Hoog CPU-gebruik en langzame computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-08-2020
Goeiemiddag,

Ik kamp al een tijdje met een erg langzame computer.
Tijdens het typen van dit bericht varieert het processorgebruik tussen de 80% en 100%, met enkel Microsoft Outlook en Google Chrome geopend.

De specificaties van de computer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OpnQAy7.jpg

De computer wordt enkel gebruikt voor internetten, e-mailen en dergelijke. Het is niet de nieuwste computer maar qua specificaties moet dit geen probleem zijn lijkt mij.

Wie kan mij tips geven om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:15
Kijk anders even bij het taakbeheer wat er nu zoveel CPU gebruikt, of gebruik de broncontrole om systeemtaken mee te pakken. Op systeemspecificaties alleen is er niet echt een conclusie te geven over wat nu veel CPU zou kunnen gebruiken.

Is er een taak die meer dan 30% verbruikt? Zo ja welke taak is dit? Eigenlijk zou dit je eigen vraag al beantwoorden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
Yamotek schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:33:
Kijk anders even bij het taakbeheer wat er nu zoveel CPU gebruikt, of gebruik de broncontrole om systeemtaken mee te pakken. Op systeemspecificaties alleen is er niet echt een conclusie te geven over wat nu veel CPU zou kunnen gebruiken.

Is er een taak die meer dan 30% verbruikt? Zo ja welke taak is dit? Eigenlijk zou dit je eigen vraag al beantwoorden :).
Wat bedoel je precies met broncontrole? Hierbij een printscreen van Taakbeheer/Processen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gZSwqM2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 14:57
Eens met Rifleshader.

Mijn ervaring met oudere hardware is vrijwel zonder uitzondering dat niet de hardware, maar de troep op een PC het probleem is. Dat gezegd heb ik ongezien wel een aantal tips voor je om op een vrij goedkope manier toch weer wat meer leven te krijgen in je systeem.

Tips:

- Verse windows installatie
- SSD erin (pricewatch: WD Green SSD 2,5" 120GB)
- Goedkope quad-core erin (V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q6600)

Edit: Lees dit eens - https://helpdeskgeek.com/...s-cpu-usage-in-windows-7/

[ Voor 8% gewijzigd door f3cuk op 23-10-2017 17:49 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28

ricardo246

Life's what you make it!

En probeer ook eens de reg cleaner van CCleaner (Free ware van piriform)
Die haalt ook een hoop verkeerde "verbindingen" weg uit het register. Zeker als een PC al wat jaartjes draait willen er veel fouten zijn in het register. Laatst laptop van buurmeisje die dezelfde issues had als de jouwe.. register opgeschoond --> problem solved. Werkt dat niet dan een clean install....

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
Een verse installatie van Windows heb ik al eens geprobeerd.

Na het CPU-gebruik van het proces "System" verder uit te pluizen blijkt het de ACPI.sys te zijn die zoveel van de processor neemt..
Gelijk na het herstarten van de computer is het CPU gebruik een paar minuten normaal. Daarna schiet 'ie weer omhoog.
Iemand die het CPU-gebruik van ACPI.sys herkent?

Regcleaner van CCleaner al geprobeerd, helaas zonder resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door DouweDG op 23-10-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik lees vooral dat hoog gebruik van ACPI.sys duidt op een oververhittende CPU of problemen met de CPU fan. Controleer dat eens. Nee, niet met speccy, dat is zooi. HWmonitor of Coretemp kunnen het je beter vertellen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
Sorry voor de late reactie. Het hoge gebruik van ACPI.sys was inderdaad door oververhitting van de processor. Heb de koeler goed schoongemaakt en het systeem draait inmiddels alweer een week redelijk soepel. Het processorgebruik is nu ook weer redelijk laag.
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ps. Weet iemand wat de best mogelijke processor is als vervanging van de C2D E7300? En welke upgrades zouden jullie verder aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou geen geld meer in dit platform steken,het is toch al wel aardig veroudert,persoonlijk zou ik sparen voor een nieuw systeem,indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
Zoals al eerder is aangegeven:
- SSD erin
- Goedkope quad-core erin Intel Core 2 Quad Q6600
-Wellicht een andere krachtigere videokaart voor een paar 10tjes.

De Intel Core 2 Quad Q6600 voldoet nog voor de standaard basis dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow ik zie nu pas dat ie voor alleen internet ect word gebruikt,belangrijkste update is dan toch echt een ssd.Daar word ie al en heel stuk sneller van.
Pagina: 1