Lawaaige systeem stiller maken en eventueel upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 11:54
Tweakers,

Het volgende systeem loeit onder mijn bureau:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 173,95€ 173,95
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,50€ 45,50
1Corsair Carbide 100R€ 46,75€ 46,75
1AOC AG271QX Zwart, Rood€ 470,18€ 470,18
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8€ 69,44€ 69,44
1Seasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 805,82

Het systeem maakt erg veel lawaai wanneer het intensief gebruikt wordt bijv. bij GTA V. Daarnaast wordt alles (zelfs de HDD) erg warm. Als tussen oplossing heb ik de zijkant eraf gehaald en dat scheelt al enorm. Het lijkt erop dat de warmte blijft hangen in de kast. De CPU gebruikt de stockcooler van Intel dus hier valt veel te winnen. Daarnaast dacht ik zelf 1 a 2 8cm coolers om de warme lucht beter af te voeren.

Graag tips welke CPU cooler op mijn i5 4460 past i.s.m. het moederbord. Gaan de extra coolers helpen om de warmte van te voeren?

Daarnaast wil ik ook en kleine upgrade doen, ik denk alleen een videokaart. In een video van LTT blijkt dat oudere Intel i5 nog prima meekunnen. Misschien extra RAM erbij drukken? Al is RAM erg prijzig op dit moment.

Omdat ik een FreeSync beeldscherm heb is de keuze voor AMD snel gemaakt. een RX570 of RX580 past in het budget van rond de 300 euro. Meer wil ik zeker niet uitgeven voor een videokaart, liefst een stuk minder. Vraag is alleen welke? Ik zie RX580 onder de 300 euro en RX570 van boven de 300 euro, en gaat mijn voeding dit wel trekken? Door het minen zijn de prijzen voor de RX570 en RX580 erg hoog, de vraag is nu upgraden, of nog even wachten? Ik loop niet tegen FPS problemen aan bij games die nu speel dus wachten is zeker een optie. Hoor graag jullie suggesties.

• Loev
*kick* Iemand tips voor de cooler, fans of de videokaart?

• Loev
Laatste kick

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:29
Een R9 290 verbruikt vrij veel, deze hitte blijft waarschijnlijk in je kast hangen doordat de Corsair 100R weinig ventilatoren heeft. Ik zou aanraden in ieder geval aan de voorkant een of meerdere ventilatoren toe te voegen. Eventueel nog extra aan de bovenkant.

Jouw moederbord heeft weinig PWM-headers die 4 pins ventilatoren kunnen aansturen. 1 voor de CPU-fan en 1 voor een casefan. PWM fans kunnen op meerdere snelheden draaien, ze gaan harder draaien als de cpu warmer wordt bijvoorbeeld. De rest zijn 3 pins, die draaien dus altijd op de maximale snelheid tenzij ze door een fan controller worden aangestuurd. Ik zou overigens altijd gaan voor een grotere ventilator, deze hoeven minder hard te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te vervoeren, dus zijn deze vaak stiller. Je zou dus wellicht voor zulk soort fans kunnen gaan, deze kunnen een PWM-header delen: pricewatch: Arctic F12 PWM PST CO, 120mm

Voor een CPU-koeler, de i5 verbruikt niet heel veel. Een 120mm koeler is prima, al moeten we wel letten op de maximale hoogte voor de CPU-koeler van de kast met 150mm, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cryorig H7. Die ziet er ook nog een beetje leuk uit voor het window wat je hebt. ;)

Uiteraard ook even de standaard dingen zoals stof verwijderen met perslucht.

[ Voor 25% gewijzigd door Djonny op 27-10-2017 13:46 ]

• Loev
Djonny schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:29:
Een R9 290 verbruikt vrij veel, deze hitte blijft waarschijnlijk in je kast hangen doordat de Corsair 100R weinig ventilatoren heeft. Ik zou aanraden in ieder geval aan de voorkant een of meerdere ventilatoren toe te voegen. Eventueel nog extra aan de bovenkant.

Jouw moederbord heeft weinig PWM-headers die 4 pins ventilatoren kunnen aansturen. 1 voor de CPU-fan en 1 voor een casefan. PWM fans kunnen op meerdere snelheden draaien, ze gaan harder draaien als de cpu warmer wordt bijvoorbeeld. De rest zijn 3 pins, die draaien dus altijd op de maximale snelheid tenzij ze door een fan controller worden aangestuurd. Ik zou overigens altijd gaan voor een grotere ventilator, deze hoeven minder hard te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te vervoeren, dus zijn deze vaak stiller. Je zou dus wellicht voor zulk soort fans kunnen gaan, deze kunnen een PWM-header delen: pricewatch: Arctic F12 PWM PST CO, 120mm

Voor een CPU-koeler, de i5 verbruikt niet heel veel. Een 120mm koeler is prima, al moeten we wel letten op de maximale hoogte voor de CPU-koeler van de kast met 150mm, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cryorig H7. Die ziet er ook nog een beetje leuk uit voor het window wat je hebt. ;)

Uiteraard ook even de standaard dingen zoals stof verwijderen met perslucht.
Super bedankt, dat van de fans had ik niet geweten. Het raam was overigens geen bewuste keuze ;) Fan aan de voorkant voldoende, of voor de zekerheid ook eentje aan de bovenkant/achterkant?

• Djonny
Aan de achterkant zit er als het goed is al 1, degene die meegeleverd is met de kast. De bovenkant kun je overwegen, wel enkel 120mm fans daar. Er passen er 2 aan de voorkant, die zou ik zeker doen om in ieder geval voldoende intake te hebben. Je moet wel de lange schroeven die bij de kast zaten gebruiken hiervoor. Ik lees dat mensen die vaak kwijt raken of überhaupt niet geleverd kregen.

Ik zie trouwens dat de 100R ook 140mm fans aan de voorkant ondersteunt op dit plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://forum.corsair.com/v3/attachment.php?attachmentid=21897&stc=1&d=1434074179

Dan zou ik voor deze gaan voor de voorkant: pricewatch: Arctic F14 PMW PST CO, 140mm

[ Voor 27% gewijzigd door Djonny op 27-10-2017 15:54 ]

• Loev
Djonny schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:04:
Aan de achterkant zit er als het goed is al 1, die meegeleverd is met de kast. De bovenkant kun je overwegen. Er passen er 2 aan de voorkant, die zou ik zeker doen om in ieder geval voldoende intake te hebben. Je moet wel de lange schroeven die bij de kast zaten gebruiken hiervoor. Ik lees dat mensen die vaak kwijt raken of überhaupt niet geleverd kregen.

Ik zie trouwens dat de 100R ook 140mm fans aan de voorkant ondersteunt op dit plaatje.

[afbeelding]

Dan zou ik voor deze gaan: pricewatch: Arctic F14 PMW PST CO, 140mm
Dat gaan we vanavond eerst even nameten ;) Nogmaals dank voor de effort, super! :D en daarna bestellen.

• Djonny
Mocht je wat meer keuze willen hebben bij de ventilatoren zijn fansplitters zoals hierboven ook nog een optie.

• Loev
Update: 2x 14" ventilatoren geïnstalleerd (dat was best een klus) en op de processor een Cryorig H7. Wanneer ik Diablo 3 opstart loopt de temperatuur van de videokaart al snel op naar 75 graden en is het lawaai weer als van te voren. De case wordt ook weer warm, maar niet zoals voorheen, de hardeschijven blijven nu wel koel (dankzij de ventilatoren) Het lijkt erop als of de warmte nog steeds niet weg kan van de videokaart. Iemand tips?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
De videokaart is gewoon niet erg zuinig.
1. Je kunt de videokaart proberen te undervolten waardoor het verbruik afneemt.
2. Je kunt, omdat de temperatuur nog niet extreem hoog is, de fans wat minder hard laten draaien (MSI afterburner).
3. Je kunt een andere (zuinigere) videokaart kopen.
PS: de case hoort wat warm te worden, maar draaien alle fans wel de juiste kant op?

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 19-11-2017 11:36 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Wat je kan doen is de Cryorig en de casefan achterin juist naar boven richten ipv naar achteren. Dat zou moeten helpen met het afvoeren van de warmte op de plek waar het nu een probleem is (bij de GPU), al gaat het overall wel iets meer geluid maken, want je moet de luchtstroom buigen.

De intake fans agressiever zetten zodat de graka fan minder hard hoeft te werken kan ook helpen, de intake fans zijn wss stiller dan de videokaart koeler.

Videokaart is wel stofvrij gemaakt, toch? Want naar je beschrijving (geen drop in GPU temp/noise, wel betere case temps) lijkt het probleem niet echt in de totale airflow te zitten. Foto van je kast kan helpen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Loev
Cio schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:58:
Wat je kan doen is de Cryorig en de casefan achterin juist naar boven richten ipv naar achteren. Dat zou moeten helpen met het afvoeren van de warmte op de plek waar het nu een probleem is (bij de GPU), al gaat het overall wel iets meer geluid maken, want je moet de luchtstroom buigen.

De intake fans agressiever zetten zodat de graka fan minder hard hoeft te werken kan ook helpen, de intake fans zijn wss stiller dan de videokaart koeler.

Videokaart is wel stofvrij gemaakt, toch? Want naar je beschrijving (geen drop in GPU temp/noise, wel betere case temps) lijkt het probleem niet echt in de totale airflow te zitten. Foto van je kast kan helpen.
Dank voor de tips ik zal later vandaag kijken naar het stof (al zat dat wel goed dacht ik) en een aantal foto's maken.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

75 graden voor een 290 is best normaal; probeer een iets ander fanprofiel zodat de kaart iets minder herrie maakt. Je kast heeft verder niet al te veel geluidsdemping, hierdoor kan het geluid vrolijk naar buiten en naar je oren. Instellen zodat de GPU 80 graden wordt onder een acceptabeler geluidsniveau zou mijn voorkeur hebben.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Loev
Bij deze een aantal foto's. Videokaart lijkt stof vrij te zijn. Voorkant 2x 14" ventilatoren, achter een 12" ventilator.
Case1
Case2
Case3

En van de videokaart zelf:

Kaart1
Kaart2
Cio schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:58:

Agressiever? Als in, altijd voluit laten draaien en niet laten reageren op de CPU temp? Want de CPU blijft lekker cool.
NLBUURMAN schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:14:
75 graden voor een 290 is best normaal; probeer een iets ander fanprofiel zodat de kaart iets minder herrie maakt. Je kast heeft verder niet al te veel geluidsdemping, hierdoor kan het geluid vrolijk naar buiten en naar je oren. Instellen zodat de GPU 80 graden wordt onder een acceptabeler geluidsniveau zou mijn voorkeur hebben.
Op dit moment heb ik al MSI Afterburner geïnstalleerd. Ik zal er mee spelen.Vrees echter dat als de warmte niet weg kan uit de kast dat het wel eens weinig zin kan hebben.

• Cio

Cio

Videokaart fanprofile aanpassen gaat ongetwijfeld veel schelen! De bovenkant van je kast heeft genoeg ventilatie voor de afvoer, de vraag is wat je afvoert. Het is minstens, zo niet belangrijker, dat de kaart aanvoer van verse lucht heeft

De intake fans zien er uit alsof ze bedoeld zijn voor static pressure (veel kracht moeten zetten, zoals bij een radiator of in dit geval een smalle intake) dus perfect, maar de onderste wordt bijna helemaal geblokkeerd door de HD-tray... precies de route waar de videokaart z'n verse lucht vandaan zou halen.

Beste zou zijn om de tray zelf te verwijderen en de schijf+ssd te verplaatsen. Ssd beweegt niet, die kan makkelijk met 1 schroefje in een 5,25"slot. En dan komt de uitdaging.

HDD kan wellicht tegen de bodem worden geschroefd via de gaten waar nu de HD tray zit? Eventueel een laagje tape eronder om kortsluiting te voorkomen. Anders ook in een 5,25"bay. Niet ideaal zonder bracket en iets van airflow, ergens onderin monteren is het beste. Een goede oplossing heb ik zo niet 1-2-3.

De warme lucht die stijgt vanaf je videokaart wordt nu opzij gebogen door cpu & rear exhaust (i.p.v. rechtsstreeks naar boven te kunnen). Die setup draaien zodat het van onder naar boven werkt kan schelen, maar de aanvoer van verse lucht is veel belangrijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Cio op 19-11-2017 21:05 ]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07
Misschien een andere kast? Of deze fans erbij prikken (Misschien aan de bovenkant) hoeveel plaats heb je aan de bovenkant voor ventilatoren? (Als je überhaupt plek hebt, i.v.m. CPU koeler)

Don't let perfect be the enemy of good.

• Cio

Cio

Wellicht helpt een plaatje. Niet mijn sterkste punt ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0f7I6U2.png

[ Voor 12% gewijzigd door Cio op 19-11-2017 22:07 ]

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Iets totaal anders, en het is feitelijk geen probleem, maar in principe zouden beide geheugensticks een plaatsje naar rechts moeten opschuiven.

ftp://europe.asrock.com/M...B85%20Killer_multiQIG.pdf
(pagina 5/6 voor de orientatie en op pagina 22 raad ASrock aan (meeste moederborden trouwens) om slot a2 en b2 eerst te gebruiken (zijnde het 2e en 4e)).

• Loev
Cio schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:04:
De warme lucht die stijgt vanaf je videokaart wordt nu opzij gebogen door cpu & rear exhaust (i.p.v. rechtstreeks naar boven te kunnen). Die setup draaien zodat het van onder naar boven werkt kan schelen, maar de aanvoer van verse lucht is veel belangrijker.
Logisch, slecht ontwerp van de case, maar wat verwacht je voor deze prijs ;) Bracket kan geen 90 graden draaien denk ik. Van het weekend proberen om alle HDD te verplaatsen, bracket kan er trouwens helemaal uit.
Dion33 schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:12:
Misschien een andere kast? Of deze fans erbij prikken (Misschien aan de bovenkant) hoeveel plaats heb je aan de bovenkant voor ventilatoren? (Als je überhaupt plek hebt, i.v.m. CPU koeler)
Aan de bovenkant past nog wel een ventilator, 12 cm denk ik, hoogte nog even nameten.
DenHond schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:47:
Iets totaal anders, en het is feitelijk geen probleem, maar in principe zouden beide geheugensticks een plaatsje naar rechts moeten opschuiven.

ftp://europe.asrock.com/M...B85%20Killer_multiQIG.pdf
(pagina 5/6 voor de orientatie en op pagina 22 raad ASrock aan (meeste moederborden trouwens) om slot a2 en b2 eerst te gebruiken (zijnde het 2e en 4e)).
Ik dacht juist in de slots die rood waren gemaakt stuk logischer. Ik zal ze omwisselen.

[ Voor 48% gewijzigd door Loev op 20-11-2017 08:39 ]

Pagina: 1