Schadevrije jaren bij auto kopen voor oude verkocht is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 986985

Topicstarter
Ik ga een andere auto kopen, maar het duurt nog een paar dagen (of weken) voor ik mijn oude verkocht heb.
Ik moet dus tijdelijk 2 auto's tegelijkertijd verzekerd hebben.
Als je 2 auto's tegelijk verzekerd hebt, gelden je opgebouwde schadevrije jaren niet voor beide auto's, je nieuwe begint op 0 schadevrije jaren. Sommige verzekeraars geven je 2e auto wel dezelfde korting als de 1e, maar de nieuwe auto begin officieel op 0 schadevrije jaren, waardoor je als je overstapt naar een andere verzekering, je auto nog maar weinig jaren opgebouwd heeft en je daar dus een hoge premie zal betalen.

Kan je de schadevrije jaren op je nieuwe auto laten overzetten terwijl je oude nog eventjes verzekerd blijft, dus dat je oude auto op 0 jaren komt te staan en je nieuwe op bijvoorbeeld 5 jaren?
En is dat een officiele regel of verschilt het per verzekeraar of het kan?
Of is dat juist onverstandig?

Of is er een regel dat als je oude auto met de meeste schadevrije jaren verkocht wordt, de schadevrije jaren van die auto altijd vanaf het moment van verkoop weer beschikbaar worden, en naar je nieuwe auto overgaan als die minder schadevrije jaren heeft opgebouwd?
Zoja, binnen hoeveel tijd na aanschaf van de nieuwe auto kan dat?

Bij voorbaat hartelijk dank aan ieder die hier meer van weet. Ik kan alleen info vinden over als je je 2e auto wegdoet, niet als je de eerste wegdoet (degene waar de meeste schadevrije jaren opstaan).

Als dit mogelijk problemen oplevert waardoor ik risico loop mijn schadevrije jaren kwijt te raken, overweeg ik om de nieuwe auto pas te kopen als de oude verkocht is (dit vindt de verkoper goed, maar ik wil hem natuurlijk liefst zsm hebben).
Wat is verstandig?

Ik snap dat ik mijn verzekeraar kan vragen, maar die zeggen soms maar wat om klanten te lokken, en het niet hun probleem meer is als het onzin is wat ze zeggen (want dat ontdek ik vermoedelijk pas als ik overgestapt ben naar een concurrent), dus daarom weet ik graag eerst wat meer over hoe het officieel hoort, of wat gebruikelijk is.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 986985 op 25-10-2017 03:21 . Reden: verduidelijking vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

Staat de oude auto op de openbare weg?
Als het antwoord nee is, het oude voertuig voor €9 laten schorsen en de verzekering omzetten naar de nieuwe auto.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 19:30
Zakelijk heb ik een paar maanden geleden de schadevrije jaren op de nieuwe auto’s gezet (all risk) en de oude auto’s op wa laten zetten.
Was geen probleem aldus de verzekeraar (mediator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 10:50

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Schadevrije jaren zijn niet op de auto, maar op een persoon. :)
Je bouwt dus niet per auto schadevrije jaren op.

Normaliter zou je dus als je 2 auto's hebt, je bij alle 2 kunnen genieten van de korting die je krijgt maar het kan zijn dat sommige verzekeraars dat uitsluiten.

Heb je een partner? Veel verzekeraars geven je partner namelijk bij een nieuwe verzekering, hetzelfde aantal SVJ als jij. Zet die 2e auto op zijn of haar naam en je krijgt ook daar korting.

SVJ's zijn een beetje een raar ding. Als jij bijvoorbeeld een x-aantal jaar geen auto verzekerd hebt, vervallen ze en kun je overnieuw beginnen. (Maar vaak krijg je wel een instapkorting, dus begin je met een bepaald aantal SVJ's ook al heb je ze niet.)

Maar goed, SVJ's zijn ook weinig meer dan een manier voor verzekeraars om een risicobepaling te doen en je op basis daarvan korting te geven. Zonder SVJ's is je verzekering HEEL duur en heb je een negatief aantal jaren, word je met wat geluk nog bij Rialto verzekerd maar kun je het verder redelijk vergeten. (Rialto is het afvoerputje van de verzekeraars. Alles dat niet te verzekeren is verzekeren zij. De premies en voorwaarden zijn er dan ook naar.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik heb het zelfde.

Verzekering via ohra.
Heb korting op de verzekering van m'n nieuwe auto tot ik de andere verkocht heb. Dan moet ik bellen en zetten ze de schadevrije jaren over van de oude naar de nieuwe.

Denk dus ff bellen om te kijken wat jou verzekering voor je kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:40
Je geeft toch zelf aan bij de verzekeraar hoeveel schadevrije jaren je hebt? Dit controleren ze bij roy-data en je kunt rijden. Vaak twee auto’s tegelijkertijd op m’n naam gehad en de vrouw ook en eigenlijk was dit nooit een issue. Niet eens een vraag die in mij op zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

sigmundfreund schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 06:35:
Je geeft toch zelf aan bij de verzekeraar hoeveel schadevrije jaren je hebt? Dit controleren ze bij roy-data en je kunt rijden. Vaak twee auto’s tegelijkertijd op m’n naam gehad en de vrouw ook en eigenlijk was dit nooit een issue. Niet eens een vraag die in mij op zou komen.
_IN_ Roy-Data, niet bij. :) Ze controleren het in de regel bij ABZ, die leveren Roy-Data als dienst. (Het is een SaaS oplossing.)
https://service.abz.nl/ke...devrije-jaren-in-roy-data
https://www.seps.nl/home/roy-data/faq-(zakelijk)/

Er staat me iets van bij dat je SVJ's pas worden bijgewerkt als er een wisseling is of je weg gaat bij je verzekeraar. Dus niet standaard. Blijf je bij dezelfde verzekeraar, staat dit in hun systeem en krijg je dus (tenzij ze een 2e auto uitsluiten van SVJ, wat mij weer raar lijkt) korting op je verzekering op basis van het aantal opgebouwde SVJ.

Wel kun je als je van verzekeraar wisselt, opgave krijgen van je SVJ en dat als bewijs aanvoeren bij je nieuwe verzekeraar.

Het updaten van Roy-Data gaat niet altijd goed. Kan dus zinvol zijn het te controleren als je weg gaat en sowieso bewijs achter de hand te houden van het aantal jaren dat je had, mocht dat niet goed worden geregistreerd.

Wat betreft die asynchrone bijwerking van Roy-Data dus even de disclaimer dat ik niet 100% zeker weet of dit nu periodiek of alleen bij royement word bijgewerkt en of dat al dan niet inmiddels veranderd is. Ik werk al 5 jaar niet meer in een functie waar ik daar wat dichter op zat. (Ik ben ICTer maar werkte als functioneel beheerder bij een intermediair. Los van de dagelijkse praktijk waar ik mee te maken had krijg je dan sneller wat verzekeringsdingen zoals dit mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:26
De ene verzekeraar doet er wel moeilijk om, de ander niet. Vaak als je even belt is er een hoop mogelijk, zeker als het om een paar weken gaat. Dacht bij de laatste keer dat ik mijn oude nog moest verkopen dat ik daarvoor 2 maanden de tijd had, anders werd de nieuwe verzekering naar 0 jaren gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden alvast.
unezra schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 06:07:

Normaliter zou je dus als je 2 auto's hebt, je bij alle 2 kunnen genieten van de korting die je krijgt maar het kan zijn dat sommige verzekeraars dat uitsluiten.
Nee, dat klopt niet helemaal. Het is niet puur per persoon, het is per persoon per "traject". Als je 2 auto's hebt, bouwen die los van elkaar schadevrije jaren op, dus 2 verschillende "trajecten". Als je een tweede auto neemt geven sommige verzekeraars wel als soort cadeautje dezelfde premiekorting aan de tweede auto, maar de tweede auto begint gewoon officieel op 0 schadevrije jaren. Dus als je 1 jaar erna met je tweede auto overstapt naar een andere verzekeraar, heeft die auto pas 1 schadevrij jaar, terwijl je andere auto er veel meer heeft.
InFamous schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 04:36:
het oude voertuig voor €9 laten schorsen
Is dat zo goedkoop? Ik dacht dat het 73 euro was voor een personenauto.
sigmundfreund schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 06:35:
Ja, ze controleren op Roydata, maar als jij 2 auto's hebt, waarvan auto A al 10 jaar en auto B pas 1 jaar, en je stapt met auto B over (of verkoopt auto B en neemt auto C), dan staat bij Roydata het aantal schadevrije jaren op 1, want die 10 zit vast aan auto A die je nog steeds hebt dus die mag je niet meenemen naar nieuwe verzekering voor auto B/C.
En ik probeer er achter te komen hoe het in mijn geval zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 986985 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:24:
Ja, ze controleren op Roydata, maar als jij 2 auto's hebt, waarvan auto A al 10 jaar en auto B pas 1 jaar, en je stapt met auto B over (of verkoopt auto B en neemt auto C), dan staat bij Roydata het aantal schadevrije jaren op 1, want die 10 zit vast aan auto A die je nog steeds hebt dus die mag je niet meenemen naar nieuwe verzekering voor auto B/C.
En ik probeer er achter te komen hoe het in mijn geval zal zijn.
Omdat de omgang met SVJ per verzekeraar anders is, is dat typisch een vraag die je best bij je verzekeraar neer kunt leggen. Het enige dat geregistreerd word in Roy-Data is het aantal SVJ. Niet wat een verzekeraar daar vervolgens mee moet doen. (Ok, er word nog wel meer geregistreerd in Roy-Data en andere systemen maar da's voor dit topic minder relevant.)

Wat betreft dat "per persoon per traject", dat zou kunnen. Ik meende dat het zuiver per persoon was en dat een voertuig as-such geen SVJ op bouwt maar de verzekeringsnemer. Juist omdat het verder aan de verzekeraar is daar al dan niet iets mee te doen. (Ze zijn niet verplicht korting te geven of uberhaupt je als verzekeringsnemer te accepteren. Een autoverzekering, ook WA, mag gewoon geweigerd worden. Vergissen mensen zich nog wel eens in. Negatief aantal SVJ of bijvoorbeeld een wanbetaler danwel rijden onder invloed of andere status, auto kopen, door Rialto geweigerd worden en dan verontwaardigd zijn dat ze hun auto niet kunnen verzekeren en _dus_ niet met dat ding de openbare weg op mogen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

@Anoniem: 986985 my bad inderdaad, verkeerde kolom gekeken en nog van 2014 ook :X

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
unezra schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 06:07:
Helaas. Zo werkt het helaas niet (maar sommige maatschappijen gaan daar wat coulanter mee om).

Ik zit in dezelfde situatie als TS en zolang ik mijn oude auto niet verkocht heb, betaal ik dus even de volle mep. Als de auto binnen 1 maand is verkocht, wordt de eerste maand herberekend alsof de auto al eerder verkocht was (zo gaat CB er tenminste mee om). Mijn contactpersoon daar zei dat ik even moest bellen naar haar, want als ik nou iets over de maand heen zat met verkoop was het ook geen probleem.

Ik zou trouwens zijn voor een persoonlijke verzekering, maar dan ga je dus wel flink meer betalen als je meerdere auto's hebt, en bij 1 schade rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:34
Schadevrije jaren worden per persoon per voertuig opgebouwd en zijn niet zuiver per persoon. Anders zou je als je 10 jaren opgebouwd hebben op 10 auto's maximale korting kunnen krijgen. Dat is niet zo! Je bouwt per voertuig schadevrije jaren op maar die worden wel in Roydata opgeslagen onder de verzekeringsnemer/regelmatig bestuurder.

Wat sommige verzekeraars doen is wanneer jij een andere auto koopt en de oude nog even wilt meeverzekeren omdat je deze wil verkopen is het soms mogelijk om deze onder dezelfde dekking te laten lopen wanneer het om enkele dagen gaat( Sommige gaan tot maximaal 3 weken ) Je betaalt dan geen extra premie en kan alvast de schadevrije jaren overzetten naar het nieuwe voertuig. Dit zou voor jou de meest gunstige manier zijn maar moet je even overleggen met je verzekeraar ( Überhaupt kan je die gewoon beter bellen )

Mocht jou verzekeraar dit niet doen heb je nog twee opties. Of je vraagt of ze de schadevrije jaren alvast willen overzetten naar je nieuwe auto en de huidige auto even laten door lopen op basis van 0 jaar. Of
andersom dat je je nieuwe auto op basis va 0 jaar verzekerd ( afhankelijk welke auto/dekking er gekozen is ) en zodra je je huidige auto verkocht hebt even belt om de schadevrije jaren over te zetten.

Je raakt je schadevrije jaren hier niet door kwijt. Dit is vaak pas wanneer je ongeveer 3 jaar geen auto op je naam hebt gehad.

Edit : als je het voertuig laat schorsen ontvang je vaak geen vrijwaringsbewijs, dus zal de verzekering ook worden geschorst, hierdoor blijven de schadevrije jaren op het voertuig staan en komen ze niet vrij in Roydata. Alleen bij beëindiging van de verzekering worden de schadevrije jaren vrijgegeven.

Edit2: opmaak was door de war gegaan waardoor het verhaal heel onlogisch was, nu missn wat duidelijker :+

[ Voor 38% gewijzigd door jantje 2 op 25-10-2017 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
InFamous schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:49:
@Anoniem: 986985 my bad inderdaad, verkeerde kolom gekeken en nog van 2014 ook :X
He jammer, ik had het wel leuk gevonden als jij gelijk had, 9 euro vind ik wel een leuke prijs 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vaak wordt er gewoon een nieuwe polis gemaakt waar dan beide auto's op staan.
Door die vernieuwing zit je dan ook meteen weer een jaar aan je verzekeraar vast, en zal je dus ook niet snel overstappen voordat je 2e/1e auto verkocht is en de schadevrije jaren op je nieuwe auto staan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Toen ik een andere auto kocht hebben ze mijn bestaande polis overgezet naar de nieuwe auto, dus inc No-claim, maar geen nieuw contract (dus kon 2 maanden later gewoon weer wisselen van verzekering). Voor mijn oude auto hebben ze een nieuwe polis opgezet, dus zonder no claim, die ik heb opgezegd toen hij verkocht was.
Grappig detail: de telefonist die ik aan de lijn had, gaf als tip dat als ik mijn oude auto verkocht binnen 2 weken, ik de nieuwe polis kon annuleren op basis van de wet koop op afstand :P,
Pagina: 1