Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw netwerk externe locatie

Pagina: 1
Acties:

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Na een succesvol ander software topic ben ik toch weer zo vrij om een nieuwe vraag te stellen om de input van jullie andere experts te ontvangen :)

We hebben een tweede locatie erbij gekregen, die op dit moment nog standalone werken met wat huis tuin en keuken apparatuur.
We willen deze graag professionaliseren, zoals onze eigen locatie. Zelf hebben we enkele ESX servers en zijn dus heel makkelijk schaalbaar. Ik heb me verder nog niet verdiept in zaken zoals Azure om e.e.a. in de cloud te krijgen, maar ik weet niet of dat net zo snel en beheerbaar is als on-premise.

Er hoeft geen overkill aan hardware te komen. Enkel de basis zoals een domein controller, fileserver, printserver, DHCP, backup server etc. Deze wil ik graag uit elkaar houden om het beheerbaar te houden. Zelf hebben we ook alles op locatie draaien in VM's.

De mail hebben ze nu ook in de cloud draaien wat resulteert in het veel en lang wachten op nieuwe accounts. Deze wil ik dus eigenlijk ook graag uit de cloud hebben en lokaal draaien op een eigen exchange server. Ik weet ook niet wat voor ''heftige'' operatie dit zou betekenen, of dat het een kwestie is records omzetten, PST's exporteren en op je eigen exchange importeren.

Zelfde geldt voor een AV server (neig naar Sophos), dit is nu allemaal houtjes touwtjes werk op lokale machines (overal een andere AV etc).

Er zijn een 80 tal werkplekken, allemaal standalones, dus geen Citrix of iets dergelijks. Dit mede door de werkzaamheden (veel google earth/maps/3d zaakjes) dus dat lijkt me in Citrix niet optimaal. Hoewel we nu nog xenapp 6.5 draaien bij ons, kan ik me voorstellen dat de nieuwe Xendesktop 7.** hier al een stuk verder mee is.

Graag zou ik met jullie willen brainstormen over mogelijkheden om een nieuwe locatie professioneel op te zetten. Wellicht zijn er mooie opties waar van ik nog niet eens op de hoogte ben.

Thnx :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Is er lokaal een systeembeheerder aanwezig die je kan bijpraten of ben jij degene die de boel in de lucht moet houden?

Zijn er bepaalde bedrijfs standaarden die je momenteel hebt en moet door laten rollen naar de nieuwe lokatie?
Waar wil het bedrijf (nieuwe lokatie) in de toekomst naartoe (5 jaren plan)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Een echte beheerder is daar niet. Het bedrijf is van een "kelder-1mansopzet" gegroeid tot een groter ondernemen, met als gevolg dat er nu dus nog met een synology, google drive etc gewerkt wordt. Niks professioneels dus.

We hebben met de directie afgesproken dat IT vanuit onze locatie ondersteunend is, maar dat de lokale ''systeembeheerder" (manusje van alles) wel accounts, shares etc kan aanmaken.

Bedrijfsstandaarden niet. We kunnen in principe met een clean sheet beginnen. Daarom wil ik een fatsoenlijke start maken net zoals bij onszelf. Shares o.b.v. groepen, fatsoenlijke policies, homedrives etc... Gewoon een professionaliseerslag.

ERP, CRM is extern gehost en draait in de cloud. Dus super zware machines hoeven lokaal niet te draaien, maar ik wil eigenlijk wel flexibele opschaling hebben... je weet hoe makkelijk het gaat als je eenmaal vm's hebt draaien, zet je er zo een extra vmtje bij. Dat zie ik dan ook wel gebeuren. Zouden dus ook geen mega zware esxhosts moeten zijn.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:05

Felyrion

goodgoan!

poeh, heel breed vraagstuk :)

Daarom gewoon even wat random dingen die me tebinnen schieten waar je eens naar zou kunnen kijken. Niet dat je dat zou moeten doen, maar je vraagt om zaken waar je misschien nog niet van weet.

ESX
Ik hoor je ESX noemen, maar MS is tegenwoordig al behoorlijk bijgekomen. Wij pakken de laatste tijd voor dit formaat klanten regelmatig twee Hyper-V hosts met S2D (Storage Spaces Direct, of Hyper Converged). Hiermee heb je voor een relatief laag bedrag een hypervisorlaag met reduntantie. Bijkomend voordeel is dat het goed schaalbaar is. Je kunt er makkelijk hosts bij schalen als dat nodig blijkt.
Leuke intro: YouTube: Storage Spaces Direct in Windows Server 2016

Nadeel waar je rekening mee moet houden: je hebt windows datacenter licenties nodig. Dan kun je wel unlimited VM's draaien. Maar vaak (meestal) weegt dit ruim op tegen de kosten van ESX licenties.

Exchange
Verder hoor ik je over de mail terughalen naar een on-premise omgeving. Waarom? Je noemt vaak en lang wachten op accounts... maar dat klinkt me wel vreemd in de oren. Wij maken veelvuldig gebruik van Office365 en ik herken je klacht totaal niet. Sync met je lokale AD en je users zijn al bekend in Office365. Dan is het alleen nog een licentie koppelen en klaar is kees. Ik kan een account in een paar minuten klaar hebben. Waar komen die wachttijden vandaan?

Enige issues die me wel bekend zijn met O365 is problemen met RDS omgevingen (maar daar hoor ik je niet over) en eventueel snelheid in reageren binnen Outlook als je bijvoorbeeld een mail verplaatst uit verzonden items naar een specifieke map. (want dan moet alle communicatie met de cloud omgeving eerst gedaan zijn voordat de gebruiker het resultaat merkt). Verder hebben onze klanten hier weinig klachten over.

AV
Dit kan alle kanten op natuurlijk, maar een leuke (relatief nieuwe) partij om eens naar te kijken is SentinelOne. Lightweight client, volledig gemanaged vanuit een cloud portal. Ze zetten sterk in op het opmerken van "malicious" gedrag en de mogelijkheid tot rollback op systemen mocht het toch mis gaan. Staan ook hoog in de Gartner waarderingen de laatste tijd. Heel wat anders dan de logge Kaspersky of Norton AV's.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 09:39
Ik zou ook adviseren om (eventueel via een extern bedrijf) je hele IT te laten doorlopen en hierop de juiste aanpassingen te maken.
Ik zie veel houtje-touwtje dingen, en ook zeker de 2e locatie kan dan gelijk goed meegenomen worden in 1 groot netwerk, servers verdeeld of buiten de deur.

Op die manier heb je gelijk een goed advies over hoe je het moet gaan aanpakken, en ga je pas echt professionaliseren.