Vraag over invloed wattage versterker in mijn situatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 04:00
Hi.

Ik heb sinds een jaar of 10 een setup met een *prachtig* geluid: een primare spa21 (5x100w bij 8 ohm) met 2 audio physics virgo speakers (eerste generatie 4 ohm op het label achterop staat een versterker advies 70-150watt). Ik had de spa21 destijds niet vanwege de surround gekocht (ca 3000 eur) maar omdat "higher end" versterkers met ingebouwde dac destijds schaars waren.

De versterker krijgt kuren:
al sinds flinke tijd na aanzetten uitval van 1 of meer kanalen die weer tot leven komen met veel gekraak bij draaien aan de volume knop. Ik laat de versterker dus maar altijd aan staan (130watt)
steeds vaker bij het starten van een digitale bron krijg ik een soort digitaal onzingeluid (decodeerfout) en ik moet herhaald de bron opnieuw kiezen tot dat het geluid goed wordt opgepikt.

De retailer zegt te verwachten het de euvels voor een redelijke prijs te kunnen oplossen. Ik vraag me alleen af of het dan afwachten is tot "onderdeel c" gaat opspelen. Bovendien is dit apparaat in standby nog 60w dus niet echt eco.
Ook werd de Moon 240i versterker gesuggereerd. Dit is een nieuwe 2 kanaals versterker met ingebouwde dac (ca 2300 eur). Hij zou beter klinken dan de primare zowel qua dac als qua versterker.
Deze versterker is echter 2x50 watt bij 8 ohm, 2x85 bij 4 ohm.

Aangezien een luistersessie vooral op mijn eigen speakers nuttig zal zijn en het realiseren daarvan ff wat voeten in aarde zal hebben vraag ik me af of iemand een idee heeft van wat ik kan verwachten. Op dit moment heb ik prachtige strakke en diepe bassen, ook bij hogere volumes.

Als iemand een gouden tip heeft voor een alternatieve versterker in de prijsklasse tot laten we zeggen 2500 dan houd ik me natuurlijk ook aanbevolen.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Als het een zichzelf respecterende high end audio verkoper is dan lijkt mij een paar dagen thuis spelen met je eigen speakers vrij normaal.
De gouden tip bestaat overigens niet; wat voor persoon A klinkt alsof er engeltjes in zijn oren pissen, kan voor persoon B verschrikkelijk klinken.
Maar luistersessies voor apparatuur met zo'n budget zijn een genot :-) Veel plezier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Er is een enorme keuze in dit segment, zowel met als zonder DAC en in allerlei verschillende vermogens. Zoals Eric al aangeeft is luisteren advies nummer 1, qua leuke apparatuur zijn er aardig wat bekendere merken zoals;

Cambridge Audio CXA60 of 80 (ruim onder je budget, kun je een streamer erbij kopen :D), Naim , Arcam, NAD, Rotel en nog 50 andere merken leveren allemaal leuk spul. Waar je op uitkomt zal ook te maken hebben met de merken die je leverancier voert.....

Vind zelf de Naim Uniti Atom een erg leuk apparaat, maar deze levert ook een beperkt vermogen (2x40 watt) al blijkt hij veel krachter dan zijn specs vermoeden en heeft hij alle stream functies. Model zwaarder (welke 2x80 watt levert is helaas erg duur. Mijn broer had hier eind vorig jaar interesse in, maar doordat levering uitgesteld werd uiteindelijk voor de Cambridge Audio CXA80 gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 24-10-2017 15:35 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrRobbert
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 22:20
Ik heb Audio Physic Yara Superior speakers in combinatie met een Elipson Mediacenter. Een heel aangename combinatie in mijn oren. Op papier levert de Elipson 120W aan 4 ohm. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik ooit meer dan 10W gevraagd heb. Volgens mij is vermogen 1 van de minst belangrijke eigenschappen van een huiskamer versterker. De goeie aansluitingen en het moet er een beetje uitzien. (Die Elipson is rond!) Zelfs over klank kan je twisten. Vermoedelijk heeft het een beetje verplaatsen van je speakers meer effect....

Mijn twee centen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb mijn B&W 683 S2's (wat volgens de bladen speakers zijn die wat vermogen wensen) aan een Quad 33/303 gehad uit van mij vader (highend hifi uit eind jaren 70, wel gereviseerd). Levert 2*40 watt volgens mij; klonk aanzienlijk beter als mijn vorige Marantz SR7008, volume was ook absoluut geen issue.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als trotse eigenaar van een Cyrus Pre XPd kan ik het niet laten om je op de Cyrus 82 DAC te wijzen. Tweemaal 70W in 8 ohm met ingebouwde DAC en te krijgen voor zo’n € 2000. Geen idee of het een gouden tip is. Dat hangt helemaal van jouw eigen voorkeuren af.
Pagina: 1