Toon posts:

Speaker individueel volume regelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb de volgende geluid situatie: Een versterker: https://www.conrad.nl/nl/...rker2-x-120-w-704813.html
Op deze versterker zijn een x aantal boxen aangesloten. Nu is de vraag gekomen, om bij de laatste 2 speakers het volume op bepaalde tijdstippen lager te kunnen zetten. Nu gaat het om twee van deze speakers die parallel aangesloten zijn aan elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/34932nd.jpg
De twee speakers zitten aan het einde van de lus, achter elkaar geschakeld.

Is het mogelijk om dit bijvoorbeeld met een potmeter te regelen, of zijn hier speciale kastjes voor om volume te reduceren?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2017 13:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:10

timovd

Voorsprong door techniek

Erg rommelige oplossing zo. Je weet dat de impedantie is gehalveerd naar 4 Ohm?
Waarom doe je geen twee draden vanuit de versterker en daar potmeter achter een van de draadjes? Of nog beter; maak gebruik van uitgang A en B.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat het is , het is een bestaande installatie. Het is echter op een beun manier aangelegd, maar het werkt. Ik heb het zelf niet aangelegd en wil me er niet teveel aan branden. Mijn vraag is echter alleen: is er een manier waarmee ik het geluid bij de laatste twee speakers kan reduceren (met een te instellen regeling.).

Ik heb zelf maar minimaal verstand van audio, de installatie maakt in ieder geval wel geluid.

Kanalen a en b zijn al gebruikt door een x aantal speakers.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 21:22

WCA

timovd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:13:
Erg rommelige oplossing zo. Je weet dat de impedantie is gehalveerd naar 4 Ohm?
Waarom doe je geen twee draden vanuit de versterker en daar potmeter achter een van de draadjes? Of nog beter; maak gebruik van uitgang A en B.
Deze versterker is gelukkig rated voor 4 ohm, zolang de beide speakers allebei 8 ohm zijn moet het niet uitmaken in principe.

@TS, ik zou ondanks dat het nu werkt, niet gaan aanklooien met potmeters, maar een tweede versterker aanschaffen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan overwegen een schakelaar te gebruiken waarmee je kan kiezen of de twee achterste speakers parallel staan of in serie. Moet het hard, dan zet je ze parallel. Moet het zacht, dan in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TommyboyNL schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:32:
Je kan overwegen een schakelaar te gebruiken waarmee je kan kiezen of de twee achterste speakers parallel staan of in serie. Moet het hard, dan zet je ze parallel. Moet het zacht, dan in serie.
Wanneer je ze in serie zet, gaan de voorste twee speakers natuurlijk ook zachter ;)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
GreNade schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:33:
[...]

Wanneer je ze in serie zet, gaan de voorste twee speakers natuurlijk ook zachter ;)
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Logisch toch? Of het moet zijn dat je alles zo aansluit dat de achterspeakers op het linkerkanaal zitten en de voorspeakers op het rechterkanaal, maar dat lijkt me ook niet wenselijk. Daarnaast kan je dan net zo goed het balance knopje gebruiken

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Nee.

Zoals de TS het schrijft hangt er een flink aantal speakers in parallel. Als je van die hele bups alleen de laatste twee in serie zet in plaats van parallel, gebeurt er niks met het volume van de rest van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TommyboyNL schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

Nee.

Zoals de TS het schrijft hangt er een flink aantal speakers in parallel. Als je van die hele bups alleen de laatste twee in serie zet in plaats van parallel, gebeurt er niks met het volume van de rest van de speakers.
Ik ga uit van een situatie dat er een stereo opstelling staat. Wanneer je speakers in serie zet, gaan alle speakers in die serie zachter spelen, niet alleen de laatste. Jouw idee zorgt er voor dat de laatste 2 speakers hetzelfde gaan spelen in serie, dat wil je niet, je wil graag links een ander signaal dan rechts

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TommyboyNL als dat inderdaad zo werkt is dit evt een optie. Maar kan ik echter niet een potmeter ervoor hangen ,dan regel ik toch ook de laatste twee speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
GreNade schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

Ik ga uit van een situatie dat er een stereo opstelling staat.
Waarom ga je daar van uit? Dat is namelijk niet wat de TS schrijft.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:42:
@TommyboyNL als dat inderdaad zo werkt is dit evt een optie. Maar kan ik echter niet een potmeter ervoor hangen ,dan regel ik toch ook de laatste twee speakers?
Dat wordt een dure potmeter, denk ik de orde van 100+ euro.
Maar specificeer eerst eens hoe het EXACT aangesloten is, teken bij voorkeur even een schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen verder onderzoeken hoe het dan is aangesloten.
Denk dat er gewoon een x aantal speakers op kanaal A zit. En een x aantal op B.
En dat het allemaal parallel is aangesloten aan elkaar.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-10 21:36
TommyboyNL schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:44:
Dat wordt een dure potmeter, denk ik de orde van 100+ euro.
Hoezo? Met zoiets old-school als https://www.conrad.nl/nl/...egelaar-100-w-300263.html ben je ook uit de brand. Simpeler en goedkoper kan ook maar ik weet niet hoe het dan zit met het maximale vermogen wat de regelaar kan wegvoeren. Zelf een passieve afzwakker bouwen met vermogensweerstanden kan natuurlijk ook, als je de weerstand naar de versterker toe maar gelijk houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
@Marcel Hmmm, die prijs valt me nog alles mee. Wat overigens wél iets is om rekening mee te houden, is dat potmeters alleen het gestelde vermogen kunnen dissiperen over het volledige bereik. Als je een potmeter van 8Ohm terugdraait naar 1Ohm kan die pak-hem-beet nog maar 15W dissiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:10

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt er wel twee van nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1