Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Mijn vraag:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het komt er op neer dat ik 1 dag minder in de maand sept had kunnen werken, maar er dus een groter deel van het salaris eigenlijk vanaf is gehaald naar mijn idee.

Beste antwoord (via tomas123 op 23-10-2017 22:30)

Verwijderd

Salaris hangt (normaal gesproken) niet af van het daadwerkelijk aantal gewerkte dagen. Je krijgt gewoon je maandsalaris uitbetaald voor het deel van de maand waarvan je in dienst bent. Dus vanaf 6 sept is 25 van de 30 dagen. Je werkt gemiddeld13 dagen in de maand. 13 x 25 / 30 = (afgerond) 11 dagen. Dus dat klopt :)

Oktober heeft 12 van jouw werkdagen, maar dan krijg je ook gewoon 13 uitbetaald. November heeft er 14, december 13. Het middelt elkaar gewoon uit.
Alleen bij start en eind van je contract kan het 'scheef' uitpakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Members only:

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Salaris hangt (normaal gesproken) niet af van het daadwerkelijk aantal gewerkte dagen. Je krijgt gewoon je maandsalaris uitbetaald voor het deel van de maand waarvan je in dienst bent. Dus vanaf 6 sept is 25 van de 30 dagen. Je werkt gemiddeld13 dagen in de maand. 13 x 25 / 30 = (afgerond) 11 dagen. Dus dat klopt :)

Oktober heeft 12 van jouw werkdagen, maar dan krijg je ook gewoon 13 uitbetaald. November heeft er 14, december 13. Het middelt elkaar gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:36
Members only:

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
De berekening klopt.
Al is het wel apart dat je een maandsalaris krijgt bij een stage. Bij korte dienstverbanden (uitzendkracht, stage enz) is het redelijk standaard dat je een weekloon hebt.
Maar je hebt blijkbaar getekend voor een maandsalaris. Dan krijg je ook een maandsalaris.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
RocketKoen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:53:
De berekening klopt.
Al is het wel apart dat je een maandsalaris krijgt bij een stage. Bij korte dienstverbanden (uitzendkracht, stage enz) is het redelijk standaard dat je een weekloon hebt.
Maar je hebt blijkbaar getekend voor een maandsalaris. Dan krijg je ook een maandsalaris.
Dat heb ik nog nooit gehad bij stages, wel eens bij een uitzendbureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:53:
De berekening klopt.
Zowel bij mezelf als in mijn directe omgeving heb ik alleen stagevergoedingen per maand gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk ook niet dat het een stage is, maar een MBO werken+leren traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:43:

Naast periodeloon kan ook uurloon een zeer gangbare methode zijn. Dit heeft met meerdere factoren te maken, denk bijvoorbeeld aan "wat is een uur waard?" bij een berekening van overwerk. Een gedeelte van de parttimers zal daarom vaak op uurbasis verloond worden. Het is een beetje vervelend als een overuur in februari minder waard is...

Daarnaast reken je volgens mij niet met 30 dagen, maar met de SV dagen (dus 5 dagen per week). Dat zijn er 260 dit jaar, dus de maandfactor is normaal 260 / 12 = 21.67 (2017!). Dit speelt helemaal omdat in gebroken maanden (in- en uit dienst) met de dagtabel moet worden gerekend, en die is ook op dezelfde 5 SV dagen per week geënt.

Daarnaast is de regel van naar rato betalen in de maand van in dienst op deze manier uitgelegd mij onbekend (ik ben 15 jaar loonadministrateur geweest). Zeker wanneer de uren niet gelijkelijk verdeeld zijn over de week krijg je te grote afwijkingen op korte contracten (zeg 3 maanden).

Omdat er exact 11 dagen uitbetaald zijn, gok ik dat er iets anders aan de hand is. Ik ken genoeg bedrijven die de uurloners tot een bepaalde datum per maand verwerken, omdat de salarisverwerking voor de laatste werkdag van de maand plaatsvind. Of er zit een ordinaire telfout in. Want de enige berekening die ik kan maken op basis van weekdagen zou 17/21ste van 13 dagen zijn (10,5 dag), en dat is ook een halve dag afwijking....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
_JGC_ schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:00:
Ik denk ook niet dat het een stage is, maar een MBO werken+leren traject.
Het is wel een BOL stage, met BOL hoeft een bedrijf je geen stagevergoeding te betalen, met BBL wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:20
'mijn' stagiaires moeten netjes een uren-overzichtje aan het einde van de maand produceren, zij krijgen vervolgens hun stagevergoeding op basis van het werkelijk gemaakte uren (met max 36 upw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Franklinn schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:33:
'mijn' stagiaires moeten netjes een uren-overzichtje aan het einde van de maand produceren, zij krijgen vervolgens hun stagevergoeding op basis van het werkelijk gemaakte uren (met max 36 upw).
Zo kan het natuurlijk ook, bij mij hebben ze er voor gekozen om een vast bedrag per maand te krijgen ongeacht of het op een feestdag valt, ziek ben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:46:
[...]

Zowel bij mezelf als in mijn directe omgeving heb ik alleen stagevergoedingen per maand gezien :)
Same, bij mijn WO stage kreeg ik ook gewoon per maand.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Je hebt niet 30 maar 21 dagen in September zitten. Weekend krijg je immers niet betaald.

Werkdagen zijn erg variabel per maand, waardoor werkgevers meestal per maand uitbetalen ongeacht het aantal daadwerkelijke werkdagen, uitgaande van gemiddeld 21 werkdagen (kan er iets naast zitten kwa afronding, komt wel toevallig over met september).
Vervolgens corrigeren ze dat naar datum dat je begint (of stopt).

Dus volle maand is 13 van de 21 (104 uur van de 168 uur) voor jou. Je bent 3 werkdagen later begonnen (vrijdag 1e, maandag 2e, woendag 3e..), wat naar rato wordt toegepast. Dus 168 uur wordt 144 uur fulltime werken, en daarmee wordt jouw 104 uur dus 89 uur.

De genoemde afronding maakt het verschil dat je dus 88 uur betaald krijgt. Bedrijf kijkt gewoon naar rato op basis van werkdagen, niet daadwerkelijk gewerkte dagen, omdat dat heel veel papierwerk scheelt. Zo kan het straks prima zijn dat je een maand zeg 9 dagen werkt (omdat toevallig weekend/feestdagen/... gunstig vallen), of 14 dagen als het ongunstig valt, en toch ook de volle mep betaald krijgt.
Pagina: 1