Een AP breidt een bedraad netwerk draadloos uit.
Een router verbindt twee netwerken. Eigenlijk doet een router niets met WiFi, maar de meeste consumentenrouters bevatten tegenwoordig een AP aan de LAN-kant.
De huidige router voldoet niet omdat de plaats de nodige beperkingen met zich mee brengt en niet verplaatst kan worden plus is deze gedateerd. Als ik dan met access points hierop verder ga borduren gaat het dan wel werken?
Waarschijnlijk wel, maar zoals al gezegd hangt eea behoorlijk af van je clients. In de 2.4GHz valt simpelweg weinig eer te behalen, zeker niet op drukke locatie zoals de jouwe. Als je clients, iig degene die performance nodig hebben, 5GHz ondersteunen, heeft het zeker zin om goede AP's op te hangen op verschillende locaties zodat je overal goede dekking en performance hebt.
Slecht advies.
1) TS heeft geen problemen met de routerfunctionaliteit van de modemrouter, enkel met de WiFi. [i]If it 'aint broke, don't fix it.
2) TS geeft aan dat er meerdere draden in de meterkast samenkomen. Dat betekent dat je sowieso de router in de meterkast wilt hebben. Een router ergens anders betekent onnodig extra draden trekken om modem (in meterkast) -> router (elders) -> switch (in meterkast) te realiseren. Inelegant, onnodig omslachtig en vereist aanschaf een verder onnodige switch naast de nieuwe router.
Als je WiFi stuk is, fix de WiFi. Meer niet.
Ondersteunen 5GHz en WiFi-ac. Ga uit van verviervoudiging van snelheid direct naast de AP tov huidige situatie, en bij goede plaatsing AP('s) een flink deel van dat snelheid overal in huis overhouden.
en Acer Travelmate laptop.
Glazen bol is stuk. Acer heeft meer dan een paar Travelmates gemaakt. Ofwel volledige modelnr geven, danwel zelf nagaan welke netwerkadapter erin zit. Helaas is 5GHz-support geen sinecure, zelfs niet anno 2017 in mid/high-end modellen. Gelukkig valt het in het slechtste geval waarschijnlijk wel te upgraden...
Maar nu werkt het draadloos niet. We doen nu niets via de wifi omdat het te traag is. Dus ik moet iets anders creeren dan wil ik het ook gelijk goed doen voor de komende jaren voor zover als dit mogelijk is.
Reken je nooit rijk voor periode van jaren. 5 jaar terug gold die EPC3925 als up-to-date en niet eens zo rampzalig. Kijk wat men er nu van vindt...
Exact wat beste oplossing is hangt af van je eisen, van je huis en van je budget.
Geef om te beginnen een korte beschrijving van het huis. Vooral relevant:
- bouwjaar
- aantal verdiepingen
- bouwmaterialen - waar zijn de vloeren van gemaakt? en de muren?
- isolatie en tegels - zijn er muren met tegels, of vloeren met metaalfolie ondervloer?
Allicht is een tekening om locatie van de huidige Ethernetaansluitingen te verduidelijken handig.
Verder eisen - sneller dan 0.8Mbps lijkt me duidelijk, maar hoeveel sneller? Je kunt met die iPhones bijvoorbeeld >200Mbps in iedere kamer realiseren en met de laptop mogelijk het dubbele. Maar heb je dat ook nodig? Wat is de ondergrens van wat je zou willen (in Mbps is makkelijk, maar geef anders aan wat je minimaal wilt kunnen doen en met hoeveel apparaten tegelijk).
En budget. Ik heb iets in m'n achterhoofd dat ongeveer EUR 140 zou kosten bij elkaar, en een voordelige keus rond de EUR 100. Hoe klinken die getallen?
Masimo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:43:
Ik vermoed dat de hoofdoorzaak van je slechte wifi de Ziggo EPC3925 is. Slechter dan dat gaat het bijna niet. Bekend fenomeen dat de wifi-snelheid van deze modem tot bijna 0 instort. Dus ik zou allereerst eens een belletje naar Ziggo doen om een nieuwe modem (connectbox) te krijgen. Dan heb je al een betere basis (simultaneous dualband èn wifi-AC).
Alleen...
1) Die snelheid stort niet tot 0 in, bij de meterkast haalt hij betrouwbaar 107Mbps; TS trekt terecht de conclusie dat de locatie het grootste probleem is.
2) Een nieuwe modem is leuk, maar staat nog altijd op de verkeerde plek. Ook hier:
if it 'aint broke... - nieuwe modem betekent nieuwe kansen op provisioningsproblemen en op bugs waar je nu geen last van hebt. Als je toch al weet dat de demping om de meterkast beperkend is, lijkt dat me de moeite en risico niet waard.
Daarnaast heb je een tweede router (Netgear) aangesloten LAN --> WAN zoals je aangeeft ".... een kabbel vanuit deze router een laptop. Ook hier is de draadloze snelheid van het zelfde trage niveau."
Bedraad een slechte draadloze snelheid????
Welke Netgear is het en staat ie ingesteld als accesspoint?
Valide vragen, het klinkt alsof hij boven alsnog met de EPC3925 verbonden is. Exacte typenr is nuttig om te weten of dit mogelijk onderdeel van oplossing kan zijn.
Mogelijk ben je geholpen met een Ziggo "Wifibooster" (een TP-Link Archer C7 met Ziggo firmware) i.p.v. de Netgear. Kost een paar tientjes of krijg je zelfs gratis als je beetje onderhandelt.
EUR 60 is meer dan een paar tientjes. Voor EUR 10 minder heb je van KPN hun "WiFi versterker" met zelfde harde specs, vergelijkbare performance, wel DFS en geen kwetsbare antennes. Daar twee van zijn de voordelige keus die ik in gedachten heb.
Welk Ziggo abonnement heb je? Je haalt bedraad 107 Mb/s en dat is in principe al een vreemde waarde.
Als je een 200 Mb/s abo hebt dan moet je die snelheid ook halen.
107Mbps vreemde waarde
Juist een erg heldere: dat is vrijwel exact het maximale wat je met een 2.4GHz WiFi-n netwerk met 2x2 MiMo en 20MHz kanaalbreedte kunt halen - maximale link rate is 144Mbps, dit is net iets minder dan driekwart daarvan. Dat geeft juist aan dat bij de meterkast zowel AP (EPC3925) als client (ik gok de laptop, want 2x2 en dat zijn de telefoons niet) perfect presteren. De nieuweste Ziggo Connectbox doet ook 2x2 in de 2.4GHz, dus zou het niet sneller presteren op die locatie
[
Voor 25% gewijzigd door
dion_b op 24-10-2017 22:54
]