Help, ik kan de bios niet in komen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 21:56
Beste tweakers,

Wanneer ik bij het opstarten op delete klik start mijn pc niet op en geeft hij foutcode A9(Start of setup,bios setup if needed/requested), ook kom ik via go2bios van msi de bios niet in. Kortom: Heeft iemand een idee hoe ik de bios in kan komen? Ik wil mijn pc verkopen, maar niet als hij niet goed werkt natuurlijk.
...
Mijn pc componenten
MSI Z87M Gaming
i5/4670k
Corsair Vengeance Pro 8Gb
Samsung 850 EVO 500Gb
Gigabyte RX580 gaming 4G
Corsair AX760i
...
Dit heb ik al geprobeerd:
CMOS reset achterop 15 seconden ingedrukt houden, daarna geeft hij bij opstarten A2 (staat niet in de manual) en start niet op, uitzetten en dan weer aan start hij wel op.

PS2 toetsenboord geeft hetzelfde probleem.

F12 en F2 doen ook niks, dan loopt hij ook niet vast en boot hij gewoon.

SSD loskoppelen krijg ik een raar scherm waar ik in kan typen, maar met del,f2 en f12 enzovoorts doet hij niks.

Ik run nu een verse installatie van windows 10 pro insider preview, bij het opstarten kreeg ik eerst een grijze balk met loading erin, na wat intel drivers geeft hij nu een laadbalk met groene streepjes (van xp of 7).

Alvast bedankt,
Arnold

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:56
Start eens zo kaal mogelijk op, dus zonder videokaart en harde schijven.

Je hebt een CMOS reset gedaan, maar je de methode met de jumper op het moederbord ook geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 13:57
A9/A2 is inderdaad start van BIOS.

Ik gok dat dit jouw geheugen is, niet compatible of iets degelijks.

Even 1 reep ram in een andere slot doen en de rest eruit, je hebt kans dat jouw computer 3x opnieuw opstart, dan gaat die vanzelf naar default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
Ik heb geprobeerd de videokaart en ssd eruit te halen en heb daarna de cmos reset gedaan met een jumper, zonder resultaat helaas. Zonder videokaart wou hij zelfs helemaal niet opstarten. Met videokaart maar zonder ssd krijg je:
uefi shell version 2.31
current running mode 1.1.2
map: cannot find required map name
press esc in 1 seconds to skip startup.nsh, any other key to continue
Ik zal nu proberen het ram eruit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
Heb het ram eruit gehaald en verschillende configuraties geprobeert. Wanneer ik de configuratie verander vraagt hij of ik setup wil runnen om de instellingen te veranderen, echter als ik dan op f2 druk krijg ik weer een zwart scherm met debug code A9.
(Ik krijg trouwens ook geen scherm om naar de bios te gaan tijdens het opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:09
Heb je hier wat aan?
http://www.overclock.net/...error-codes-nothing-works

En je zou Bios update kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Probeer eens je CPU opnieuw te installeren, controleer goed je pennetjes op de socket en of je verkleuringen ziet op je CPU. Draai je koeler niet te vast in eerste instantie. Ik begrijp dat je al een tijdje zo gedraaid hebt maar als je niet schiet kan je niet scoren.

Probeer ook eens een andere PSU en check je stekkers op je moederbord.

Succes.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Lees ook wat over alle USB-apparaten loskoppelen, omdat de BIOS/UEFI op zoek is naar een recovery. Heb je iets van een USB-schijf eraan hangen?

Anders BIOS-update proberen, zoals hierboven staat. Bij het opstarten zonder videokaart wel ook even de kabel(s) op het moederbord zetten. Helemaal niet opstarten is wel apart, trouwens. De CPU heeft gewoon een videochip onboard.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
@HvanL en @RJC82 Dat met USB apparaten heb ik wel vaker, maar dat is het probleem niet(werkt ook niet als er alleen een ps2 toetsenbord in zit).
Wat betreft de BIOS updaten: Hoe kan je dat het beste doen, in de beschrijving staat via mflash maar daarvoor moet je in de bios zijn?
Ik heb ook geprobeerd om via de command prompt in de bios te komen, dan zegt ie Opstarten naar UI van firmware wordt niet ondersteund door de firmware van dit systeem.(1)
Heb vanmiddag ook de biosbatterij eruit gehaald en na 2 uur weer terug geplaatst. Als ik dan opstart geeft ie weer A2 en na nog een keer opstarten doet ie het dan weer.
Run nu ook zonder videokaart, wat ook weer geen verschil geeft.
Raar genoeg start hij met hdmi niet op, en met displayport wel, echter ook nog steeds geen boot scherm.

[ Voor 65% gewijzigd door Kaastengel op 26-10-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
@armed2dateeth

Alles weer okay ?

Probeer dit eens. Haal 1 mem stick er uit en boot. als die niet boot probeer de andere. Wel het zelfde slot gebruiken. Weer niks het zelfde proberen met het andere slot.

GPU en Schijven mogen gewoon aangesloten blijven.

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
@Enola Nee nog niet, ik heb dat met de ram sticks al geprobeerd, dan vraagt de pc om f1 (om configuratie aan te passen) of f2. Bij f1 geeft geeft de pc weer a9 debug code en bij f2 start hij geeoon normaal op. Zal het vanavond maar nog een keer proberen.
Het enige wat ik nu nog denk is misschien de bios updaten via windows, weet iemand toevallig een goed programma/manier hiervoor?
update: Ik heb de ram in verschillende sloten gedaan, werkt nog steeds niet. Ik heb geprobeerd de bios te updaten via live update 6, werkt ook niet 8)7
Help?

[ Voor 17% gewijzigd door Kaastengel op 27-10-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Heb jij je CPU al eens eruit gehaald en je pinnen gecontroleerd? Ook je koeler iets losser zetten kan helpen.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Win10 update& security > recovery > restart > Kun je kiezen hoe je wilt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
Vanmiddag de hele PC uit elkaar gehaald, inclusief cpu. Zonder enig resultaat. Het viel me wel op dat met igp, ik geen loading scherm zag bij het opstarten en net gpu wel.
Iemand nog suggesties, of is mijn board gewoon kapot ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Test alle onderdelen zoals GPU/Ram/HDD/PSU in een andere pc om de rest uit te sluiten. Het onderdeel dat overblijft -> RMA

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
Hij doet het weer! Ik zat vanochtend google uit te speuren en kwam iemand tegen waarbij het met dvi wel werkte, dus ik heb een oude vga monitor met verloopstuk naar hdmi aangesloten en toen deed hij het. Wel raar dat ik met displayport dan wel gewoon loading scherm kreeg voor windows, maar dat hij de bios niet kan displayen. En tevens kreeg ik nu ook ineens een bb code i.p.v. A9.

Bedankt iedereen voor het meehelpen in ieder geval!
Pagina: 1