Vraag: heeft VRF (G-sync, FreeSync) zin voor normaal Windows GUI gebruik? Bijvoorbeeld, krijg je een rustiger beeld als je een teksteditor gebruikt op 144Hz VRF vergeleken met normaal 60Hz ? Of heeft het alleen voordelen voor gaming.
Niet echt tenzij je op meer dan 60fps iets zou editen zoals hogesnelheidsvideo.
Voor Office, internet etc is 50 tot 75Hz vaak meer dan genoeg; de optimale frequentie is nog wel per persoon verschillend.
FYI, maar dat wist je al; blurays koop je op 24fps, normale tv is 25 tot 50fps. En daar kan je normaliter (zeker op oude beeldbuizen) ook goed naar kijken 😀
Voor Office, internet etc is 50 tot 75Hz vaak meer dan genoeg; de optimale frequentie is nog wel per persoon verschillend.
FYI, maar dat wist je al; blurays koop je op 24fps, normale tv is 25 tot 50fps. En daar kan je normaliter (zeker op oude beeldbuizen) ook goed naar kijken 😀
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Juist bij oude beeldbuizen zou ik dat laatste niet zo snel roepen. Onder de 85Hz vertical refresh flikkerde het als een gek. Ook toen had je tearing als er een mismatch was tussen frame rate en refresh rate, dus zou je theoretisch veel aan VRF hebben gehad, ook bij kijken video als je 85Hz draaide omwille van het stabiele beeld, aangezien 100Hz op een acceptabele resolutie maar op zeer weinig high-end monitoren te doen was.MAX3400 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:04:
[...]
normale tv is 25 tot 50fps. En daar kan je normaliter (zeker op oude beeldbuizen) ook goed naar kijken 😀
Wat dat betreft heb ik veel betere ervaringen gehad met 30Hz LCD-monitoren uit jaar kruik (SGI
Oslik blyat! Oslik!
De Windows GUI rendert volgens mij vast op de refreshrate van je monitor, dus ik weet vrij zeker dat VRF dan geen zin heeft. 144Hz kan wel prettiger aanvoelen dan 60Hz, maar dat heeft niets met de VRF te maken
[ Voor 25% gewijzigd door WCA op 25-10-2017 08:02 ]
Share and Enjoy!
Hogere frequenties (144Hz) staan in principe los van VRF. Je kunt het een zonder het ander hebben, en bovendien is VRF juist erg bevordelijk bij lagere verversingsnelheden (maar dan heb je het al weer over frames per second die uit je GPU komen en niet over de monitor-verversingsfrequentie).Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:00:
Vraag: heeft VRF (G-sync, FreeSync) zin voor normaal Windows GUI gebruik? Bijvoorbeeld, krijg je een rustiger beeld als je een teksteditor gebruikt op 144Hz VRF vergeleken met normaal 60Hz ? Of heeft het alleen voordelen voor gaming.
Wat betrefte de hogere frequenties; Ik merk wel degelijk verschil tussen 60Hz en 144Hz in Windows, al helemaal in combinatie met goede response times, maar na een tijdje ben je er dusdanig aan gewend dat het minder opvalt. Ik werk op mijn werk de hele dag op een regulier 60Hz scherm en ik word er zelden aan herinnerd dat dat niet zo vloeiend werkt als thuis.
Dus puur voor windows zou ik er niet te hard aan tillen; vooral de combinatie 144Hz en goede response times in gaming maakt het voor mij doorslaggevend om voor zo'n scherm te gaan.