Ervaring met adaptieve cruisecontrol

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe (jong gebruikte) auto. Omdat ik veelal de files niet kan ontwijken, denk ik naast een automaat aan adaptieve cruisecontrol, zodat ik in de file gewoon achter de auto voor me kan "plakken". Ik heb ooit gereden met een Mercedes A waar "distronic" in zat, en dat vond ik toen geweldig.

Volgens mij levert VW (en Audi/Seat/Skoda) het als optie en dan heet het "adaptive cruise control". Maar in de categorie tweedehands van 3-4 jaar oud kom ik die optie eigenlijk niet tegen. Het helpt ook niet dat Marktplaats er geen optie voor heeft om erop te zoeken (navigatie, automaat of leren bekleding kan ik makkelijk aanvinken).

Zijn er andere merken die een vergelijkbare optie hebben waar ik nog naar zou kunnen zoeken? En werkt het een beetje voor mijn doel (meer filecomfort)?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien Marktplaats niet gebruiken? Autoscout24 heeft wel expliciet de zoekoptie voor ACC.

En nee, ik hoef het niet op mijn auto voor in de file. Heb gezien dat sommige vrachtwagenchauffeurs jouw weggedrag dan niet op prijs stellen (want je laat soms een klein/raar gat vallen naar je voorganger) en dat gaat ze dan niet snel genoeg ofzo op die rechterbaan. :+

Als ik ACC zou willen hebben op mijn (volgende) auto, dan is het voornamelijk om lekker te kunnen cruisen op snelwegen waarbij het een extra hulpmiddel is om ander verkeer te detecteren en/of af te remmen; niet om te kunnen Whatsappen ofzo ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05
3-4 jaar geleden was het echt nog een uitzondering op nieuwe auto's.
Ik heb het destijds bijbesteld op mijn A6, en dat was toen een dure optie in combinatie met de lane keeping assist.

Ik zou niet meer zonder willen. Het werkt zeer goed op autostrades aan snelheden tot 130 km/h, in Duitsland als je sneller rijdt vind ik het niet meer veilig.
In de file is het zalig. Het enige wat soms fout gaat is dat een auto die voor je invoegt te laat gedetecteerd wordt, en dan moet ik remmen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:28
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:58
Kia's (denk dus ook Hyundai) hebben (sinds volgens mij +- 2014) een "Advanced Smart Cruise Control" optie. Misschien dat het net buiten je wensen-pakket valt, maar goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18

Tomatoman

Fulltime prutser

In mijn BMW 5-serie heb ik inmiddels 200.000 km afgelegd met adaptive cruise control (ACC). Ik ken de ACC ook uit andere BMW’s (7-serie, 3-serie) en weet dat hij daar op dezelfde wijze werkt. Ik vermoed dat ACC in alle andere BMW-modellen net zo werkt.

Ik rijd vaak en veel en sta helaas ook vaak in de file. Tijdens al deze ritten heb ik de ACC gemiddeld ongeveer 80% van de tijd aan staan. Bij mijn auto kan ik in vier stappen instellen hoeveel afstand de auto houdt tot zijn voorliggers. Standaard staat hij op stand 3 ingesteld, maar ik merk dat in het Nedelandse verkeer - waarin iedereen gewend is weinig afstand te houden - stand 1 de beste keus is. In die stand zal niemand aan mijn rijgedrag merken dat de ACC het gasgeven en remmen van mij heeft overgenomen. Sterker nog: ik heb meermalen meegemaakt dat passagiers er ook niets van merkten dat ik vrijwel de hele rit de pedalen niet had aangeraakt. Het beeld dat MAX3400 schetst over rare gaten laten vallen herken ik wel van andere weggebruikers, maar niet van mijn eigen auto. Toevallig las ik een paar minten geleden een verhaal van een Audi-rijder die vindt dat ACC in haar auto niet bepaald fijngevoelig werkt. Kennelijk verschilt het rijgedrag dus per merk.

Wel grijp ik zo nu en dan in bij onrustige files waarin hard wordt opgetrokken en geremd. Waar ACC alleen kan zien wat de auto voor mij aan het doen is (remmen, optrekken) kan ik zelf anticiperen: ik kan bijvoorbeeld zien dat vóór mijn voorligger al een hele rij remlichten oplicht of ik zie dat de auto rechts van mij aanstalten maakt om in dat kleine gaatje voor mij in te voegen. In dergelijke gevallen rem ik zelf alvast af of geef wat gas, waarna ik de ACC het werk weer laat overnemen. En als het verkeer langere tijd onrustig blijft, laat ik het systeem gewoon een tijdje uit. Het blijft tenslotte een hulpmiddel, het is geen heilig systeem dat altijd aan moet staan :)

Wat belangrijk is om erbij te vermelden is dat mijn auto is uitgerust met een automaat. Mijns inziens ben je zonder automaat een belangrijk deel van de meerwaarde van ACC kwijt, omdat je je dan nog steeds actief moet bemoeien met versnellen en vertragen. In mijn auto met automatische transmissie heb ik daar geen last van: de auto kan op de snelweg bij een naderende file moeiteloos vertragen van 130+ naar stilstand en dan weer optrekken naar 130+ zonder enige ingreep van mij.

Om te zorgen dat ik bij de les blijf, geeft de auto als hij echt hard moet remmen een aankondiging met een indringende pieptoon. Dat is nog niet de ‘echte’ botswaarschuwing (die werkt pas als het écht kritisch wordt en grijpt dan desnoods ook zelf in). En als de auto langer dan een paar seconden stil heeft gestaan, moet ik even het gaspedaal aantikken voordat de auto weer gaat rijden. Hij geeft dan netjes in mijn head-up display aan dat het tijd is om weer te gaan rijden. Passagiers merken daar verder niets van.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomatoman op 23-10-2017 11:04 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:52
MAX3400 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:34:
Heb gezien dat sommige vrachtwagenchauffeurs jouw weggedrag dan niet op prijs stellen (want je laat soms een klein/raar gat vallen naar je voorganger) en dat gaat ze dan niet snel genoeg ofzo op die rechterbaan. :+
Hoe bedoel je? In de file laat ik altijd een vrij groot gat zodat ik niet telkens hoef te remmen. (Ik kan dan ook voornamelijk de elektromotor in mijn hybride gebruiken.)
Maar ik heb nog niet meegemaakt dat vrachtwagens ongeduldig worden. Die hebben immers ook een hekel aan veel remmen en optrekken, want dat kost brandstof en ze moeten weer schakelen.
Vrachtwagens lijken echter wel te bumperkleven, maar vergeet niet dat zijn erg ver voor jou uit kunnen kijken en ze jouw spiegel al snel helemaal vullen waardoor je geen referentie meer hebt.

ACC lijkt me fantastisch, maar helaas zit dat nog niet op de auto's die kan veroorloven.
Je neemt toch geen ACC om te kunnen appen of wel? Want zo ontzettend veel mensen kijken in de file omlaag naar een schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jeroen3 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

Vrachtwagens lijken echter wel te bumperkleven, maar vergeet niet dat zijn erg ver voor jou uit kunnen kijken en ze jouw spiegel al snel helemaal vullen waardoor je geen referentie meer hebt.
Ik heb een hele goede referentie. Als ik stilsta in een file en al 3x de indruk heb gehad dat er iemand bovenop me zit, dan wil ik dat weten. Onder de 20km/h kan ik mijn parkeersensoren aanzetten; het is me al vaker gebeurd dat zo'n trucker zijn wagen op minder dan 40cm van mijn bumper zet.

Voor mij hoeft dat allemaal niet zo, zeg maar...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27
Mercedes is inderdaad in dit geval superieur ten opzichte van alle andere automerken. Bij vooral de laatste modellen S-, E- en C- klasse zijn nagenoeg geen ingrepen van de bestuurder vereist. Remt vloeiend af, pakt vloeiend op en rijdt eigenlijk precies zoals ik ook zou rijden.

In een XC60 uit 2008 vind ik dat het systeem te grote gaten laat vallen, soms op uitvoegstroken en in files vullen auto's het gat wat de XC60 creëert en daarom nogal voor een abrupte remingreep kan zorgen. Dit zenuwachtige gedrag had ik ook in een Prius uit 2009. Ik kan je vertellen, achterliggers vinden dit logischerwijs niet zo plezierig.

Mijn conclusie is dan ook dat het vooral merk en bouwjaar voor verschil kan zorgen. Nieuwe B segment auto's waar deze optie wordt aangeboden hebben vaak gewoon minder geavanceerde systemen aan boord waardoor de ACC minder vloeiend werkt dan bijvoorbeeld een E- Klasse uit 2013.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:09
Ik heb juist goede ervaringen met de ACC in een Volvo XC70 uit 2012, maar misschien dat dat al een nieuwer systeem heeft. Deze kan namelijk ook in de file gebruikt worden. Voor m'n werk heb ik een tijd in een 7-serie uit 2011 gereden, en die had geen Traffic Jam Assist. Dat laatste, icm een automaat, is echt heerlijk in de file.

Het was bij Volvo destijds een erg dure optie, je ziet hem ook niet zo heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zoek naar auto's in Duitsland. Daar zie je het veel vaker voorkomen.

Zie: Autoscout24 met de filters: Bouwjaar van 2011, Bouwjaar tot 2015, tot 50.000 km, van 131 PK, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automatisch, Duitsland, Adaptieve Cruise Control, Cruise control, Multifunctioneel stuur, Bluetooth.

Momenteel 59 resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Dank voor de reacties en de ervaringen! Ik verleg mijn zoekgebied even naar Autoscout.

En nee, het was mij niet te doen om te kunnen appen tijdens het (file-)rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31
In Nederland is het nog steeds vrij schaars op 2ehands auto's van een aantal jaar. Het is toch een niet vaak aangevinkte optie, in Duitsland zie je het veel meer.

Ik heb voor het eerst nu een auto, Golf 7 '16, waar ACC, TJA en LA op zit. Fantastisch, zou niet anders meer willen. Het werkt fantastisch, vooral bij file rijden.

Succes met de zoektocht! :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ergens in mijn achterhoofd waart de Golf GTE rond, de modellen uit 2015 zijn nog 7% bijtelling tot 2020, en om te compenseren voor het toch wel forsere aankoopbedrag (cataloguswaarde 40k) zitten ze wel heel leuk in de spullen. Daar ben ik er al wel 1 of 2 van tegengekomen met ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50
Ik heb ACC op mijn A3 limo facelift icm S-Tronic. Een heerlijke optie, je zet het gewoon aan en je hoeft amper je pedalen aan te raken. Fijne is is dat er ook een braking guard functie op zit, dus als je te hard aan komt rijden en iemand voor je remt plotseling (ookal staat je acc niet aan) dan kan de auto ingrijpen om een botsing te voorkomen.

Bij VAG werkt acc tot stilstand icm automaat, zodra diegene voor jou binnen 3seconden weer optrekt dan zal je acc weer oppakken. Na 3 tellen moet je zelf weer gasgeven.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Vissa66 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:27:
In Nederland is het nog steeds vrij schaars op 2ehands auto's van een aantal jaar. Het is toch een niet vaak aangevinkte optie, in Duitsland zie je het veel meer.

Ik heb voor het eerst nu een auto, Golf 7 '16, waar ACC, TJA en LA op zit. Fantastisch, zou niet anders meer willen. Het werkt fantastisch, vooral bij file rijden.

Succes met de zoektocht! :)
Werk lane assist ook met je handen van het stuur (dit in verband met het appen tijdens het rijden ;) )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
SeatRider schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Werk lane assist ook met je handen van het stuur (dit in verband met het appen tijdens het rijden ;) )?
Ja....12seconden lang. Daarna krijg je een melding en gaat Lane assist weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 06:41
Ik heb een tijdje geleden in een (f)Outlander PHEV gereden in Duitsland en dan is ACC toch wel ontzettend ergerlijk. Je kunt bij de Outlander namelijk niet kiezen tussen ACC of CC, als je ACC hebt kun je dus geen gewone CC gebruiken. Leuk op de Nederlandse wegen, maar als je 150+ rijdt (nee, daar is de Outlander niet op gemaakt, hij zuipt als een malle) met een beetje verkeer, dan is het gewoon niet leuk. Op de kortst instelbare afstand en een beetje hoge snelheid, dan hoeft er honderden meters voor je maar een auto naar jou baan te gaan en hij remt al af, terwijl er misschien nog wel 2 banen naast je vrij zijn. Je moet echt heel erg ver van tevoren al van baan veranderen om te zorgen dat ie niet ingrijpt.
Daarnaast is het niet te gebruiken voor filerijden, onder een bepaalde snelheid stopt ie er gewoon mee en mag je zelf gas gaan geven.

Ik heb geen ervaring met andere merken, maar ik hoop toch echt dat het principe daar beter op is uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Raling schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:41:
Ik heb een tijdje geleden in een (f)Outlander PHEV gereden in Duitsland en dan is ACC toch wel ontzettend ergerlijk. Je kunt bij de Outlander namelijk niet kiezen tussen ACC of CC, als je ACC hebt kun je dus geen gewone CC gebruiken. Leuk op de Nederlandse wegen, maar als je 150+ rijdt (nee, daar is de Outlander niet op gemaakt, hij zuipt als een malle) met een beetje verkeer, dan is het gewoon niet leuk. Op de kortst instelbare afstand en een beetje hoge snelheid, dan hoeft er honderden meters voor je maar een auto naar jou baan te gaan en hij remt al af, terwijl er misschien nog wel 2 banen naast je vrij zijn. Je moet echt heel erg ver van tevoren al van baan veranderen om te zorgen dat ie niet ingrijpt.
Daarnaast is het niet te gebruiken voor filerijden, onder een bepaalde snelheid stopt ie er gewoon mee en mag je zelf gas gaan geven.

Ik heb geen ervaring met andere merken, maar ik hoop toch echt dat het principe daar beter op is uitgewerkt.
Kun je afstand niet van instellen? Want anders klinkt het inderdaad als een ruksysteem. Bij Audi/VW is het toch wel stukken fijner dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Laatst online: 04-07 06:41
Rainesh schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Kun je afstand niet van instellen? Want anders klinkt het inderdaad als een ruksysteem. Bij Audi/VW is het toch wel stukken fijner dan.
Uiteraard is het instelbaar, maar zelfs de kortste afstand is voor hardrijden op brede snelwegen ongeschikt. Bij lagere snelheid (lees 100/120) is het wel redelijk te doen, maar hij maakt de afstand zelf groter als de snelheid ook hoger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 14:00

Apache

amateur software devver

Ik heb sinds kort ook ACC als onderdeel van driving assistent plus in een nieuwe 5 reeks (YouTube: Driving Assistant Plus - 2017 BMW 5 Series. Heel goede ervaring tot nu toe, nuttiger in de file dan op een vlotte autosnelweg, maar als het iets drukker is is het daar ook een rustgevende zaligheid.

Sinds ik ACC heb hang ik wel meer "links" omdat de radar inderdaad wel, zelfs op de kortste afstand durft te remmen sla ik gaten van <200-300 meter over, waar ik vroeger standaard naar rechts zou gaan, nu ga ik enkel naar rechts als er achterliggers zijn.

Puur om te vermijden dat ik naar rechts ga, de auto al begint af te remmen, en dan krijg je gewoon een heel vreemd gedrag te zien volgens mij, de snelheid is dan helemaal niet zo constant als met een normale CC.

Een ander onderdeel van DAP is dynamic cruise control (https://secure.bmw.com/co...ex&article=cruise_control) waar de curve speed limit inzit bvb. Ipv met een normale cruise control die als een idioot op elk moment dezelfde snelheid tracht aan te houden gaat hij nu, ook zonder voorligger, in bochten de snelheid natuurlijk bijsturen voor er aangenaam door te kunnen.

En zoals @Tomatoman dan zei, je passagiers merken helemaal niet dat je niet meer aan de pedalen zit, heel af en toe bevestig ik een nieuwe snelheid op het stuur met de speed limit assist, maar that's it, zelfs op lange ritjes heb ik nu vaak het gevoel dat ik niet veel heb moeten doen.

Zeker een aanrader wat mij betreft.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Laatst online: 21-06 13:31
SeatRider schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Wat al gezegd is, inderdaad maar voor 12 sec. Dan komt de melding om je handen weer aan het stuur te houden.

Eigenlijk zijn deze ontwikkelingen juist een stimulans om te appen/smsen of wat dan ook achter het stuur te doen. Ik betrap mijzelf er wel eens op om toch ff de telefoon te pakken en wat langer mijn ogen van de weg te houden omdat ,,de auto toch wel zelf remt en stuurt''

Ik probeer ten alle tijden het mobieltje lekker in de zak te laten, maar zulke systemen nodigen het toch meer uit. B)

M3P 24'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:54
Rainesh schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

"ruksysteem"; aan die optie had ik nog niet gedacht. Wel aan Whatsapp of mailen, maar dat... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Net ff op Autoscout zitten kijken, ook in NL nog wel wat modellen in de aanbieding met ACC. Vooral veel Golfjes, maar ook auto's waar je het totaal niet op zou verwachten (zoals een C3 1.4 hdi of een 208). Waar het vermoedelijk ook niet op zit, gevalletje verkeerde opties aangevinkt. Dus alsnog alle advertenties nabellen :).

Wel een mooie Leon gevonden, waar het dus in theorie op zou kunnen zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij Peugeot 308 werkt het niet echt lekker. De meest korte afstand ten opzichte van de voorligger is voor NL alsnog te groot, waardoor regelmatig auto's van de rechterbaan voor mij in gaan voegen en mijn 308 remt of zelf de ACC uitschakelt. Overigens heb ik niet het idee dat de 308 zelf remt maar enkel gas los doet, waardoor ik regelmatig zelf moet remmen.

Als het rustiger is op de weg dan werkt het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48
Blue-eagle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:12:
Zoek naar auto's in Duitsland. Daar zie je het veel vaker voorkomen.

Zie: Autoscout24 met de filters: Bouwjaar van 2011, Bouwjaar tot 2015, tot 50.000 km, van 131 PK, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automatisch, Duitsland, Adaptieve Cruise Control, Cruise control, Multifunctioneel stuur, Bluetooth.

Momenteel 59 resultaten.
Er zijn veel meer auto’s met ACC te koop, alleen de meeste advertentieportals ondersteunen de link met de optie ACC nog niet of het werkt omslachtig waardoor de link vaak niet wordt gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 20:53

Typhone

Who Dares Wins

Kijk met die ACC functie goed uit. Ik zocht dat specifiek op een BMW 5GT en heel veel advertenties hadden dat erbij staan maar toen bleek het opeens om 'automatic climate control' te gaan. Zzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik neig nu naar een Golf 7 (ook al omdat het interieur van de Leon 3 bedroevend is), daar kom ik het redelijk vaak op tegen. En dus met name op de GTE. Dit weekend eerst maar eens proefrijden in een nieuwe met die optie, dan weet ik zeker of ik vol hierop moet inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

SeatRider schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:15:
Ik neig nu naar een Golf 7 (ook al omdat het interieur van de Leon 3 bedroevend is), daar kom ik het redelijk vaak op tegen. En dus met name op de GTE. Dit weekend eerst maar eens proefrijden in een nieuwe met die optie, dan weet ik zeker of ik vol hierop moet inzetten.
Klinkt goed :). Wees je ervan bewust dat je active cruise control pas na een redelijk aantal ritten ten volle gaat waarderen, omdat het een tijdje duurt voordat je goed kunt voorspellen hoe het systeem op bepaalde situaties zal reageren. Zo vraagt het bijvoorbeeld wat gewenning om tijdig een rijstrook op te schuiven als je veel langzamer rijdend (vracht)verkeer nadert.
Typhone schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:21:
Kijk met die ACC functie goed uit. Ik zocht dat specifiek op een BMW 5GT en heel veel advertenties hadden dat erbij staan maar toen bleek het opeens om 'automatic climate control' te gaan. Zzzzzz
Zou dat niet met opzet zijn gedaan :| ? Climate control is standaarduitrusting, maar door ‘ACC’ in de advertentietekst te zetten hopen de adverteerders wellicht wat extra kopers naar hun advertentie te laten doorklikken die eigenlijk op zoek waren naar een auto met active cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
Ik heb ACC op een BMW 1 reeks. En heb er toch wel een dubbele ervaring mee. Ik rij 50% van de tijd met ACC en 50% met 'gewone' CC.

Voor mij werkt ACC zeer goed op drukke steenwegen en files. Hier heb je een auto voor u die jouw auto kan volgen en dan is het echt een perfect werkend systeem.

In de situaties waar voor mij CC beter werkt als ACC:
In België heb je op veel banen een fietspad direct naast de baan. Indien er niemand voor u rijdt is het systeem constant opzoek achter een auto om te volgen. Ik heb een aantal keer voorgehad dat hij een fietser detecteert als een brommer en dus onterecht even kort remt. Sindsdien gebruik ik geen ACC meer als ik geen auto heb om te volgen.

Op autosnelwegen heb ik het hierboven aangehaalde probleem ook dat hij redelijk vroeg al begint te remmen. Ik gebruik dan ook meestal gewone CC of geen CC op de autostrade.

Wat mij ook stoort aan ACC (en ook aan active cruise control trouwens) is dat ik niet weet of mijn rem lichten aan het afgaan zijn of niet. Een onnozel detail maar ik weet wel graag wat de auto achter mij ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door Nactive op 24-10-2017 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@Tomatoman Vroeger werd ACC vaak gebruikt voor automatic climate control. Kan dus onwetendheid zijn.

Ik heb wel ervaring met ACC, namelijk Distronic Plus in de C-Klasse. Vind het rustgevend. Rijdt erg vloeiend en je merkt er vrijwel niets van tov als je zelf zou rijden. Zal niet 1 op 1 overeenkomen met andere merken maar een aantal dingen zijn wel algemeen.
  1. Je hoeft niets meer te doen bij filerijden buiten een beetje sturen om (de nieuwe C hoef je niet eens meer te sturen). :+ Werkt totaan stilstand (vroegâh was dat niet zo). Als je voorligger binnen x seconden weer optrekt gaat de auto vanzelf mee. Als je langer stil blijft staan kan je het gaspedaal even aantikken of een keer aan de CC hendel trekken, dan volgt de auto weer.
  2. Veel opties om afstand te houden (maar altijd minstens ver genoeg zodat je niet op je voorligger knalt in geval van nood).
  3. Op rotondes werkt het ook als je een voorligger hebt (ook al verdwijnt hij even uit beeld). Werkt ism navigatiekaarten.
  4. Je ziet van een aardig afstandje al op je scherm hoe langzaam/snel je voorganger rijdt.
  5. Als je 'em op 120 instelt, maar je rijdt 80 vanwege je voorligger en je geeft richting naar links en begint te sturen dan zal de auto accelereren. Klinkt vreemd maar het werkt foutloos (hij let voor zover mogelijk ook op achterliggers dmv sensoren achterin).
  6. Zoals altijd is een override mogelijk door gewoon te remmen of juist gas te geven (bumperkleven met DTR+ aan is dus mogelijk :+ ). Als je gas loslaat gaat hij vanzelf weer afstand houden.
  7. Bij Mercedes maakt Distronic Plus weer deel uit van een heel arsenaal aan veiligheidssystemen, wat het allemaal ook weer wat veiliger maakt mocht het ooit nodig zijn (hoop van niet).
Ik wil nooit meer zonder. :p

Wat wel duidelijk mag zijn is dat de ene ACC de andere niet is. Afstellen, reikwijdte, veiligheid, gebruiksgemak etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Volkswagen 1 jaar oud:
  • ACC ziet alleen de auto voor je, terwijl je zelf verder kijkt. Een aankomende file voor je voorligger ziet ACC dus niet. En als het verkeer voor je voorligger gaat versnellen ziet ACC ook niet. Werkt met radar denk ik?
  • De auto remt vrij abrupt af als een auto voor je invoegt en ietsje langzamer rijdt dan je zelf rijd. De ACC 'schrikt'
  • Als de voorligger iets sneller rijdt is het geen probleem, dat gaat comfortabel.
  • De minimale afstand is veeel te groot in het nederlandse verkeer.
  • Vaak in files ga ik juist zelf rijden omdat de auto onnodig gas geeft om in te rijden op een stilstaande file. (ACC kan niet vooruit kijken)
  • Het start/stop systeem springt telkens aan als je voorligger bijvoorbeeld 5cm naar voren rijd. De motor blijft dan onnodig draaien als je voorligger het nodig vind om z'n auto 5cm te verplaatsen.
  • In geval van tunnels met steile dalingspercentages gaat de auto remmen omdat de auto anders te snel gaat. De ontwerpkeuze begrijp ik, maar vind ik niet wenselijk.
  • "Wat mij ook stoort aan ACC (en ook aan active cruise control trouwens) is dat ik niet weet of mijn rem lichten aan het afgaan zijn of niet. Een onnozel detail maar ik weet wel graag wat de auto achter mij ziet."
  • Belangrijk minpunt is dat je ACC ook niet uit kan schakelen, dus je op normale cruise control wilt rijden.
Ik vond ACC een beetje tegenvallen. Het was ook heel erg wennen. Nu zet ik ACC automatisch uit als ik een steile helling af ga. En zet ik ACC uit als een auto voor mij invoegt. En in nog wel meer situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dre schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:13:
Volkswagen 1 jaar oud:
  • Het start/stop systeem springt telkens aan als je voorligger bijvoorbeeld 5cm naar voren rijd. De motor blijft dan onnodig draaien als je voorligger het nodig vind om z'n auto 5cm te verplaatsen.
>:) Die ga ik onthouden voor het geval er een VW achter me in de file staat. Eens kijken of ik hem telkens een paar cm kan laten aansluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nee, de VW rijder blijft staan zodat zijn achterligger geen problemen heeft met zijn slecht ontworpen ACC + Startstop ;)
Aansluiten werkt wel, maar dan moet de snelheid wel boven de X KM/h zijn gekomen, anders gaat de motor alsnog niet uit...

De beste optie is om snel te reageren en het contact snel uit te schakelen als zo'n iemand voor je zit. De DSG versnellingsbak in de N en starten pas wanneer het nodig is. In de N kan je ook goed een heuvel afrollen op de zwaartekracht in files is mijn ervaring.....

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 24-10-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Niet online
Volkswagen 1 jaar oud:
  • Belangrijk minpunt is dat je ACC ook niet uit kan schakelen, dus je op normale cruise control wilt rijden.
Ben je zeker dat je het niet kan uitschakelen ? Want indien dit niet mogelijk is is het inderdaad een serieus nadeel. Bij BMW moet je een een paar seconden op het 'instellen van afstand duwen'. Stond nergens in de handleiding en heb die tip van een collega gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volkswagen 1 jaar oud:
[list]
• ACC ziet alleen de auto voor je, terwijl je zelf verder kijkt. Een aankomende file voor je voorligger ziet ACC dus niet. En als het verkeer voor je voorligger gaat versnellen ziet ACC ook niet. Werkt met radar denk ik?
Ja, in het midden van de gril, onderin, zit de radar.
• De auto remt vrij abrupt af als een auto voor je invoegt en ietsje langzamer rijdt dan je zelf rijd. De ACC 'schrikt'
ACC wil dan zo snel mogelijk weer een veilige afstand tot de voorganger en remt dus af.
• Als de voorligger iets sneller rijdt is het geen probleem, dat gaat comfortabel.
• De minimale afstand is veeel te groot in het nederlandse verkeer.
Dat vond ik in het begin ook. Ik hem hem op de minimaalste stand ingesteld, en eigenlijk vind ik het wel een fijne stand. Omdat de afstand wat groter is merk ik dat er meer afstand is tot de voorligger en dat er minder vaak abrupt geremd hoeft te worden. Kwestie van wennen. Ik realiseerde me daarbij ook dat ik eigenlijk toch wel dichtbij m'n voorganger zat, terwijl de ACC makkelijk op 1.5 sec blijft.
• Vaak in files ga ik juist zelf rijden omdat de auto onnodig gas geeft om in te rijden op een stilstaande file. (ACC kan niet vooruit kijken)
Ach, ik laat hem gewoon zelf z'n ding doen. Mijn voordeel is dat ik een DSG bak heb, dus de auto + ACC + lane assist redelijk zelfstandig in de file kan rijden :)
In een file zet ik start/stop vaak uit.
• In geval van tunnels met steile dalingspercentages gaat de auto remmen omdat de auto anders te snel gaat. De ontwerpkeuze begrijp ik, maar vind ik niet wenselijk.
Prima juist, je behoudt je snelheid.
• "Wat mij ook stoort aan ACC (en ook aan active cruise control trouwens) is dat ik niet weet of mijn rem lichten aan het afgaan zijn of niet. Een onnozel detail maar ik weet wel graag wat de auto achter mij ziet."

Ik vond ACC een beetje tegenvallen. Het was ook heel erg wennen. Nu zet ik ACC automatisch uit als ik een steile helling af ga. En zet ik ACC uit als een auto voor mij invoegt. En in nog wel meer situaties.
Ik vind de VW ACC heerlijk. Moet wel zeggen dat ik een knop heb voor dynamische rijstand (eco, normal, sport en custom). Ik heb de custom zo geprogrammeerd dat de ACC op sportstand staat. In die stand is het gedrag redelijk hetzelfde als rijden met de voet. Dus wat later remmen, en sneller op het gas. Zet ik hem op Eco, dan gaat ie als een ouwe opa, maar weer wel lekker rustig zonder hard remmen of snel optrekken, dus super zuinig. En ja, soms moet je zelf even ingrijpen, maar ik merk dat in de meeste gevallen de ACC prima zijn werk doet. Ik ga er van uit dat deze techniek blijft innoveren en dat we over een paar jaar nog betere ACC hebben dit wellicht ook verder naar voren kan kijken en intelligenter werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 24-10-2017 22:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Microkid schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:34:
[...]
[...]

In een file zet ik start/stop vaak uit.
Het stoort mij dat de motor draait terwijl dat geen functie heeft. Een hybride of elektrische auto zou beter passen bij mij. Of een software update van VW?
[...]

Prima juist, je behoudt je snelheid.
Nu zet ik bovenaan de tunnel ACC uit (=gas los) en rijd door de zwaartekracht onderin de tunnel 106 KM/h en zet dan ACC weer aan op 106 KM/h. Mijn remlichten branden niet in de tunnel.
[...]

Ik vind de VW ACC heerlijk. Moet wel zeggen dat ik een knop heb voor dynamische rijstand (eco, normal, sport en custom). Ik heb de custom zo geprogrammeerd dat de ACC op sportstand staat. In die stand is het gedrag redelijk hetzelfde als rijden met de voet. Dus wat later remmen, en sneller op het gas. Zet ik hem op Eco, dan gaat ie als een ouwe opa, maar weer wel lekker rustig zonder hard remmen of snel optrekken, dus super zuinig. En ja, soms moet je zelf even ingrijpen, maar ik merk dat in de meeste gevallen de ACC prima zijn werk doet. Ik ga er van uit dat deze techniek blijft innoveren en dat we over een paar jaar nog betere ACC hebben dit wellicht ook verder naar voren kan kijken en intelligenter werkt.
Die 'knop' heb ik ergens in een menu zitten. Het gasgeven en remmen wijkt teveel af van hoe ik rij. In zowel sport als eco. Ik rijd graag een contante snelheid en ga niet vol op het gas om aan te sluiten in de file om vervolgens weer vol in de remmen te gaan. Nu is 'vol' wat gechargeerd, maar je snapt wat ik bedoel. In files rij ik dan ook graag tussen de vrachtwagens in verband met de stabiele snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dre schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

De beste optie is om snel te reageren en het contact snel uit te schakelen als zo'n iemand voor je zit. De DSG versnellingsbak in de N en starten pas wanneer het nodig is. In de N kan je ook goed een heuvel afrollen op de zwaartekracht in files is mijn ervaring.....
Hebben modernere auto's tegenwoordig elektrische rembekrachtiging? Zo niet, weet dat je slecht kan remmen :P Ik heb het ook ooit gedaan, maar moest toch de auto even starten toen we wat harder aan het rollen kwamen. Handrem of in versnelling zetten werkt ook wel natuurlijk, maar het is niet je standaard schrikreactie. En uiteraard nooit in zn neutraal van een berg dalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik heb ACC nu voor het eerst op mijn Octavia en ik zou echt niet meer zonder willen. Het geeft mij zoveel meer rust in de auto en het is gewoon een stukje gemak. Er zijn genoeg dagen dat ik naar mijn werk rij en dat ik mijn rem en gas niet aan hoef te raken. Ik heb hem altijd op de kortste afstand staan en dat is voor de meeste Nederlandse weggebruikers eigenlijk nog steeds teveel, maar voordat ik ACC had reed ik ook veel dichter op degene voor mij.

Verbeterpunten: als iemand een baan opschuift reageert de ACC vrij laat. Hetzelfde als je al van ver een remgolf aan ziet komen zouden de meeste al hun gas los laten, maar de ACC ziet die remgolf natuurlijk niet dus die blijft vrolijk zijn snelheid vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

marcop23 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:00:
[...]

Hebben modernere auto's tegenwoordig elektrische rembekrachtiging? Zo niet, weet dat je slecht kan remmen :P Ik heb het ook ooit gedaan, maar moest toch de auto even starten toen we wat harder aan het rollen kwamen. Handrem of in versnelling zetten werkt ook wel natuurlijk, maar het is niet je standaard schrikreactie. En uiteraard nooit in zn neutraal van een berg dalen :P
Vandaag even geprobeerd :)
Met 50 KM/h blijft de stuur en rembekrachtiging gewoon 'op druk' en doet het dus normaal.

In geval van de rembekrachtiging heb ik de indruk dat er een buffervat ofzo in de auto zit. Als mijn motor voor een stoplicht afslaat (=start/stop systeem) dan kan ik twee keer de rem diep indrukken en dan start de motor automatisch. Het starten van de motor is denk ik om het buffervat weer op niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Typhone schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:21:
Dit kan ik inmiddels helaas bevestigen. Driekwart van de auto's die ik vind met "acc" blijkt het inderdaad om de climate control te gaan. Distronic wordt al helemaal niet aangeboden in de (prijs)klasse waarin ik zoek (zou dan A-klasse zijn).

Maar de Golf GTE is nog steeds een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 20:53

Typhone

Who Dares Wins

Hahaha, shit is dat hè. En dan al die advertenties bij bepaalde 'premium merken' die altijd reppen over bomvol en dan gewoon de standaard opties aanbieden. Op geen enkele Mercedes, BMW of Audi na 2005 vind ik 'airco' een optie. Dat is gewoon standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 08:45
SeatRider schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:26:
[...]

Dit kan ik inmiddels helaas bevestigen. Driekwart van de auto's die ik vind met "acc" blijkt het inderdaad om de climate control te gaan. Distronic wordt al helemaal niet aangeboden in de (prijs)klasse waarin ik zoek (zou dan A-klasse zijn).

Maar de Golf GTE is nog steeds een optie :)
Beste SeatRider,,

Vandaag ben ik toevallig dit topic tegen gekomen en ik moest daar toch op reageren.

Ik ben zelf al een ruime tijd opzoek naar een automerk / auto die via ACC en of andere Semi Autonome technieken vanzelf mee rijd in een file (als de auto zelf meestuurt is t mooi meegenomen maar hoeft niet persee) waarbij de auto ook voor langere tijd stil moet kunnen staan (het liefst tot het verkeer voor mij weer gaat rijden) en daarna vanzelf weer gaat rijden zonder dat ik zelf iets moet doen (zoals het gas in trappen of een knopje van de ACC, bvb op stuur, moet indrukken)

Ik rij elke dag op en neer vanuit regio St. Willebrord (Brabant) naar Rotterdam. Moet ook elke dag in verschillende gebieden in Rotterdam zijn van Noord tot Zuid. Helaas heb ik daardoor dus maar al te goede ervaringen met het file rijden en de absolute wens om dit gemakkelijker te doen en frisser aan te komen zoals door jou aangegeven.

In 2015 ben ik overgestapt van een VW Polo Bluemotion (handgeschakeld) naar een (toen nieuwe) full option VW Golf 7 Highline TDI (160PK) met DSG en alle andere toeters en bellen zoals Adaptive Cruise Control aka ACC.
Uit persoonlijke ervaring moet ik melden dat ik de Adaptive Cruise Control (ACC) de meest RUK optie vind op mijn VW Golf 7 vanwege verschillende redenen, waaronder ook de "in de file meerijden" reden.
De ACC van mijn VW Golf 7 (en bij nieuwere is het precies het zelfde) laat tijdens het normale rijden en file rijden te veel ruimte tussen mij en mijn voorligger waardoor er constant tijdens het rijden en file rijden auto's tussen schieten.
Tijdens het normale rijden krijg je dan situaties dat je auto elke keer zijn snelheid aanpast op zijn voorganger wat gas inhouden / remmen tot t gevolg heeft, dit is op zich normaal ACC gedrag.
Tijdens het file rijden laat de ACC echter altijd een te grote afstand open tussen tussen mijn auto en de voorligger waardoor er dus elke keer een auto tussen schiet.
Dit heeft als GROOT nadeel dat jij als auto wanneer dit gebeurd elke keer stil staat / stil blijft staan waardoor het rijden gewoon niet opschiet. En Ja ik heb de ACC zo ingesteld dat hij een zo kort mogelijke afstand moet houden.
Daarnaast is er nog een ander GROTE issue met de ACC bij VW en ook best wel wat andere merken.
Dat issue is dat de auto / ACC na 3/4 seconden stil staan zich zelf uitschakelt.
Dit zorgt er voor dat je zelf de ACC weer moet activeren (en dus de auto weer automatisch laat rijden) door op het gas te trappen (Bij de VW Golf 7 geen specifieke ACC knop op t stuur aanwezig die je kan gebruiken) of op een knopje moet drukken op je stuur.
Bij mijn VW Golf 7 en wellicht andere automerken die geen ACC / CC knopje op het stuur hebben zitten is dit is erg onhandig omdat je dan toch elke keer het gaspedaal een tikje moet geven... je kan dan net zo goed zelf het gas / de rem gebruiken ipv ACC in de file.

Wat ook erg jammer bij de VW groep is mbt ACC, is dat je niet kan switchen tussen ACC en CC wat je bijvoorbeeld bij BMW en Volvo wel kan doen.

In de afgelopen paar jaar ben ik druk bezig geweest om uit te zoeken welk automerk / auto geschikt is voor het geen wat jij, ik en anderen naar op zoek zijn.

Ik heb verschillende BMW's getest van het F type (BMW3 van 20xx t/m nu, BMW5 series van 20xx t/m 2016/2017).
Bij deze auto's werkt het ACC en file rijden echt al een HEEL stuk beter als bij mij VW Golf 7.
Beide BMW types van de F serie laten veel minder ruimte tussen de auto's met ACC aan tijdens het rijden EN tijdens het file rijden, zo ver ik mij kan herinneren kan er tijdens het file rijden vanwege de korte afstand die de BMW houd tussen de voorligger geen auto meer tussen.
Wel is het helaas zo dat beide BMW's van de F serie na 3/4 seconde niet meer automatisch mee rijden met het verkeer en je daarom zelf een actie moet doen zoals het gaspedaal een tikje geven of het ACC knopje op je stuur indrukken.
Dat knopje op het stuur werkt trouwens echt fijn waardoor het met ACC meerijden in een file een heel stuk minder belastend word.
Ik heb contact met iemand die erg goed is in het programmeren van BMW's en die heeft aangegeven dat hij zeer waarschijnlijk de tijd van 3 / 4 seconde tot dat de ACC er mee stopt kan verlengen naar in ieder geval een langere tijd.
Dit heb ik willen uitproberen maar vanwege omstandigheden helaas er niet van gekomen.

Ook heb ik verschillende test ritten gehad in een BMW 5 serie van de G serie (huidige BMW 5 model). Ik heb met modellen gereden waar het Driving Assistant Plus pack (allemaal semi autonome opties incl ACC) opzat. Ik heb een keer met een van deze autos in een hele lange file gereden/gestaan (Bij Utrecht) waarbij de BMW helemaal volledig vanzelf met het verkeer meereed zonder dat ik ook maar iets hoefde te doen. Sturen deed ie van zelf en erg netjes, gassen, remmen, stoppen, helemaal perfect.
Ik kan mij helaas alleen niet herinneren of ik langer dan 3 / 4 secs stil heb moeten staan en of de auto daarna vanzelf weer is gaan rijden. Dit ga ik nog testen door middel van een proefrit met ik denk een BMW 520D. Ik zal de resultaten hiervan hier posten.
Nou heb ik van een user hier op t topic gelezen (username Apache) dat hij een BMW 5 G serie rijd dus wellicht kan hij vertellen of de BMW 5 G serie na langer dan 3/4 secs stil staan met ACC aan vanzelf weer gaat rijden....

Goed, nou ik hoop dat ik je wat meer info heb kunnen geven mbt mijn ervaringen met ACC, met ACC in combo met een VW Golf 7 en mijn ervaringen met ACC en andere autos.

Mvg

DrDeathhand

• DrDeathhand
Apache schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:07:
Ik heb sinds kort ook ACC als onderdeel van driving assistent plus in een nieuwe 5 reeks (YouTube: Driving Assistant Plus - 2017 BMW 5 Series. Heel goede ervaring tot nu toe, nuttiger in de file dan op een vlotte autosnelweg, maar als het iets drukker is is het daar ook een rustgevende zaligheid.

Sinds ik ACC heb hang ik wel meer "links" omdat de radar inderdaad wel, zelfs op de kortste afstand durft te remmen sla ik gaten van <200-300 meter over, waar ik vroeger standaard naar rechts zou gaan, nu ga ik enkel naar rechts als er achterliggers zijn.

Puur om te vermijden dat ik naar rechts ga, de auto al begint af te remmen, en dan krijg je gewoon een heel vreemd gedrag te zien volgens mij, de snelheid is dan helemaal niet zo constant als met een normale CC.

Een ander onderdeel van DAP is dynamic cruise control (https://secure.bmw.com/co...ex&article=cruise_control) waar de curve speed limit inzit bvb. Ipv met een normale cruise control die als een idioot op elk moment dezelfde snelheid tracht aan te houden gaat hij nu, ook zonder voorligger, in bochten de snelheid natuurlijk bijsturen voor er aangenaam door te kunnen.

En zoals @Tomatoman dan zei, je passagiers merken helemaal niet dat je niet meer aan de pedalen zit, heel af en toe bevestig ik een nieuwe snelheid op het stuur met de speed limit assist, maar that's it, zelfs op lange ritjes heb ik nu vaak het gevoel dat ik niet veel heb moeten doen.

Zeker een aanrader wat mij betreft.
Beste Apache,

Ik heb zelf ook wat ervaring met het rijden in een BMW 5 G series en het gebruik van ACC (incl Driving Assistant Plus pack) er bij.

Toch heb ik aan jou hier nog een vraag over.
Waarschijnlijk ben jij er van op de hoogte dat bij de meeste autos met ACC het zo is (is zelfs ook bij BMW F series t geval) dat de ACC zich na 3 / 4 seconde stil staan zich uitschakelt.
Wanneer t verkeer dan weer gaat rijden moet je dan zelf een actie uitvoeren (gaspedaal aantikken of ACC / CC knopje op t stuur gebruiken) om de auto / ACC weer automatisch mee te laten rijden.

Ik heb zoals ik al zei wat ervaring met een BMW 5 G serie alleen ik weet niet zeker meer / kan het mij niet meer herinneren of ik tijdens de proefritten een situatie heb gehad dat de auto langer als 3 / 4 seconde heeft stil gestaan tijdens het gebruik van de ACC.

Wat ik al heeeeel lang wil weten en waarvoor ik eigenlijk net een proefrit aan het regelen was is of de ACC incl Driving Assistant Plus pack er in de BMW 5 G series er voor zorgt dat de auto ook na 3 / 4 seconde stil staan vanzelf toch weer gaat mee rijden wanneer t verkeer weer gaat rijden..... of dat je toch zelf nog een actie moet doen.

Dus daarom zou ik aan jou willen vragen als echte BMW 5 G serie gebruiker of je alstublieft zou willen kijken / uit zou willen testen of jouw BMW 5 G serie na langer stil staan dan 3 / 4 seconde vanzelf zonder enige actie van jou weer gaat rijden. Zou je dit alstublieft willen uittesten?? OF wellicht weet je het antwoord al en zo ja zou je dit willen delen met ons?

Ook ben ik benieuwd als de BMW 5 G Serie wel na 3 / 4 seconde vanzelf blijft meerijden met het verkeer of er een max is aan hoe lang de BMW 5 G serie stil kan blijven staan tot hij NIET meer via zijn ACC automatisch mee blijft rijden.

Ik ben erg benieuwd naar jouw antwoord. Alvast bedankt!

Mvg

DrDeathhand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Laatst online: 28-06 23:41

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Mijn ervaring is dat je na 3 a 4 seconden stilstaan je altijd een bevestiging moet geven bij BMW om de rit terug te hervatten.

Dit is ook wel te verlengen met coderen.

Heb zelf ACC in de i3 met het driving assist plus.
werkt ongelooflijk goed voor een camara based systeem.
Enkel laaghangende zon. mist en extreme regenval doen hem uitvallen.

Maar ik merk in vele opzichten dat hij beter is dan de ACC in mijn F31 van 2013.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Apache

Apache

amateur software devver

@DrDeathhand dit is afhankelijk van de baan waarop de auto zich bevind. Een autoweg die niet grenst aan fietspad/trottoir doet dit tot 60 seconden bij bvb file verkeer. Maw dan spreken we over de traffic jam assistent.

Aan een rood licht op een kleinere baan is dat inderdaad sneller ja, maar ik geloof nog steeds 10-15 seconden ipv 3-4.

Ik heb met de traffic jam assist al lange afstanden afgelegd waarbij ik eigenlijk helemaal niet meer actief moest opletten, dat werkt heel goed.

Eind dit jaar komt driving assistent professional uit op de nieuwe x5/8, en vermoedelijk later naar de g30LCI. Ik ben benieuwd hoe ver ze geraakt zijn, als ik zie wat de voorsprong van tesla nu is met de nieuwe v9 van hun software zou ik duidelijk voor een tesla gaan volgende keer. De vooruitgang van de professional versie zal mij doen beslissen of ik een x5 koop of een model s/x als volgende wagen.

• DrDeathhand
Apache schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:47:
@DrDeathhand dit is afhankelijk van de baan waarop de auto zich bevind. Een autoweg die niet grenst aan fietspad/trottoir doet dit tot 60 seconden bij bvb file verkeer. Maw dan spreken we over de traffic jam assistent.

Aan een rood licht op een kleinere baan is dat inderdaad sneller ja, maar ik geloof nog steeds 10-15 seconden ipv 3-4.

Ik heb met de traffic jam assist al lange afstanden afgelegd waarbij ik eigenlijk helemaal niet meer actief moest opletten, dat werkt heel goed.

Eind dit jaar komt driving assistent professional uit op de nieuwe x5/8, en vermoedelijk later naar de g30LCI. Ik ben benieuwd hoe ver ze geraakt zijn, als ik zie wat de voorsprong van tesla nu is met de nieuwe v9 van hun software zou ik duidelijk voor een tesla gaan volgende keer. De vooruitgang van de professional versie zal mij doen beslissen of ik een x5 koop of een model s/x als volgende wagen.
Beste Apache,

Super bedankt voor je reactie!
Even voor mijn duidelijkheid, dus als jij met je BMW 5 G30 serie met Driving Assist Plus op de snelweg in de file staat, dan kan kan jouw auto MAX 60 sec stil staan zonder dat je zelf iets hoeft te doen om weer verder mee te rijden met het verkeer?
Na 60 seconde moet je zelf een actie ondernemen om de auto & ACC weer automatisch mee te laten rijden? (gaspedaal / knopje op stuur?)

• Apache

Apache

amateur software devver

@DrDeathhand klopt, mogelijks zelfs langer heb het nooit getimed, maar al wel genoeg files gedaan op bvb de ring rond Antwerpen, een beruchte plaats om lang op stil te staan, en er zijn trips geweest die 45min geduurd hebben maar waarbij ik amper nog het stuur heb moeten aanraken ter bevestiging en nooit op resume/gas pedaal moest duwen.

Hier is nog een filmpje, heb het zelf niet volledig bekeken, maar het geeft een goede impressie: YouTube: BMW 5 & 6 GT in a traffic jam. Active Cruise Control, Steering & Lan...

Hoewel het in de files trouwens fantastisch werkt is het nog verre van iets wat in de buurt komt van autonoom rijden.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:56
Tommie12 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:39:
3-4 jaar geleden was het echt nog een uitzondering op nieuwe auto's.
Ik heb het destijds bijbesteld op mijn A6, en dat was toen een dure optie in combinatie met de lane keeping assist.
Zo een uitzondering was ACC heus niet. De Golf komt er standaard* mee in België sinds 2013 (bijna 6 jaar geleden).

Als TS goedkoop een auto met ACC wil kan je best over de grens kijken in België.

*muv het 85pk, kale, prijskraker model.

• Tommie12
Ik heb ondertussen met een A6 (BJ2014), een BMW5 (BJ2015) en een Volvo V90 (2018) met ACC gereden.

Het systeem van de A6 en de V90 zijn echt een stuk beter dan dat van de BMW.

Dat de ACC niet zelf terug optrekt na 3-4 seconden is standaard bij allemaal, en heeft met veiligheid te maken indien de chauffeur in slaap zou vallen.
De BMW kijkt maar een dikke 70-80m vooruit, terwijl dat bij Audi zeker 150-200m was. Ook bij VOLVO is dit een stuk verder dan bij BMW.

De Audi had 2 radars en een camera, bij BMW en op de VW modellen zou dit maar 1 radar zijn.

Nu, die systemen evolueren, en je mag rustig verwachten dat ze elk jaar/model beter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik had ACC in mijn Audi en heel wat kilometers mee gemaakt. Het werkt heerlijk en ik zou nooit meer een auto zonder willen. Net zoals Lane Assist en dode hoek detectie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeathhand
Tommie12 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:42:

Dat de ACC niet zelf terug optrekt na 3-4 seconden is standaard bij allemaal, en heeft met veiligheid te maken indien de chauffeur in slaap zou vallen.
Ter info... dit hebben ze dus niet allemaal, zoals eerder is aangegeven door oa Apache, doet de BMW 5 G series dit dus een beetje afhankelijk van de verkeer situatie. Op de snelweg zeker na zeker 60 secs en op een binnen door weg na ongv 10 secs.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 10:47

Korakal

Up up up!

Mijn 2015 Einzer (F20) met ACC heeft 8 seconden als timeout. Ik vind het overigens een heerlijk systeem. Enige wat mij opvalt is dat ik zelf iets eerder het gas zou loslaten, als het verkeer als langzamer gaat rijden rijdt 'ie eerst het gat dicht en gaat dan remmen. Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak en herken ik het meestal eerder en zet dan de ACC heel even uit... de volgende auto (moet binnenkort gaan kiezen) gaat zeker ook weer ACC krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Korakal Dan moet je zeker eens met een VOLVO rijden.
Daar stuurt het ook nog eens goed op gewone wegen, en de ACC werkt een pak natuurlijker.

Wat ik wel al hoorde van collega's met een V90 is dat die af en toe eens mist en gaat remmen voor een geparkeerde auto langs de weg.
Die systemen gaan de komende jaren elk jaar beter worden.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:10

Nobby

Nuts!

Tommie12 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:36:
@Korakal Dan moet je zeker eens met een VOLVO rijden.
Daar stuurt het ook nog eens goed op gewone wegen, en de ACC werkt een pak natuurlijker.

Wat ik wel al hoorde van collega's met een V90 is dat die af en toe eens mist en gaat remmen voor een geparkeerde auto langs de weg.
Die systemen gaan de komende jaren elk jaar beter worden.
Wanneer ik vanuit Amsterdam op en neer moet naar Zwitserland per auto probeer ik altijd de V90/S90 te huren. Heerlijke auto met drive lane assistance en ACC. Audiobook aan en gaan.

Wel gebeurde heel soms dat de auto ingrijpt om een botsing te voorkomen idd, een of andere safety optie. Maar dat nu ook al een tijdje niet gehad, denk dat er upgrades zijn geweest.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05 10:36
Indien je stil in de file staat (of maximaal 25km/u rijdt) werkt ACC niet. Je moet (volgens mij) minimaal 30 km/u rijden om ervoor te zorgen dat ACC werkt. In luxere auto's zou het wel kunnen werken, maar helaas niet voor mij om zo te anticiperen in het verkeer op de auto's die voor mij rijden.
Indien je langzaam aan (30km/u) kachelt in het verkeer dan zou je ACC kunnen instellen. VW Golf 7

• Tommie12
TK2803 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:55:
Indien je stil in de file staat (of maximaal 25km/u rijdt) werkt ACC niet. Je moet (volgens mij) minimaal 30 km/u rijden om ervoor te zorgen dat ACC werkt. In luxere auto's zou het wel kunnen werken, maar helaas niet voor mij om zo te anticiperen in het verkeer op de auto's die voor mij rijden.
Indien je langzaam aan (30km/u) kachelt in het verkeer dan zou je ACC kunnen instellen. VW Golf 7
Heeft je auto een automaat?

In elk geval kan ik je zeggen dat het op een A6 (2014), BMW 5 (2015) en V90 (2018) wel werkt, uiteraard allemaal met automaat.

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05 10:36
Tommie12 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:30:
[...]

Heeft je auto een automaat?

In elk geval kan ik je zeggen dat het op een A6 (2014), BMW 5 (2015) en V90 (2018) wel werkt, uiteraard allemaal met automaat.
Nee, geen automaat - VW Golf (2018)

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
TK2803 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:55:
Met DSG werkt ACC wel vanaf 0km/u tot 210km/u. Sinds kort een nieuwe Golf met ACC en ik vind het persoonlijk erg prettig. Het is even wennen en de "sport" stand reageerde voor mij te fel. Tegenwoordig op normaal en dat rijdt prima. ACC houdt een afstand aan waardoor andere weggebruikers snel ertussen kunnen, al valt het nog mee hoe vaak dit gebeurd, maar als je dat accepteert is het prima. Bij stilstand in de file stopt het systeem wel na 3 seconde en zal je zodra degene voor je gaat rijden even je gaspedaal aan moeten raken.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pannekoek81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:19:
[...]

Met DSG werkt ACC wel vanaf 0km/u tot 210km/u. Sinds kort een nieuwe Golf met ACC en ik vind het persoonlijk erg prettig. Het is even wennen en de "sport" stand reageerde voor mij te fel. Tegenwoordig op normaal en dat rijdt prima. ACC houdt een afstand aan waardoor andere weggebruikers snel ertussen kunnen, al valt het nog mee hoe vaak dit gebeurd, maar als je dat accepteert is het prima. Bij stilstand in de file stopt het systeem wel na 3 seconde en zal je zodra degene voor je gaat rijden even je gaspedaal aan moeten raken.
... óf op het knopje RES op je stuur drukken ;) Makkelijker en subtieler om mee op te trekken viel mij op.

Ik zou nooit meer zonder ACC willen.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53
We hebben nu voor het eerst ACC op onze auto (Volvo XC40), en wat is dat lekker zeg.
OK, ook wij vinden dat hij iets teveel afstand houd, maar verder: dat rijd zo relaxed, zeker in combinatie met de pilot assist. Wij willen in ieder geval nooit meer een auto zonder.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:53

marapuru

db.

Heb nu ruim een jaar een Opel Astra Sports Tourer (2017) met ACC. Het werkt prima voor lange en korte afstanden. Zeker op wegen met 1 rijbaan werkt het prettig. Nadeel op de snelweg (of uberhaupt bij meerbaans) is dat de ruimte die de ACC tussen auto's laat erg lang is (zelfs op de kortst instelbare afstand). Kwa veiligheid ongetwijfeld prima, maar voor andere weggebruikers blijkbaar een cadeautje. Met andere woorden, m'n auto schiet regelmatig in de rem als het wat drukker wordt. Omdat iemand denkt dat ie lekker kan invoegen. En die initiele rem-reactie is mij toch net wat te abrupt. Daardoor merk ik dat ik regelmatig toch nog met de voet op het gaspedaal zit, om de ACC te overrulen.

Wat wel heel erg prettig is is dat de CC en ACC gewoon blijft werken als ik schakel. Ik heb destijds bewust voor handgeschakeld gekozen, omdat ik dat toch fijner vond rijden. En dat werkt dus wel gewoon :)

Voor een auto in deze prijsklasse (~30K) al met al erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:21
marapuru schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:56:
Heb nu ruim een jaar een Opel Astra Sports Tourer (2017) met ACC. Het werkt prima voor lange en korte afstanden. Zeker op wegen met 1 rijbaan werkt het prettig. Nadeel op de snelweg (of uberhaupt bij meerbaans) is dat de ruimte die de ACC tussen auto's laat erg lang is (zelfs op de kortst instelbare afstand). Kwa veiligheid ongetwijfeld prima, maar voor andere weggebruikers blijkbaar een cadeautje. Met andere woorden, m'n auto schiet regelmatig in de rem als het wat drukker wordt. Omdat iemand denkt dat ie lekker kan invoegen. En die initiele rem-reactie is mij toch net wat te abrupt. Daardoor merk ik dat ik regelmatig toch nog met de voet op het gaspedaal zit, om de ACC te overrulen.

Wat wel heel erg prettig is is dat de CC en ACC gewoon blijft werken als ik schakel. Ik heb destijds bewust voor handgeschakeld gekozen, omdat ik dat toch fijner vond rijden. En dat werkt dus wel gewoon :)

Voor een auto in deze prijsklasse (~30K) al met al erg tevreden.
Abrupte remacties van ACC komen naar mijn ervaring door te korte ingestelde afstand. Houd (bijna) 2 sec afstand aan dan heeft de auto tijd om rustig te remmen als er iemand voor je invoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

GekkeRipper schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:20:
[...]

Abrupte remacties van ACC komen naar mijn ervaring door te korte ingestelde afstand. Houd (bijna) 2 sec afstand aan dan heeft de auto tijd om rustig te remmen als er iemand voor je invoegt.
Hmm, dat is nog eens het proberen waard. Heb 'm bewust op de kortste gezet, maar zal 'm eens een trapje omhoog instellen :)

Thanks

edit: gisteren en vandaag geprobeerd. Maar heb nog niet het gevoel dat het heel erg helpt. Ik zal 'm nog eens op de hoogste stand instellen.

[ Voor 13% gewijzigd door marapuru op 04-12-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

marapuru schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:06:
[...]

Hmm, dat is nog eens het proberen waard. Heb 'm bewust op de kortste gezet, maar zal 'm eens een trapje omhoog instellen :)

Thanks

edit: gisteren en vandaag geprobeerd. Maar heb nog niet het gevoel dat het heel erg helpt. Ik zal 'm nog eens op de hoogste stand instellen.
Ik zit ook naar een astra te kijken, hoe is je ervaring met acc als je hem op de hoogste stand insteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

kaasaanfiets schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:43:
[...]

Ik zit ook naar een astra te kijken, hoe is je ervaring met acc als je hem op de hoogste stand insteld?
Dat was alweer een tijdje terug. Ik heb de ACC tegenwoordig op meerdere standen staan. Als ik merk dat het wat drukker wordt op de weg, dan gaat ie op een kortere stand. Zodra het weer iets rustiger is (ik rij in het Oosten des lands, dus ken ook rustige momenten ;)) dan gaat ie weer op de langere stand.

Dus het hangt net af van de drukte om me heen.

Al met al blijf ik toch wel eens wat gas bijgeven. Tja het is ook heel persoonlijk allemaal. Als je geen haastig persoon bent is het al gauw prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Laatst online: 16-05-2022
Heb niet alles gelezen, dus kans van nogmaals hetzelfde verhaal is groot. Sorry :+

Heb zelf een Golf 7 van begin 2014, daar zit ook ACC op. Gebruik het elke dag, en met name in de file is het ideaal. Remt automatisch tot stilstand, en (na de automatische handrem er af te "tikken") trekt 'ie terug op naar je ingestelde snelheid. Ik gebruik het elke dag, ook in de stad op stukken waar je 50 of 70 mag.
Probleem bij mijn auto is dat ik het adaptieve stukje niet uit kan zetten. Sommige mensen drukken de auto er snel even tussen, en dan remt de auto vrij sterk af (terwijl het niet nodig is). Mijn pa heeft een VW Sportsvan van begin 2018 en hij kan het adaptieve ook niet uitzetten. Mocht je dus in de markt zijn voor een VW, is dit wellicht een aandachtspuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:24
Ik zit op de vrachtwagen en rij met met vrachtwagens (voornamelijk volvo) met en zonder acc. Met acc rijdt veel relaxter. En mijn ervaring is goed. En de acc gooit de ankers ook vol in de ABS mocht mijn voorganger ineens flink afremmen.

Ik denk op termijn als alle auto's acc hebben dat het de doorstroming in het verkeer ten goede komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jwvdst schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:03:
Ik zit op de vrachtwagen en rij met met vrachtwagens (voornamelijk volvo) met en zonder acc. Met acc rijdt veel relaxter. En mijn ervaring is goed. En de acc gooit de ankers ook vol in de ABS mocht mijn voorganger ineens flink afremmen.

Ik denk op termijn als alle auto's acc hebben dat het de doorstroming in het verkeer ten goede komt
Dan moeten ze wel allemaal hetzelfde werken, want er zit nog wel heeel veel verschil tussen de verschillende implementaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf rij ik nog weleens in een Volvo V60 met adaptive cruise control. Prachtige functie en heerlijk relaxed rijden. Je hebt soms weleens van die piemels die zich tussen jou en je voorganger pramen, waardoor de acc ingrijpt en behoorlijk remt om het gat weer op de goede grootte te krijgen. Het lijkt wel of mensen tegenwoordig weten dat je in een auto met acc rijdt en hier gebruik van maken.

Ander aandachtspuntje is bij het uitvoegen op de snelweg. Je moet er echt even aan denken dat je acc aan hebt staan. Is er geen voorganger die afslaat en jij had je cruisecontrol op 120 ingesteld, maar al een stukje met 90 achter iemand gezeten, dan spurt de auto ineens er vandoor als je de afslag oprijdt.

Leuke uitdaging is rijden zonder je rempedaal of gaspedaal aan te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:24
wolly_a schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:33:

Leuke uitdaging is rijden zonder je rempedaal of gaspedaal aan te raken.
Idd
Het valt mij dan ook op hoe weinig variatie in afstand op de voorganger er is als ik dan de file in duik ondanks dat de computer soms toch vrij stevig moet remmen
Pagina: 1