Samsung 960 Evo encrypten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07

Saven

Administrator

Topicstarter
Sinds kort een nieuwe build met een Asus Strix Z370-G Gaming (Wifi AC) moederbord en een Samsung 960 Evo (Nvme SSD) draaien op Windows 10 Pro.

Modern spul dacht ik en omdat encryption tegenwoordig vrij standard practice is dacht ik laat ik dat ook maar eens doen.

Makkelijker gezegd dan gedaan :') Eerste voor de hand liggende optie zou Bitlocker zijn. Na wat reseach valt deze direct af omdat deze Samsung SSD's geen hardwarematige Bitlocker encryptie ondersteunen. We willen natuurlijk geen performanceverlies.

Daarna wordt het eigenlijk alleen maar onduidelijker en drama. Na wat zoeken zou je dit (Bitlocker hardware encryption) tóch wel in kunnen schakelen via Samsung Magician. Daarvoor moet je dan 'Encrypted drive' op 'ready to enable' zetten, een secure erease doen en een reinstall van Windows. Zie ook deze screenshot van een (oude) versie van Magician.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KprAi8U.png.
In deze screenshot gaat het om een andere SSD, maar mensen hebben dit met dezelfde 960 Evo voor elkaar gekregen. Heb zo gauw geen URL's of screenshot meer bij de hand.

Ik dus kijken in Samsung Magician; inmiddels is er een nieuwere versie met een nieuwe interface. Tot mijn verbazing zie ik dat encrypted drive bij mij helemaal uitgeschakeld staat ('not supported').
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S5R18EN.png
Mooi kut, want Bitlocker zou natuurlijk ideaal zijn aangezien dit standaard in Win10 Pro ingebakken zit.

Maar goed, er zijn dus nog twee andere opties zie ik in Magician, Class 0 en TCG Opal. Die laatste zegt mij helemaal niks, en ook met een beetje Googlen wordt ik er niks wijzer van. Dan gaan we voor Class 0 dacht ik. Daar ken ik ook niet zoveel van, maar na wat zoeken lijkt het erop dat je hiermee in de BIOS een hdd password instelt en daarmee alles beveiligd is.

Dus ik in de BIOS kijken, zie ik alleen maar de mogelijkheid om een administrator en user password in te stellen :') Wtf? In de PC zitten naast de m2 drive als bootdrive ook nog een Crucial SSD en 2 HDD's, maar dat lijkt me geen probleem?

Ik ben echt helemaal het spoor bijster nu. Op de site van Samsung staat (zowel Evo als Pro)
ENCRYPTION SUPPORT
AES 256-bit for User Data Encryption,
TCG Opal

Iemand die mij een beetje kan vertellen wat voor nu de beste manier is? Wil gewoon een beetje fatsoenlijke hardware encryption, de andere hdd's encrypt ik dan wel met Bitlocker softwarematig, die zijn toch puur voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Saven schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:48:
...zou Bitlocker zijn. Na wat reseach valt deze direct af omdat deze Samsung SSD's geen hardwarematige Bitlocker encryptie ondersteunen. We willen natuurlijk geen performanceverlies...
Hoeveel performance verlies levert 't op?
De mensen die het gemeten hebben zien nauwelijks verschil

Anyway, de bal ligt momenteel bij de IEEE. Als die eruit is kan microsoft 't gaan implementeren en daarna kan samsung een firmware update uitbrengen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07

Saven

Administrator

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 01:53:
[...]

Hoeveel performance verlies levert 't op?
De mensen die het gemeten hebben zien nauwelijks verschil

Anyway, de bal ligt momenteel bij de IEEE. Als die eruit is kan microsoft 't gaan implementeren en daarna kan samsung een firmware update uitbrengen
paar honderd bij read, nog wel te overleven. maar bij write ruim gehalveerd.Ik dacht dat de bal nu bij Samsung lag eigenlijk mbt Bitlocker ondersteuning :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik denk dat het zo is, maar weet het niet zeker. Alleen de PRO versies ondersteunen hardware encryptie. Dat je ook in de plaatsjes terug. Die eerste is van en 850 PRO.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor zover ik weet moet je BitLocker met hardware ondersteuning gelijk vanaf installatie zo inrichten. En bij Samsung houd dat in dat je met de Magician toolkit de boel in secure mode ding meot zetten vóór je Windows installeert...
https://helgeklein.com/bl...ware-encryption-with-ssd/
http://www.ckode.dk/deskt...rive-encryption-for-ssds/

Let ook op de rest van de randzaken. Niet alleen je SSD moet het ondersteunen, maar je UEFI moet dus ook nog het een en ander aanbieden. Anders werkt het alsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Saven schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 06:11:
[...] maar bij write ruim gehalveerd...
En zie je dat terug bij bijv. file-transfers? Dat je een file downloadt van je server met 62,5 MB/s max, terwijl het unencrypted met 125 MB/s gaat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

-

[ Voor 106% gewijzigd door ELD op 27-06-2018 12:33 ]

Pagina: 1