Stedentrip Praag - Kerst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-10 10:14
Medetweakers,

Eind december zijn vrouwlief en ik van plan om naar Praag te gaan om de mooie stad in kerstsferen te gaan bekijken.

Nu kwamen wij op het idee om op kerstavond een kerstconcert/kerstdienst bij te wonen. Volgens diverse websites zijn er best wel wat verschillende zalen waar je terecht kan zoals;
- Klementium
- Municipal House
- St. George's Basilica at Prague Castle
- Hybernia Theatre
- etc.

Nu zijn dit stuk voor stuk prachtige gebouwen maar daardoor zie ik de stad niet meer.. (jaja slechte grap I know 8)7 ). Is er iemand die een concert of een zaal kan aanraden door ervaring? Wij zijn niet echt doorgewinterde concert bezoekers maar willen vooral de sfeer van een klassieke stad met kerst proeven.

Naast een kerstconcert staan wij ook open voor een kerstdienst. Hierover kan ik niet echt veel info vinden. Ik krijg bijna de indruk dat er in Tsjechië niet net zoals in NL kerstavond wordt gevierd. Als iemand dit kan ontkennen/bevestigen hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shifty47 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:52:
Medetweakers,

Eind december zijn vrouwlief en ik van plan om naar Praag te gaan om de mooie stad in kerstsferen te gaan bekijken.

Nu kwamen wij op het idee om op kerstavond een kerstconcert/kerstdienst bij te wonen. Volgens diverse websites zijn er best wel wat verschillende zalen waar je terecht kan zoals;
- Klementium
- Municipal House
- St. George's Basilica at Prague Castle
- Hybernia Theatre
- etc.
Hier gekeken zeker? :z
https://www.pragueexperie...&EventMonth=12&offset=200

Dit zijn de standaard toeristische trekpleisters die je muzikaal ook standaardvoer opdienen. Je geeft niet aan wat je muzikale referentiekader is. Als je weet van het bestaan van klassieke muziek, misschien gehoord hebt van Mozart en Vivaldi, en niet zou weten hoe Dvořak uit te spreken, kom je hier allicht prima aan je trekken.

Dat beschrijft mij niet zo, ik ben helaas allerminst regelmatige concertganger, maar ben opgegroeid met klassieke muziek om me heen en als ik een keer ergens heen ga zal dat eerder bijv Mahler of Britten betreffen en ik zou dan bij zo'n stuk met halfslapende spelers die elke dag zelfde riedeltje opdreunen ws zelf ook indutten.
Nu zijn dit stuk voor stuk prachtige gebouwen maar daardoor zie ik de stad niet meer.. (jaja slechte grap I know 8)7 ). Is er iemand die een concert of een zaal kan aanraden door ervaring? Wij zijn niet echt doorgewinterde concert bezoekers maar willen vooral de sfeer van een klassieke stad met kerst proeven.
Kerst zelf nooit in Praha gedaan, wel vaak zat geweest (afgelopen zomer voor het laatst) en meerdere keren de muzikale toer op gegaan (o.a. een keer met een net van conservatorium afgestudeerde op sleeptouw - memorabel midweekje, vooral toen we de Dalai Lama tegenkwamen, maar dat is ander verhaal ;) )

Eerste vraag is wat je wilt... er zijn daar drie soorten concerten te krijgen:

1) tourist traps. Duur, kwaliteit niet van topniveau - maar wel competent, en makkelijk toegankelijk.
2) echte topklasse. Vergelijk met Concertgebouw hier. Nog duurder (vgl prijs Concertgebouw hier ;) ), maar muzikaal van topniveau. Ook redelijk toegankelijk, maar hou rekening met uitverkocht zijn, zeker van de betere plekken.
3) plekken waar de gemiddelde Czech naartoe gaat. Kwaliteit wisselend, prijs afwezig of zeer goedkoop, maar je gaat ze niet op de toeristenwebsites vinden en alle info zal in CZ zijn.

Persoonlijk ben ik meest van categorie 3 gediend, maar dat is een uitdaging als je niet op locatie bent. Wij liepen een keer over de Karlovo náměstíi en zagen een bord voor een kerk dat een of ander concert leek te adverteren die avond. 's Avonds teruggekomen en een stel middelbare scholieren gezien die een paar stukken opzetten. Totale amateurwerk, maar sfeer in een halflege kerk met naast ons nul toeristen was geweldig :D

Als je voor optie 1 gaat is het simpel, gewoon online in de EN-talige info dingen uitzoeken en boeken, wat al kan vanaf de site hierboven. Optie 2 is niet veel moeilijker, maar je bent ws te laat. Het Rudolfinum heeft bijv op 23-12 een kerstconcert, met goede plaatsen voor ~EUR 42. Alleen zijn de beste plekken al lang weg.
Optie 3 is een crime. Om maar die kerk op de Karlovo Namesti als voorbeeld te nemen. Ze hebben zowaar een website. Met een lijst activiteiten. Die van feb tot sep 2017 loopt en niet bijgewerkt is :')
http://www.kostelignac.cz/index.php?page=4&art=143

Ben bang dat je hiervoor een local nodig hebt en/of zelf ter plekke moet kijken, met risico dat je je tijd verdoet met slenteren tussen kerken en zaaltjes en alsnog niets vindt.
Naast een kerstconcert staan wij ook open voor een kerstdienst. Hierover kan ik niet echt veel info vinden. Ik krijg bijna de indruk dat er in Tsjechië niet net zoals in NL kerstavond wordt gevierd. Als iemand dit kan ontkennen/bevestigen hoor ik het graag!
Ontkennen :P

Hoewel de CZ tot de minst kerkelijke mensen in Europa (zo niet op aarde...) behoren houden ze wel van een ritueel op z'n tijd, en kerst is zo'n tijd. Op kerstavond is er bijv een openluchtmis op de Staroměstské náměstí om 21u, en vrijwel iedere kerk van groot tot klein heeft meerdere keren die dag een kerstmis. Naar ik hoor zou de middernachtsmis in de Strahov-klooster het meest indrukwekkend zijn - maar dat is wel laat en beetje uit de richting. De meeste kerken in de binnenstad hebben ook midernachtsmis. Bedenk wel dat dit voornamelijk ritueel is en minder entertainment. Je kunt om 16u30 een mis in het Latijn met bijbehorende muziek ervaren in de Týn-kerk even achter de Staroměstské náměstí. Mijn onderbuik zegt wel dat het ongelofelijk druk gaat zijn, vooral met toeristen. Oh, en hoezeer de buitenkant indrukwekkend gotisch is, is de binnenkant de zoveelste contrareformatie-barok-monstrositeit. Als je toch dat soort ding wilt, ga dan naar de Kostel sv. Ignáce die ik hierboven noemde. Niemand doet barok beter/overdrevener dan de Jezuiten, en ze kunnen meestal ook prima muziek waarderen en regelen voor hun ceremonies :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
dion_b schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 00:25:
[...]

Hier gekeken zeker? :z
https://www.pragueexperie...&EventMonth=12&offset=200

Dit zijn de standaard toeristische trekpleisters die je muzikaal ook standaardvoer opdienen. Je geeft niet aan wat je muzikale referentiekader is. Als je weet van het bestaan van klassieke muziek, misschien gehoord hebt van Mozart en Vivaldi, en niet zou weten hoe Dvořak uit te spreken, kom je hier allicht prima aan je trekken.

Dat beschrijft mij niet zo, ik ben helaas allerminst regelmatige concertganger, maar ben opgegroeid met klassieke muziek om me heen en als ik een keer ergens heen ga zal dat eerder bijv Mahler of Britten betreffen en ik zou dan bij zo'n stuk met halfslapende spelers die elke dag zelfde riedeltje opdreunen ws zelf ook indutten.

[...]
Kerst zelf nooit in Praha gedaan, wel vaak zat geweest (afgelopen zomer voor het laatst) en meerdere keren de muzikale toer op gegaan (o.a. een keer met een net van conservatorium afgestudeerde op sleeptouw - memorabel midweekje, vooral toen we de Dalai Lama tegenkwamen, maar dat is ander verhaal ;) )

Eerste vraag is wat je wilt... er zijn daar drie soorten concerten te krijgen:

1) tourist traps. Duur, kwaliteit niet van topniveau - maar wel competent, en makkelijk toegankelijk.
2) echte topklasse. Vergelijk met Concertgebouw hier. Nog duurder (vgl prijs Concertgebouw hier ;) ), maar muzikaal van topniveau. Ook redelijk toegankelijk, maar hou rekening met uitverkocht zijn, zeker van de betere plekken.
3) plekken waar de gemiddelde Czech naartoe gaat. Kwaliteit wisselend, prijs afwezig of zeer goedkoop, maar je gaat ze niet op de toeristenwebsites vinden en alle info zal in CZ zijn.

Persoonlijk ben ik meest van categorie 3 gediend, maar dat is een uitdaging als je niet op locatie bent. Wij liepen een keer over de Karlovo náměstíi en zagen een bord voor een kerk dat een of ander concert leek te adverteren die avond. 's Avonds teruggekomen en een stel middelbare scholieren gezien die een paar stukken opzetten. Totale amateurwerk, maar sfeer in een halflege kerk met naast ons nul toeristen was geweldig :D

Als je voor optie 1 gaat is het simpel, gewoon online in de EN-talige info dingen uitzoeken en boeken, wat al kan vanaf de site hierboven. Optie 2 is niet veel moeilijker, maar je bent ws te laat. Het Rudolfinum heeft bijv op 23-12 een kerstconcert, met goede plaatsen voor ~EUR 42. Alleen zijn de beste plekken al lang weg.
Optie 3 is een crime. Om maar die kerk op de Karlovo Namesti als voorbeeld te nemen. Ze hebben zowaar een website. Met een lijst activiteiten. Die van feb tot sep 2017 loopt en niet bijgewerkt is :')
http://www.kostelignac.cz/index.php?page=4&art=143

Ben bang dat je hiervoor een local nodig hebt en/of zelf ter plekke moet kijken, met risico dat je je tijd verdoet met slenteren tussen kerken en zaaltjes en alsnog niets vindt.

[...]

Ontkennen :P

Hoewel de CZ tot de minst kerkelijke mensen in Europa (zo niet op aarde...) behoren houden ze wel van een ritueel op z'n tijd, en kerst is zo'n tijd. Op kerstavond is er bijv een openluchtmis op de Staroměstské náměstí om 21u, en vrijwel iedere kerk van groot tot klein heeft meerdere keren die dag een kerstmis. Naar ik hoor zou de middernachtsmis in de Strahov-klooster het meest indrukwekkend zijn - maar dat is wel laat en beetje uit de richting. De meeste kerken in de binnenstad hebben ook midernachtsmis. Bedenk wel dat dit voornamelijk ritueel is en minder entertainment. Je kunt om 16u30 een mis in het Latijn met bijbehorende muziek ervaren in de Týn-kerk even achter de Staroměstské náměstí. Mijn onderbuik zegt wel dat het ongelofelijk druk gaat zijn, vooral met toeristen. Oh, en hoezeer de buitenkant indrukwekkend gotisch is, is de binnenkant de zoveelste contrareformatie-barok-monstrositeit. Als je toch dat soort ding wilt, ga dan naar de Kostel sv. Ignáce die ik hierboven noemde. Niemand doet barok beter/overdrevener dan de Jezuiten, en ze kunnen meestal ook prima muziek waarderen en regelen voor hun ceremonies :z
Heel hartelijk dank voor je zeer uitgebreide antwoord en tips! Dit is exact waar ik naar opzoek was. Ik ga er vanavond eens rustig voorzitten en samen met m'n vrouw bedenken wat we willen. Nogmaals bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hopelijk valt er nog wat te boeken voor Kerst 2017.. ik vermoed dat "planners/liefhebbers" allang geboekt hebben...
Succes en have fun als het lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 23:48

LankHoar

Langharig tuig

Shifty47 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Heel hartelijk dank voor je zeer uitgebreide antwoord en tips! Dit is exact waar ik naar opzoek was. Ik ga er vanavond eens rustig voorzitten en samen met m'n vrouw bedenken wat we willen. Nogmaals bedankt! _/-\o_
Hier een “local” :*)

Mocht je n.a.v. @dion_b zijn reactie nog vragen hebben over nummer 3, raad ik je aan om eens de Facebook groep "Crowdsauce CZ" te zoeken. Geweldige groep waar je al veel info kunt vinden, en mocht je iets niet vinden kun je het gewoon vragen. Daar zul je vast wat moeten kunnen vinden.

En over kerkdiensten, besef je wel dat degene die @dion_b noemde waarschijnlijk allemaal in het CZ zijn. Er zijn wel internationale gemeentes (niet Rooms-katholiek, althans die ken ik niet) die ook diensten houden rond kerst, wat dan in het Engels zal zijn en beter te begrijpen voor je. Hoewel ik zelf geen kerst vier ben ik redelijk nauw betrokken met het internationaal christelijk wereldje in Praag, en die is zoals @dion_b zei inderdaad niet erg groot. Zodra kerst nadert komen er in mijn mailbox meestal verschillende uitnodigen voorbij voor diensten, kerststukken (musicals etc.) en nog wel meer.

Oh, en de kerstdrukte is in het centrum altijd enorm. Bij tijden kun je over de koppen lopen op old town’s square. Leuker is het op Namesti Miru (vertaald plein der vrede), niet te ver van het centrum en per metro bereikbaar (metro A/groen en de stop heet ook Namesti Miru, 3 stops van Starometska welke het dichts bij old town is). Je zult de prijzen daar ook een stukje schappelijker vinden voor glühwein etc.

Mocht je nog andere specifieke vragen hebben over Praag, stuur me gerust een PM, of vraag het hier. Ik zal mijn best doen om je van repliek te dienen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LankHoar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:41:
[...]

Mocht je n.a.v. @dion_b zijn reactie nog vragen hebben over nummer 3, raad ik je aan om eens de Facebook groep "Crowdsauce CZ" te zoeken. Geweldige groep waar je al veel info kunt vinden, en mocht je iets niet vinden kun je het gewoon vragen. Daar zul je vast wat moeten kunnen vinden.
Goede, die onthou ik voor mijn volgende bezoek.
En over kerkdiensten, besef je wel dat degene die @dion_b noemde waarschijnlijk allemaal in het CZ zijn. Er zijn wel internationale gemeentes (niet Rooms-katholiek, althans die ken ik niet) die ook diensten houden rond kerst, wat dan in het Engels zal zijn en beter te begrijpen voor je.
Sommige zijn nadrukkelijk in het Latijn, wat voor de gemiddelde NL-er uiteraard weinig begrijpelijker is dan in het CZ. Maar goed, RK=RK, een van de voordelen van een centrale organisatie hebben: de woorden mogen misschien anders zijn, muziek kan ook verschillen, maar de liturgie zelf is volkomen standaard, dus als je weet wat in NL gebeurt is dat 1:1 wat je in CZ kunt verwachten. Maar dan in mooiere gebouwen.
[...]

Oh, en de kerstdrukte is in het centrum altijd enorm. Bij tijden kun je over de koppen lopen op old town’s square. Leuker is het op Namesti Miru (vertaald plein der vrede), niet te ver van het centrum en per metro bereikbaar (metro A/groen en de stop heet ook Namesti Miru, 3 stops van Starometska welke het dichts bij old town is). Je zult de prijzen daar ook een stukje schappelijker vinden voor glühwein etc.
Vinohrady (buurt waar Namesti Miru zit) is sowieso een aanrader. Mooi, dichtbij centrum, maar verre van zo toeristisch. Je kunt er ook veel leuke appartementjes vinden, en kroegjes/restaurantjes. Weetje: de roltrap van Namesti Miru is de langste in de EU. Indrukwekkend als je geen hoogtevrees hebt. Was er een keer met een vriendin die dat wel had. Was minder succesvol :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 11:55
Praag, leuk! :) Ik kan je niet helpen met een goed concertgebouw, maar ik kan dit yt kanaal aanraden om meer te weten te komen over Praag en alle do's and don'ts:

https://www.youtube.com/channel/UCt7oj318jVQi7vRbc1bNjJA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
Bedankt voor jullie hulp! Dit is echt informatie die ik goed kan gebruiken.
LankHoar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:41:
[...]

Mocht je nog andere specifieke vragen hebben over Praag, stuur me gerust een PM, of vraag het hier. Ik zal mijn best doen om je van repliek te dienen :)
Waar wij nog wel op zoek zijn zijn plekken in Praag die je bezocht moet hebben. En dan doel ik niet op alle trekpleisters die overal te vinden zijn maar juist de underground juweeltjes. Het beste restaurant volgens de locals, het leukste cafeetje, etc. Heb je daar tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Shifty47 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:54:
Bedankt voor jullie hulp! Dit is echt informatie die ik goed kan gebruiken.

[...]

Waar wij nog wel op zoek zijn zijn plekken in Praag die je bezocht moet hebben. En dan doel ik niet op alle trekpleisters die overal te vinden zijn maar juist de underground juweeltjes. Het beste restaurant volgens de locals, het leukste cafeetje, etc. Heb je daar tips voor?
Wat voor eten houd je van? Ik ben vegan, dus wellicht niet de beste tipgever over ander voer (overigens is Praag super vegan-friendly).

Houd je meer van natuur, architectuur, historie.. Kortom, wat zijn je interesses?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LankHoar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:11:
[...]

Wat voor eten houd je van? Ik ben vegan, dus wellicht niet de beste tipgever over ander voer (overigens is Praag super vegan-friendly).
Moet haast wel gezien de hoeveelheden vlees in de traditionele CZ-cuisine :+
Houd je meer van natuur, architectuur, historie.. Kortom, wat zijn je interesses?
Idd. Er is zoveel te zien en doen dat lukraak dingen roepen weinig zin heeft. Beetje gericht maakt het voor iederen een stuk makkelijker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
LankHoar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:11:
[...]

Ik ben wel echt een vlees eter (sorry) dus qua restaurants kan je mij inderdaad waarschijnlijk niet helpen :)

Wij houden erg van de historie in een stad maar ook van de cultuur. Dat kan natuurlijk per stad erg verschillend zijn. Maar bijvoorbeeld streetart kan wel iets zijn wat niet direct op internet staat maar wat wel erg gaaf kan zijn.
Ook hidden bars zijn altijd erg leuk en misschien is er wel ene plek vol met foodtrucks o.i.d.
Wij hebben een vrij brede smaak en zijn voor veel dingen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shifty47 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Ik ben wel echt een vlees eter (sorry) dus qua restaurants kan je mij inderdaad waarschijnlijk niet helpen :)

Wij houden erg van de historie in een stad maar ook van de cultuur. Dat kan natuurlijk per stad erg verschillend zijn. Maar bijvoorbeeld streetart kan wel iets zijn wat niet direct op internet staat maar wat wel erg gaaf kan zijn.
Ook hidden bars zijn altijd erg leuk en misschien is er wel ene plek vol met foodtrucks o.i.d.
Wij hebben een vrij brede smaak en zijn voor veel dingen in :)
Zo te horen zou ik jullie beschrijven als 'carnivore hipsters'. Dan zit je in Praha redelijk goed.

Vinohrady (rondom/ten oosten van eerder genoemde Namesti Miru) is samen met naastgelegen Zizkov iig hipster central in Praha, dus daar rondwandelen en gewoon willekeurige plek binnenspringen is allicht al een aanrader.

Zelf ben ik wat minder hipster, maar ik zou iig Pivnice u Sadu daar in de buurt aanraden: usadu.cz

Brouwerij-cafe met traditioneel CZ eten (in grote hoeveelheden).

Foodtrucks zijn niet echt een Praha-ding, en zeker niet in de winter. Beste kans is allicht op de Náplavka, de kades langs de rechteroever van de Vlatava. Daar kun je ook craft beer vinden enzo, en CZ <-> Toeristverhouding is stukken beter dan in de de buurt van de Staromestske.

Qua bars... Al Capone's is een lekker ranzige, goed betaalbare cocktailbar aan de rand van de Stare Mesto. Bartolomějská 305

Maar "cultuur" vind ik nog altijd te vaag om iets concreets te roepen. Dat kan alles zijn van synagoges bekijken in Josefov via hoge kunst in de Narodni Muzeum tot straatmuzikanten en -schilders op de Karluv Most die laatste kan ik trouwens duidelijk afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
Bedankt voor je tips! Qua cultuur denk ik dat we met de "gewone" trekpleisters wel voldoende aan onze trekken komen dus dat zit wel goed. Ik ga de komende tijd eens ff een lijstje maken met zaken die we gaan bekijken/doen. Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Was ff druk met leven buiten Tweakers, hier alsnog wat tips.

Ondanks mijn vegan eetstijl toch nog een tip aangaande restaurants, namelijk Gran Fierro. Een Argentijns steakhouse waar ik laatst met uitje van werk gegeten heb. Prima restaurant en zelfs daar kon ik redelijk oke vegan eten krijgen. Anyway, mijn collega's waren allemaal erg in hun nopjes met dat restaurant, dus qua vlees zal het ook wel goed zitten.

Wanneer je een bier liefhebber bent kan ik Beer Museum, Beer Geek (ook in Vinohrady) en Beer Time aanraden. Indien je historie en uitgaan wilt combineren, kun je de Hangar Bar proberen, of de Parachutisten Bar, welke gelinkt is aan de waargebeurde film Anthropoid (zit naast die kerk, ook bezienswaardig imo).

Zo wel voldoende uitgaansgelegenheden denk ik :)

Oh, en nog een tip: mocht je de TV toren gaan bekijken dan raad ik je aan om hier ongeveer een uur voor het donker is heen te gaan. Je gaat naar het observatieplatform en bekijkt alles bij daglicht. Vervolgens drink je wat in het restaurant beneden, en ga je wanneer het donker is weer naar boven om alles nog eens bij nacht te bekijken. Prachtig. Vooral doen nadat je al wat bezienswaardigheden hebt bekeken, want dan herken je ook nog echt wat. En wanneer je toch in Vinohrady bent, ga dan langs het park Rigrovy Sady. Leuk uitzicht. In de zomer leuker want er zit een grote beer garden :)

Vysehrad is een mooi stukje in Praag met een bijzondere historie ook (grote veldslag geweest tussen o.a. Hussieten en andere legers). Sommige musea zijn ook gratis, zoals het communisme museum (zelf nog niet geweest maar moet interessant zijn), en WOI/II museum.

OV tip: dpp.cz/en/ (en niet de app gebruiken, bugt als een malle en geeft soms verkeerde tijden aan).

Oké, toch nog wat ongerichte tips uitgespuugd :P ik hoor het wel wanneer je specifieke vragen hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door LankHoar op 28-10-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 21:44

Bever!

3

Betreft kerstavind een punt van aandacht, mijn ervaring in Slowakije is dat op kerstavond er helemaal niets open is. Wellicht anders in Praag, is daar het kerstmoment itt hier 1e en 2e kerstdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Bever! schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:26:
Betreft kerstavind een punt van aandacht, mijn ervaring in Slowakije is dat op kerstavond er helemaal niets open is. Wellicht anders in Praag, is daar het kerstmoment itt hier 1e en 2e kerstdag
Kerst duurt hier 3 dagen; de 24e (Christmas eve), 25e (Christmas day) en 26e (Boxing day/St. Stephen's day). Doorgaans zijn winkels op de 24e tot een uur of 12 open, en gesloten op de 25e. De 26e zijn sommige winkels weer open, maar hangt van het beleid af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LankHoar schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:23:
[...]

Wanneer je een bier liefhebber bent kan ik Beer Museum
Second that. Prima bier en je kijkt je ogen soms uit met aanwezige publiek. Plus pal voor metrostation (Namesti Miru).
[...]

of de Parachutisten Bar, welke gelinkt is aan de waargebeurde film Anthropoid (zit naast die kerk, ook bezienswaardig imo).
:D

Ondanks paar bezoeken aan de kerk kende ik deze nog niet. Typisch CZ om werkelijk overal een excuus om bier te drinken in te vinden :+

Mocht je nog nooit van Heydrich of Anthropoid gehoord hebben, is het boek HHhH een aanrader, mogelijk (niet gezien) ook de verfilming The Man with the Iron Heart. Erg naar figuur (zelfs naar Nazi-begrippen) die op totaal kluchterige manier aan z'n einde kwam bij een in eerste instantie verprutste aanslagpoging door CZ partizanen op initiaitief van de Engelse geheime dienst. Uiteraard wilden de Duitsers wraak, maar - naast het uitmoorden en platbranden van twee onschuldige dorpen - dat liep ook niet gesmeerd, en uiteindelijk hadden ze 750 WaffenSS-ers nodig om 7 verzetsleden die zich in een kerk verscholen hadden te doden. Zelfs een absurdistische CZ auteur als Hasek had het niet gekker kunnen verzinnen :P

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 30-10-2017 15:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnekort naar praag en dan land ik 11 uur sochtends in praag en 20:45 vertrekt het vliegtuig weer terug naar NL.

Ik zou graag een boottochtje(venetië) willen doen, rondlopen op de leuke plekjes,foto's schieten op hoge torens bijv eifeltoren, gezellige terrasjes pakken en naar het grote winkelcentrum. Misschien 1 kathedraal bezoeken maar geen musea bezoeken of meedoen aan walking tours en vraag me af waar ik goedkoop een (elektrische) scooter kan huren voor 1 dag met niet teveel borg. Iemand nog tips om wat leuks te doen? Om zoveel mogelijk te zien en te doen heb ik dus geen tijd voor activiteiten van meer dan 2,5 uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:06:
Iemand nog tips om wat leuks te doen?
Voor Venetië kan je beter naar Venetië en voor de Eiffeltoren beter naar Parijs.

En als je wat leuks wilt doen, kan ik je Berlijn van harte aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:37:
[...]

Voor Venetië kan je beter naar Venetië en voor de Eiffeltoren beter naar Parijs.

En als je wat leuks wilt doen, kan ik je Berlijn van harte aanbevelen.
Ja daar ben ik ook geweest, maar ik zag in Praag ook een versie ervan. Natuurlijk is het niet te evenaren., maar als ik dan toch in Praag ben wil ik het wel weer zien. Maargoed het is dus beter om die ticket dan maar te annuleren en Berlijn te boeken. Wat kan je daar allemaal doen naast de toeristische trekpleisters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Ik ben een weekend in Praag geweest dus ook maar een paar dingen kunnen bekijken.
1 dag is wel erg kort.
Is het een tussenstop op een reis met ongunstige tijden?
Sowieso neem een dagkaart voor het openbaar vervoer, het kost teveel tijd om te lopen.

Zou zelf gewoon lekker door de oude stad gaan lopen, en om je heen kijken.
Je kunt de Charles Bridge oversteken, in de toren van de Lesser Town Bridge Tower klimmen.
Als je dan toch aan de overkant van het water bent de burcht bezoeken.
En dan noem ik de toeristische dingen alleen nog maar op.

Nagebouwde trekpleisters van andere landen bezoeken zou ik lekker voor las vegas bewaren.
Praag heeft zoveel moois om te bekijken.

Op ZONDAG moet je er niet zijn! (alles dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een weekend in Praag geweest dus ook maar een paar dingen kunnen bekijken.
1 dag is wel erg kort. Is het een tussenstop op een reis met ongunstige tijden?

Nee, ik doe vaak een stad in 1 dag, Parijs, Venetië, Londen, Maastricht. Bezienswaardigheden ben ik ook vaak max 15min-30min per ding om te bezichtigen, en dan als ik iets echt tof vind ga ik er dan weer later heen voor een mid week of langere vakantie.

Sowieso neem een dagkaart voor het openbaar vervoer, het kost teveel tijd om te lopen.

Ja ik zat aan OV te denken of zo n elektrische scooter te huren.

Zou zelf gewoon lekker door de oude stad gaan lopen, en om je heen kijken.
Je kunt de Charles Bridge oversteken, in de toren van de Lesser Town Bridge Tower klimmen.
Als je dan toch aan de overkant van het water bent de burcht bezoeken.
En dan noem ik de toeristische dingen alleen nog maar op.

Thx voor je tips. Ik ga donderdag 28 november.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:02:
[...]

Nee, ik doe vaak een stad in 1 dag, Parijs, Venetië, Londen, Maastricht. Bezienswaardigheden ben ik ook vaak max 15min-30min per ding om te bezichtigen, en dan als ik iets echt tof vind ga ik er dan weer later heen voor een mid week of langere vakantie.
Hmm, is ook een optie.
Juist in Praha - zeker als je er maar een dag bent - niet zo nodig. De oude binnenstad is klein en OV is er (ivm zeer oude gebouwen) relatief slecht. Ik zou eerder van vliegveld naar pakweg de Hrad (kasteel/presidentieel paleis) gaan met OV, dan de touristenroute de berg af door Mala Strana, over de Karluv Most en de Stare Mesto in, dan daar rondhangen tot je weer weg moet, dan metro pakken richting vliegveld.
Ja ik zat aan OV te denken of zo n elektrische scooter te huren.
OV is in oude stad relatief brak (of ondergronds, en die ene dag ook nog voor de helft in een buis te spenderen is helemaal verspilling), grootste deel voetgangersgebied, dus heb je ook weinig aan die scooter.
Thx voor je tips. Ik ga donderdag 28 november.
Als het weer goed is, achter het station Zizkov (sowieso leuke wijk, vgl Friedrichshain in Berlin) in lopen, daar ofwel Vitkov heuvel beklimmen en vanuit het *enorme* standbeeld van blinde generaal Zizka te paard panorama van de stad zien, danwel lui zijn en de lift pakken in de televisietoren om vanaf paar honderd m de boel te zien.

Zizkov is minder toeristisch dan de Stare Mesto en zit vol plekken waar de lokale hippe mensen eten, drinken en dansen. Ook hier: geen OV nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1