Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem (1000 - 1500 Euro)

Pagina: 1
Acties:

• Keij
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal de computer vrijwel uitsluitend gebruiken voor het spelen van nieuwe en huidige games op de hoogste settings. Ik zal niet gaan streamen/videobewerken etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1.000 en 1.500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn huidige WD Red 2 TB harddisk en mijn 830 Samsung SSD (128 GB) mee. De laatste staat op de nominatie om vervangen te worden, maar de prioriteit ligt bij de overige onderdelen.

Daarnaast heb ik als scherm:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart€ 421,75€ 421,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,75

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht dat ik alle componenten nodig heb behalve een SSD en HDD. De overige onderdelen in mijn huidige systeem gaan naar familie dus ik kan deze niet hergebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Intel als CPU en een Nvidia als videokaart. Ik gebruik al heel lang Intel en de enige keer dat ik wat anders had ik een probleem. Puur gevoelskwestie.
Verder heb ik in mijn huidige systeem MSI zitten en dat heeft me nog niet in de steek gelaten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet weer een tijd mee kunnen. Mijn vorige systeem is nu 5 jaar oud en heeft wel een aantal kleine upgrades gehad (HDD, Videokaart). Idealiter zou ik dit systeem weer voor de komende jaren gebruiken.

Ga je overklokken?
Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan overklokken, ik heb tijdens het voorwerk begrepen dat de meeste moederborden automatisch bepaalde instellingen hoger kunnen zetten, dat is mogelijk iets wat ik wel zal willen doen.

Wat verwacht je van ons?

Op dit moment heb ik het volgende bij elkaar gezocht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 260,50€ 260,50
1MSI Z370 SLI PLUS€ 150,-€ 150,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 591,-€ 591,-
1Fractal Design Define C€ 82,-€ 82,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 166,95€ 166,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.382,35

Er zijn een aantal reserende vragen waar ik graag hulp bij zou krijgen.

Algemeen
Indien er algemene opmerkingen zijn met betrekking tot de onderdelen die hieronder niet specifiek genoemd worden hoor ik die ook graag.

Videokaart
Ik heb maar 1 scherm en vraag me af of een 1080 ten opzichte van een 1070 een goede keus is. Het prijsverschil is flink en dit zou een mogelijkheid kunnen zijn om een deel van het budget te besparen. Deze besparing zou ik dan in een nieuwe SSD kunnen stoppen.

CPU Koeler
Hoewel ik begrijp uit de door mij gelezen reviews dat deze koeler heel goed en degelijk is, vraag ik mij af of het niet overkill is om, met het oog op mijn gebruik, deze Koeler aan te schaffen. Zijn er redelijke alternatieven die volstaan?

Ik heb zelf nog gekeken naar een Arctic Freezer 33, maar die is net zo hoog (wel minder breed)als de hierboven geselecteerde koeler.

Wel vraag ik me af bij de Mugen wat het effect is als de achterste fan, vlak bij de achterste case-fan zit. Heeft dit een negatieve invloed op elkaar?

Intern Geheugen
Is er een relevant verschil tussen het huidig geselecteerd geheugen 3000 of geheugen dat 2666 draait? In de pricewatch is het geheugen op 2666 duurder dan de huidige geselecteerde variant en ik vraag me af of dit uitmaakt mede in het licht dat op Intel op hun website zelf 2666 heeft staan als compatible.

Ten slotte
Ik realiseer me dat de Intel CPU's momenteel een redelijk lange levertijd hebben, aangezien ik toch al een tijd wacht en bezig geweest ben met het orienteren, heb ik hier geen moeite mee.

Alvast bedankt voor de hulp.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Over die achterfan dichtbij de rear casefan hoef je je geen druk te maken. De draai richting en luchtstroom richting zijn hetzelfde dus er zal weinig turbulentie zijn.

3000 is beter. Het 2666 kitje is duurder door vraag en aanbod. Je hoeft in de bios slechts het XMP profiel te activeren en dan draait de boel op 3000 als je een 3000 kit koopt. Tot en met 2666 is officieel supported en 3000 is officieel een overclock. 3000 ram werkt echter al prima sinds de 6e generatie van intel dus op 8 zit het ook wel goed.

Ik draai zelf een GTX 1080 en een 1440p scherm. Geen moment spijt van gehad. De 1070 voldoet in principe ook voor 1440p, maar een 1080 zingt het natuurlijk gewoon net wat langer uit. Mij bevallen de hogere framerates wel.

De voeding zou ik vervangen voor een pricewatch: Corsair RM550x Zwart of pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M kwalitatief even goed als de focus plus maar beide stiller. De pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3 is ook een solide voeding die stil zat is.

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 24-10-2017 16:58 ]

• Keij
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-02-2024
Dank je wel voor de feedback en de beantwoording van mijn vragen het is mij helder.

Ik zal even kijken naar de genoemde alternatieven voor de voedingen en dan een besluit nemen.
Het klinkt wel alsof de 1080 een betere toekomstbestendigheid heeft op dit moment, dat is wat ik zoek dus dan is mij het prijsverschil in ieder geval wel waard.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Er is niet zoiets als "betere toekomstbestendigheid op dit moment." De 1080 is gewoon sneller dan de 1070, daarom is zijn getalletje hoger net als zijn prijskaartje. Het zou nogal raar zijn als de 1080 minder toekomstbestendig zou zijn met meer rekenkernen... Natuurlijk houdt een kaart met betere specificaties het langer uit. Hij is immers sneller ;) Sneller nu, sneller in de toekomst.

Het is trouwens een beter idee om overclocken zelf te doen dan dat moederborden het voor je doen. Die stukjes software die het voor je doen zetten het voltage lekker hoog zodat de boel stabiel is en dan gaan ze kijken hoe hoog ze de clock kunnen krijgen, nogal een dom stuk software. Het is handiger om gewoon zelf je voltage aan te passen en zelf de core multiplier aan te passen. youtube kanaal linustechtips heeft een 6700K overclocking guide en die is volledig van toepassing op de 8600K, er is niks veranderd. Gewoon je voltage niet hoger zetten dan 1.4 Volt en met behulp van aida64 een stresstest uitvoeren om te kijken of de boel stabiel is en de temperatuur onder de 80 graden weet te blijven

[ Voor 67% gewijzigd door youridv1 op 25-10-2017 13:38 ]