Is een goed Wifi netwerk thuis mogelijk, zo ja, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Draadloze wifi is een drama bij ons thuis en dit wil ik nu gaan aanpakken. Aangezien mijn kennis hierin zeer beperkt is wil ik hier om hulp vragen.
Huidige situatie, Ziggo internet.
Cisco epc3925 modem/router in de meterkast. Het wifi signaal vanuit de meterkast heeft wel voldoende signaal sterkte maar is dramatisch traag 0,8 Mb/sec downloaden.

Vanuit de meterkast heb ik nu 3 ethernet kabels lopen, 1 naar zolder waar een oude Netgear router op aan is gesloten (LAN--> WAN) en met een kabbel vanuit deze router een laptop. Ook hier is de draadloze snelheid van het zelfde trage niveau.

Daarnaast 2 Kabels naar de woonkamer, 1 voor TV (Netflix) en 1 voor Himedia H8 mediabox.

Wat zijn de opties:
- Versterker, heb ik geprobeerd. Hiep niets.
- Via elektriciteit netwerk (a la Devolo?)
- Accespoints
- Mesh a la Netgear Orbi
- Extra Router in de woonkamer, b.v. Linksys EA7500 en eventueel een router op zolder
De vraag is waarom de ene optie wel en de andere niet, doel is super goede Wifi in huis. Nu gaat er niks via het wifi netwerk omdat het gewoon te traag is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ubiquiti AP's aanschaffen, die strategisch in huis plaatsen en die bedraad aansluiten op je centrale core in de meterkast.

Zijn meer wegen die naar Rome leiden maar Ubiquiti is wel een redelijk betaalbare en goede oplossing voor thuis.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet zeker dat de oorzaak niet bij Ziggo ligt? Bekabeld aan het modem wel voldoende snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel snelheid heb je als je letterlijk bij de meterkast gaat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bekabeld had ik 107 Mb/s en draadloos als ik bij de router ga staan met de deur open 45Mb/s.

Wat is het voordeel van een Ubiquity accespoint t.o.v. een andere router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zo veel mogelijk over de kabel is natuurlijk het beste. En anders je accesspoint zo dicht mogelijk zetten bij de plek waar je vaak zit. Hier heb ik ook een router bij de bank en in de meterkast en dat werkt prima... Heeft een appel en een ei gekost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Je huidige modem doet alleen 2.4Ghz. anno 2017 is dat in veel gevallen al een bottleneck omdat het gewoon te druk is op die frequenties.

Een Ubiquiti doet naast 2.4Ghz ook de 5Ghz band. Die is een stuk minder druk (het bereik is ook minder, maar daardoor ook minder last van buren enz)

Een Ubiquiti is zeker niet heilig. Je moet ergens een controller draaien (naja, iig om m in te stellen) en het is niet de goedkoopste oplossing. Maar het is wel een prima betaalbare optie om het goed te doen.

alles van een Unifi kun je ook op andere manieren bereiken, maar het is met een unifi relatief makkelijk Daarnaast ziet ie er ook nog netjes uit dus kun je 'm vaak ook beter plaatsen (lelijk ding -> vrouw -> weg in een hoekje: weg lelijk ding, weg bereik)

De plaatsing van een AP is belangrijk. In je meterkast zal ook een Ubiquiti niet ineens *de* oplossing zijn. Ook als je clients 2.4Ghz only zijn zul je er niets mee winnen. In een omgeving vol storing op de 5Ghz ook niet.

Als je dat uitgesloten hebt is de Unifi een prima oplossing. Bedraad aansluiten en 1 of meer van die dingen en je hebt een prima netwerk. Uiteraard wint kabel het altijd kwa betrouwbaarheid en snelheid.

Voor een klein appartement / budget kun je ook de 'KPN wifi versterker' bekijken. Dat is (ondanks de naam) ook in te zetten als een fatsoenlijk accesspoint. Zelfs goedkoper/sneller dan een Unifi: 3x3 AC tov 2x2 bij een Unifi Lite.
Ondersteunt ook alles wat je van een fatsoenljik AP mag verwachten. Alleen erg basic kwa instelmogelijkheden. Maar voor 50 eur is dat zeker een goede prijs/prestatieverhouding.

Blijf iig ver uit de buurt van
- Mesh oplossingen
- Powerline wifi zenders
- Wifi versterkers
- Elcheapo AP's met 2.4Ghz only, geen DFS support, non-AC. Dat is geld weggooien in antieke technieken.

Dat zijn allemaal dingen die goed *kunnen* werken, maar imho echt pas last-resort opties zijn. Leg een kabel naar elk AP en je hebt jaren plezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voordat we allemaal state of the art access points en dergelijke gaan voorstellen: wat zijn de client apparaten waarmee je gebruik wil maken van dat wifi netwerk?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ik inderdaad vergeten te vertellen er zijn heel veel Wifi netwerken bij ons in de buurt. En in de meterkast hangt ook een warmtewisselaar die zorgt voor warm water en de CV installatie.

TV en Mediabos wou ik sowiezo bekabeld laten.
Via Wifi, tablets and mobile telefoons.
Soms laptop maar deze is ook voornamelijk bekabeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:33
En vergeet niet. Beton met betonijzer is een kooi van faraday, glas is een reflector en hout is een spons.

TP-link heeft ook access points in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:50:
Dat was ik inderdaad vergeten te vertellen er zijn heel veel Wifi netwerken bij ons in de buurt. En in de meterkast hangt ook een warmtewisselaar die zorgt voor warm water en de CV installatie.

TV en Mediabos wou ik sowiezo bekabeld laten.
Via Wifi, tablets and mobile telefoons.
Soms laptop maar deze is ook voornamelijk bekabeld.
Ja, maar wat voor tablets, telefoons en laptops? Het is hoe dan ook goed om gewoon recente wifi apparatuur te kopen zodat je ook bent voorbereid op de toekomst, maar om de juiste verwachtingen te scheppen is het wel handig om te weten welke exacte clients je hebt en wat die voor wifi mogelijkheden bieden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is het verschil tussen access points en routers?

De huidige router voldoet niet omdat de plaats de nodige beperkingen met zich mee brengt en niet verplaatst kan worden plus is deze gedateerd. Als ik dan met access points hierop verder ga borduren gaat het dan wel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ziggo modem in bridge mode en dan op tactische plek(ken) een goede router en evt nog acces point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iphone 6 en 6 Plus, iPad en Acer Travelmate laptop. Maar nu werkt het draadloos niet. We doen nu niets via de wifi omdat het te traag is. Dus ik moet iets anders creeren dan wil ik het ook gelijk goed doen voor de komende jaren voor zover als dit mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Ik vermoed dat de hoofdoorzaak van je slechte wifi de Ziggo EPC3925 is. Slechter dan dat gaat het bijna niet. Bekend fenomeen dat de wifi-snelheid van deze modem tot bijna 0 instort. Dus ik zou allereerst eens een belletje naar Ziggo doen om een nieuwe modem (connectbox) te krijgen. Dan heb je al een betere basis (simultaneous dualband èn wifi-AC).

Daarnaast heb je een tweede router (Netgear) aangesloten LAN --> WAN zoals je aangeeft ".... een kabbel vanuit deze router een laptop. Ook hier is de draadloze snelheid van het zelfde trage niveau."
Bedraad een slechte draadloze snelheid????
Welke Netgear is het en staat ie ingesteld als accesspoint?

Mogelijk ben je geholpen met een Ziggo "Wifibooster" (een TP-Link Archer C7 met Ziggo firmware) i.p.v. de Netgear. Kost een paar tientjes of krijg je zelfs gratis als je beetje onderhandelt.

Welk Ziggo abonnement heb je? Je haalt bedraad 107 Mb/s en dat is in principe al een vreemde waarde.
Als je een 200 Mb/s abo hebt dan moet je die snelheid ook halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:00:
wat is het verschil tussen access points en routers?
Een AP breidt een bedraad netwerk draadloos uit.

Een router verbindt twee netwerken. Eigenlijk doet een router niets met WiFi, maar de meeste consumentenrouters bevatten tegenwoordig een AP aan de LAN-kant.
De huidige router voldoet niet omdat de plaats de nodige beperkingen met zich mee brengt en niet verplaatst kan worden plus is deze gedateerd. Als ik dan met access points hierop verder ga borduren gaat het dan wel werken?
Waarschijnlijk wel, maar zoals al gezegd hangt eea behoorlijk af van je clients. In de 2.4GHz valt simpelweg weinig eer te behalen, zeker niet op drukke locatie zoals de jouwe. Als je clients, iig degene die performance nodig hebben, 5GHz ondersteunen, heeft het zeker zin om goede AP's op te hangen op verschillende locaties zodat je overal goede dekking en performance hebt.
hjs schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:01:
Ziggo modem in bridge mode en dan op tactische plek(ken) een goede router en evt nog acces point?
Slecht advies.

1) TS heeft geen problemen met de routerfunctionaliteit van de modemrouter, enkel met de WiFi. [i]If it 'aint broke, don't fix it.
2) TS geeft aan dat er meerdere draden in de meterkast samenkomen. Dat betekent dat je sowieso de router in de meterkast wilt hebben. Een router ergens anders betekent onnodig extra draden trekken om modem (in meterkast) -> router (elders) -> switch (in meterkast) te realiseren. Inelegant, onnodig omslachtig en vereist aanschaf een verder onnodige switch naast de nieuwe router.

Als je WiFi stuk is, fix de WiFi. Meer niet.
Ondersteunen 5GHz en WiFi-ac. Ga uit van verviervoudiging van snelheid direct naast de AP tov huidige situatie, en bij goede plaatsing AP('s) een flink deel van dat snelheid overal in huis overhouden.
en Acer Travelmate laptop.
Glazen bol is stuk. Acer heeft meer dan een paar Travelmates gemaakt. Ofwel volledige modelnr geven, danwel zelf nagaan welke netwerkadapter erin zit. Helaas is 5GHz-support geen sinecure, zelfs niet anno 2017 in mid/high-end modellen. Gelukkig valt het in het slechtste geval waarschijnlijk wel te upgraden...
Maar nu werkt het draadloos niet. We doen nu niets via de wifi omdat het te traag is. Dus ik moet iets anders creeren dan wil ik het ook gelijk goed doen voor de komende jaren voor zover als dit mogelijk is.
Reken je nooit rijk voor periode van jaren. 5 jaar terug gold die EPC3925 als up-to-date en niet eens zo rampzalig. Kijk wat men er nu van vindt...

Exact wat beste oplossing is hangt af van je eisen, van je huis en van je budget.

Geef om te beginnen een korte beschrijving van het huis. Vooral relevant:
- bouwjaar
- aantal verdiepingen
- bouwmaterialen - waar zijn de vloeren van gemaakt? en de muren?
- isolatie en tegels - zijn er muren met tegels, of vloeren met metaalfolie ondervloer?

Allicht is een tekening om locatie van de huidige Ethernetaansluitingen te verduidelijken handig.

Verder eisen - sneller dan 0.8Mbps lijkt me duidelijk, maar hoeveel sneller? Je kunt met die iPhones bijvoorbeeld >200Mbps in iedere kamer realiseren en met de laptop mogelijk het dubbele. Maar heb je dat ook nodig? Wat is de ondergrens van wat je zou willen (in Mbps is makkelijk, maar geef anders aan wat je minimaal wilt kunnen doen en met hoeveel apparaten tegelijk).

En budget. Ik heb iets in m'n achterhoofd dat ongeveer EUR 140 zou kosten bij elkaar, en een voordelige keus rond de EUR 100. Hoe klinken die getallen?
Masimo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:43:
Ik vermoed dat de hoofdoorzaak van je slechte wifi de Ziggo EPC3925 is. Slechter dan dat gaat het bijna niet. Bekend fenomeen dat de wifi-snelheid van deze modem tot bijna 0 instort. Dus ik zou allereerst eens een belletje naar Ziggo doen om een nieuwe modem (connectbox) te krijgen. Dan heb je al een betere basis (simultaneous dualband èn wifi-AC).
Alleen...

1) Die snelheid stort niet tot 0 in, bij de meterkast haalt hij betrouwbaar 107Mbps; TS trekt terecht de conclusie dat de locatie het grootste probleem is.
2) Een nieuwe modem is leuk, maar staat nog altijd op de verkeerde plek. Ook hier: if it 'aint broke... - nieuwe modem betekent nieuwe kansen op provisioningsproblemen en op bugs waar je nu geen last van hebt. Als je toch al weet dat de demping om de meterkast beperkend is, lijkt dat me de moeite en risico niet waard.
Daarnaast heb je een tweede router (Netgear) aangesloten LAN --> WAN zoals je aangeeft ".... een kabbel vanuit deze router een laptop. Ook hier is de draadloze snelheid van het zelfde trage niveau."
Bedraad een slechte draadloze snelheid????
Welke Netgear is het en staat ie ingesteld als accesspoint?
Valide vragen, het klinkt alsof hij boven alsnog met de EPC3925 verbonden is. Exacte typenr is nuttig om te weten of dit mogelijk onderdeel van oplossing kan zijn.
Mogelijk ben je geholpen met een Ziggo "Wifibooster" (een TP-Link Archer C7 met Ziggo firmware) i.p.v. de Netgear. Kost een paar tientjes of krijg je zelfs gratis als je beetje onderhandelt.
EUR 60 is meer dan een paar tientjes. Voor EUR 10 minder heb je van KPN hun "WiFi versterker" met zelfde harde specs, vergelijkbare performance, wel DFS en geen kwetsbare antennes. Daar twee van zijn de voordelige keus die ik in gedachten heb.
Welk Ziggo abonnement heb je? Je haalt bedraad 107 Mb/s en dat is in principe al een vreemde waarde.
Als je een 200 Mb/s abo hebt dan moet je die snelheid ook halen.
107Mbps vreemde waarde :?

Juist een erg heldere: dat is vrijwel exact het maximale wat je met een 2.4GHz WiFi-n netwerk met 2x2 MiMo en 20MHz kanaalbreedte kunt halen - maximale link rate is 144Mbps, dit is net iets minder dan driekwart daarvan. Dat geeft juist aan dat bij de meterkast zowel AP (EPC3925) als client (ik gok de laptop, want 2x2 en dat zijn de telefoons niet) perfect presteren. De nieuweste Ziggo Connectbox doet ook 2x2 in de 2.4GHz, dus zou het niet sneller presteren op die locatie :o

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 24-10-2017 22:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:33:
Bekabeld had ik 107 Mb/s en draadloos als ik bij de router ga staan met de deur open 45Mb/s.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Die 107 Mb/s was bedraad (!) en daarom een "vreemde" waarde. En de EPC3925 was draadloos echt een ramp. Mijn ervaring was soortgelijk. Als ik er naast stond dan ging het een tijdje goed, maar na verloop van tijd stortte de draadloze snelheid in tot < 1 Mb/s, om dan plotseling weer op te klimmen.
En dat zonder storing van naburige wifi netwerken.

Als router en DHCP server heb ik nooit problemen met dat ding gehad. Destijds wifi op de EPC3925 uit en een Netgear R7000 er aan als AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
Setup hier:
Ziggo Modem --> wireless; uitgeschakeld.
Ziggo Modem ---> Kabel ---> Router. (draad snelheid)

Router. --> Kabel ---> Computer (draad snelheid)
Router. --> Powerline ---> Computer (30 Mbps)
Router. --> wireless 2.4 ---> Phone (5 Mbps)
Router. --> wireless 5 ---> Phone (20 Mbps)

Me dunkt dat je via een Ziggo Modem --> Kabel ---> Router--> powerline --> wireless --> [device],
toch ook wel redelijke snelheden moet kunnen bereiken op (verschillende) verdiepingen, zonder al te veel nieuw infrastructuur te moeten aanleggen.
Begin eerst met 1 setje (in, uit) om het één en ander te testen.

Wat is de snelheid na je Netgear, bedraad naar je laptop?

[ Voor 13% gewijzigd door The_Vice op 24-10-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:46

M0i

Masimo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:05:
Die 107 Mb/s was bedraad (!) en daarom een "vreemde" waarde. En de EPC3925 was draadloos echt een ramp. Mijn ervaring was soortgelijk. Als ik er naast stond dan ging het een tijdje goed, maar na verloop van tijd stortte de draadloze snelheid in tot < 1 Mb/s, om dan plotseling weer op te klimmen.

Als router en DHCP server heb ik nooit problemen met dat ding gehad. Destijds wifi op de EPC3925 uit en een Netgear R7000 er aan als AP.
Ik heb een paar jaar terug ook snelheidsklachten gehad bij Ziggo, het was of alles of niks dit varieerde de hele dag door.
Monteur komen meten: het lag aan mijn modem, nieuw modem "Ubee" gekregen en het werkte weer voor een of twee jaar.
In juli gebeld met Ziggo omdat ik regelmatig mijn modem moest resetten, ik heb nu een Connectbox gekregen en met deze modem werkt de wifi beneden goed en boven hangt een Unifi AC-Lite accespoint.
Ik haal nu op mijn Surface 200 / 20 mb download op 5 GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Ik zou inderdaad eerst eens leuren voor een Connectbox. Misschien helpt het niet (maar ik ben vrij zeker dat het al een forse verbetering geeft) maar je hebt dan in ieder geval geen geld gespendeerd. Het klopt dat zowel de CB als EPC3925 2x2 2.4Ghz doen maar om 1 of andere reden is het bereik toch een stuk belabberder van de Cisco.
Die 107 Mb/s was bedraad (!) en daarom een "vreemde" waarde.
Waarschijnlijk gewoon een beperking in hardware (CPU) / software (firewall) van het device zelf. Zie je wel vaker.

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 24-10-2017 23:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 107 Mb/s was bedraad (!) en daarom een "vreemde" waarde.
Oeps, met brakke kop overheen gelezen :o

Dan inderdaad vreemd. 94Mbps was gewoon ergens een 100Mbps link geweest, dit is idd niet zo makkelijk te verklaren tenzij er meer apparaten die TS niet noemt tussen hanger.
En de EPC3925 was draadloos echt een ramp. Mijn ervaring was soortgelijk. Als ik er naast stond dan ging het een tijdje goed, maar na verloop van tijd stortte de draadloze snelheid in tot < 1 Mb/s, om dan plotseling weer op te klimmen.
Niemand gaat dat apparaat aanbevelen denk ik, maar TS heeft andere problemen dan jij beschrijft.
Juist. En daarom dat ik geen voorstander ben van lukraak een andere modem lospeuteren. Dat gedeelte doet het gewoon en doet het solide, dus daar moet je niet aan willen rommelen op hoop van zegen.
Jim423 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:20:
Ik zou inderdaad eerst eens leuren voor een Connectbox. Misschien helpt het niet (maar ik ben vrij zeker dat het al een forse verbetering geeft) maar je hebt dan in ieder geval geen geld gespendeerd. Het klopt dat zowel de CB als EPC3925 2x2 2.4Ghz doen maar om 1 of andere reden is het bereik toch een stuk belabberder van de Cisco.
Antennes. Zelfs twee apparaten met identieke chipset en zelfde basecodeversie voor die chipset in de firmware kunnen totaal ander gedrag tonen afhankelijk van de kwaliteit en plaatsing van de antennes.

Bij de EPC3925 is WiFi toevoegen vooral kwestie van "cool stickertje op doos kunnen plakken", er moesten twee antennes in om "300Mbps!!!" te mogen roepen, dus er gingen twee antennes in. Als er dieper over nagedacht is, is dat in ieder geval uit de prestaties niet te achterhalen. Zo'n CH7465LG is een ontwerp van een jaar of zes later, waarbij de modembakkers geleerd hebben en de providers ook: lever shit af en je klanten gaan naar de concurrent. Dus daar is het hele ontwerp om de antennes heen gebouwd. Uiteraard ligt de nadruk op 5GHz (2.4GHz is puur voor legacy), maar ook 2.4GHz is veel beter dan in iets als de EPC3925.

Maar...

TS haalt (nu wel goed gelezen) 45Mbps draadloos bij de meterkast en 0.8Mbps op de plek waar hij dat wil gebruiken. Stel dat hij met een betere modem het dubbele haalt bij de meterkast (90Mbps is afhankelijk van interferentie prima haalbaar). Dan heeft hij op de plek waar hij het wil gebruiken waarschijnlijk ook het dubbele. 1.6Mbps is aanzienlijk beter dan 0.8Mbps, maar nog steeds veel te traag voor dagelijk gebruik :o

Een meterkast is simpelweg een beroerde plek voor een WiFi-AP. WiFi draait volledig om plaatsing. Je kunt beter een minimaal competent AP op de optimale plek plaatsen dan een zeer goede op de foute plek. Dus als je bij voorbaat weet dat zelfs met een uitstekend apparaat in de meterkast de performance onvoldoende gaat zijn op de plek waar het nodig is, kun je beter gelijk kijken naar een AP op een goede plek. Dan riskeer je ook niet gedonder.
[...]

Waarschijnlijk gewoon een beperking in hardware (CPU) / software (firewall) van het device zelf. Zie je wel vaker.
Ook altijd een mogelijkheid, zeker als WiFi nog aan staat (Windows doet dan soms rare dingen met de TCP Receive Window)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ziggo heeft naar aanleiding van dit Topic al toegegezegd een connect box op te sturen. Super proactive houding van Ziggo lijkt mij.

Betreft een Acer Travelmate 5744
2/3 apparaten tegelijk
en het gaat om websites lezen, Socialmedia, youtube en natuurlijk films & series kijken via de Himedia H8.

Woning is gebouwd in 1988, betonnen muren en vloeren en binnenmuren geen idee, tis geen beton maar ook weer geen gips. Volgens mij zijn dat van die gasbetonblokken?
begane grond, 1e etage en zolder. Op 1 slaapkamer ligt een magnetische ondervloer. waarop de magnetisch PVC vloer is gelegd.

Mijn wens is een goede snelle wifi aansluiting indien mogelijk op elke etage.
@dion_b hoor graag wat je ideen zijn!

Zal van het weekend nog eens meten welke snelheden ik nu haal. Heb wel afgelopen weekend de router op 5Ghz gezet om te kijken of het dan beter werkt. en ik weet alleen niet of mijn laptop dat aankan.

Ook staat er nu een draadloze telefoon naast de router in de meterkast en op zolder, ik las ergens dat deze kunnen storen en aangezien we ze toch nooit gebruiken zal ik die ook weghalen.

Tevens zag ik ergens voor bij komen dat de router op zolder (LAN->WAN) misschien verkeerd staat ingesteld, hoe zou deze ingesteld moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Misschien is het wijs om de oude Netgear (welk type spreken we hier over?) te vervangen voor zoiets mocht de CB niet voldoen:

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Geen idee wat een magnetische ondervloer doet met je WiFi signaal maar het best eens kunnen storen. Dan kun je op de eerste verdieping met de wifibooster connecten zodat het signaal van boven komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 25-10-2017 22:44 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jim423 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:42:
Misschien is het wijs om de oude Netgear (welk type spreken we hier over?) te vervangen voor zoiets mocht de CB niet voldoen:

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Redelijk ding, maar die van de KPN is zoals ik hierboven aangaf beter en een tientje goedkoper. De vraag is vooral os de nieuwe modemrouter wel goed dekking buiten de meterkast oplevert. Zo ja is dit een optie, zo nee moet je toch zowel boven als beneden nieuwe AP's nemen en dan zou ik eerder kijken naar iets dat roaming ook goed aanpakt en centraal beheerd kan worden. Hoeft hooguit tientje meer dan deze per AP te kosten.
Geen idee wat een magnetische ondervloer doet met je WiFi signaal maar het best eens kunnen storen. Dan kun je op de eerste verdieping met de wifibooster connecten zodat het signaal van boven komt.
Storen zal het niet, tenzij het een electromagneet is. Wel zal het nagenoeg volledig dempen aangezien de meeste magnetische materialen ook geleidend zijn. Verwacht niet dat een AP onder deze kamer ook maar enige dekking in de kamer gaat leveren.
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:40:
Ziggo heeft naar aanleiding van dit Topic al toegegezegd een connect box op te sturen. Super proactive houding van Ziggo lijkt mij.
Zij willen ws ook van oud schroot in hun netwerk af. Laten we hopen dat de omwisseling an sich pijnloos gaat.
Betreft een Acer Travelmate 5744
Daar zijn ook veel versies van. Als ik de eerste de beste die ik tegenkom pak, de 5744-384G50Mnkk, zie ik "WiFi-b/g/n" bij de specs staan. Dat is code voor "geen 5GHz". Hou dus rekening met een andere NIC als je deze mee de 21e eeuw in wilt slepen - en dat kan weer problemen geven want Acer heeft de onhebbelijke neiging BIOS whitelists voor NICs te gebruiken en ik zie geen gemodde BIOS voor dit geval, dus dat kan een lastige bevalling (al dan niet met USB dongles) worden :'(
2/3 apparaten tegelijk
en het gaat om websites lezen, Socialmedia, youtube en natuurlijk films & series kijken via de Himedia H8.
Van deze opties zijn de films ws het zwaarst, broadcast-quality HD is ongeveer 12Mbps, dus die bitrates moet je dan ook aankunnen. Als je BluRay-content kijkt wordt dat trouwens 60Mbps, dus dan moet je alle getallen die volgen ook door vijf vermenigvuldigen.

Met 3 apparaten tegelijk 12Mbps kom je uit op 36Mbps data, en met 100% overhead kom je dus uit op 72Mbps link rate die je overal in huis wilt halen. Dat is in 2.4GHz een hele kluif aangezien 72Mbps link rate het beste is wat je telefoons überhaupt kunenn halen. In 5GHz is het nauwelijks een uitdaging, zolang je werkbaar signaal hebt haal je dit wel. Moet je wel overal goede 5GHz-dekking hebben.

Bij BluRays wordt dat dus 350Mbps link rate overal. Dat betekent minimaal op iedere verdieping een AP, zo niet iedere kamer. En op de telefoons kun je het sowieso schudden, dit gaat alleen op de laptop lukken als je er een fatsoenlijke WiFi-ac NIC in stopt.
Woning is gebouwd in 1988, betonnen muren en vloeren en binnenmuren geen idee, tis geen beton maar ook weer geen gips. Volgens mij zijn dat van die gasbetonblokken?
begane grond, 1e etage en zolder. Op 1 slaapkamer ligt een magnetische ondervloer. waarop de magnetisch PVC vloer is gelegd.
Nog nooit een magnetische vloer tegengekomen, maar ik vermoed dat het geen goeds betekent voor draadloze signalen.
Mijn wens is een goede snelle wifi aansluiting indien mogelijk op elke etage.
@dion_b hoor graag wat je ideen zijn!
Zonder een site survey kan niemand iets concreets zeggen, maar je woning is vrij standaard en dan kan ik drie opties noemen met oplopende kosten/moeite:

1) één AP in het trapgat op 1e verdieping. Dekt waarschijnlijk grootste deel van het huis, maar of het voldoende performance gaat leveren is een tweede. Begin wel met dit te testen, want het is natuurlijk goedkoopste optie.
2) twee AP's, op begane grond en op zolder, minstens een van de twee in de buurt van het trapgat. Dit voldoet hoogstwaarschijnlijk om overal bruikbare 5GHz-dekking te leveren voor HD kijken. BluRay is andere koek, gaat hiermee niet lukken. En mogelijk gooit die magnetische vloer roet in het eten.
3) drie AP's, één per verdieping, zo ver mogelijk bij trapgat vandaan (om overlap te minimaliseren). De luxe-oplossing. Hiermee zijn zelfs die BluRays overal waarschijnlijk haalbaar.
Zal van het weekend nog eens meten welke snelheden ik nu haal. Heb wel afgelopen weekend de router op 5Ghz gezet om te kijken of het dan beter werkt. en ik weet alleen niet of mijn laptop dat aankan.
Goede kans van niet. Doodzonde, maar geen reden om niet naar 5GHz te gaan, hooguit reden om dat ding uit te breiden of te vervangen (let voortaan sowieso op 5GHz-support als je nieuwe apparaten koopt, "WiFi-ac" is per definitie 5GHz, "WiFi-b/g/n" is dat vrijwel zeker niet)
Ook staat er nu een draadloze telefoon naast de router in de meterkast en op zolder, ik las ergens dat deze kunnen storen en aangezien we ze toch nooit gebruiken zal ik die ook weghalen.
Altijd handig om te linken naar "ergens" voor dit soort gevallen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je met "draadloos" DECT bedoelt en dat "ergens" in de US was. Daar werken veel telefoons in de 2.4GHz en kan het WiFi storen. Hier in EU zit DECT onder de 1900MHz en zal het niet storen. Dat gezegd, als je het niet gebruikt, zet vooral uit ja.
Tevens zag ik ergens voor bij komen dat de router op zolder (LAN->WAN) misschien verkeerd staat ingesteld, hoe zou deze ingesteld moeten staan?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point :)

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 25-10-2017 23:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie bijdrage.

Even een update:

Snelheid kabelverbinding (cat 5e) was via de Cisco EPC3925:

Ping: 11-20 ms
Download: 45-78 Mb/s
up: 20 Mb/s

Nu via de connect box van Ziggo:

Ping:13-76 ms
Download: 77-85 Mb/s
Up: 20 Mb/s

Wifi naast de connect box: (staat in de meterkast)

Ping:14-17ms
Download: 125-172Mb/s
Up: 20Mb/s

In de woonkamer met alle deuren gesloten:

Ping: 16-21ms
Download: 29 -41Mb/s
Up: 20Mb/s

Weet niet of deze cijfers allemaal logisch zijn maar heb ik vanochtend gemeten met Speedtest van Ookla.
Conclusiie is dat de Wifi nu aanzienlijk sneller is dan voorheen met de Cisco.

Ik wil het nu even aankijken hoe het e.e.a. werkt. mocht ik niet genoeg dekking in huis hebben dan zit ik er aan te denken om op zolder een Acces point bij te plaatsen.
Hiervoor zou ik dus de Cisco EPC3925 of de Netgear N300 router WNR2000 v2 kunnen gebruiken?
Of ik schaf er eentje aan en als ik het goed heb begrepen word daar op Tweakers die van de KPN voor geadviseerd?

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die EPC3925 heb je in bruikleen gekregen en moet terug naar Ziggo (zo niet riskeer je vervangingskosten...). Sowieso wil je geen DOCSIS-modem als AP inzetten, er zit op de DOCSIS WAN een timeout. Als hij na een paar minuten geen signaal heeft gaat de boel rebooten. Dat lijkt me niet zo bevorderlijk als AP.

De WNR2000 is nog bejaarder dan die EPC3925, met 100Mbps poorten als bottleneck. De AP van KPN is erg vergelijkbaar met de CH7465LG die je nu gekregen hebt qua WiFi. Lijkt me aanzienlijk betere keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
Er is ook iets mis met je kabels of netwerkadapter als je bekabeld maar zo'n 80 Mbit/s haalt, en via wifi tot 175.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bekabbeld heb ik deze snelheden met de laptop gemeten en draadloos met een iphone. Maakt dat nog iets uit?

Het verbaasde mij ook dat ik draadloos hogere sneldheden haal, dacht altijd dat bekabeld sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 oude routers gaan we dus niet meer gebruiken.
Welke AP is dat precies van KPN? en kan ik er hiervan ook 2 plaatsen om overal de best haalbare snelheden in huis te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:06:
Bekabbeld heb ik deze snelheden met de laptop gemeten en draadloos met een iphone. Maakt dat nog iets uit?
Het is sowieso appels met peren vergelijken. Onderschat nooit invloed OS en CPU load op tests. In geval van twijfel, testen op laptop met LiveUSB (bijv Ubuntu) om gare software uit te sluiten.
Het verbaasde mij ook dat ik draadloos hogere sneldheden haal, dacht altijd dat bekabeld sneller is.
Er kan meer data over een draad tov een stuk lucht, maar dat zegt niet dat jouw apparaat X er meer over stuurt/kan sturen dan Y over de lucht.
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:11:
2 oude routers gaan we dus niet meer gebruiken.
Welke AP is dat precies van KPN? en kan ik er hiervan ook 2 plaatsen om overal de best haalbare snelheden in huis te realiseren?
Zoek in dit forum op "KPN Arcadyan". In de KPN winkel heet het "WiFi Versterker".

Ja, je kunt twee plaatsen, maar begin eerst met combo van eentje en nieuwe modemrouter. Pas als dat niet voldoet kijken of meer nodig is. Hou er wel rekening mee dat je met combo Compal modemrouter en KPN/Arcadyan AP geen specifieke features hebt voor roaming. Wil je dat wel, dan moet je alsnog over op bijv de eerder genoemde UniFi-APs (en WiFi uit op Compal, ongeacht hoe goed het is).

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 30-10-2017 11:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met Roaming features? Ik ken alleen maar roaming van mijn GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Je kunt ook gaan kijken naar een compleet mesh pakket. Zoals bijvoorbeeld laatst door Google op de markt gebracht (stond op de frontpage). Dit zou een gemakkelijke installatie moeten zijn en geeft 1 wifi netwerk in huis ondersteund door meerdere hardware wifi punten.
Ja, het kan ook met UBNT apparatuur (heb ik ook thuis UAP-AC-lite) maar, misschien voor het gemak is zo'n mesh pakket misschien meer je ding.

Of bijvoorbeeld deze van UBNT (gelijk met kek display voor snelheid info en zo :9 )
pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)

[ Voor 25% gewijzigd door Steefph op 30-10-2017 11:45 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 11:29
Je zou ook met Ziggo kunnen onderhandelen volgens mij geven ze die 'Wifi Booster' nog wel eens gratis weg. En die is naar mijn weten even goed als die van KPN. Scheelt je toch weer 50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

Steefph schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:42:
Je kunt ook gaan kijken naar een compleet mesh pakket. Zoals bijvoorbeeld laatst door Google op de markt gebracht (stond op de frontpage). Dit zou een gemakkelijke installatie moeten zijn en geeft 1 wifi netwerk in huis ondersteund door meerdere hardware wifi punten.
Ja, het kan ook met UBNT apparatuur (heb ik ook thuis UAP-AC-lite) maar, misschien voor het gemak is zo'n mesh pakket misschien meer je ding.

Of bijvoorbeeld deze van UBNT (gelijk met kek display voor snelheid info en zo :9 )
Heb ik thuis draaien! Overal 5Ghz, geen gezeik met de setup (iedereen kan het) en de meshpoints kan je gewoon in het stopcontact steken.
Maar het kan nog leuker met deze: je kan ook 2x het basisstation nemen en dan de communicatie tussen bijvoorbeeld het basisstation op zolder als client naar de master via de LAN-kabel laten lopen. Scheelt qua prijs niet heel veel in vergelijking met het pakket met basisstation en 2 mesh points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:27:
Wat bedoel je met Roaming features? Ik ken alleen maar roaming van mijn GSM.
Roaming = van ene AP naar andere AP gaan.

Dus dat als je van boven naar beneden loopt of omgekeerd, je steeds verbonden bent met de optimale AP (en dus niet blijft hangen met brak signaal op de AP waar je als eerste mee verbonedn was).

Bij GSM wordt dit allemaal vanuit centale gestuurd en merk je er doorgaans niets van. Bij WiFi bestaat zo'n centrale niet. De 802.11-spec zegt dat de client dit moet regelen, maar clients zijn dom. Als je verder niets regelt loop je bij meerdere AP's dus risico dat (een deel van) je clients niet goed van AP naar AP overstappen.

Belangrijkste manier om dit te voorkomen is overlap tussen AP's te minimaliseren door goede plaatsing en waar nodig zendvermogen omlaag bij te stellen. Als je dat goed hebt, is je probleem sowieso beperkt. Maar als je dat niet optimaal doet (je wilt bijv AP's plaatsen waar je netwerkaansluitingen hebt, niet waar ze RF-techisch optimaal zouden hangen...) of het dan nog niet goed genog is, zijn er extra truuks om het beter te doen.

Gemiddelde consumentenmeuk doet daar weinig mee, maar in de enterprise-categorie zijn er verschillende technieken beschikbaar. De meest eenvoudige daarvan doet o.a. Ubiquiti met haar UniFi-reeks, namelijk het per default uitschakelen van de traagste link rates. Gevolg is: je hebt goede verbinding, of je verliest verbinding en moet alsnog verbinden met een sterker signaal. Geen rocket science, maar het is wel reden dat zoveel mensen zo lovend zijn over hoe goed UniFi bij hen werkt. Je kunt dit trouwens bij OpenWRT/LEDE zelf doen, maar dat vergt wel enige kennis (zie hier: dion_b in "Juiste configuratie bij meerdere Wifi routers" ). Bij de Ziggo en KPN AP's ben je afhankelijk van wat zij doen en voorzover ik weet zijn daar alle link rates beschikbaar. Wil je dus de laagste link rates uitgeschakeld hebben om goed te kunnen roamen, dan is UniFi de goedkoopste optie, waar de meeste gebruikers erg tevreden over zijn. Een UAP AC Lite kost EUR 20 meer dan de KPN AP en EUR 10 meer dan die van Ziggo.
Steefph schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:42:

Not this shit again :X

Mesh is een poging om meerdere AP's te gebruiken zonder bedrade verbinding. TS heeft al draden liggen. Mesh heeft dus nul meerwaarde behalve een overdreven aantal overdreven dure kastjes verkopen waar de vendor erg tevreden van zal worden :o
PeaceNlove schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Heb ik thuis draaien! Overal 5Ghz, geen gezeik met de setup (iedereen kan het) en de meshpoints kan je gewoon in het stopcontact steken.
Maar het kan nog leuker met deze: je kan ook 2x het basisstation nemen en dan de communicatie tussen bijvoorbeeld het basisstation op zolder als client naar de master via de LAN-kabel laten lopen. Scheelt qua prijs niet heel veel in vergelijking met het pakket met basisstation en 2 mesh points
Is echter wel anderhalf keer zo duur als gewoon UAP AC Lites op de al aanwezige kabels aan te sluiten 8)7
TheBoef schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:46:
Je zou ook met Ziggo kunnen onderhandelen volgens mij geven ze die 'Wifi Booster' nog wel eens gratis weg. En die is naar mijn weten even goed als die van KPN. Scheelt je toch weer 50 euro
Meh, ding heeft gare externe antennes en ondersteunt geen DFS. Plus lagere WAF. Als je het goed wilt, doe het goed met beste apparaat voor de use case. Bedelen bij provider om wat ze toevallig hebben liggen is erg Hollands maar niet noodzakelijkerwijs beste advies.

IMHO vrij simpel:

Voordelige keus: 1x KPN WiFi Versterker als AP boven, met de Ziggo modemrouter beneden. Kosten EUR 50. Mogelijk tweede AP boven als dekking/performance van enkele niet voldoet. Dan EUR 100.
Beste koop: 2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite en WiFi op modemrouter uit. Kosten EUR 140. Mogelijk extra AP boven als dekking/performance dat vereist. Dan EUR 210.

De voordelige keus levert hoogste performance (3x3 MiMo op alle devices), maar kan problemen geven bij roamen, en beheer moet in elk van de kastjes apart gebeuren.
De beste koop levert iets minder performance (2x2 MiMo) maar dekt roaming goed af. Beheer kan centraal.

Al die mesh-oplossingen kosten minimaal anderhalf keer de prijs van de UAP AC Lite en bieden minder performance, tenzij je ze bedraad aansluit, en dan had je net zo goed gelijk voor hooguit 2/3 van de prijs de UAP AC Lite kunnen nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

dion_b schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:51:
[...]

Is echter wel anderhalf keer zo duur als gewoon UAP AC Lites op de al aanwezige kabels aan te sluiten 8)7
Klopt, maar in het geval van de meshpoints wel makkelijk aan te sluiten als je ter plaatse geen kabels hebt (bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
dion_b schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:51:
[...]

Not this shit again :X

Mesh is een poging om meerdere AP's te gebruiken zonder bedrade verbinding. TS heeft al draden liggen. Mesh heeft dus nul meerwaarde behalve een overdreven aantal overdreven dure kastjes verkopen waar de vendor erg tevreden van zal worden :o

[...]
TS gaf aan er niet veel knowhow van te hebben en dit zijn out of the box working solutions.
Ik zeg niet de het de beste oplossing is maar, voor een dekkend probleem vrij netwerk is dit de snelste slag. Ja, kabels liggen er al maar, hoe goed zijn die? :)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steefph schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:44:
[...]

TS gaf aan er niet veel knowhow van te hebben en dit zijn out of the box working solutions.
Dat is een UniFi-oplossing ook, voor een fractie van de prijs.
Ik zeg niet de het de beste oplossing is maar, voor een dekkend probleem vrij netwerk is dit de snelste slag. Ja, kabels liggen er al maar, hoe goed zijn die? :)
Ze doen het. Dat is meer zekerheid dan we met WiFi backhaul hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
Ik heb hier ook wel een vraagje over. Mijn situatie:
KPN internet, standaard router in de meterkast, kabels naar woonkamer en bovenverdieping, open trap naar boven.
Ik vind de WiFi laag, merk vaak dat ie even moet bufferen (op iPad). Wat is nu het handigste:
- extra router naast de standaard van KPN met een veel betere WiFi kwaliteit (dus beter uitzenden vanuit de basis in de meterkast)
- extra (orde) router/AP op de eerste verdieping hangen, bedraad aansluiten, en die als WiFi instellen (en bijv de WiFi in meterkast uitzetten). Hangt dan op de 1e verdieping vlakbij het open trapgat naar boven en beneden.
- zowel boven als beneden WiFi laten uitzenden en dan goed instellen ivm bovengenoemde roaming-problemen (waar ik me nog in moet verdiepen)

En dan nog de volgende vraag: welke kwalitatief goede router of AP. Ben een leek op dat gebied, wil wel waar voor m’n geld. Ik woon in een nieuwbouw huis, dus schijnt dan qua WiFi wel eens lastig te zijn qua isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@Goofyduck384 je doet er beter aan een eigen topic te openen over jouw situatie/vraag.

Zoek van tevoren exact uit welke appaaraten je nu hebt staat en exact welke clients je wilt verbinden, en wat je concrete eisen zijn qua performance. Geef ook een plattegrondje van je huis. En als je het over geld hebt, geef een budget.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]dion_b schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:57:
[...]

Het is sowieso appels met peren vergelijken. Onderschat nooit invloed OS en CPU load op tests. In geval van twijfel, testen op laptop met LiveUSB (bijv Ubuntu) om gare software uit te sluiten.

Zou je dit eens willen toelichten, wat dit precies is en hoe ik dit kan doen?
Mijn kennis is zeer beperkt maar wil graag bijleren.

Tevens werd er gesproken over 2x2 MiMo en 3x3 MiMo, wat wordt hier precies mee bedoelt?

Ik denk dat ik in eerste instantie een KPN Wifi verterker op zolder zet omdat deze €17,- goekoper is dan de Unfi AP AC lite. En volgens mij kan ik de laptop dan via een kabel weer aan deze KPN AP verbinden en de Unfi heeft zo als ik het zie geen LAN aansluitingen?

Centraal beheerd, wat moet ik me hier bij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:34:
[quote]dion_b schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:57:
[...]

Zou je dit eens willen toelichten, wat dit precies is en hoe ik dit kan doen?
Mijn kennis is zeer beperkt maar wil graag bijleren.
@dion_b bedoelt dat je je laptop/pc eens opstart met een Linux distro vanaf een usb stick, je installeert niets op je pc maar je gebruikt wel een ander OS dan je standaard windows, dit om uit te sluiten dat windows op een of andere manier iets geks doet met je netwerk verbinding(en)
Tevens werd er gesproken over 2x2 MiMo en 3x3 MiMo, wat wordt hier precies mee bedoelt?
MiMo = Multiple In - Multiple Out, oftewel meerdere zenders in het apparaat zodat je meerdere gelijktijdige verbindingen kan opzetten met het client-apparaat (mits deze dit ook ondersteunt), zo kan je hogere verbindings-snelheden creëren en volgens mij heft het een stukje gevoeligheid op.
Voor een betere en exactere uitleg moeten we even wachten op @dion_b :)
Ik denk dat ik in eerste instantie een KPN Wifi verterker op zolder zet omdat deze €17,- goekoper is dan de Unfi AP AC lite. En volgens mij kan ik de laptop dan via een kabel weer aan deze KPN AP verbinden en de Unfi heeft zo als ik het zie geen LAN aansluitingen?

Centraal beheerd, wat moet ik me hier bij voorstellen?
De KPN Wifi versterker heeft inderdaad een ingebouwde 4 poorts switch, hier kan je inderdaad nog 4 bedrade apparaten op aansluiten, de UniFi AP-AC Lite heeft dit inderdaad niet.
W.b.t. centraal beheerd is dat je het vanuit 1 schermpje alles in 1x beheerde en aanpast, dus b.v. je pass wijzigen voor je wifi kan je in 1x doen vanuit die omgeving en alle accespoints wijzigen mee, in geval van de-centraal beheer (zoals de kpn wifi versterker + je modem/router oid) moet je overal appart op in loggen om dit overal te wijzigen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik een dergelijke Linux distro (Ubuntu) ergens downloaden of wat is de beste manier om een dergelijke USB te verkrijgen?

Ik hoor graag nog meer uitleg over deze MiMo. Want ik las toch ook ergens dat men op basis hiervan een (theoretisch?) haalbare snelheid mee berekende?

Als ik zo'n KPN verstekker neem schakelt de iPhone dan wel automatisch over op het sterkste signaal of valt dit ook onder Roaming?
En kan ik deze AP dezelde naam (SSID?) geven als de Connect box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:50:
Kan ik een dergelijke Linux distro (Ubuntu) ergens downloaden of wat is de beste manier om een dergelijke USB te verkrijgen?
Download:
https://www.ubuntu.com/download/desktop

Programma om op USB te branden:
https://etcher.io/
Ik hoor graag nog meer uitleg over deze MiMo. Want ik las toch ook ergens dat men op basis hiervan een (theoretisch?) haalbare snelheid mee berekende?
Voor volledige uitleg, zie o.a. https://www.pcworld.com/a...-mu-mimo-wi-fi-works.html

Maar simpel: iedere WiFi adapter ondersteunt een x-aantal datastromen tegelijk. Twee stromen = twee keer zoveel data als 1 stroom. Komt bij: 2 radio's + antennes = 3dB meer signaal dan 1 radio + antenne. Dus je ontvangt beter signaal en je kunt x-keer zoveel data over de verbinding krijgen.

Meer is altijd beter, enig nadeel is kosten en formaat (die antennes moet je ook ergens kwijt kunnen, vandaar geen mobieltjes met 3x3)
Als ik zo'n KPN verstekker neem schakelt de iPhone dan wel automatisch over op het sterkste signaal of valt dit ook onder Roaming?
Een iPhone met minimaal iOS 8 schakelt vanzelf over als signaal van andere AP minimaal 20% sterker is dan waar het mee verbonden is, mits SSID, PSK, security, encryption en netwerk hetzelfde zijn.
En kan ik deze AP dezelde naam (SSID?) geven als de Connect box?
Je kunt altijd SSID invullen. Naast SSID moeten ook PSK (wachtwoord), security (WPA2-only) en encryption (CCMP/AES-only) hetzelfde zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Ik vind dat mesh wel erg afgeschoten wordt. Naar mijn mening kan het zeker een goede oplossing zijn voor consumenten:
veel mesh oplossingen doen:
Roaming:
1. de complete 802.11krv dus bieden optimale support voor roaming.
2. de lagere linkrates uitschakelen wat het roaming beter maakt
Backhaul:
3. kan soms wired zodat er minder snelheidvries is
4. Kan soms uplink over aparte dedicated radio/antenne doen (3e radio)
Consument-ready
5. Zijn vaak eenvoudig/intuitief in te stellen dmv bluetooth (geen gedoe met dubbelee dhcp/ ip zoeken)

Mesh is naar mijn idee wel de verkeerde naam omdat dat niet de essentie is. Zou eerder multi accesspoint setup moeten heten. Het werkt iig vaak stukken beter dan 2 dure standalone wifi monsters (nighthawk) naast elkaar zetten.

Mesh is een beetje in 2016 in opkomst gekomen en was direct overpriced. Voor ongeveer de helft realiseerde je bijna hetzelfde met een unifi setup.

De tplink deco m5 is een mooie nieuwkomer. Voor 270 euro krijg je 3 accesspoints die feature 1,2,3,5 doet. Dan is het prijsverschil met 3 unifi’s opeens zeer klein.(Voor tweakers zou ik toch altijd een unifi aanraden). Nadeel is dat ze geen poe doen en geen 3e radio voor uplink hebben. Ik zou de deco daarom in de huidige versie toch nog in een wired setup plaatsen.
Doe je dit niet, dan haal je rond de 200mbit (1hop) of 80 mbit (2hops). Voor veel mensen waarsch genoeg maar ik vind t zonde
Afbeeldingslocatie: https://www.smallnetbuilder.com/images/stories/wireless/wifi_system_roundup/wifi_system_roundup_system_5ghz_dn.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2017 10:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik dan via Etcher de Ubuntu files op de USB stick probeer te flashen krijg ik de volgende melding:
Do you want to allow the following program to make changes to this computer?
Program name: Windows command processor.
Wanneer ik No kies doet Etcher niks.

Kies ik ja, dan brand ie de volgende mappen op de usb:
efi
boot
bootx64.efi
grubx64.efi

Start ik vervolgens de laptop op met de USB stick er in dan start gewoon Windows op?

Wat gaat er fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals reeds eerder door iemand anders gemeld, er gaan meerdere wegen naar Rome :)
Oftewel het is gelukt via een andere manier, top. werk nu via Ubuntu vanaf een USB stick.
Voor jullie allemaal gesneden koek waarschijnlijk maar voor mij voelt dit als een succes.
Echt cool en verslavend deze materie.
Denk erover om zelf eens een computer te gaan bouwen met een Linux distru OS, gewoon om het meer te begrijpen. Met als doel een snelle, veilige en volledig anonieme oplossing te bouwen.
Dus waarschijnlijk gaan jullie mij in andere topics nog vaker zien.
Voor nu alvast SUPER bedankt voor jullie support! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:41:

Voor een klein appartement / budget kun je ook de 'KPN wifi versterker' bekijken. Dat is (ondanks de naam) ook in te zetten als een fatsoenlijk accesspoint. Zelfs goedkoper/sneller dan een Unifi: 3x3 AC tov 2x2 bij een Unifi Lite.
Ondersteunt ook alles wat je van een fatsoenljik AP mag verwachten. Alleen erg basic kwa instelmogelijkheden. Maar voor 50 eur is dat zeker een goede prijs/prestatieverhouding.
Ik heb de handleiding gelezen, maar er staat niet of je op dat ding verschillende SSID's per radio kan instellen. Dus bv. op 2,4 GHz SSID: THUIS_2 en op 5 GHz is de SSID: THUIS_5

Ook is niet duidelijk of deze ook PoE ondersteund. Maar is op zich geen ramp.

Weet iemand of de KPN kastje twee SSID's ondersteund?

En kan dat ding ook op een plafond geïnstalleerd worden? Of alleen op een tafel / plankje met de bijgeleverde houder?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:49:
[...]

Ik heb de handleiding gelezen, maar er staat niet of je op dat ding verschillende SSID's per radio kan instellen. Dus bv. op 2,4 GHz SSID: THUIS_2 en op 5 GHz is de SSID: THUIS_5
Ja dit is mogelijk :) je kan per band een eigen SSID instellen en evt. ook per band een eigen wachtwoord
Ook is niet duidelijk of deze ook PoE ondersteund. Maar is op zich geen ramp.
Nee deze ondersteunt geen PoE.. de kpn-wifi-versterker wordt gevoed door de bijgeleverde adapter
Weet iemand of de KPN kastje twee SSID's ondersteund?
Alleen voor de verschillende banden, niet om 2 SSID's per band uit te zenden
En kan dat ding ook op een plafond geïnstalleerd worden? Of alleen op een tafel / plankje met de bijgeleverde houder?
Alles kan :P maar nee de KPN-wifi-versterker kan normaliter alleen rechtstandig geplaatst worden op de (vast) gemonteerde voet.
Als je enigszins creatief bent e.d. kan je vast iets verzinnen hoe of wat je deze wel zou kunnen ophangen o.i.d.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1