Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waltero
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 07:34
Zoals de titel al vermeld; mijn Z77 Pro4 moederbord met onboard Realtek netwerkcontroller op Windows 10 blijft steken op 100 Mbps terwijl hij prima 1000 Mbps zou moeten kunnen.

De Realtek verbindt via een CAT6 (Valueline S/FTP 5m) kabel, die op andere systemen wel gewoon gigabit bereikt, met een Ziggo Connect Box. Mijn NAS is hier ook aan verbonden met een CAT6 kabel en deze ondersteunt Gigabit wel gewoon. Ook wanneer ik dus de NAS met de kabel gebruik die nu verbonden is met de Realtek netwerkcontroller wordt Gigabit ondersteund door de NAS.
Ook uit een test met een laptop bleek dat er niets mis met de kabel of de Connect Box is.

Wat ik nog meer heb geprobeerd;

- Via een live Linux distro gekeken of het misschien aan Windows 10 zou liggen. De distro blijft echter ook steken op max 100 Mbps,
- Drivers geüpdate van de netwerkcontroller,
- 1.0 Gbps Full Duplex geselecteerd via de eigenschappen van de controller, blijft dus steken op 100 Mbps (als ik bijvoorbeeld 10 Mbps Full Duplex selecteer vindt 'ie het wel prima),
- Realtek Ethernet Diagnostic Utility uitgevoerd; deze geeft aan dat het een max 100 Mbps kabel betreft (Heel verdacht).

Kortom, is het tijd om maar een standalone netwerkkaartje te kopen? Of zijn er nog dingen die ik verder kan proberen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

De driver en de gerapporteerde snelheid wil niet altijd zeggen dat dat de werkelijke max is .
1.gb halen is ook niet altijd mogelijk albij de kanten moeten de capaciteit hebben.
Overgens klinkt aan de hand van je testen dat er toch wel wat mis met je mobo kan zijn

niet alle netwerkkaarten kunnen 1gbit aan 600 tot 800mbs is met B kwaliteiten kaartjes zoasl realtek netjes, intel kaarten zijn vaak wat beter

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waltero
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 07:34
Dankje voor je reactie vso. Ik weet dat ik niet 1gbit kan verwachten. Maar mijn pc met de Realtek controller blijft steken op rond de 80 Mbps en Windows geeft aan dat het een 100 mbps verbinding betreft. Met andere apparaten kom ik daar dus makkelijk overheen.

Misschien dat ik maar eens moet kijken naar een standalone Intel kaartje dus inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Misschien is er een contactje in het poortje krom?