Receiver vervangen door klasse D versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-06 12:07
Aangezien ik mijn werkplek/bureau wil verbouwen zit erover na te denken om een klasse D versterker aan te schaffen. Momenteel heb ik een receiver staan welke naar mijn idee teveel ruimte inneemt, teveel stroom verbruikt, en teveel functies aan boord heeft.

Mijn huidige setup:

- 2x Boston Acoustics A25
- Harman Kardon AVR156
- PC

Na heel veel Googlen en zoeken op de welbekende Chinese webshops kwam ik de SMSL SA-98E versterker tegen welke me wel aanspreekt. Volgens de kenners lussen de BA A25 boxen wel wat vermogen, en met 2x 80w (op 8ohm) lijkt me dat die versterker nog wel wat ademruimte heeft.

De boxen staan op +/- 50cm afstand dus het zal nooit nodig zijn om deze voluit te zetten. Wat ik wel belangrijk vind is dat de geluidskwaliteit vergelijkbaar is met mijn huidige receiver en er op laag volume geen ruis te horen is.

Kunnen jullie mij vertellen of deze versterker een waardige vervanger is? Of hebben jullie wellicht suggesties voor alternatieven welke beter passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:45
Op 50cm afstand zullen ze waarschijnlijk nooit meer dan 0.1 of 0.01w vragen, dus in dat opzicht is 80w niet nodig.

Zelf heb ik een smsl 36a pro van 20w, icm mission 760 speakers. Deze hebben meer dan genoeg volume, maar ik vermoed wel dat ze tekort komen in het laag. Naar mijn mening heeft dat niet te maken met het vermogen, maar met de kwaliteit van het spul. Ik vermoed dat het versterker deel snel inkakt bij lagere impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik heb twee klasse D versterkers uit een andere prijscategorie: de NAD D-7050 op het bureau en de BlueSound PowerNode 2 in de woonkamer.

Uit mijn ervaring kan ik het volgende vertellen, maar mijn ervaring is beperkt tot de NAD technologie:

Staat je niet blind op vermogen. Om een kamer te vullen heb je geen 2x200 W nodig. De NAD D-7050 blies 2 dikke zuilen in de winkel door het pand heen. Hij is geloof ik 2x50 of 60 W. Ik heb er 2x100W B&W speakers aan hangen, geen enkel probleem, nul vervorming.

Aan de BlueSound hangen 2 KEF zuilen, ook van 100W per stuk. Dat werkt ook super, gaan harder dan je wil.

Aan de specs te zien van de SMSL uit je link, zou ik me daar niet teveel zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27

-tom-562

Oliesjeik

Nu snap ik dat het prijstechnisch gezien erg interessant is om zo'n Chinese class-D versterker te kopen, maar hoe zit het met de geluidskwaliteit/klank? Is deze wezenlijk anders dan b.v. een NAD D3020 (die 5x zo veel kost :P)?
Edit:
De NAD heeft dan wel weer de mogelijkheid om digitale bronnen aan te sluiten.
Edit 2:
Je wilt hem op je PC aansluiten, is het dan niet beter om er 1 te nemen met een optische ingang of USB ingang? Zoals:
https://www.aliexpress.co...UX-80W-2/32641065859.html
Of
https://www.aliexpress.co...etooth-4/32821270600.html

[ Voor 55% gewijzigd door -tom-562 op 25-10-2017 09:04 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor dat geld ga je denk ik niet veel beter vinden, maar alle waar naar zijn geld natuurlijk ;)

Je zou eens naar een Denon Ceol of een ander minisetje kunnen kijken. Het beter spul is vaak ook zonder speakers te krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 10:14

FeaR

In GoT we trust

Vinze schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 01:04:
...en met 2x 80w (op 8ohm) lijkt me dat die versterker nog wel wat ademruimte heeft.
Laat dat vermogen links liggen. Dat is allemaal niet relevant. Sowieso vond ik 2 x 80 Watt op 8 Ohm al aanzienlijk voor een T-Amp, maar als je verder leest dan is dat gemeten bij 10% THD. De andere waardes zullen dus ook wel creatief gemeten zijn om tot dergelijke vermogens te komen. Staar je daar dus niet te blind op...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Bedankt voor de reacties! Van wat ik heb gelezen missen de versterkers met een lager wattage vaak de kracht om in het laag iets te doen. Nu begrijp ik dat het wattage vaak nogal overdreven wordt omdat dit marketing technisch beter is, maar deze SMSL SA-98E draait ook op een 32V voeding waardoor ik denk/hoop dat deze net wat meer power bied dan een 2x50w Amp op 24V.

Verder ben ik echt een leek op het gebied van audio en veel specificaties en termen zeggen mij niet zoveel. Ik weet wel dat mijn Harman Kardon AVR156 ook niet top of the line is, maar voor mij uitstekend geluid produceert. Deze is inmiddels al een jaar of 5 oud dus ik vraag me af of een T-amp echt beduidend mindere kwaliteit bied of dat zo'n 'goedkoop Chinees ding' niet perse enorm onder hoeft te doen.

Veel reviews vergelijken dit soort goedkopere klasse D versterkers met veel duurdere receivers van meer dan € 800 euro, en dan staat er bij de nadelen dat ze wat kracht of warmte missen. Wat ik me dan afvraag is of mijn AVR156 die kracht en warmte dan ook mist in vergelijking met een € 800+ receiver.
-tom-562 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:44:
Edit 2:
Je wilt hem op je PC aansluiten, is het dan niet beter om er 1 te nemen met een optische ingang of USB ingang? Zoals:
https://www.aliexpress.co...UX-80W-2/32641065859.html
Of
https://www.aliexpress.co...etooth-4/32821270600.html
Geen idee of dit soort versterkers met optische aansluiting voor betere kwaliteit zorgen.. Het is wel weer meer electronica voor dezelfde prijs, waardoor ik het gevoel heb dat er op andere onderdelen weer bespaard wordt (zoals de amp zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

.

[ Voor 99% gewijzigd door kELAL op 25-10-2017 12:42 ]

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kracht heb je niet nodig, zo veel vragen die BA's van je niet.
Warm geluid zit meerendeels in de speakers zelf. Een versterker zou simpelweg signaal moeten versterken, niet meer of minder. Alleen hebben veel receivers DSP's aan boord met verschillende standaardinstellingen. Daardoor klinkt een Denon voor sommige mensen iets warmer.

Maar twee vragen:
- wil je de ruimte in de breedte of in de hoogte (en evt al eens gedacht aan een plank boven je bureau icm afstandsbediening).
- wat is je max budget voor een nieuwe versterker?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
M'n huidige bureau is rond m'n receiver en desktop gebouwd. (foto) Op zich niks mis mee, maar ik wil graag ruimte maken voor twee losse schermen of éen ultra wide scherm. Hiervoor moeten de boxen wat verder uit elkaar komen te staan en m'n bureaustoel moet wat meer naar het midden. Het gedeelde waar m'n pc en receiver in staan is nu zo breed vanwege de receiver maar zou veel smaller kunnen. (PC is maar 24cm breed) Met een kleinere versterker van 25cm - 30 cm kan meer ruimte creëren zonder het bureau veel breder te moeten maken. (dit idee)

Budget had ik nog niet echt over nagedacht, qua mini versterkers zat ik tot ongeveer $200,- te kijken maar mocht ik voor wat meer geld (300/350 euro) veel meer kwaliteit hebben is dat ook een optie. Punt is vooral dat ik bijna geen features nodig heb, bluetooth, radio, meerdere inputs, afstandbediening, headphone jack etc hoeft allemaal niet want dat ga ik toch niet gebruiken en vaak betaal je daar ook voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Vinze op 25-10-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
T-amps zijn ideaal om kleine speakers met goed rendement aan te sturen. Zeker als je muziek luistert in kleine ruimtes of dicht op de speakers (aan een buro bijvoorbeeld). Ze geven een mooi gedetailleerd geluid en als de luidspreker laag goed aan kunnen ook prima bass - de versterkertjes zelf hebben in regel geen toonregeling, dus als dat nodig is moet je dat in de speler compenseren.

T-amps hebben alleen het nadeel dat de vervorming groot wordt als je de volumeknop ver moet open draaien. Met andere woorden, in de buurt gaat komen van het maximale vermogen. Bij even een peak merk je het niet, bij langdurig wel. Mijn vuistregel is als je luistersituatie (ruimte, rendement speakers, graag erg hard willen luisteren, overstemmen stemmen zoals bij een feestje etc) verlangt dat je de volume knop in de buurt van 2/3 van zijn maximum - laat staan verder - zet dan heb je of een te lichte T-amp of moet je naar zwaarder en ander soort versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vinze schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:32:
M'n huidige bureau is rond m'n receiver en desktop gebouwd. (foto) Op zich niks mis mee, maar ik wil graag ruimte maken voor twee losse schermen of éen ultra wide scherm. Hiervoor moeten de boxen wat verder uit elkaar komen te staan en m'n bureaustoel moet wat meer naar het midden. Het gedeelde waar m'n pc en receiver in staan is nu zo breed vanwege de receiver maar zou veel smaller kunnen. (PC is maar 24cm breed) Met een kleinere versterker van 25cm - 30 cm kan meer ruimte creëren zonder het bureau veel breder te moeten maken. (dit idee)

Budget had ik nog niet echt over nagedacht, qua mini versterkers zat ik tot ongeveer $200,- te kijken maar mocht ik voor wat meer geld (300/350 euro) veel meer kwaliteit hebben is dat ook een optie. Punt is vooral dat ik bijna geen features nodig heb, bluetooth, radio, meerdere inputs, afstandbediening, headphone jack etc hoeft allemaal niet want dat ga ik toch niet gebruiken en vaak betaal je daar ook voor.
Lijkt zelfbouw te zijn? Is een groter blad dan niet de goedkoopste oplossing? Nog sneller te maken ook dan je kastje inkorten lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Klopt inderdaad! Dit bureau aanpassen is geen optie, alles zit verlijmd en geschroefd dus het is makkelijker en sneller om voor een paar euro een nieuw kastje te maken van MDF, en daar een nieuw tafelblad op te zetten. Breder dan 150/160cm moet het bureau niet worden want dan past ie niet goed in m'n toekomstige kantoor. Vandaar dat de eerste stap is om te kijken of er een leuk alternatief te vinden is voor dit bakbeest van een receiver en zo wat ruimte te creëren. (kleinere boxen is geen optie :+)

Maar goed, ik denk dat ik de gok maar moet wagen en die SMSL SA-98E ga bestellen. Ben bang dat ik geen mede tweaker tegenkom die toevallig ook recent zijn/haar receiver heeft vervangen door een kleinere (Chinese) amp en me kan vertellen hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo’n Chinese klasse D versterker klinkt gewoon hartstikke goed.
Ik heb zelf 2 van deze versterkertjes, maar ik kan niet anders zeggen dat het qua prijs-kwaliteit verhouding echt belachelijk goed is.
Als je in de buurt woont, mag je er wel eentje uitproberen, no problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
NB: voor wie het niet mocht weten: klasse D versterker en T-amp betekent in de praktijk hetzelfde.

Ik heb zelf drie van die versterkertjes. Een op mijn buro thuis, een op mijn buro op mijn kantoor en eentje bij mijn fietstrainer. Allemaal sturen ze flinke boekenplankluidsprekers aan. Ik heb er Hepta's, Cambridge Audio's en Boston Acoustics mee aangestuurd en/of doe het nog. Perfect.

Een heeft USB Audio dus die zit direct op mijn pc thuis waarbij de ingebouwde geluidskaart niet gebruikt wordt. Klinkt perfect. De andere twee hebben alleen analoge ingangen en die gebruik ik om muziek van mijn semi-high end MP3-speler of smartphone af te spelen.

[ Voor 76% gewijzigd door arsimo op 25-10-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik heb hem inmiddels besteld, voor die 83 euro wil ik de gok wel wagen. Hopelijk komen er geen kosten vanuit de douane bij, maar dat zie ik dan wel. Zodra ik 'm binnen heb laat ik hier even weten of en hoe hij bevalt.
Pagina: 1