeds in je recht om de meter te weigeren en dus ook geen domme meter te krijgen. het is ook nog steeds een streven om in 2020 80% slimme meters uitgerold te hebben en niet een verplichting

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:28:
anno vandaag sta je idd nog steeds in je recht om de meter te weigeren en dus ook geen domme meter te krijgen. het is ook nog steeds een streven om in 2020 80% slimme meters uitgerold te hebben en niet een verplichting
Ik wordt er een beetje moe van maar het is gewoon feitelijk onjuist wat je verkondigd.

Dat je de slimme meter mag weigeren betekent niet dat je recht hebt op het blijven gebruiken van een ferraris. Als je geen slimme meter wilt is er als alternatief een domme meter. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Nergens, maar dan ook nergens is gesteld dat je een nieuwe domme meter mag weigeren.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 27-10-2017 09:15 ]

Verwijderd

zo zeg ik het ook niet zolang je ferraris meter nog niet op de lijst staat vermeld alszijnde afgekeurt mag je idd weigeren dat de meter vervangen word en dan word er dus geen slimme of domme meter geplaatst.

bron: https://www.consuwijzer.n...ter/slimme-meter-weigeren
U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Uw meter is dan niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven
bron:https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/faq/weigeren
De slimme meter is niet verplicht. Als u de slimme meter echt niet wilt, dan kunt u deze weigeren. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt.
bron:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren
Mag ik een slimme meter weigeren?

U mag de slimme meter weigeren. U kunt de slimme meter ook laten uitschakelen, zodat deze niet automatisch op afstand wordt uitgelezen.

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:58:
zo zeg ik het ook niet zolang je ferraris meter nog niet op de lijst staat vermeld alszijnde afgekeurt mag je idd weigeren dat de meter vervangen word en dan word er dus geen slimme of domme meter geplaatst.

bron: https://www.consuwijzer.n...ter/slimme-meter-weigeren

[...]
Wanneer je een ferraris-meter hebt icm zonnepanelen , dan is die ferraris-meter per definitie afgekeurd. Agentschap Telecom geeft immers duidelijk aan , dat je de ferraris- meter niet mag gebruiken icm opwekking / teruglevering. Je kunt je dus nergens op beroepen wanneer de netbeheerder de ferraris- meter wil vervangen.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:05

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

weidevogel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:14:
[...]

Wanneer je een ferraris-meter hebt icm zonnepanelen , dan is die ferraris-meter per definitie afgekeurd. Agentschap Telecom geeft immers duidelijk aan , dat je de ferraris- meter niet mag gebruiken icm opwekking / teruglevering. Je kunt je dus nergens op beroepen wanneer de netbeheerder de ferraris- meter wil vervangen.
Wat is je bron? Agentschap telecom heeft volgens mij niets met ferraris meters te maken.
Wel de ACM. https://www.acm.nl/nl/ond...gleveren-wat-moet-ik-doen

Ik gebruik al 5 jaar met volle tevredenheid een Ferrareis meter.

[ Voor 4% gewijzigd door niki_lauda op 30-10-2017 21:51 ]

• T-MOB
Het linkje staat notabene in deze thread: https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters
Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.

• drielp
Grappig, volgens de ACM mag een ferraris wel icm PV, volgens het Agentschap niet.
Misschien komt dat omdat de eerste onafhankelijk is en de tweede blijkbaar niet.
Welke meter moet u hebben?
Ferraris-meter
Hebt u een analoge meter (Ferraris-meter)? Deze Ferraris-meter loopt automatisch terug als u elektriciteit teruglevert aan het net. Dan hoeft u deze niet te vervangen.
Bij salderen wordt uw teruglevering van uw verbruik afgetrokken. Gaat u alleen salderen? Dan kunt u deze meter laten hangen.
Dus als je ferraris niet is afgekeurd, mag tie gewoon blijven hangen....

[ Voor 48% gewijzigd door drielp op 31-10-2017 00:27 ]

• T-MOB
De tekst van de ACM is aan alle kanten tenenkrommend. Niet alleen gebruiken ze slimme meter en digitale meter onterecht als synoniem. Ze doen ook alsof de meter jouw eigendom is waarover je zelf zou moeten beslissen.
Maar goed, het verschil tussen de uitleg van de twee is dat het agentschap telecom beschrijft hoe het formeel geregeld is (Je moet geijkte apparatuur gebruiken in het economisch verkeer) en de ACM beschrijft waar je in de praktijk geen problemen mee krijgt (een ferrarismeter meet wel ongeveer het juiste en zelden in het nadeel van de energiemaatschappij). Het heeft niets met belangen of wat dan ook te maken. Of nou ja, eigenlijk met ieders belang in de zin dat de meting moet kloppen zodat niemand teveel betaalt/ontvangt.
Zodra de salderingsregeling is aangepast is een analoge meter naast een formeel probleem ook een praktisch probleem. Die ferraris kan dan immers niet de gegevens leveren voor een correcte afrekening.

Verwijderd

er is genoeg over te vinden in het topic slimme meter weigeren

• meermarco
  • Laatst online: 28-11 22:59
Mijn meter willen ze zo nu en dan ook vervangen. Maar voorlopig nog nooit gereageerd als ze weer eens de meter kwamen opnemen en vroegen: wilt u wellicht al een nieuwe meter.

Wellicht zou je een nieuwe meter kunnen weigeren met dit onderzoek in de hand (juridisch)?
https://www.utwente.nl/en...actual-energy-consumption

Een slimme meter kun je sowieso weigeren. Maar een andere (digitale) weet ik niet. Zeker niet als je eigen meter ' afgekeurd' is.

[ Voor 14% gewijzigd door meermarco op 02-11-2017 12:11 ]

• Osiris
  • Niet online
Mooie van zo'n Ferraris-meter is dat 'ie automagisch rekening houdt met non-sinusidaal stroomverbruik. Al die elektronica kan alleen maar minder goed werken.

Alleen jammer dat toen ze die dingen testten, er nog geen PV-installaties bestonden :+

• drielp
T-MOB schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:59:
De tekst van de ACM is aan alle kanten tenenkrommend. Niet alleen gebruiken ze slimme meter en digitale meter onterecht als synoniem. Ze doen ook alsof de meter jouw eigendom is waarover je zelf zou moeten beslissen.
Maar goed, het verschil tussen de uitleg van de twee is dat het agentschap telecom beschrijft hoe het formeel geregeld is (Je moet geijkte apparatuur gebruiken in het economisch verkeer) en de ACM beschrijft waar je in de praktijk geen problemen mee krijgt (een ferrarismeter meet wel ongeveer het juiste en zelden in het nadeel van de energiemaatschappij). Het heeft niets met belangen of wat dan ook te maken. Of nou ja, eigenlijk met ieders belang in de zin dat de meting moet kloppen zodat niemand teveel betaalt/ontvangt.
Zodra de salderingsregeling is aangepast is een analoge meter naast een formeel probleem ook een praktisch probleem. Die ferraris kan dan immers niet de gegevens leveren voor een correcte afrekening.
Als de energie leverancier en ik samen de meterstanden accepteren dan hebben we een correct rekening. Of zie ik dat verkeerd. (Ik wordt eigenlijk een beetje moe van deze discussie, het lijkt wel of een delegatie van de VVD dit topic heet overgenomen.)

Op een of andere manier moet iedereen aan de SM en niemand kan nu echt het nut van dat ding uitleggen. Ik krijg zo'n beetje het gevoel dat een aantal zonnepaneelhater niet kunnen wachten op het moment dat het salderen verdwijnt. Dat hiermee ook het plaatsen van zonnepanelen bij particulieren tot een absoluut minimum wordt gereduceerd waardoor vele kleine bedrijfjes op de fles gaan is blijkbaar geen enkel probleem.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.