Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 5 1600X - Temperatuur Schommeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anheuer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06-2022
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds een maandje of 2 een nieuwe machine gebouwd waar een AMD Ryzen 5 1600X in zit.

Nu heb ik het probleem dat hij steeds heel erg loopt te klooien met de temperatuur.
Hij schommelt steeds tussen de ~30 en de ~60 graden, en soms nog iets hoger ongeacht of ik een spel zoals PUBG speel of alleen een browser open heb staan waar ik niets mee doe.

Ik zie ook in PUBG soms mijn FPS van 80 naar 8 droppen voor een paar minuten tot mijn koeler weer klaar is met blazen en de temp omlaag heeft gebracht.

Mijn GPU lijkt nergens last van te hebben en ook stabiel te zijn met de temperaturen.

Ik begin een beetje gefrustreerd te raken hierover.
Ik lees veel dat AMD de temp 20 hoger inschat dan het werkelijk is om altijd goed gekoeld te zijn, maar het is niet stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bPYaY6/Temp2.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cLecfm/Temp1.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iVAYLm/Temp3.png

...
Specs:
GIGABYTE GA-AB350-Gaming 3 socket AM4
Corsair Hydro Series H60, Waterkoeling
GIGABYTE GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G
Cooler Master G750M, 750 Watt
Corsair 16 GB DDR4-2400 Kit,
AMD Ryzen 5 1600X, 3,6 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

...
Ik heb nieuwe koelpast besteld waarmee ik de standaard laag op de Corsair ga vervangen.
Hopelijk dat dit iets doet.
Anders weet ik het ook niet. :'(

...

Alle reacties

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 18:22
Kijk eens in het BIOS hoe je fan staat ingesteld. Als je deze wat agressiever laat koelen, heb je de problemen dan ook?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Met een dergelijke koeler mag je dit soort temperaturen niet eens halen. Lijkt op slecht contact tussen CPU en koeler. Indien mogelijk bij de pasta vervanging kijken of de koeler wat vaster kan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• kameha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11 19:52
probleem heb ik namelijk ook. schakel in de bios turbo boost uit. ik krijg het anders ook niet voor elkaar om het stabiel te krijgen. zelfs met openen van een chrome tab heb ik spikes in temp en fan speed. hoogstwaarschijnlijk cpu/chipset issue. gigabyte is al bij 6e bios versie sinds release, probleem is er nog steeds :|

• Anheuer
Ik zal vanavond eens kijken in mijn BIOS.
Ik zit al op op versie F8 met mijn bios, die was vorige maand uitgekomen.

Ik heb ook veel problemen met PUBG crashes en ik las vaak dat het kon komen door overclocked GPU, maar na dit hebben aangepast is het wel minder maar niet weg, en gezien de CPU zo lastig doet zou het me niets verbazen als het hier door komt.

Alvast bedankt voor de input, ik ga aan de slag

• Anheuer
Kun je mij vertellen waar ik dit precies vind en hoe het heet?
Ik probeer het te vinden maar zie het niet onder de naam turbo boost of overclock.
kameha schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:12:
probleem heb ik namelijk ook. schakel in de bios turbo boost uit. ik krijg het anders ook niet voor elkaar om het stabiel te krijgen. zelfs met openen van een chrome tab heb ik spikes in temp en fan speed. hoogstwaarschijnlijk cpu/chipset issue. gigabyte is al bij 6e bios versie sinds release, probleem is er nog steeds :|

• Anheuer
Wat me trouwens op valt is wanneer ik PUBG speel dat hij dan wel stabiel blijft en ook de fan niet blaast.
Als of idle meer moeite kost dan het spelen van een spel, ik snap er niets meer van maar het is super frustrerend.

• kameha
Anheuer schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:35:
Kun je mij vertellen waar ik dit precies vind en hoe het heet?
Ik probeer het te vinden maar zie het niet onder de naam turbo boost of overclock.

[...]
ik heb een Gigabyte mitx; staat onder Advanced Frequency Settings

Core Performance Boost (Note)
Allows you to determine whether to enable the Core Performance Boost (CPB) technology, a CPU
performance-boost technology. (Default: Auto)

• Anheuer
Dan had ik het goed gegokt en die uit gezet.
Maar dit heeft niets geholpen helaas, hij blijft blazen en op en neer gaan, maar zoals in mijn vorige post en ik nu net weer heb getest,.. wanneer ik PUBG speel dan blijft mijn processor heel mooi rustig rond de 35 graden en de fan blijft ook rustig, als het allemaal geen moeite kost, maar zodra ik geen spel speel en de computer met rust laat, dan flipt hij weer, heel erg 8)7 ;(
kameha schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:23:
[...]

ik heb een Gigabyte mitx; staat onder Advanced Frequency Settings

Core Performance Boost (Note)
Allows you to determine whether to enable the Core Performance Boost (CPB) technology, a CPU
performance-boost technology. (Default: Auto)

• kameha
heb je cpu p-states aan? overclock?

• Anheuer
Overclock uit gezet, cpu o-states ken ik niet.

Maar het lijkt dus echt alleen bij idle of lage load, bij een game is hij perfect
kameha schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:02:
heb je cpu p-states aan? overclock?

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=167804 hier staat een reactie die heel erg veel op jouw geval lijkt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt een AIO en je ziet temperaturen van +60°C, werkt je pomp wel continu? * Damic heeft een pricewatch: NZXT Kraken X41 op een r7 1700x, meer dan 60°C op full load en overclock heb ik niet gezien in de zomer.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Anheuer
Ja hij kan het wel want bij het gamen is hij dus 35 constant. Ik speel nu 2 uurtjes het spel vol op en hij komt niet eens bij de 40 in de buurt.
En de fan is echt niet heel luid.

Dus ik denk dat de hardware goed is maar een aansturing niet. maar geen idee wat
Damic schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:15:
Je hebt een AIO en je ziet temperaturen van +60°C, werkt je pomp wel continu? * Damic heeft een pricewatch: NZXT Kraken X41 op een r7 1700x, meer dan 60°C op full load en overclock heb ik niet gezien in de zomer.

• Anheuer
Ik ga zo eens kijken!

• Anheuer
Mijn bios geeft gewoon 3,6 aan ipv 3,9.

Net een paar uur gespeeld en mijn cpu was heerlijk rustig op 35 graden ongeveer.
Nu na het spelen, 60 graden en vol aan het blazen en dan weer even koel en dan gaat het weer van voor afaan

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

wil ja aub de wijzigen knop gebruiken.

3.6 is de basis klok, 3.9 is de boostklok

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Anheuer
Ja klopt, en hij staat gewoon op 3.6 dus dat moet goed zijn lijkt mij.

Edit -
Ik heb wat aanpassingen gemaakt aan de Fan profile, hoe snel die de fan aanspreekt net iets agressief gezet.

Nu heb ik hem een paar uur draaien en zegt Gigabyte SIV dat hij de hele tijd een kalme 15 graden draait.... is 15 wel mogelijk??

CPUID geeft aan dat hij op 29 graden draait.

Hij lijkt nu rustig en ook iets vlotter dus ik ben hierover niet ontevreden maar ik vraag me af of dit ok is, of misschien niet gewoon de temperatuur sensor een probleem heeft.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jMktLm/Temp4.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iep9t6/Temp5.png

[ Voor 81% gewijzigd door Anheuer op 24-10-2017 10:31 ]

Pagina: 1