Toon posts:

Nieuwe Monitor- 1440P of 144HZ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik zou graag advies willen over wat de beste optie is m.b.t. een nieuwe monitor.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Even een korte samenvatting:
16GB DDR4 RAM @2133hz
GTX 1070
I5 7400

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nu heb ik recentelijk mijn systeem geupgrade, maar zit nog met een oude monitor. Nu zou ik graag een nieuwe kopen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Moet ik gaan voor een goed scherm met 60-75hz met 1440p resolutie, of moet ik gaan voor 1080p met 144hz.

En nu zal de beste optie uiteraard zijn 1440p met 144hz, maar dat is qua budget niet echt een optie. Ik ben niet bereid om 450-500 uit te geven aan alleen de monitor.

Graag zou ik horen wat jullie mening is hierover.

Voorbaat dank.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 22:39
Welke games speel je?
Welke monitors had je in gedachten?

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Het ligt er ook een beetje aan wat je met de monitor doet, en wat je het liefst wilt zien. Zelf zou ik zeggen dat voor casual gaming, bij AAA games 1440p meer toegevoegde waarde heeft dan bijv 144hz.

Dus idd welke games speel je?

Verwijderd

Topicstarter
Aah sorry, ben vergeten te vermelden.

Ik ga net weer beginnen met pc gamen, na een lange console tijd.

Voornamelijk Diablo 3 op het moment. Maar wil uiteindelijk toch ook wel weer FPS games oppakken, misschien wat RTS. Verder nog geen concrete games.

ik zat zelf te denken aan zoiets: AOC G2770PF

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:07
Ik gamede eerst op een 1600x900 monitor. Uiteindelijk toch upgrade gedaan naar 1440P@144hz. Beide is echt geweldig! Maar, als ik nu zou moeten kiezen tussen het een of de ander, zou ik toch gaan voor die 144hz. Kan ook zijn omdat ik het gewend ben, of de games die ik speel (csgo/pubg)

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-02 09:05
Toch zeg ik: een combinatie.
Als ik jou was zou ik toch echt even doorsparen en wel het bedrag betalen.
Met een monitor doe je (meestal) veel langer dan andere componenten van je pc.

Voor mij was het 1 van de beste upgrades ooit. EN ja, het is prijzig maar als je 10 jaar ermee kan doen.
Dat is langer dan je met je 1070 zou kunnen.

Als dit echt geen optie is (ik snap dat iets met nieuw spul zsm hebben :)) dan zou ik gaan voor de 1440p. aangezien je niet echt super snelle shooters op hoog niveau speelt zal je denk ik, het meeste baat hebben bij mooie beelden.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Is naar mijn mening vrij eenvoudig.
Vraag jezelf gewoon,
Speel je veel immersieve spellen?
Spellen waar zo snel mogelijk reageren van cruciaal belang is?
Dan altijd 144Hz, of misschien lightboost (zie blurbusters).
Anders is 1440p superieur. Meer pixels is altijd wel leuk.

Neem aan dat diablo 3 wat lijkt op grim dawn en torchlight, bij dat soort spellen zou ik zeggen 1440p.
RTS is ook stevig 1440p.
Maar als je serieus wat fps wilt doen... 144Hz...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:02:

Moet ik gaan voor een goed scherm met 60-75hz met 1440p resolutie, of moet ik gaan voor 1080p met 144hz.
Niemand kan jou daarmee helpen. Het hangt namelijk af van jouw brein, de een merkt het verschil tussen 100 FPS en 160 FPS, de ander merkt nog niet het verschil tussen 40 FPS en 120 FPS. Misschien is jouw waarneming relatief traag en merk jij daarom weinig verschil tussen 60 FPS en hoger, eender hoeveel hoger. Misschien is jouw waarneming relatief snel en merk jij daarom duidelijk het verschil. De enige manier om erachter te komen of dat het voor jou relevant is om een hogere refreshrate te hebben is door het uit te proberen. Erger jij je direct aan VSync wanneer het aan staat? Merk jij duidelijk het verschil tussen 45-50 FPS en 60 FPS? Heb jij een snel reactievermogen?
Verder hangt het ook af van welk type spellen je speelt. Voor een FPS-spel is het bijvoorbeeld veel belangrijker hoe hoog de FPS is dan voor een RTS spel. Voor een spel waarbij de graphics goed zijn maar waarbij de gameplay relatief traag is is de resolutie weer belangrijk en dan heb je nog spellen zoals Doom waarbij je graag beide wil hebben.
Helaas is het aanbod aan 1440p-schermen met een hoge refresh rate nog erg klein, verschillende bedrijven hebben nieuwe modellen aangekondigd maar ze zijn nog lang niet allemaal op de markt gekomen. Die van Samsung zijn nog niet verkrijgbaar en LG had ook modellen beloofd. Een beetje concurrentie kan mogelijk goed zijn voor de prijs en de kwaliteit. Naar het schijnt zijn er wat kleurcalibratieproblemen bij Acer en Asus. Ik zou in ieder geval TN mijden, het is niet meer zo slecht als dat het was maar als je graag 'goede' kleuren en een homogeen beeld hebt (dezelfde kleur op elke plaats ziet er hetzelfde uit) dan is TN nog steeds een slechtere keuze.

Ideaal gesproken: uitproberen bij iemand die er een heeft, je eigen monitor meenemen en het verschil vergelijken. Zelf zou ik in ieder geval nog wachten tot mid 2018 en zien of dat de concurrentie eindelijk toeneemt en dit goed is voor de prijs en de kwaliteit. Iemand hier legde uit hoe hij voor Asus minstens 5 keer 2 1440p/144Hz-monitors moest bestellen (ik ben het exacte aantal vergeten) alvorens hij geen hinderlijke dode pixels zag, ook toen zag hij dode pixels maar die lagen bij de rand waardoor het minder een probleem is. Van de huidige monitors die in Nederland verkrijgbaar zijn zou ik voor FreeSync de Acer XF270HU Zwart aanraden als je een hoge refresh rate wil, wat betreft de monitors die in Nederland verkrijgbaar zijn. Er is ook nog een Koreaans merk (Pixio px277) waar mensen best tevreden over zijn en die veel minder kost maar die zijn niet te koop bij de Nederlandse winkels, volgens mij wel via Amazon. Zij houden de kosten o.a. laag door niet via de meeste retailers te verkopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2017 15:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:07:
Aah sorry, ben vergeten te vermelden.

Ik ga net weer beginnen met pc gamen, na een lange console tijd.
In dat geval zal 60-75 FPS en een toetsenbord en muis i.p.v. een controller al een grote opluchting zijn bij veel spellen. :)
Pagina: 1