Welk type elektrische zaag zal ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 23:40
Mijn vraag:
We gaan achterin de tuin een flinke overkapping laten plaatsen. Ik wil de ‘aftimmering’ van de binnenwanden en de houten vlonder zelf gaan doen. Omdat we daar veel geld mee besparen vind ik dat ik dan wel een goed stuk gereedschap mag aanschaffen :) . Het werk bestaat uit het afkorten van planken douglas hout, dus ik zit te denken aan een zaag. Natuurlijk wil ik ook daarna gebruik blijven van die zaag. Ik denk dat ik bijvoorbeeld ook een loungeset ga bouwen van steigerhout, en een meubel om de barbecue in te zetten, enz. Verder ben ik me aan het verdiepen in meubelmaken mbv pen/gat verbindingen e.d., dus wellicht kan ik een te kopen zaag ook daarvoor gebruiken.

Welk type zaag raden jullie me aan?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een aantal mogelijkheden voorbij zien komen:
Een handcirkelzaag
Een zaagtafel
Een invalzaag (nu niet persé nodig maar wellicht breder inzetbaar voor toekomstige klussen?)
Een afkortzaag
Een combizaag (zowel afkort- als zaagtafel)

Mijn budget is ongeveer 200 euro. Ik weet dat veel mensen zweren bij de veel duurdere merken, maar ik lees ook dat er >20 positieve recensies zijn bij een Einhell zaagtafel (tje) van 130 euro, dus ik denk dat ik toch gelukkig kan worden binnen mijn budget.

Beste antwoord (via Hkuit op 25-10-2017 11:26)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

Exigence

dnkroz

Als het met name gaat over het zagen van planken en balken: afkortzaag for sure!

Alhoewel je ook met een cirkel- of invalzaag kunt afkorten vind ik dit met een afkortzaag veel makkelijker en sneller. Afkortzaag op een workmate, stukje verderop een schraag als ondersteuning en zagen maar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe dik wil je gaan zagen ? Zo voor af en toe een klus is een einhell (aldi) combizaag best ok.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
DukeBox schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:22:
Hoe dik wil je gaan zagen ? Zo voor af en toe een klus is een einhell (aldi) combizaag best ok.
En toevallig hebben ze a.s. zaterdag er weer een in de aanbieding: https://www.aldi.nl/aldi_...aag_48_5_26373_45312.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
DukeBox schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:22:
Zo’n vlonderplank is niet zo dik, 10-15 mm.
Wel hebben we ook een houtkachel waarvoor ik hout moet inkorten soms, maar dat is geen 1e prioriteit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Als het met name gaat over het zagen van planken en balken: afkortzaag for sure!

Alhoewel je ook met een cirkel- of invalzaag kunt afkorten vind ik dit met een afkortzaag veel makkelijker en sneller. Afkortzaag op een workmate, stukje verderop een schraag als ondersteuning en zagen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou voor de combizaag gaan, anders worden je pen en gat-verbindingen niet te doen. De afkortzaag kun je niet instellen op diepte o.i.d., alleen maar op hoek. De rest moet je met de hand doen en je krijgt altijd de zaagronding in je hout.

Maak je er een zaagtafel van dan kun je er prima pen en gat-verbindingen mee maken, kwestie van diepte afstellen en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
sypie schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:49:
Ik zou voor de combizaag gaan, anders worden je pen en gat-verbindingen niet te doen. De afkortzaag kun je niet instellen op diepte o.i.d., alleen maar op hoek. De rest moet je met de hand doen en je krijgt altijd de zaagronding in je hout.

Maak je er een zaagtafel van dan kun je er prima pen en gat-verbindingen mee maken, kwestie van diepte afstellen en gaan.
Ik heb zelf een invalzaag van Festool, de insteldiepte is prima s te stellen, evenals de hoek of schuinte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003

krvabo

MATERIALISE!

Een handcirkelzaag
Prima veelzijdig ding en voor weinig geld al een prima zaag te vinden
Een zaagtafel
Prachtig spul (ik heb er ook een), maar voor 400 euro heb je nogsteeds prul. Dus dat is een erg prijzige optie, wel de meest veelzijdige. Let op: hiermee kun je de planken prachtig in de lengterichting zagen, maar een 2 meter lange plank ga je hier niet mee willen afkorten.
Een invalzaag
Een optie als je pen/gat-verbindingen wil maken, want dan hoef je niet helemaal door het hout heen.
Een afkortzaag
Prachtig spul om, precies, planken af te korten. Voor je projectje is een afkortzaag van einhell al prima (wel even afstellen met haakse hoek), maar brede planken of planken in de lengterichting krijg je hiermee niet gedaan.
Een combizaag (zowel afkort- als zaagtafel)
Hoewel dit prachtig klinkt denk ik dat veel van dit soort systemen al snel kapot gaan, of niet goed genoeg zijn. Ik weet niet wat je budget is, maar als je het echt voor meer wil gebruiken is het praktischer om gewoon 2 losse dingen te kopen denk ik. Mocht je dat niet willen dan is het een goede keus.

Ikzelf heb een losse afkortzaag (einhell), zaagtafel (Bosch PTS10T, 400-450 euro en het is... redelijk), decoupeerzaag en een lintzaag, en allemaal hebben ze een andere functie en goede kanten.
Mocht je maar 1 apparaat willen kopen, en er niet veel geld aan uitgeven (zeg 150 euro) dan moet je gewoon gaan voor de cirkelzaag of de invalzaag. Daarmee kun je zowel in de lengte als breedte zagen, en kom je met het kleinste budget het verst.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 07:00
Voor < 200 euro hoor ik deze vaak voor bij komen : METABO KGS 216M

Heb hem zelf ook al een tijdje en voor het geld een prima zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Top, zoveel reacties!
Wat ik nog moet vermelden: ik heb onlangs een Makita 18V draadloze boormachine gekocht met 2 accu’s. Ik zou dus een Makita cirkelzaag zonder accu kunnen kopen.
Ik heb wat zoekwerk gedaan naar Makita 18V cirkelzagen onder de 200 euro, maar vindt dat nogal verwarrend; klein blad/iets groter blad/nog groter blad, met of zonder lampje, zelfs een model met 2x18V ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat voor accu's zijn dat precies? LXT hoop ik en wat voor Ah waarde? Want 1,5 of 2Ah accu's zijn vrij nutteloos in een cirkelzaag, dat is in no-time leeg. En als je er nog accu's bij aan moet schaffen ga je snel over budget.

Dan is een simpele 230V cirkelzaag van eender welk A-merk een betere keuze, hou je nog wat geld over voor accessoires als een parallelgeleider of iets dergelijks. Daarmee heb je dan niet het gemak van een afkortzaag (die wel echt heel erg handig is als je veel planken en balken moet afkorten en consistente versteksnedes wilt maken), maar wel meer flexibiliteit om inderdaad ook eens een plank over de lengte door te zagen, of plaatmateriaal te zagen.

Invalcirkelzaag zou ik niet zo snel aanraden. Dat is fantastisch voor plaatmateriaal, maar voor afkorten van planken en balken vind ik het niet echt handig werken. Of je moet weer een opstelling gaan bouwen waarbij je een geleideliniaal ondersteunt door een paar blokken op een tafel monteert, zodanig dat je het af te korten stuk hout er onderdoor kan steken en dan af kan zagen. De liniaal los balanceren op smalle planken of balken werkt niet lekker en uit de hand zagen gaat ook niet echt simpel met zo'n zaag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Nielson schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:28:
[...]
En toevallig hebben ze a.s. zaterdag er weer een in de aanbieding: https://www.aldi.nl/aldi_...aag_48_5_26373_45312.html
Interessant, die Aldi aanbieding, maar welke Einhell is het eigenlijk? Ze zetten er geen typenummer bij... En als ik zelf ga zoeken op Einhell en afkortzaag, dan zie ik sowieso geen 1500 Watt modellen. Ik ben nl. benieuwd wat die zaag elders kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik vermoed rond de 200.

Ik ben van de zomer bezig geweest met een flonder, en heb uiteindelijk een afkortzaag gehuurd. Kost je wat knaken, maar ik vraag me af of je de investering met de Aldi eruit haalt.

Hoe lang ben je bezig? Kan je dit plannen, of niet?
Overigens ga ik wrsch kijken voor de ALDI-zaag. Ik vind zo'n systeem, in combinatie met de eerder genoemde workmate en 2 kratten Club Mate prima voor de flonder :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hkuit schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:22:
[...]

Interessant, die Aldi aanbieding, maar welke Einhell is het eigenlijk? Ze zetten er geen typenummer bij... En als ik zelf ga zoeken op Einhell en afkortzaag, dan zie ik sowieso geen 1500 Watt modellen. Ik ben nl. benieuwd wat die zaag elders kost...
Aan het onderstel te zien is het een blauwe variant van de TC-SM 2131 :?
In het rood is die goedkoper bij Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...volt/8860464/artikel.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb op mp een beweegbare afkort zaag gescoort .. 60,- zo'n ding als verwezen word in de aldi advertentie .. kreeg er een extra blad bij.
cirkelzaag: Zelf tijdlang goedkope van de gamma gehad 25,- , nu 1 met lei van de hornbach 99,- (lei was +40,- )
Schoonvader heeft een simplere afkort zaag + een zaagtafel (goedkoop merk) ..

Wist je dat je een cirkel zaag om kan toveren naar zaagtafel (zie youtube), ga je veel verbouwen zou ik zeker met lei adviseren. en eventueel een workbench/zaagtafel conversie zelf maken. weinig ruimte en altijd alle kanten op (scheelt bakken geld)

De afkort zaag, ding ga ik weer tzt verkopen ellendig ding neemt te veel ruimte in is makkelijk voor grof werk maar laminaat bv is hij niet voor geschikt .. en die paar extra cm diepte ...is mij de ruimte niet waard dan maar handzaag.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 15:13

André

Analytics dude

Ik heb 3 steigerhouten kinderbedden, 2 tv meubels, een buiten veranda met hoekbank, diverse laminaatvloeren en weet ik wat allemaal nog meer gemaakt met als belangrijkste zaag de afkortzaag.

Daarnaast heb ik nog een decoupeerzaag en handcirkelzaag, maar die gebruik ik veel minder. Alleen als een lange plank middendoor moet heb je die even nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:04
Kijk anders eens in Duitsland, daar is bijvoorbeeld de Metabo KGS 216M een stuk voordeliger

Bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.de/Met...&keywords=metabo+kgs+216m

Met een beetje zoeken is het misschien nog goedkoper, ik heb de mijne uiteindelijk gekocht voor 175 euro inclusief verzendkosten :)

Qua zaagbladen kan je dan nog altijd shoppen bij Ecotools, daar kost een nieuw zaagblad ongeveer 25 euro

[ Voor 11% gewijzigd door FabianGTI op 25-10-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 18:42
The Fatal schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:30:
Voor < 200 euro hoor ik deze vaak voor bij komen : METABO KGS 216M

Heb hem zelf ook al een tijdje en voor het geld een prima zaag.
FabianGTI schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:12:
Kijk anders eens in Duitsland, daar is bijvoorbeeld de Metabo KGS 216M een stuk voordeliger

Bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.de/Met...&keywords=metabo+kgs+216m

Met een beetje zoeken is het misschien nog goedkoper, ik heb de mijne uiteindelijk gekocht voor 175 euro inclusief verzendkosten :)

Qua zaagbladen kan je dan nog altijd shoppen bij Ecotools, daar kost een nieuw zaagblad ongeveer 25 euro
Hier roerend mee eens. Heb zelf de Metabo KGS216M gekocht (in 2015) omdat ik in 1 dag 80m2 laminaat moest leggen (5 slaapkamers, 2 bergruimtes en 2 overlopen) en inkorten (en heb een grafhekel aan een laminaatsnijder).

Apparaat is zuiver genoeg voor al mijn doeleinden als gevorderd klusser (hogeschool prutsen :9 ;) ). Na twee jaar, twee verbouwingen, nog steeds zo goed als de dag dat ik 'm kocht.

Bij grote klussen waar je lang mee bezig bent kan ik eventueel een onderstel aanraden, kost de wereld niet en je hoeft niet te bukken. Dit zou je ook kunnen oplossen door de afkortzaag op een workmate te zetten met twee low budget schragen.

Ben het ook met @FabianGTI eens. Koop je zaagbladen bij Ecotools. Koop alvast een paar zaagbladen als voorraad. Niets is zo bloed irritant als halverwege een klus erachter komen dat je zaagblad te bot word en je zaagsnedes minder mooi worden.

Welk zaagblad je moet hebben, voor het ruwe werk is 24 tands prima, zelf heb ik het liefste een 48 tands blad erop, vind ik zelf het meest universele. Mocht je heel fijn werk hebben (of hour wat heel snel splintert) koop dan een 60 tands blad erbij, je zaagt daar veel minder snel mee, maar wel erg nauwkeurig.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou een handcirkelzaag kopen. En nee dat hoeft niet per sé een invalzaag te zijn. De meeste handcirkelzagen kun je ook prima op een zaagdiepte instellen.
Met een handcirkelzaag kun je ook afkorten met een geleidebalkje en een lijmtang. Je hoeft alleen maar éénmaal de afstand van zaagblad tot buitenkant plaat te meten zodat je daarvoor kunt compenseren.

Een afkortzaag erbij is wel erg makkelijk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Er staat één afkortzaag op vraag-en-aanbod hier en die ga ik kopen. Mede dankzij jullie adviezen. Voor dat geld heb ik dan een zaag die niet alles kan, maar wel 1 ding heel goed, en dat is nu net wat ik nu veel ga doen, afkorten. Tzt ga ik wel op zoek naar een andere zaag, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die afkortzaag gaat maar tot 144mm, steigerhout is vaak 200mm.

Iets duurder maar zeker beter dan die uit de V&A.
https://www.gereedschapce...1xeA-2EAQYASABEgLPVPD_BwE

Dan kan je planken tot 300mm zagen en is met een prijs van 184 Euro niet duur.
Hkuit schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:23:
Er staat één afkortzaag op vraag-en-aanbod hier en die ga ik kopen. Mede dankzij jullie adviezen. Voor dat geld heb ik dan een zaag die niet alles kan, maar wel 1 ding heel goed, en dat is nu net wat ik nu veel ga doen, afkorten. Tzt ga ik wel op zoek naar een andere zaag, mocht dat nodig zijn.
Ik zie nu dat Fabian hetzelfde advies al had gegeven.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 25-10-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Hkuit schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:23:
Zoals hierboven al gezegd, let op de maximaal te zagen breedte. Ik zou altijd een afkortzaag met trekfunctie aanraden, vanwege het feit dat je vaak bijna de dubbele breedte kunt zagen. Ook kun je door slim om te gaan met de trekfunctie pennen zagen (toekomst! ;) ).

En deze genoemde Metabo is de beste "bang for the buck" die je kunt krijgen. Niet uiterst nauwkeurig, maar in deze prijsklasse geen betere. De eerstvolgende betere machines zijn al snel > € 400,-.

[ Voor 12% gewijzigd door Exigence op 25-10-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ernemmer schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:29:
Die afkortzaag gaat maar tot 144mm, steigerhout is vaak 200mm.

Iets duurder maar zeker beter dan die uit de V&A.
https://www.gereedschapce...1xeA-2EAQYASABEgLPVPD_BwE

Dan kan je planken tot 300mm zagen en is met een prijs van 184 Euro niet duur.

[...]

Ik zie nu dat Fabian hetzelfde advies al had gegeven.
Jullie hebben natuurlijk gelijk, de Hitachi uit V&A is niet de breed inzetbare zaag waar ik naar vroeg. Het is echter wel een zaag uit een hogere prijsklasse met veel positieve recensies; wat ‘ie doet, doet ‘ie kennelijk goed. Standaard vlonderplanken kan hij precies aan (145 mm), extra brede en bijvoorbeeld steigerhout inderdaad niet. Tegen die tijd ga ik wel op zoek naar een andere zaag, wellicht wordt dat dan een handcirkelzaag.
Over dat ombouwen van een handcirkelzaag naar een zaagtafel moet ik eerst eens meer lezen; ik vraag me af of dat veilig kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 07:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ja, daar zat ik toevallig gisteren ook naar te kijken toen ik bij Ecotools op zoek ging naar zaagbladen; Dit is volgens mij dezelfde, met een andere naam:
https://www.ecotools.nl/u...g-onderstel-model-junior/

Ik heb een Workmate en ik ga eerst kijken of de afkortzaag daarop vastgezet kan worden. Ik kan wel van alles aanschaffen, maar de inhoud van de garage is beperkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-05 18:25

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Hkuit schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Ja, daar zat ik toevallig gisteren ook naar te kijken toen ik bij Ecotools op zoek ging naar zaagbladen; Dit is volgens mij dezelfde, met een andere naam:
https://www.ecotools.nl/u...g-onderstel-model-junior/

Ik heb een Workmate en ik ga eerst kijken of de afkortzaag daarop vastgezet kan worden. Ik kan wel van alles aanschaffen, maar de inhoud van de garage is beperkt!
Ik heb zo'n ding, maar dan de (identieke) variant van Toolstation. Een absolute aanrader als je meer dan 1-2 planken wilt zagen zonder dat je loopt te kloten met schragen e.d. Opzettijd is max. een minuut, het apparaat is compacter dan een zaagtafel met vast onderstel (Makita 2708).

En toevoeging aan de discussie: Een afkort trekzaag heeft een flink grotere diepte-capaciteit dan een afkortzaag zonder trek-mechanisme.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/15843/41

vs

(de horizontaal uittrekbare)
Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelshoponline.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/62052950/4C74/D447/9F56/BAEA/94E0/C0A8/2935/E175/GRK_210_300_en_zaagblad.jpg

Ik zie dat je budget 200 euro is. Ik heb zelf de voorganger van deze (zonder onderstel), die met gemak door 60x60 hardhouten palen gaat, en ook weinig moeite heeft met 95x50 hardhouten balken. Fijne machine, die bovendien goed te customizen is voor maximale stofafzuiging. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1