Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dual WAN Router met een twist

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 10:58
Mijn vraag

Op mijn kantoor heb ik sinds vandaag beschikking over 2 x een WAN verbinding.
De nieuwe lokale lijn is een Ziggo zakelijke verbinding 250x40

Op een remote locatie heb ik een XS4ALL glasverbinding 500x500 met een Draytek Vigor Router
Deze wordt via een straalverbinding naar het huidige pand gestuurd.

Vanaf die remote locatie wordt ook mijn woning voorzien van internet over een straalverbinding.
Beide straalverbindingen zijn betrouwbaar en zeer snel te noemen. haal op speedtest rond de 450mbit.
Ping is naar de Draytek 1ms.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Op beide locaties gebruik ik een Qnap NAS waarbij de NAS thuis backups draait vanaf de zakelijk NAS.
Op kantoor staat een VOIP server en heb via de straalverbinding ook thuis een telefoon staan welke dus direct praat met de zaak.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Deze situatie is wat bijzonder vermoed ik. De Ziggo lijn is puur luxe in eerste instantie was er geen fatsoenlijke internet verbinding beschikbaar op beide locaties.

Vanwege praktische redenen kan de Draytek niet verplaatst worden.

Is het überhaupt mogelijk om de Ziggo lijn als backup/failover toe te passen of doe ik er slimmer aan om via vlans bijvoorbeeld alleen VOIP en wat andere zaken over de Ziggo lijn te laten gaan.

Het zoeken naar een dual wan router met een soort van passtrough is een moeilijke opgave. Heb geen ervaring met bijvoorbeeld PFsense maar ben uiteraard bereid om te leren. Weet ook niet of het de juiste zoekterm is eigenlijk.

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zowel ziggo zakelijk als xs4all hebben slechts zelden storingen.
Het loont - in dit geval - niet de moeite om back-up voorzieningen te automatiseren

Als je met vlan's wil gaan knutselen, moet je beginnen met na te gaan of die draytek in kwestie wel vlan's ondersteunt (dat doen ze namelijk niet allemaal)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Big-Foot
de Draytek ondersteund VLAN's evenals alle andere onderdelen in het netwerk. Dus doet zou een optie kunnen zijn.
Klopt inderdaad dat in ieder geval uit ervaring XS4ALL zelden tot nooit storingen heeft.

De reden dat ik Ziggo erbij heb genomen is puur zodat we in ieder geval in de toekomst een keuze hebben.
Ze hebben het gratis aangelegd en gegraven naar het pand.
Toch leek het me leuk om eens te kijken of ik dit werkend kon krijgen.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je wilt prullen: VyOS en pfSense; anders: koop een echte firewall/router.

[ Voor 18% gewijzigd door analog_ op 23-10-2017 20:40 ]

• Big-Foot
Dat lost het niet op als fysiek de verbindingen enkele kilometers uit elkaar liggen!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Lijkt me wel te doen, als het ik het goed interpreteer:
Locatie 1 heeft een Ziggo zakelijk verbinding.
Locatie 2 XS4all glas verbinding.
Locatie 1 en 2 zijn onderling verbonden via een straalverbinding.

Beide zijn zakelijk lijnen met ik neem aan meer dan 1 IP-adres (/29 o.i.d.)?
Ik zou kijken of je vlans kan aanmaken en deze over je straalverbinding kan sturen, bijvoorbeeld:
vlan 1: "LAN" (indien nodig)
vlan 2: XS4all
vlan 3: Ziggo

Je kan dan op beide locaties een router aansluiten met ondersteuning voor meerdere "WAN" verbindingen
en deze allebei twee unieke IP-adressen geven, 1 XS4all en 1 Ziggo zakelijk.
Stel op beide routers je failover in en klaar. Je zou dit ook met 1 router kunnen doen maar dan is je straalverbinding wel een SPOF.

Als alle IP-adressen in gebruik zijn en/of je hebt er maar 1 zou je ook kunnen gaan routen. In dit geval
plaats je in elk pand een router, maak je een "routing netwerk" tussen de routers (/30 o.i.d.) en configureer je aan beide kanten een default route naar de andere router.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je heel ver kan komen met VLAN en deze routeren met ubiquti edgerouters zou je zoiets kunnen doen. Zal niet heel erg simpel zijn om het te configureren. Begin eens met het te tekenen liefst met IP adressen en subnetten. Vaak zie je dan al of je eruit gaat komen. Je zal ook meerdere VLANs moeten maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 20:45
Wat wil je nou precies? Je hebt meerdere internet verbindingen en die wil je samenvoegen? Of will je de ene lijn als fallback voor de andere?

Op kantoor hebben wij Ziggo + ADSL en met een Mikrotik kan je een fallback vrij simpel automatiseren :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Big-Foot
Mattie112 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:52:
Wat wil je nou precies? Je hebt meerdere internet verbindingen en die wil je samenvoegen? Of will je de ene lijn als fallback voor de andere?
Liefst een fallback maken. Samenvoegen heeft geen enkel nut aangezien beide meer dan snel zat zijn voor ons gebruik.

Zit ook al even te kijken hoe Windows omgaat met meerdere gateways op hetzelfde netwerk.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Je zou je ziggo verbinding kunnen gebruiken om een guest wifi puntje op te zetten,

Je kunt em ook gebruiken als 'experimenteer' lijn... Dingen testen zonder je hoofdlijn / netwerk ermee te belasten...

2goedkope routers kopen waar je ddwrt op gooit en dan een openvpn site to site verbinding laten draaien (om een beetje data beide kanten op te sturen)

De lijn niet gebruiken klinkt mij te duur, dus dan maar wat "niet kritische" dingetjes erop draaien

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
Big-Foot schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:03:
Liefst een fallback maken. Samenvoegen heeft geen enkel nut aangezien beide meer dan snel zat zijn voor ons gebruik.
...maar wat is er op tegen om samen te voegen? Het lijkt mij dat fallback nuttig is als je een tweede verbinding hebt met een verbruikstarief per MB of zo, dan wil je die inderdaad alleen gebruiken als het nodig is. Maar in dit geval heb je toch geen nadeel van samenvoegen. Sterker nog, incidentele pieken zouden er profijt van hebben en je hebt automagisch dan ook fallback, als een van de twee er uit ligt.

• Big-Foot
Laat ik het anders formuleren het is wenselijk een autoamtische fallback te maken. En als de lijnen dan slim gecombineerd kunnen worden helemaal mooi.

Punt is wel dat het lastiger is als 2 lijnen die naast elkaar liggen in een router drukken die 2 wan poorten heeft. En ik dus een beetje aan het brainstormen ben wat nu een werkbare oplossing is. VLAN is prima maar daarmee creëer je niet een fallback oplossing die automatisch functioneert.

Een lokale router die 1 poort als WAN en LAN kan zien en de 2e puur als WAN zou soort van ideal zijn vermoed ik.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 16:25
Een VLAN als WAN interface aanmerken, en daar dan fallback voor instellen. Vast te doen op een Mikrotik, het is alleen even uitzoeken hoe.

Edit: Ik neem aan dat je de straalverbinding als interne verbinding wilt houden. Hoe is je netwerk nu geregeld voor de drie locaties? Subnetten, nat, etc.

[ Voor 36% gewijzigd door Zaffo op 24-10-2017 23:15 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Ubiquiti EdgeRouter kan van elke poort een WAN poort maken. Ik gebruik zelf de ER-8 met een automatische failover.

• Big-Foot
Zaffo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:10:
Edit: Ik neem aan dat je de straalverbinding als interne verbinding wilt houden. Hoe is je netwerk nu geregeld voor de drie locaties? Subnetten, nat, etc.
Locatie 1: Komt glas binnen naar Draytek daarna naar 2 straalzenders 1 voor thuis 1 voor kantoor
Locatie 2 Kantoor: Ontvangst vanaf straalzender switches in en verdelen, Nieuwe Ziggo verbinding beschikbaar
Locatie 3 Thuis: Ontvangst vanaf straalzender switches in en verdelen.

Nu 1 subnet op het netwerk inclusief en een extra vlan voor alarmcentrales.

Straal verbinding zal inderdaad als een onderdeel van het interne netwerk moeten functioneren voor het gemak.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 16:25
Is er de afgelopen weken nog wat veranderd aan de situatie?

Wat je nodig hebt zijn twee routers, 1 voor elke WAN verbinding, met eigen subnet. Daarna kan je een shortcut maken over de straalverbinding voor verkeer tunnen de twee netwerken. Hiervoor heb je dan wel apparatuur nodig die je dit laat configuren.

Locatie 3 houden zoals het is.

Verwijderd

Twee Mikrotik routers neerzetten (op iedere locatie eentje) en OSPF draaien, Dit protocol is speciaal daarvoor gemaakt. Als de ene route het niet doet, dan wordt automatisch binnen 1 seconden overgeschakeld naar de andere.
En je kan ook een soort load balancing doen zolang de lijnen werken.

• Big-Foot
De verbinding is pas afgelopen week werkend gemaakt. Op dit moment even een simpele regel aangemaakt in de Draytek mocht de glas lijn uitvallen dan wordt er een nieuwe route via de ziggo router gemaakt.

Ik vind het OSPF verhaal interessant en zal daar eens induiken.
Pagina: 1