Alhpha PAL6035MUC probleem?

Pagina: 1
Acties:

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb de Alhpha PAL6035MUC koeler gekocht en op mijn TB 1200 gezet, hij is op zich niet echt lawaaierig, maar het geluid dat hij maakt is behoorlijk irritant!

Als ik de computer idle heb is hij vrij stil, maar zodra ik iets opstart, dan gaat hij in 1x meer lawaai maken. Is het prog gestart, dan is hij weer stil.

Is er geen manier om hem op een constant geluidsniveau te houden, want ik vind dit SUPERirritant.

edit:

Is het mogelijk om een weerstandje tussen mobo en cpu te zetten, zodat ik hem op een lager voltage kan laten draaien (en dus stiller wordt). Zo ja, hoe doe je dat en wat voor weerstand moet daar tussen?
Aanvullende info: de cpu (1200@1300) loopt op 1,8V en is idle 40 graden, stressed zit ie op ongeveer 50, hij kan dus best wat "minder goed koelen" ;)

• deavatar
Niemand die verstand van koelers heeft? :P

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 20:50 schreef deavatar het volgende:
Niemand die verstand van koelers heeft? :P
Iedereen zit vol interesse te wachten tot je uitlegt wat voor venilator je op die Alpha koeler hebt zitten. Want want die er normaal op zit, gaat echt niet harder draaien als de CPU warmer wordt.....

En een weerstandje er tussen, zodattie ' minder stil wordt ' ????

• deavatar
Nou, ik heb dus gewoon de standaard fan erop zitten, en die hoor ik echt harder & zachter gaan.

Als je er een weerstandje tussenzet, zodat hij op een lager voltage kan lopen, zal hij minder lawaai maken.

Verwijderd

heb je toevalig een temp monitor progie lopen?
en ben je zo lolig geweest alles aan te zetten wat interesant klonk ;) ook de active fan control (of zo), dan gaat ie inderdaat harder draaien als je proc warmer wordt.
moet je natuurlijk wel een fan hebben met RPM monitoring. (drie aderig) en op je mobo aangesloten zijn (standaart fan zecht niet zoveel aangezien elke reseller andere fans erop prakt)

je fan direct op je voeding aansluiten is een van de oplossingen

• deavatar
Ik heb het probleem niet gekregen door alle opties aan te vinken, ik ben niet zo'n enorme newbie op dat gebied ;)

Ik heb toevallig windoos er opnieuw opgezet, dus zelfs met een schone windoos (98 en 2k) heb ik dat probleem.

Verwijderd

wat denk je er van om hem gewoon direct aan je voeding te hangen?

• deavatar
Klinkt leuk, maar dan moet ik eerst even een "stekkertje" halen waar dat mee kan. Ik zal hem morgen halen, moet ik toch naar de winkel, ik laat het horen.

I.i.g. bedankt voor de tip!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op woensdag 11 juli 2001 13:26 schreef deavatar het volgende:
Nou, ik heb dus gewoon de standaard fan erop zitten, en die hoor ik echt harder & zachter gaan.

Als je er een weerstandje tussenzet, zodat hij op een lager voltage kan lopen, zal hij minder lawaai maken.
ERm Is dat niet je cdromspeler?

wat jij zegt kan haast niet, tenzij je een verotte voeding ofzo hebt

• deavatar
CD-ROM speler? Als ik de kast open doe en ik houd mijn oor vlak bij de koeler, en ik hoor daar het geluid, dan lijkt het mij vrij logisch dat het de cpu koeler is. e cdrom speler zit trouwens een cm of 30 van de cpu koeler vandaan, dus lijkt me vreemd...

• deavatar
Ik heb de koeler direct op voeding aangesloten (tussen voeding en een hdd), maar het probleem is precies hetzelfde :(

Ik heb ook even getest of het niet door de fan op het mobo komt (abit kt7-raid), dus heb ik die even van "de stroom af gehaald", maar dat is het niet, het moet dus de cpu koeler zijn.

Verwijderd

Het probleem zit hem niet zo zeer bij je ventilator, maar wel bij je voeding, hier kun echter maar heel weinig aan doen.

Regelcicuit van voedingen regelen de 5 volt en de 12 volt voeding tegelijk. Als je de 5 Volt voeding belast (je laat de CPU iets doen) dan wordt het netjes weer bijgeregeld tot 5 Volt, je 12 volt echter loopt ook mee omhoog.

In MBM kun je dit heel gemakkelijk zien. Zowel goedkope voedingen alsook duurdere hebben hier last van. (Veel mensen "luisteren" niet naar hun PC. Net zoals bij auto's zegt het beestje heel veel tegen je :)

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Nu ik het hier zie weet ik tenminste dat ik ook niet de enigste en met dit "probleem". Ik heb er niet echt last van maar het viel me wel op.

Moi heeft een P3 1000 @ 1125 met een alpha 6035mfc met een delta 60MP fan.

Duzzz... moet ik er maar mee leren leven.

• deavatar
Hmz, lelijk. Ik had bij mijn vorige koeler (standaard koeler) hier geen last van trouwens.
Ik ben trouwens niet van plan hier mee te leren leven. Er zijn dus 2 dingen die ik kan doen:
1: andere voeding halen
2: andere koeler halen

Wat te doen, wat te doen ;)
Pagina: 1