Is dit mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hallo Tweakers,
Waarschijnlijk heb ik binnenkort hier 3 computers staan, maar nu heb ik een vraag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
    Kabelmodem
        |
     PC 1 (internet delen) (2 netwerkkaarten)
        |
     PC 2 client (1 netwerkkaart)
        | 
     PC 3 client (2 netwerkkaarten)

Is het mogelijk om deze zooi met elkaar te verbinden , dus 3 pc's waarvan 2 met 2 nics ? Of moet dat echt met een hub ? :?

B.v.d

Verwijderd

Moet met hub

Verwijderd

nee hoor kan gewoon in alles gewoon 1 netwerkkaart behalve in je server moet je er twee doen en dan ff coax ertussen en hij werkt

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PC 1 met PC 3 verbinden -- die als 2e server
PC 3 met PC 2 verbinden
misschien wil het

• wrotter18
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10-2010

wrotter18

Freibuiters forever!

Je kunt dan toch ook coax gebruiken??

Heb er niet veel verstand van, maar ik ken lui die zo hun spul aangesloten hebben.

Dan zit alles toch aan 1 een de zelfde kabel, doormiddel van aftakkingen?

Cordelia: Well, does looking at guns make you wanna have sex? Xander: I'm seventeen. Looking at linoleum makes me wanna have sex.

• Boomerang
  • Niet online
Op dinsdag 10 juli 2001 14:24 schreef wrotter18 het volgende:
Je kunt dan toch ook coax gebruiken??

Heb er niet veel verstand van, maar ik ken lui die zo hun spul aangesloten hebben.

Dan zit alles toch aan 1 een de zelfde kabel, doormiddel van aftakkingen?
Ja, zoiets wil ik dus. Maar wil ik 3 puters aan elkaar knopen, dan heb je min. 5 nics nodig, correct me if i'm wrong :)

We zullen het es gaan proberen :)
Voordeel boven hub is wel dak gelijk 100mbit netwerk heb, terwijl je voor een 100mbit hub tog wel veel piek moet gaan dokken ;)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ja COAX

zijn die netwerkaarten nog wel te koop :?
je ziet ze niet meer veel

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kan wel hoor. Net zoals je aan de 1e PC je kabelmodem hangt en je tweede peecee, kan je ook verder doorlussen. ZIe de 5-4-3 regel van Ethernet (Max. 5 segmenten waarvan 4 bevolkt en 3 passieve componenten (hubs). Schematies:

KM - PC1 - PC3 - PC2

PC2 gaat via PC3 en PC1 naar kabelmodem. Wat je wel moet doen is verschillende subnets definieren in PC1 en PC3, en routing / IP forwarding goed opzetten.

Coax is een ander alternatief, maar is beperkt tot 10MBit (of je moet oude Thomas-Conrad kaarten hebben, die doen 100MBit over coax). Koop gewoon een hupje, das veel makkelijker, ook als je later nog peecees er bij krijgt en zo.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Boomerang
  • Niet online
Het gaat dus om gewone 3com netwerkkaartjes met utp kabeltjes. ff voor de duidelijkheid. :)

Verwijderd

oh ja natuurlijk, dat lukt WEL met coax...

• The Dolf
  • Niet online
Op dinsdag 10 juli 2001 14:27 schreef happy3736 het volgende:
ja COAX

zijn die netwerkaarten nog wel te koop :?
je ziet ze niet meer veel
Hij wil een 100mbit netwerk. Die kaarten zijn al helemaal schaars en best wel duur. Koop gewoon een hub.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Boomerang
  • Niet online
Heb ik dan ook gelijk inet op pc 3 van pc 1 die internet sharing doet :?

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42
Als je het echt stoer wil doen zet je er natuurlijk een switch tussen

Maar een 100mbit hubje hoeft niet duur te zijn hoor, ik heb nog wel een 4 ports minhubje voor je (2 weken gebruikt) die ik je voor 50 piekies wel toe wil sturen :P

• Whizzer
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Op dinsdag 10 juli 2001 14:19 schreef webleraar het volgende:
Hallo Tweakers,
Waarschijnlijk heb ik binnenkort hier 3 computers staan, maar nu heb ik een vraag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
    Kabelmodem
        |
     PC 1 (internet delen) (2 netwerkkaarten)
        |
     PC 2 client (1 netwerkkaart)
        | 
     PC 3 client (2 netwerkkaarten)

Is het mogelijk om deze zooi met elkaar te verbinden , dus 3 pc's waarvan 2 met 2 nics ? Of moet dat echt met een hub ? :?

B.v.d
Het is te doen met UTP en zonder hub, maar het is niet echt de oplossing die het keurmerk 'Beste Keus' van de consumentenbond krijgt... Ik zou gewoon een paar centen extra uitgeven en een 100 Mb hub kopen...

Wil je dat echt niet doen, dan maak je van allebei de pc's met 2 netwerkkaarten routertjes... In je tekening moet je dan client 2 en 3 omdraaien...

In het hieronder genoemde voorbeeld zijn 'willekeurige' IP's gekozen, je kunt ook andere nemen, als je maar goed onthoudt dat je met 3 netwerk segmenten te maken hebt..
client 1 krijgt ip van je provider en 192.168.0.1
client 3 (komt nu op plaats 2) krijgt ip 192.168.0.2 en 172.16.40.1. default gateway 192.168.0.1
client 2 (komt nu op plaats 3) krijgt ip 172.16.40.2 en als default gateway 172.16.40.1.

Je hebt dat 3 cross-cables nodig...

Anders ga je met coax aan de slag, kan ook nog... De stelling dat je voor 3 pc's altijd 5 netwerkkaarten nodig hebt klopt niet...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op dinsdag 10 juli 2001 14:28 schreef DaRealRenzel het volgende:
Kan wel hoor. Net zoals je aan de 1e PC je kabelmodem hangt en je tweede peecee, kan je ook verder doorlussen. ZIe de 5-4-3 regel van Ethernet (Max. 5 segmenten waarvan 4 bevolkt en 3 passieve componenten (hubs). Schematies:
De 5-4-3-regel voor Ethernet begint opnieuw te tellen achter een router, en de beide PC's met 2 NIC's zijn routers, dus die regel is hier niet zo interessant.

De regel is trouwens : tussen enige 2 stations op het LAN mogen maximaal 5 segmenten zitten, daaruit volgen dan logischerwijs 4 hubs/repeaters, 3 van de segmenten mogen maar bevolkt zijn.

De regel geldt alleen voor 10 Mbps, voor 100 Mbps mag je maximaal 2 segmenten met 1 Class-1-hubs of 3 segmenten met 2 Class-2-hubs ertussen hebben zitten.

In een totaal netwerk mogen veel meer segmenten zitten, als je multi-port repeaters in een ster-vorm schakelt 10-tallen tot 100-en, zolang de langste weg tussen welke 2 van de stations zich maar aan de betreffende regelshoudt.

De meest logische constructie daarvan is dus :
code:
1
2
3
4
SEG-1    SEG-2   SEG-3   SEG-4   SEG-5
--+-- HUB-1 ----- HUB-2 --+-- HUB-3 ----- HUB-4 --+--
  |              |               |
 ST-1             ST-3            ST-5

Je kunt SEG-1, SEG-3 en SEG-5 als gebouw-bekabeling zien, en SEG-2 en SEG-4 als de backbones tussen die gebouwen.

edit:
[ code ] werkt niet altijd even makkelijk

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Ey Eric,

Euhmm....

Kabelmodem -> FreeBSD bak -> 2 workstations

zoiets?

en dan die freebsd bak zo laten routen dat je gewoon netwerkomgeving enzo kan gebruiken...

Dan krijg je dus 5 nic's...

3 in FreeBSD bak
en 1 in elk workstation..

Heb je wel eens aan een switch gedacht (beter dan HUB kwa bandbreedte verdeling, ok.. zo mag ik het dan niet noemen maar goed)

www.gistron.com heeft een prachtige voor 159,--

/me heeft een SVEC FD821 bij de lokale toko weg welke ook goed zijn best doet -> 10840 kbyte/sec met realtek kaartjes :))
Pagina: 1