Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal555
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-03 18:59
Hallo Tweakers,

Ik heb een nieuw systeem gebouwd, maar wat ik softwarematig ook probeer hij blijft erg veel lawaai maken. Als ik zwaardere spellen ga spelen zoals Assassin's creed Syndicate, is het vanzelfsprekend erger dan bijvoorbeeld League of Legends. Ik heb al via de BIOS of Asus software fan curves proberen in te stellen.

Mijn setup is als volgt:

CPU: Intel core i7 7700
MOBO: Asus ROG STRIX H270I GAMING
GPU: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
RAM: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR
CPU Koeler: Corsair Hydro H100i v2
Case: NZXT Manta
PSU: Cooler Master V Series V750

Mijn Fan configuratie:

Er zitten 3 Cooler Master Masterfan Pro 120 Air Balance RGB in, één achterin als exhaust, twee bovenin als exhaust op de radiator en twee NZXT fans die bij de case zaten voorin als intake. Alle fans zijn aangesloten op de PWM fan hub die in de NZXT Manta zit.

Ik kan me niet voorstellen dat de fans zoveel lawaai moeten / zo hard moeten draaien om het systeem koel te houden. Ik heb nog geen hardware fan controller gebruikt omdat ik dan bang ben dat het systeem oververhit raakt doordat ik de fans te langzaam laat draaien.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en misschien wat tips of zelfs de oplossing kan delen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sommige reviews opgezocht; die Masterfans zijn "average" at best, zeker als je meer dan 50% inzet vraagt (dus van "idle" naar "maar" 800rpm) neemt de geluidsdruk met 10dB toe. Ga je van 50% naar 100% omwentelingen, neemt de geluidsdruk nogmaals 20dB toe. Dit alles gemeten vanaf ongeveer 20cm van de fan.

Het vreemde is dat sommige andere reviewers er wel aardig over te spreken zijn. En op T.net is men er niet over te spreken in de Pricewatch; meerdere malen wordt geluid/luidruchtigheid genoemd als nadeel van die fans.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dhrax

Prog Lord

Fan beheer instellen vanuit je BIOS. Fans op 100% wil je sowieso niet, zoals @MAX3400 ook aangeeft, genereert dit veel extra lawaai zonder noemenswaardig heel veel meer te koelen.

Ik gebruik zelf een profiel waarin in de CPU en case fans vanaf 60 graden op respectievelijk 50% en 80% laat draaien.

Daarnaast ook even software installeren om je temps uit lezen. Aannames heb je in deze niks aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Dhrax op 23-10-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:18:
Sommige reviews opgezocht; die Masterfans zijn "average" at best, zeker als je meer dan 50% inzet vraagt (dus van "idle" naar "maar" 800rpm) neemt de geluidsdruk met 10dB toe. Ga je van 50% naar 100% omwentelingen, neemt de geluidsdruk nogmaals 20dB toe. Dit alles gemeten vanaf ongeveer 20cm van de fan.

Het vreemde is dat sommige andere reviewers er wel aardig over te spreken zijn. En op T.net is men er niet over te spreken in de Pricewatch; meerdere malen wordt geluid/luidruchtigheid genoemd als nadeel van die fans.
Dit klinkt in mijn oren alsof ze lagers gebruiken van wisselende kwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zie: Cooler Master MasterFan ratelt, op zoek naar alternatief

Ik heb de 140mm RGB variant en ben er ehm, niet over te spreken. De lagers zijn prut. Monteer ze op hun kop en ze ratelen je kast uit zodra ze 700 toeren gaan maken.

Kortom, ik ben op zoek naar een alternatief en denk aan Corsair. (HD en LL series) Al hoor ik daar ook wisselende geluiden over.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal555
Het zijn niet de goedkoopste ventilatoren, dus als ik andere moet kopen zou wel echt zonde zijn. Ik kan ook nog proberen om de case fans langzamer te laten draaien dan de twee fans op de radiator. Misschien maakt dat verschil. Ik heb ooit geleerd dat meerdere objecten die dezelfde DB produceren, toch harder gaan klinken dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Een geval van het oog wil ook wat bij deze dus RGB fans, de bijkomstigheid dat deze coolermaster fans luidruchtig zijn is bekend heel vervelend dus.

Ik zou ze vervangen voor gewone goeie radiator fans als je ze niet via een fan curve stiller kan krijgen.

En een fancontroller is zo gek nog niet mede door z'n ding koelt mijn pc goed en is stil zelfs de fans van mijn kraken x62 regel ik daarmee, en mijn CPU blijft rond de 50 graden tijdens bf1 wat zwaar is voor je CPU.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
klopt 2 20DB fans klinken harder. Maar verplaatsen ook meer lucht. Ik heb er 11(op radiators) in mijn kast zitten. Die draaien op 6%. en die hoor je niet.

Wil je goede fans en RGB?

pricewatch: Noiseblocker eLoop B12-PS, 120mm
pricewatch: Phanteks Halos Lux RGB fan frame 120mm
https://www.highflow.nl/a...an-frame-120mm-black.html

Waarom de noiseblocker en niet noctua? omdat RGB en wit erg goed samen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pascal555 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:21:
Het zijn niet de goedkoopste ventilatoren, dus als ik andere moet kopen zou wel echt zonde zijn. Ik kan ook nog proberen om de case fans langzamer te laten draaien dan de twee fans op de radiator. Misschien maakt dat verschil. Ik heb ooit geleerd dat meerdere objecten die dezelfde DB produceren, toch harder gaan klinken dacht ik.
Als je de fans nog niet lang hebt kunnen ze retour afzender. :)
Anders kun je ze eens op hun kop houden (topfan, exchaust, uitblazen naar boven) en kijken of ze gaan ratelen. Dan kunnen ze retour met "defect". Die van mij gaan in ieder geval *allemaal* retour en ik ga zorgen voor nieuwe fans. Als ze op hun kop gaan ratelen is mogelijk iets structureel mis met het design. (Ofwel: goedkope prutslagers d'r in of een grote productiefout. Ik heb 8 van die fans gehad en van de 8 heb ik er 5 (!) horen ratelen. De rest heb ik als front en backfan dus daar heb ik het niet of minder kunnen testen.)
loki504 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:24:
klopt 2 20DB fans klinken harder. Maar verplaatsen ook meer lucht. Ik heb er 11(op radiators) in mijn kast zitten. Die draaien op 6%. en die hoor je niet.

Qua prijs zit je dan samen ver boven zelfs de duurste fans en is je RGB minder mooi dan als de LED's *in* de fan zitten. Kun je beter kijken of er een goede RGB fans zijn die minder herrie maken. Ik hoop dus op die Corsair fans, maar weet pas zeker of dat een goede keuze is als ik daarvan een aantal heb besteld. Binnenkort de omwissel maar eens plannen. (Ofwel, bestellen, monteren, oude RMA en restitutie van het bedrag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
@unezra Zover ik weet zijn die er niet. Helaas heeft noctua nog geen witte blade fans. Hadden ze die wel dan was waren die het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal555
loki504 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:24:

Bedankt voor de tip, die phanteks fan frames zien er wel goed uit. Ik ga er over nadenken.
Tjm De Groot schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:06:
Een geval van het oog wil ook wat bij deze dus RGB fans, de bijkomstigheid dat deze coolermaster fans luidruchtig zijn is bekend heel vervelend dus.

Ik zou ze vervangen voor gewone goeie radiator fans als je ze niet via een fan curve stiller kan krijgen.

En een fancontroller is zo gek nog niet mede door z'n ding koelt mijn pc goed en is stil zelfs de fans van mijn kraken x62 regel ik daarmee, en mijn CPU blijft rond de 50 graden tijdens bf1 wat zwaar is voor je CPU.
Welke fancontroller gebruik jij? Bij mij is een beetje het probleem dat ik geen 3.5 inch slot heb, dus ik kan alleen een externe fan controller of een die ik via software kan aansturen.
loki504 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:06:
@unezra Zover ik weet zijn die er niet. Helaas heeft noctua nog geen witte blade fans. Hadden ze die wel dan was waren die het best.
Noctua heeft wel van die industrial fans (zwart) maar die maken dan weer veel herrie dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Zijn het puur de fans zelf? Je zou ook eens kunnne kijken of je je frames in-game kan limiteren, zodat je GPU niet oneindig door-rendert. Ik limit altijd op ~ 60 gezien mijn scherm toch niet meer aan kan. Niet via het vreselijke vsync, maar met het externe programma Nvidia Inspector. Scheelt ook nog eens energieverbruik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
Ik zou de leverancier vragen waarom deze fans zo veel lawaai maken ! Tekst en uit leg geven. Misschien zijn coulant en sturen ze nieuwe.

Maar een fan mag geen extra lawaai maken hoe hem ook monteert. Kan ook niet helemaal uit je vraag halen welke fans nu lawaai maken. Zijn het je airflow fans( case fans ) of je CPU koeler fans ?

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal555
Enola schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:30:
Ik zou de leverancier vragen waarom deze fans zo veel lawaai maken ! Tekst en uit leg geven. Misschien zijn coulant en sturen ze nieuwe.

Maar een fan mag geen extra lawaai maken hoe hem ook monteert. Kan ook niet helemaal uit je vraag halen welke fans nu lawaai maken. Zijn het je airflow fans( case fans ) of je CPU koeler fans ?
De fans maken volgens mij ook geen extra geluid door de manier hoe ik ze gemonteerd heb, ze zijn gewoon erg luid. Twee van die cooler master masterfans zitten op de radiator van de Corsair h100i v2, gesitueerd aan de bovenkant van de case (met de blaasrichting naar buiten). Dit zijn de belangrijkste, die houden de CPU koel.
De andere drie (waarvan twee NZXT Fans zijn) zijn gewoon intake (twee voorin) en exhaust (1 achterin). Die zouden volgens mij helemaal niet zoveel lawaai hoeven maken, want die zorgen alleen maar voor een airflow van voor naar achter in de case.

Ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken wat m'n temperaturen zijn, dan ga kijken of ik de airflow fans en de CPU fans een aparte curve kan geven en kijken of dit de situatie verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Qua fancontroller, ik zou dat lekker door je mainboard laten doen. Daar zitten in de regel meerdere sensoren in waarmee je je airflow goed kunt aansturen.

Moet wel zeggen dat ik zelf wel heb overwogen / overweeg een aparte fancontroller aan te schaffen maar da's enkel omdat ik het mooi vind. Meer ledjes en schermpjes aan de voorkant. :) (Ik heb nog een 5,25" bay over.) Los van de esthetiek zou ik het niet doen. Fans aangesloten op je mainboard worden in de regel door je board zelf aangestuurd. (Via je BIOS setup kun je dat dus ook instellen en dat werkt ook als je geen software op je PC hebt staan.)

Qua CoolerMaster, de reden dat ik mijn topic aan haal is omdat het een extra reden kan zijn ze terug te sturen. Als je ze niet op zijn kop monteert maar alleen vertikaal zul je mogelijk van dat euvel geen last hebben, toch vind ik het iets zeggen over de kwaliteit van de lagers en ik heb het idee dat ondanks dat die fans meer dan €20,- per stuk kosten, ze precies op de lagers hebben bezuinigd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Kijk eens naar de grid+ v3 als fancontroller dankzij de magnetische back plak je hem waar je maar wil in je kast.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal555
Tjm De Groot schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:41:
Kijk eens naar de grid+ v3 als fancontroller dankzij de magnetische back plak je hem waar je maar wil in je kast.
Wat is er beter aan de v3 dan de v2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
@Pascal555

"MOBO: Asus ROG STRIX H270I GAMING"

Kan de fans goed aansturen met de bij behorende software.
Zelf heb 12 fans in mijn kast zitten allemaal aan gestuurd door asus suite fan expert :-)

Het kan zijn dat de lucht verplaatsing lawaai maakt. Lucht die door de radiator perst van links naar recht springt. Of wat resonantie van je fans wat makkelijk opgelost is met software en wat dempers tussen de fan en case.

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pascal555 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:50:
[...]

Wat is er beter aan de v3 dan de v2?
Als ik het zo snel zie kan de v3 méér fans aan en zit er een microfoon bij die het lawaai meet:
https://www.nzxt.com/products/grid-plus-v3
https://www.nzxt.com/uplo...ID__Manual-053117-web.pdf

De v2 stuurt de fans niet met PWM aan met voltage control:
https://www.nzxt.com/uplo...D_V2-manual-english-1.pdf
(Note: PWM fans on GRID V2 will still be controlled via voltage not PWM duty).
Het word met uit de manual van de v3 even niet duidelijk of die de fans zelf wel met PWM aan stuurt, of dat dat exact hetzelfde werkt als bij de V2. Als het voltage control is heb je d'r niet zo veel aan.

Pagina: 1