Kan ik mn RX460 gebruiken voor (enkel) HDMI Audio-Out ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
Hi,

1)
ik heb mn PC aangesloten op een 24' LCD monitor via DVI en HDMI out naar mijn AVR en die is tevens via HDMI verbonden met mn TV

Wat ik graag zou willen kunnen , is terwijl het beeld op de monitor blijft ,het geluid (muziek) middels de HDMI kabel naar de AVR sturen

UIteraard heb ik wel geluid als ik Windows (v10) vertel dat alles naar het 2e scherm moet gaan , maar dan geldt dat voor Beeld & Geluid

Ik zou dat dus ook graag voor enkel Audio willen kunnen

Dit omdat SPDIFF niet 'hoger gaat' dan 24bits/192hz , 5.1

BV Bluray Audio wordt dan gecomprimeerd

GPU: Gigabyte RX460 , HDMI 2.1 / DP 1.4

2)
Indien dat NIET kan, zou het dan wel lukken met een 2e HDMI/DP kabel?

3)

Of: indien dit niet mogelijk is , ik heb een ASUS X370 Prime mobo , welke een HDMI out port heeft. Ik 'denk' dat deze alleen bij APU actief is , maar zou deze bv voor Audio out gebruikt kunnen worden ?

Thanks in vooruit voor alle hulp ! :)

[ Voor 18% gewijzigd door SvenG op 23-10-2017 11:34 ]

Beste antwoord (via SvenG op 30-10-2017 12:08)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:38
RoamingZombie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:11:
Ik snap geen jota van bovenstaande. Wat heeft geluid met je videokaart te maken?

Hoe complex, terwijl geluidskaart -> audio out -> AVR toch de standaard methode is?

Mis ik iets?
Het is eerder andersom. Vroeger was een geluidskaart nodig om digitale signalen naar analoog om te zetten. Dat is dus wat een AVR dus ook doet. Een conversie van digitaal naar analoog wordt tegenwoordig echter vaak gedaan door de monitor, tv, of de AVR. De PC kan dus gewoon een onbewerkt, meerkanaals digitaal signaal uitsturen.

Mijn ervaring is dat:
- Via HDMI er altijd een beeldsignaal mee wordt gestuurd, al dan niet als extended desktop, of als kloon van je primaire beeldscherm (zoals gesteld door Heuveltje)
- Voor films werkt het zonder problemen
- Voor (oudere) PC games er geen optie is om via HDMI een 5.1 signaal te laten sturen (met het nieuwe Atmos of Windows Sonic heb ik nog niet gewerkt), er wordt weliswaar een 5.1 signaal gestuur, maar de games die ik geprobeerd heb zoals de Mass Effect serie, leveren alleen over het linker en rechter kanaal geluid aan

Het nadeel van dat er altijd beeld mee komt, is dat bij AMD er een verhoogd verbruik waar te nemen is (bron: https://www.techpowerup.c...S/RX_460_STRIX_OC/22.html ). Bij een 460 valt het mee, maar een 480 verbruikt 25W extra (40W ipv 15W)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ik heb een dergelijke setup, waarbij mijn primaire monitor via DP aangesloten is, en er een HDMI kabel naar de AVR loopt, welke eveneens doorgelust is naar mijn TV. Het betreft hier beiden poorten van mijn videokaart (R9 Fury). Ik laat dus niét de AVR het beeldsignaal weer terugsturen naar m'n monitor.

In principe werkt dit erg goed, al is het soms een beetje pielen met de instellingen. In Windows stel ik mijn beeldscherm in als "Extended", en bij de audio instellingen wordt de Denon AVR als Default Device gekozen. Wel even opletten dat je het juiste aantal speakers en de juiste kwaliteit selecteert.

Mijn PC staat in een andere kamer en die speakers lopen via "Zone2", maar als ik wil kan ik dus ook mijn PC beeld op m'n TV afspelen in de woonkamer, door voor "Zone1" het PC signaal te kiezen. Ideaal dus!

Er wordt dus altijd een beeldsignaal meegestuurd, maar daar hoeft je versterker niet per sé wat mee te doen. Indien je PC monitor een gelijke resolutie (en refresh rate) heeft kan je je beeld ook klonen met hetzelfde resultaat. Hierbij zal voor een AMD GPU het verbruik ook lager liggen.

Wat betreft het pielen, dat komt voor in de volgende situaties:
- Wanneer ik mijn TV als primair scherm in wil stellen: Handig is om van "extended" een tussenstap te maken naar "cloned", en dan naar "only on 2" (en vice versa)

- Wanneer Zone1 en Zone2 het PC signaal tegelijk weer moeten geven: Dat werkt niet altijd, want Zone1 is 4.1 en Zone2 is 2.0. (is misschien nvt voor jou)

Daarnaast wordt 5.1 zo goed als niet ondersteund door games, dus als je de hoop hebt PC games in surround te spelen, dan kan ik je bij deze uit de droom helpen. Ik baal als een stekker dat Playstation versies van dezelfde games een mooie surround weergave doen, terwijl Windows versies stuk voor stuk niet verder komen dan stereo.

Wellicht TMI, maar mochten er toch nog vragen zijn, laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Hey Cid,

Many thanks !

Interessante en uitvoerihge reply, dank daar voor !

- Gelijke Res , 'lukt' bij mij niet , monitor is 24" , TV is 4K OLED

Maar wat bij nu als idee inschiet , is om , net als bij jou, een extra kabel (HDMI of DP) te laten lopen naar AVR en bij het afspelen van hoogwaardig HD audio, de rollen om te draaien, wat een koud kunstje is

Ik ben alleen benieuwd of dat gaat lukken ,met ASIO instellingen, hopelijk geeft dat geen extra ellende , maar ik denk het niet ;-)

Q: Waaarom heb je audio-channel problemen? (5.1 / 4.0 / 2.0) Waarom stel je het niet in als bitstream ? (Laat het eindstation maar de audio-kanaal config doen, da's makkelijkker en beter)

Many Thanks !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Een optie voor bitstream is mij nog nooit opgevallen. Stom dat ik daar nog nooit concreet op gezocht heb, want m'n PS3 liet ik dat namelijk wel altijd doen. Ga ik uitproberen! Op het moment ben ik gewend in Windows de "juiste" speaker configuratie uit te kiezen.

Volgens mij loopt het ook gewoon goed met 5.1 geselecteerd, de versterker doet inderdaad de rest. Het probleem is eerder dat hij soms weigert PC audio af te spelen op m'n Main Zone, omdat Zone2 reeds als PC output geselecteerd was. Dan is het een kwestie van even Zone2 om te stellen naar een ander (al dan niet ongebruikt) input signaal, en dan loopt het als een zonnetje. That's it, eigenlijk :)

Vervelender in het begin was dat Windows m'n desktop niet goed om wilde zetten, dan bleef in de Extended mode mijn Windows taakbalk op m'n TV, terwijl ik die op m'n PC wilde. Vandaar de hierboven omschreven tussenstap middels de "Clone" mode. Sindsdien heb ik dat probleem niet meer gehad.

Een ander issue wat me te binnen schiet is dat ik op m'n PC monitor bij het booten niet altijd beeld krijg. Dan moet ik eerst even de versterker aanzetten. Ik vermoed dat dit een Windows óf AMD driver issue is. Een onhandigheid, maar wederom iets wat geen ramp is als je weet hoe het te fixen is.

Betreffende je oorspronkelijke vraag: Ik heb zelf geen ervaring met het beeld terug te laten voeren van de AVR naar de PC monitor. Of dat een betere optie zou zijn weet ik dus niet. Omdat m'n PC in een andere kamer staat leek het me onzinnig om een HDMI kabel naar de AVR te sturen, en weer eentje terug (via de Monitor2 Output) naar m'n PC beeldscherm. Mocht iemand hier ervaring daarmee hebben zou dat voor mij ook nuttige informatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Hi Cid,

Thanks again voor jouw reactie , maar je hebt mijn initiele post niet helemaal goed begrepen, er is geen sprake van een signaal 'terug' te willen sturen

Ik wil simpelweg mn beeld op mn PC monitor behouden en een HD Audiosignaal sturen naar mn AVR. (Ik heb t niet oveer Toslink, maar n stapje hoger en dan 'moet' via HDMI/DP. BV HTS-DMA / TrueHD / Atmos / DTS:X )

Dus BV terwijl ik zit te surfen achter mn PC , Bluray Pure Audio beluisteren via mn AVR

Maar je hebt mij 'toch' geholpen ;-)

PS: Mocht je WIN10 gebruiken , down dan ns de Dolby Atmos App , die integreert in je Audio Config van Win10

Wil je meer weten over Bitstreaming , lees dan over ASIO. Een goede MUsic Player zoals Foobar kan dat (middels plugins. Dit is Open Source , dus gratis en geheel zonder bloatware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik snap geen jota van bovenstaande. Wat heeft geluid met je videokaart te maken?

Hoe complex, terwijl geluidskaart -> audio out -> AVR toch de standaard methode is?

Mis ik iets?

[ Voor 13% gewijzigd door RoamingZombie op 23-10-2017 17:12 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mis ik iets?
Hij wil geluid over hdmi.
En jouw geluidskaart heeft geen hdmi uitgang ?

en je kunt geen audio over hdmi sturen, zonder een beeldsignaal mee te sturen.
Omdat die elkaars kloksignalen gebruiken oid.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 23-10-2017 17:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mis ik iets?
Geluidskaart heb je tegenwoordig niet meer nodig, die zit althans alleen digitaal op je videokaart.

Bij voorbaat, zonder alles te hebben gelezen, thuis heb ik de volgende setup:
Videokaart -> DP -> Dell U2515H
Videokaart -> DP -> Dell U2412M
Videokaart -> HDMI -> Denon AVP 16 nog iets 5.1 receiver

Vroeger had ik ook:
Videokaart -> DP -> Dell U2515H
Videokaart -> DP -> Dell U2412M
Onboard -> HDMI -> Denon AVP 16 nog iets 5.1 receiver

Enige nadeel is dat er wel een extra (onzichtbaar) beeldscherm wordt aangemaakt voor het beeldscherm wat op HDMI zit.

Wat jij wilt lijkt mij gewoon te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

heuveltje schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Hij wil geluid over hdmi.
En jouw geluidskaart heeft geen hdmi uitgang ?
Het lijkt mij maar een complexe oplossing omdat zo te willen. Voor zijn doel zijn er betere methodes, me dunkt.

Bij mij zit mijn geluidskaart op mijn moederbord, niet de videokaart en die heeft idd geen hdmi uitgang.

[ Voor 14% gewijzigd door RoamingZombie op 23-10-2017 17:24 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

RoamingZombie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:22:
[...]

Het lijkt mij maar een complexe oplossing omdat zo te willen. Voor zijn doel zijn er betere methodes, me dunkt.
Wij zijn benieud, vertel maar hoe je dolby atmos naar je avr krijgt zonder HDMI :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 23-10-2017 17:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

RoamingZombie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:22:
[...]

De wat mij betreft enige fatsoenlijke (en betere) oplossing is het 5.1 signaal via 3x analoog naar een 5.1 versterker sturen.
HDMI is een misbaksel van een standaard en heeft jaren geduurt voor dat een beetje fatsoenlijk werkte icm audio. Laat staan dat er licentie geld voor moet worden betaald en het nog steeds achterloopt op DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:24:
[...]

De wat mij betreft enige fatsoenlijke (en betere) oplossing is het 5.1 signaal via 3x analoog naar een 5.1 versterker sturen.
HDMI is een misbaksel van een standaard en heeft jaren geduurt voor dat een beetje fatsoenlijk werkte icm audio. Laat staan dat er licentie geld voor moet worden betaald en het nog steeds achterloopt op DP.
Dus dan moet je met 6 losse meters lange audio kabels gaan klooien, nu niet echt beter imho
En volgens mij heeft mijn avr nog niet eens losse analoge ingangen daarvoor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

Mis ik iets?
Het is eerder andersom. Vroeger was een geluidskaart nodig om digitale signalen naar analoog om te zetten. Dat is dus wat een AVR dus ook doet. Een conversie van digitaal naar analoog wordt tegenwoordig echter vaak gedaan door de monitor, tv, of de AVR. De PC kan dus gewoon een onbewerkt, meerkanaals digitaal signaal uitsturen.

Mijn ervaring is dat:
- Via HDMI er altijd een beeldsignaal mee wordt gestuurd, al dan niet als extended desktop, of als kloon van je primaire beeldscherm (zoals gesteld door Heuveltje)
- Voor films werkt het zonder problemen
- Voor (oudere) PC games er geen optie is om via HDMI een 5.1 signaal te laten sturen (met het nieuwe Atmos of Windows Sonic heb ik nog niet gewerkt), er wordt weliswaar een 5.1 signaal gestuur, maar de games die ik geprobeerd heb zoals de Mass Effect serie, leveren alleen over het linker en rechter kanaal geluid aan

Het nadeel van dat er altijd beeld mee komt, is dat bij AMD er een verhoogd verbruik waar te nemen is (bron: https://www.techpowerup.c...S/RX_460_STRIX_OC/22.html ). Bij een 460 valt het mee, maar een 480 verbruikt 25W extra (40W ipv 15W)
Pagina: 1