Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Ik zoek een?
Netwerksetup voor mijn nieuwe woning.

Wat is je budget?
Niet zo heel relevant, moet goed zijn, maar consumenten niveau is goed genoeg.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, maar lees veel goeds over ubiquity.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor mijn nieuwe woning wil ik goede wifi dekking. Dit wil ik buiten en in de woning zelf. Daarnaast wil ik de mogelijkheid om nog e.a. aan beveiliging te gaan doen. Bijvoorbeeld POE camera's en een automatische poort met camera.

Ik heb loze leidingen laten leggen naar buiten en naar de hoeken van de woning voor de camera's. Naar het bijgenbouw achter in de tuin ligt UTP voor camera, repeater en eventueel tv.

Het perceel is 50 bij 22 en het huis ziet er zoals hieronder. Er moet dus op 3 verdiepingen goed WIFI signaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zoHIFSdYxUDrfLi7juWxCWzw/full.png

Ik ga aansluiten:

Bedraad:
- HP Microserver GEN8
- HP Miscorserver NL54
- DVR Camera systeem
- Netwerkprinter
- Camera bijgebouw POE
- Camera voorkant huis POE
- Camera zijkant huis POE
- 3 Ubiquity acces points POE
- Laptop

Draadloos:
- 4 laptops
- 5 telefoons
- 2 ipads
- 2 chromecasts (netflix en plex)
- 1 smart tv (netflix en plex)

Dit allemaal voor 4 gebruikers.

Ik zit zelf te denken aan de volgende setup:

24 poorts POE switch: Zyxel 1900-24HP.
Op elke verdieping behalve op zolder een Ubiquiti Unifi AP-AC Lite.
En dan in de tuin een Ubiquiti UniFi AP AC LR.

Ik zou graag weten of ik met deze setup alles voldoende afgedekt heb. Is de lite bijvoorbeeld voldoende? Of moet ik echt naar een ander merk kijken. Overigens krijg ik glasvezel via trined.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Echt niemand :? .

[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 24-10-2017 11:30 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

Een " :( " werkt ook niet uitnodigend ;)

Maar ik zou je switch ff heroverwegen. Die Ubiquiti's gebruiken Passive PoE, ik kan in de specificaties van de switch wel terugvinden dat er ondersteuning is voor IEEE 802.3af/at, maar niet voor Passive PoE. Dan zou je per Access Point de PoE injector moeten gebruiken (zit er als het goed is bij) om het specifieke voltage van 24v op de APs te krijgen. Als ik me niet vergis combineert een injector weer niet zo goed met een kabel waar al IEEE 802.3af/at overheen gaat.

Tenminste, ik maak de aanname dat je de injectors niet wilt gebruiken, anders zou je niet specifiek naar een PoE oplossing kijken?

Edit: Excuseer, opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door wutwutwhat op 24-10-2017 11:40 ]

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Hoe ga je die AC-LR in de tuin plaatsen? Neem aan dat deze nogsteeds ergens binnen hangt?
Ik heb bij m'n schoonouders juist deze gekozen voor buiten
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Misschien ook beter om de UAP-AC-lite te vervangen voor juist de UAP-AC-LR. Het is makkelijker vermogen terug te nemen dan proberen te versterken. Neem aan dat het huis goed geïsoleerd is en dat je dus veel demping in de muren zult hebben.

Voor het PoE deel, je kunt omvormers van UBNT gebruiken die Active omzetten in Passive. Dat zou dan de INS-8023AF-I moeten zijn maar, hier heb ik geen ervaring mee.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
wutwutwhat schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:35:
Een " :( " werkt ook niet uitnodigend ;)

Maar ik zou je switch ff heroverwegen. Die Ubiquiti's gebruiken Passive PoE, ik kan in de specificaties van de switch wel terugvinden dat er ondersteuning is voor IEEE 802.3af/at, maar niet voor Passive PoE. Dan zou je per Access Point de PoE injector moeten gebruiken (zit er als het goed is bij) om het specifieke voltage van 24v op de APs te krijgen. Als ik me niet vergis combineert een injector weer niet zo goed met een kabel waar al IEEE 802.3af/at overheen gaat.

Tenminste, ik maak de aanname dat je de injectors niet wilt gebruiken, anders zou je niet specifiek naar een PoE oplossing kijken?

Edit: Excuseer, opgelost.
Had de :) blind getypt. En al aangepast voor jouw post :).

Ik zag inderdaad al dat de PoE niet paste, maar de switch van bv Ubiquiti zelf kost het dubbele.
Steefph schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:01:
Hoe ga je die AC-LR in de tuin plaatsen? Neem aan dat deze nogsteeds ergens binnen hangt?
Ik heb bij m'n schoonouders juist deze gekozen voor buiten
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Misschien ook beter om de UAP-AC-lite te vervangen voor juist de UAP-AC-LR. Het is makkelijker vermogen terug te nemen dan proberen te versterken. Neem aan dat het huis goed geïsoleerd is en dat je dus veel demping in de muren zult hebben.

Voor het PoE deel, je kunt omvormers van UBNT gebruiken die Active omzetten in Passive. Dat zou dan de INS-8023AF-I moeten zijn maar, hier heb ik geen ervaring mee.
Heb netwerkkabel naar de tuin, dus kan hem POE aansluiten.

Heb veel demping in de buitenmuren en vloeren, niet in de binnen muren. Vandaar ook op elke verdieping een AC.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
artbij schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:09:
[...]

Heb netwerkkabel naar de tuin, dus kan hem POE aansluiten.

Heb veel demping in de buitenmuren en vloeren, niet in de binnen muren. Vandaar ook op elke verdieping een AC.
Ja, maar, de AC-LR is voor zover ik weet niet voor buiten geschikt ;) Vandaar m'n vraag waar je deze gaat hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 12:46
Waarom adviseert niemand iets anders dan Ubiquiti? In het verleden zijn daar nogal wat issues mee geweest icm Apple devices (wel verbinding, geen internet). Geen idee of dat nog steeds speelt dus dat is iets om uit te zoeken allicht.

Er zijn zoveel andere Wifi leveranciers op de markt, ligt er maar net aan wat je budget is. Er is namelijk veel beter spul te krijgen als je maar betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
YaYo86 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:20:
Waarom adviseert niemand iets anders dan Ubiquiti? In het verleden zijn daar nogal wat issues mee geweest icm Apple devices (wel verbinding, geen internet). Geen idee of dat nog steeds speelt dus dat is iets om uit te zoeken allicht.

Er zijn zoveel andere Wifi leveranciers op de markt, ligt er maar net aan wat je budget is. Er is namelijk veel beter spul te krijgen als je maar betaald..
Vrijwel elk wifi systeem heeft problemen (gehad) met Apple (Aerohive, Netgear, Ubiquiti, Aruba om maar een paar te noemen welke meer dan eens problemen hadden met de aparte versie van Wifi die Apple hanteert...)
Verder zit Ubiquiti op een redelijk punt kwa prijs, ik zou dolgraag Aerohive AP's thuis op willen hangen maar de prijs......
Wat zou jij dan aanraden behalve Ubiquiti?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Steefph schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Ja, maar, de AC-LR is voor zover ik weet niet voor buiten geschikt ;) Vandaar m'n vraag waar je deze gaat hangen?
Die kan toch gewoon onder een afdak? Of in de garage. Gaat volgens mij vooral om vocht.

Anders kan ik daar nog een PRO hangen die zijn wel waterdicht dacht ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Ik zou zelf toch liever gaan voor een AP die voor buiten gemaakt is maar, ieder z'n ding ;)
Zul je net zien dat die UAP-LR kortsluiting maakt en daardoor je switch binnen kapot gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43

Grvy

Bot

offtopic: maar is de woonkamer nu onder de grond? Uniek en leuk! dat wil ik oookkkkkkk

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
De plaatsing van je AP is nog belangrijk.
Op je gelijkvloers heb je waarschijnlijk niet te veel muren, maar dat is anders op je 1e verdiep met slaapkamers.
Kan best zijn dat je met 1 AP niet voldoende dekking hebt in kamers die 2 muren verder liggen.
Dat weet je pas als je het probeert.

Je grondplan staat er niet bij, maar hang dat AP op de 1e verdieping maar mooi hoog in je gang met goed 'zicht' op de kamers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tommie12 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:54:
De plaatsing van je AP is nog belangrijk.
Op je gelijkvloers heb je waarschijnlijk niet te veel muren, maar dat is anders op je 1e verdiep met slaapkamers.
Kan best zijn dat je met 1 AP niet voldoende dekking hebt in kamers die 2 muren verder liggen.
Dat weet je pas als je het probeert.

Je grondplan staat er niet bij, maar hang dat AP op de 1e verdieping maar mooi hoog in je gang met goed 'zicht' op de kamers.
De vloer naar de zolder is van hout. Dus ga hem daar neerhangen denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Dat is het leuke dan.
Voorzie zeker kabel naar de zolder, en ga dan experimenteren waar je die best ophangt.
Maar ook kabel naar je gang en eventueel slaapkamers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnomenation
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11-2023
Hoi Artbij,

Voor buiten zou ik sowieso voor de Pro gaan. Deze heeft een waterdichte afdekking die je op de aansluitingen kan plaatsen, welke de LR niet heeft.
Wel moet ik zeggen dat de LR voldoende bereik heeft. Ik heb deze laatst in een nieuwe woning geplaatst en bereik met gemak de zolder, terwijl alle lagen van beton zijn.
Pagina: 1