Shifty47 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:52:
Medetweakers,
Eind december zijn vrouwlief en ik van plan om naar Praag te gaan om de mooie stad in kerstsferen te gaan bekijken.
Nu kwamen wij op het idee om op kerstavond een kerstconcert/kerstdienst bij te wonen. Volgens diverse websites zijn er best wel wat verschillende zalen waar je terecht kan zoals;
- Klementium
- Municipal House
- St. George's Basilica at Prague Castle
- Hybernia Theatre
- etc.
Hier gekeken zeker?
https://www.pragueexperie...&EventMonth=12&offset=200
Dit zijn de standaard toeristische trekpleisters die je muzikaal ook standaardvoer opdienen. Je geeft niet aan wat je muzikale referentiekader is. Als je weet van het bestaan van klassieke muziek, misschien gehoord hebt van Mozart en Vivaldi, en niet zou weten hoe Dvořak uit te spreken, kom je hier allicht prima aan je trekken.
Dat beschrijft mij niet zo, ik ben helaas allerminst regelmatige concertganger, maar ben opgegroeid met klassieke muziek om me heen en als ik een keer ergens heen ga zal dat eerder bijv Mahler of Britten betreffen en ik zou dan bij zo'n stuk met halfslapende spelers die elke dag zelfde riedeltje opdreunen ws zelf ook indutten.
Nu zijn dit stuk voor stuk prachtige gebouwen maar daardoor zie ik de stad niet meer.. (jaja slechte grap I know

). Is er iemand die een concert of een zaal kan aanraden door ervaring? Wij zijn niet echt doorgewinterde concert bezoekers maar willen vooral de sfeer van een klassieke stad met kerst proeven.
Kerst zelf nooit in Praha gedaan, wel vaak zat geweest (afgelopen zomer voor het laatst) en meerdere keren de muzikale toer op gegaan
(o.a. een keer met een net van conservatorium afgestudeerde op sleeptouw - memorabel midweekje, vooral toen we de Dalai Lama tegenkwamen, maar dat is ander verhaal
)
Eerste vraag is wat je wilt... er zijn daar drie soorten concerten te krijgen:
1) tourist traps. Duur, kwaliteit niet van topniveau - maar wel competent, en makkelijk toegankelijk.
2) echte topklasse. Vergelijk met Concertgebouw hier. Nog duurder (vgl prijs Concertgebouw hier

), maar muzikaal van topniveau. Ook redelijk toegankelijk, maar hou rekening met uitverkocht zijn, zeker van de betere plekken.
3) plekken waar de gemiddelde Czech naartoe gaat. Kwaliteit wisselend, prijs afwezig of zeer goedkoop, maar je gaat ze niet op de toeristenwebsites vinden en alle info zal in CZ zijn.
Persoonlijk ben ik meest van categorie 3 gediend, maar dat is een uitdaging als je niet op locatie bent. Wij liepen een keer over de Karlovo náměstíi en zagen een bord voor een kerk dat een of ander concert leek te adverteren die avond. 's Avonds teruggekomen en een stel middelbare scholieren gezien die een paar stukken opzetten. Totale amateurwerk, maar sfeer in een halflege kerk met naast ons nul toeristen was geweldig
Als je voor optie 1 gaat is het simpel, gewoon online in de EN-talige info dingen uitzoeken en boeken, wat al kan vanaf de site hierboven. Optie 2 is niet veel moeilijker, maar je bent ws te laat. Het Rudolfinum heeft bijv op 23-12 een kerstconcert, met goede plaatsen voor ~EUR 42. Alleen zijn de beste plekken al lang weg.
Optie 3 is een crime. Om maar die kerk op de Karlovo Namesti als voorbeeld te nemen. Ze hebben zowaar een website. Met een lijst activiteiten. Die van feb tot sep 2017 loopt en niet bijgewerkt is
http://www.kostelignac.cz/index.php?page=4&art=143
Ben bang dat je hiervoor een local nodig hebt en/of zelf ter plekke moet kijken, met risico dat je je tijd verdoet met slenteren tussen kerken en zaaltjes en alsnog niets vindt.
Naast een kerstconcert staan wij ook open voor een kerstdienst. Hierover kan ik niet echt veel info vinden. Ik krijg bijna de indruk dat er in Tsjechië niet net zoals in NL kerstavond wordt gevierd. Als iemand dit kan ontkennen/bevestigen hoor ik het graag!
Ontkennen
Hoewel de CZ tot de minst kerkelijke mensen in Europa (zo niet op aarde...) behoren houden ze wel van een ritueel op z'n tijd, en kerst is zo'n tijd. Op kerstavond is er bijv een openluchtmis op de Staroměstské náměstí om 21u, en vrijwel iedere kerk van groot tot klein heeft meerdere keren die dag een kerstmis. Naar ik hoor zou de middernachtsmis in de Strahov-klooster het meest indrukwekkend zijn - maar dat is wel laat en beetje uit de richting. De meeste kerken in de binnenstad hebben ook midernachtsmis. Bedenk wel dat dit voornamelijk ritueel is en minder entertainment. Je kunt om 16u30 een mis in het Latijn met bijbehorende muziek ervaren in de Týn-kerk even achter de Staroměstské náměstí. Mijn onderbuik zegt wel dat het ongelofelijk druk gaat zijn, vooral met toeristen. Oh, en hoezeer de buitenkant indrukwekkend gotisch is, is de binnenkant de zoveelste contrareformatie-barok-monstrositeit. Als je toch dat soort ding wilt, ga dan naar de Kostel sv. Ignáce die ik hierboven noemde. Niemand doet barok beter/overdrevener dan de Jezuiten, en ze kunnen meestal ook prima muziek waarderen en regelen voor hun ceremonies