Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:43:
Salaris hangt (normaal gesproken) niet af van het daadwerkelijk aantal gewerkte dagen. Je krijgt gewoon je maandsalaris uitbetaald voor het deel van de maand waarvan je in dienst bent. Dus vanaf 6 sept is 25 van de 30 dagen. Je werkt gemiddeld13 dagen in de maand. 13 x 25 / 30 = (afgerond) 11 dagen. Dus dat klopt
Oktober heeft 12 van jouw werkdagen, maar dan krijg je ook gewoon 13 uitbetaald. November heeft er 14, december 13. Het middelt elkaar gewoon uit.
Alleen bij start en eind van je contract kan het 'scheef' uitpakken.
Naast periodeloon kan ook uurloon een zeer gangbare methode zijn. Dit heeft met meerdere factoren te maken, denk bijvoorbeeld aan "wat is een uur waard?" bij een berekening van overwerk. Een gedeelte van de parttimers zal daarom vaak op uurbasis verloond worden. Het is een beetje vervelend als een overuur in februari minder waard is...
Daarnaast reken je volgens mij niet met 30 dagen, maar met de SV dagen (dus 5 dagen per week). Dat zijn er 260 dit jaar, dus de maandfactor is normaal 260 / 12 = 21.67 (2017!). Dit speelt helemaal omdat in gebroken maanden (in- en uit dienst) met de dagtabel moet worden gerekend, en die is ook op dezelfde 5 SV dagen per week geënt.
Daarnaast is de regel van naar rato betalen in de maand van in dienst op deze manier uitgelegd mij onbekend (ik ben 15 jaar loonadministrateur geweest). Zeker wanneer de uren niet gelijkelijk verdeeld zijn over de week krijg je te grote afwijkingen op korte contracten (zeg 3 maanden).
Omdat er exact 11 dagen uitbetaald zijn, gok ik dat er iets anders aan de hand is. Ik ken genoeg bedrijven die de uurloners tot een bepaalde datum per maand verwerken, omdat de salarisverwerking voor de laatste werkdag van de maand plaatsvind. Of er zit een ordinaire telfout in. Want de enige berekening die ik kan maken op basis van weekdagen zou 17/21ste van 13 dagen zijn (10,5 dag), en dat is ook een halve dag afwijking....