SSD/HDD Hybrid

Pagina: 1
Acties:

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik wil een laptop aanschaffen met 128GB SSD en 1TB HDD. http://www.dell.com/nl-nl...on-15-7577-laptop/cn57701

Hele domme vraag misschien, en dan alvast mijn excuses daarvoor, maar hoe bepaal ik welke dingen ik op de SSD opsla, en welke op de HDD? Ik wil natuurlijk niet dat mijn laptop traag wordt. Is het dan zo dat ik games o.i.d. gewoon op de HDD kan opslaan?

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Je kan bij elke installatie kiezen waar deze wordt opgeslagen? In Steam kan je bijvoorbeeld libraries toevoegen. Gezien het grootte verschil zal in verkenner snel duidelijk zijn welke schijf welke is. Vanuit verwachting zal op je SDD Windows staan.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je ooit meer dan 2 driveletters in een PC gehad? Zoals C: en D: ?

Op die manier dus. Helaas vindt Windows 10 dat je soms zelf nog iets moet aangeven aan "apps" maar dat kan via Apps & Features.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JR25
Dus dan lijkt het me verstandig om in de regel gewoon alles op de HDD op te slaan?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:48:
Dus dan lijkt het me verstandig om in de regel gewoon alles op de HDD op te slaan?
Ja / nee / misschien.

Waarom denk je dat de laptop traag wordt? Wat & hoeveel wil je opslaan? Wat zijn de specificaties van die HDD; dan kunnen wij er ook iets van vinden (5200 tot 15K rpm / cache-geheugen / interface)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:33

TommieW

Numa numa.

De combinatie van een HDD en SSD in een computer kan op twee manieren uitgevoerd worden. De meest voor de hand liggende oplossing is dat je gewoon twee schijfletters krijgt: Een schijfletter voor je HDD en een schijfletter voor je SSD.

Een - tegenwoordig minder voorkomende - oplossing is een hybride oplossing. Hierbij wordt er bijgehouden welke bestanden vaak opgevraagd worden. Deze worden dan op de SSD opgeslagen. Hierbij werkt de SSD als een cache. Het algoritme hierachter is niet altijd even goed, wat erin resulteert dat deze oplossing niet altijd een gigantische verbetering in prestaties is.

Het lijkt mij dat de Dell die je linkt gewoon werkt volgens het eerste principe. Het is dus dan aan jou om te bepalen wat je waar opslaat. Het is mij echter een raadsel waarom je ervoor zou kiezen om "in de regel alles op de HDD op te slaan". Tuurlijk, documentjes enzo werken net zo goed vanaf een SSD. Maar dingen als applicaties en spelletjes zou ik zelf eerder op de SSD zetten, het scheelt vaak toch wel redelijk in laadtijden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• JR25
Onderstaand de specificaties van de laptop.

-7e generatie Intel® Core™ i5-7300HQ Quad Core (6 MB cache, tot 3,5 GHz);
-15,6 inch Full HD (1920 x 1080) IPS-beeldscherm met antireflectiecoating en led-achtergrondverlichting;
-8GB DDR4 2.400 MHz, tot 32 GB (extra geheugen apart verkrijgbaar);
-1 TB hybride harde schijf (5.400 rpm) met 8 GB cache;
-NVIDIA® GeForce® GTX 1050 met 4 GB GDDR5 grafisch geheugen.

Mijn veronderstelling was dat wanneer de SSD vol begint te raken, de laptop ook aanzienlijk langzamer wordt. Aangezien het hier slechts 128GB betreft, is dit redelijk snel het geval, vooral wanneer er games op gezet worden. Hierdoor mijn gedachte om vooral op HDD op te slaan.

Ik ben dus gewoon benieuwd wat in deze verstandig is om op de SSD op te slaan en wat op de HDD.

[ Voor 6% gewijzigd door JR25 op 24-10-2017 12:56 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:33

TommieW

Numa numa.

In het algemeen wordt aangeraden om een procent of 10 van de SSD vrij te houden. Dit zal ervoor zorgen dat de SSD wat makkelijker wear leveling kan doen. Echter heb ik genoeg SSD's flink vol gehad zonder iets te merken aan prestatieverlies. Zeker bij moderne SSD's hoef je er nauwelijks rekening mee te houden dat het een SSD is. Vaak heeft de fabrikant al een stukje van het flash gereserveerd voor de SSD zelf.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:14
Als ik de specs lees gaat het helemaal niet om 2 losse disks maar om 1 hybride disk:
1 TB hybride harde schijf (5.400 rpm) met 8 GB cache

Wat qua performance niet in vergelijking staat tot het model wat een stapje duurder is met een echte losse SSD:
Dubbele schijven met 128 GB Solid State-schijf + 1 TB harde schijf (5.400 rpm)

De link die je opstuurde is de 1e, goedkopere versie. Zie ook: http://www.dell.com/nl-nl...aptop?view=configurations

Dat is dus eigenlijk gewoon een veredelde HDD waarbij, als mijn geheugen goed werkt, de performance verbetering t.o.v. een traditionele HDD niet noemenswaardig groot is.

• JR25
Ik was mij inderdaad op de 1e versie aan het orienteren. Is zo'n hybride disk als in deze laptop niet aan te raden dan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:24:
Ik was mij inderdaad op de 1e versie aan het orienteren. Is zo'n hybride disk als in deze laptop niet aan te raden dan?
Ligt eraan wat je ermee wilt doen. Maar als je de snelheid van een SSD wilt is het niet echt een optie. Als het je allemaal niet zo heel veel interesseert dat disk I/O traag is, dan zou 't kunnen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Koop gewoon een SSD van minimaal 256GB en dan ben je er ook klaar mee. Lokaal nog honderden GB's aan data meeslepen is toch nauwelijks meer zinvol? Of ga je al je foto's van de laatste 20 jaar meenemen ;-)

• JR25
TERW_DAN schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:25:
[...]

Ligt eraan wat je ermee wilt doen. Maar als je de snelheid van een SSD wilt is het niet echt een optie. Als het je allemaal niet zo heel veel interesseert dat disk I/O traag is, dan zou 't kunnen.
Alledaagse dingen (werk/school), maar daarnaast zou ik ook graag games willen spelen op ''medium/high''

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:27:
[...]

Alledaagse dingen (werk/school), maar daarnaast zou ik ook graag games willen spelen op ''medium/high''
Doe wat @johnkeates zegt, duw er een 256GB SSD in, daar heb je veel meer profijt van. Tenzij je echt data altijd mobiel beschikbaar wilt hebben (al zou ik die eerder gewoon op een externe HDD duwen, of in een NASje).

• johnkeates
Misschien dat het ook helpt om even te kijken naar wat je nu op je computer hebt staan, misschien gebruik je maar 100GB voor 50% windows en 50% apps en data...

• JR25
johnkeates schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:31:
Misschien dat het ook helpt om even te kijken naar wat je nu op je computer hebt staan, misschien gebruik je maar 100GB voor 50% windows en 50% apps en data...
Qua ruimte heb ik echt geen 1TB nodig, nog niet eens de helft. Echter kwam deze laptop voorbij en aangezien ik aan een nieuwe toe ben, zocht ik een laptop waar ik ook goed en fatsoenlijk games op kan spelen. Qua prijs is dit volgens mij een laptop met een goede processor en videokaart (?), en zit ik dus alleen met het punt van opslag. Ik wil natuurlijk graag een snelle laptop, en daarom wil ik graag weten wat ik inlever vergeleken met een aparte SSD als ik met deze hybrid disk ga werken.

Een extra SSD van 256GB staat mijn budget helaas niet toe.

• johnkeates
JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:37:
[...]
Een extra SSD van 256GB staat mijn budget helaas niet toe.
Je moet dan ook geen 'extra' SSD doen, maar die andere meuk allemaal niet doen, en alleen die SSD.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In het slechtste geval werk je met de snelheid van een reguliere HDD. In het beste geval is de doorvoer iets hoger, en zullen de accesstimes iets lager liggen. In de meeste gevallen blijkt de meerwaarde klein te zijn, doordat het algoritme om te bepalen wat gecached moet worden niet kan voorspellen wat je nodig hebt, en dus vaak genoeg niet in de cache heeft staan wat jij nodig hebt.

• JR25
johnkeates schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

Je moet dan ook geen 'extra' SSD doen, maar die andere meuk allemaal niet doen, en alleen die SSD.
Als ik met deze laptop wil gamen, lijkt me die ''meuk'' toch niet overbodig? Enigste punt waar ik dus vraagtekens bij heb is hoeveel ik inlever qua prestaties met deze opslag i.p.v. alleen SSD.

• johnkeates
JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:00:
[...]

Als ik met deze laptop wil gamen, lijkt me die ''meuk'' toch niet overbodig? Enigste punt waar ik dus vraagtekens bij heb is hoeveel ik inlever qua prestaties met deze opslag i.p.v. alleen SSD.
Als je wil gamen moet je toch juist geen HDD nemen 8)7 In plaats van setups met een mix van HDD's en SSD's ben je beter af met een (1) SSD van een goed formaat.

• JR25
TERW_DAN schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:59:
In het slechtste geval werk je met de snelheid van een reguliere HDD. In het beste geval is de doorvoer iets hoger, en zullen de accesstimes iets lager liggen. In de meeste gevallen blijkt de meerwaarde klein te zijn, doordat het algoritme om te bepalen wat gecached moet worden niet kan voorspellen wat je nodig hebt, en dus vaak genoeg niet in de cache heeft staan wat jij nodig hebt.
Afwegen dus.. Ik wil graag kunnen gamen met de laptop, waardoor ik deze videokaart en processor wel nodig heb. Verder is dit wel ongeveer wat ik kan uitgeven, en moet ik dus even weten of ik hier hinder van ga ondervinden qua opslag ;)

• JR25
johnkeates schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:01:
[...]

Als je wil gamen moet je toch juist geen HDD nemen 8)7 In plaats van setups met een mix van HDD's en SSD's ben je beter af met een (1) SSD van een goed formaat.
Ik snap wat je bedoeld, alleen voor mijn budget zijn er geen laptops met deze videokaart en processor in combinatie met een SSD van goed formaat. Het is dus, maar ik kan het fout hebben, afwegen tussen 1. de processor en videokaart, en 2. de opslagmethode?

• johnkeates
JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:04:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, alleen voor mijn budget zijn er geen laptops met deze videokaart en processor in combinatie met een SSD van goed formaat. Het is dus, maar ik kan het fout hebben, afwegen tussen 1. de processor en videokaart, en 2. de opslagmethode?
Ja, maar je hoeft ze toch niet met alles precies volgens het plaatje te kopen? Je kan dat CTO krijgen.

1. Kies de Laptop die je wil
2. Bel Dell (020 674 4200)
3. Zeg: ik wil die laptop kopen, maar dan niet met die HDD, ik wil een SSD van 256GB of 512GB ofzo
4. Dell zegt: okee, doe maar wat geld deze kant op, dan krijg jij je laptop

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 24-10-2017 14:08 ]

• JR25
johnkeates schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:05:
[...]

Ja, maar je hoeft ze toch niet met alles precies volgens het plaatje te kopen? Je kan dat CTO krijgen.

1. Kies de Laptop die je wil
2. Bel Dell (020 674 4200)
3. Zeg: ik wil die laptop kopen, maar dan niet met die HDD, ik wil een SSD van 256GB of 512GB ofzo
4. Dell zegt: okee, doe maar wat geld deze kant op, dan krijg jij je laptop
Zojuist contact proberen op te nemen, dienst niet beschikbaar. :|

• johnkeates
JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:14:
[...]

Zojuist contact proberen op te nemen, dienst niet beschikbaar. :|
Da's niet handig van Dell :/

Nummer staat ook op de globale contactpagina: http://www.dell.com/suppo...mer-support-phone-numbers

• JR25
johnkeates schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:15:
[...]

Da's niet handig van Dell :/

Nummer staat ook op de globale contactpagina: http://www.dell.com/suppo...mer-support-phone-numbers
''Service niet bereikbaar, neem contact op via de website''. Aangezien ik de kortingscode van 12% wel graag wil gebruiken, is het wel handig als ik dat vandaag kan regelen. :-(

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-01 20:44
JR25 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:55:
Onderstaand de specificaties van de laptop.

-7e generatie Intel® Core™ i5-7300HQ Quad Core (6 MB cache, tot 3,5 GHz);
-15,6 inch Full HD (1920 x 1080) IPS-beeldscherm met antireflectiecoating en led-achtergrondverlichting;
-8GB DDR4 2.400 MHz, tot 32 GB (extra geheugen apart verkrijgbaar);
-1 TB hybride harde schijf (5.400 rpm) met 8 GB cache;
-NVIDIA® GeForce® GTX 1050 met 4 GB GDDR5 grafisch geheugen.

Mijn veronderstelling was dat wanneer de SSD vol begint te raken, de laptop ook aanzienlijk langzamer wordt. Aangezien het hier slechts 128GB betreft, is dit redelijk snel het geval, vooral wanneer er games op gezet worden. Hierdoor mijn gedachte om vooral op HDD op te slaan.

Ik ben dus gewoon benieuwd wat in deze verstandig is om op de SSD op te slaan en wat op de HDD.
Ik heb het wel 5 x doorgelezen, maar ik zie hier écht geen 128 GB SSD vermeld worden, alleen een harddisk.

En zet er inderdaad alléén een 512 GB SSD in (als je je dat kunt veroorloven).
Pagina: 1