Vraag

• Marciano96
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09-2020
Mijn vraag
Ik heb een Asus STRIX 1060 OC en bij recente installatie van ietwat oudere spellen ondervind ik coil whine.
Waarom is het voornamelijke aanwezig bij games zoals Shadow Warrior (2013) en Dirt 3 (2011) maar niet bij games zoals Shadow of War of GTA 5?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zoals voorheen de GPU: Asus STRIX 1060 OC
CPU: i7 7800X
MB: MSI X299 RAIDER
RAM: GSkill 16 GB DDR4
PSU: 700W Xilence Performance

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik was dus met de harde schijf terug gegaan naar verkoper omdat deze de gemeenschappelijke factor leek te zijn met dit irritante geluid. Ik heb de GPU niet als oorzaak bekeken omdat nieuwe games die deze veel meer gebruikten dit geluid niet vertoonde. Nog een reden waarom ik de GPU niet aankeek is omdat het irritante gepiep vrijwel volledig verdwijnt zodra de game uit de load en/of menu screens gaat. Kan dit alsnog iets anders zijn dan GPU?
Maar na vervanging van de HDD blijft het geluid gaan bij vooral Shadow Warrior.
Mijn vraag bestaat eigenlijk uit 3 delen.
Waarom de aanwezigheid van dit irritante geluid meer bij Shadow Warrior dan bij Shadow of War of GTA 5(ik ga hier ervan uit dat het geluid altijd aanwezig is maar bij het ene spel merkbaar en bij de andere niet)?
Waarom is deze 'coil whine' (als het dat al is) meer aanwezig in de loadscreens dan daadwerkelijke gameplay?
En is hier iets aan te doen?

Als iets nog onduidelijk blijkt mijn excuses ik probeer mijn verhaal zo beknopt mogelijk te houden.

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:19

Nemesizz

Untouchable

Vaak hoe hoger je FPS (frames per seconde) hoe luider de coilwhine word. Dus dat een oude game, of een loadscreen/menu meer coilwhine veroorzaakt komt omdat de framerate dan waarschijnlijk hoger is.

Oudere games draaien vaak op dusdanig hoge framerates op moderne game kaarten, dat de coilwhine dan merkbaarder word.
Met Vsync aan zou dat een stuk minder moeten zijn.

Overigens, heb ik ten zeerste m'n twijfels over de kwaliteit van de voeding die je gebruikt.
Een '700W' voor rond de 50 euro doet vaak alle alarmbellen rinkelen...
Een slechte voeding kan (volgens mij) ook bijdragen aan dingen zoals coilwhine .

[Voor 4% gewijzigd door Nemesizz op 23-10-2017 23:58]

• Marciano96
@Nemesizz De PC heb ik pre-built gekocht met uitzondering van de GPU. Dus heb geen idee of dit slechte of goede voeding is, maar dusver nog geen problemen ermee gehad.
Is coil whine dus direct gerelateerd aan fps?
Ik had verwacht dat het te maken had met het gebruik en snelheid waarop de GPU moet werken.

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-04 19:56
Gezien u een prebuild heeft kunt u er redelijk makkelijk van uit gaan dat het een niet al te beste voeding is. In prebuilds wordt er vaak geskipped op een van kwaliteit goede voeden om een paar centen te besparen. Maar u kunt alleen de kwaliteit van de voeding vast stellen door er wat onderzoek naar te doen via het web.

Ik zie dat u een Xilence voeding heeft. Xilence is een chinabrand merk, een goedkopen chinese OEM PSU met een andere stikker er op. Meer is het niet. Ik zou hem vervangen voor dat die opblaast met een Corsair, EVGA, Seasonic, XFX, Superflower of Bequiet!.

Coil whine is niet iets dat alleen componenten van slechte kwaliteit treft, u kunt een €200 voeding kopen van een vertrouwd merk zoals Seasonic en extreme coil whine ondervinden. Ik zou de zelfde voeding als u kunnen hebben en geen coil whine ondervinden, als de voeding coil whine maakt is die gewoon defect, maar het ligt aan de fabrikant als het ook echt als een defect wordt gezien waarvoor u de PSU kan RMAen.

Maar u zegt zelf dat u het probleem ondervind in oudere games, daar door kan ik redelijk makkelijk zeggen dat het inderdaad FPS gerelateerde coil whine is. Zelfde verhaal met de GPU als met de PSU, coil whine is gewoon een defect aan de kaart (maar niet altijd, sommige GPUs hebben er nou eenmaal last van). U kunt kijken of u de kaart er voor kan RMAen of een fps limiter aan zetten zoals Vsync of via software zoals Rivatuner statistics server.

[Voor 0% gewijzigd door Omega op 24-10-2017 20:05. Reden: MEEERR!!! type fouten]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49
Zie eens wat je FPS is in die spellen, als dat heel hoog is zou ik eens zoeken naar een max_fps setting en die instellen op 300fps of zelfs lager.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Marciano96
@Omega @Damic De fps lager zetten doet inderdaad de coil whine weghalen.

Maar nu blijft mijn vraag nog staan waarom is fps gerelateerd aan de coil whine?

Als mijn GPU toch aan zijn max snelheid zit in een game waar ik 300 fps haal en een game waar ik 60 fps haal, waarom zou je dan alleen coil whine horen bij die van 300 fps? De GPU moet toch op dezelfde snelheid werken?

Als iemand mij een link wil geven erover zou ik dat waarderen want ik snap niet hoe fps de relatie is tussen coil whine en de GPU en waarom niet de snelheid van de GPU?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49
Schakelsnelheid van de buffers, bij 60fps worden de buffers 60x/s verstuurd naar het scherm en bij 300fps is dat 300x/s.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:12
Marciano96 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:13:
@Omega @Damic De fps lager zetten doet inderdaad de coil whine weghalen.

Maar nu blijft mijn vraag nog staan waarom is fps gerelateerd aan de coil whine?

Als mijn GPU toch aan zijn max snelheid zit in een game waar ik 300 fps haal en een game waar ik 60 fps haal, waarom zou je dan alleen coil whine horen bij die van 300 fps? De GPU moet toch op dezelfde snelheid werken?

Als iemand mij een link wil geven erover zou ik dat waarderen want ik snap niet hoe fps de relatie is tussen coil whine en de GPU en waarom niet de snelheid van de GPU?
Coil whine is eigenlijk niet echt direct gerelateerd aan fps, maar aan de hoeveelheid stroom (en dus vermogen) dat je kaart trekt. Bij bepaalde belastingen kan je coil whine krijgen van de voeding op de videokaart zelf (12V => +-1V). Zelfde met voedingen voor PC's.
Blijkbaar komt het niet voor bij vollast (nieuwe games, lagere fps), dan bij deellast (oude games, hoge fps waar videokaart niet de bottleneck is voor fps). Dat verklaart ook waarom je bij loading screens het meer hebt dan in game (lagere belasting). Het feit dat het minder is als je de fps omlaag haalt is omdat je dan gewoonweg minder verbruikt.

De schakelsnelheid van de buffers heeft er niets mee te maken. Btw 60 tot 300 keer per seconde is geen "whine" voor het oor.

Kan dus de power supply op de videokaart of van je hele systeem zijn.

[Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 25-10-2017 19:29]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee