SeatRider schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:26:
[...]
Dit kan ik inmiddels helaas bevestigen. Driekwart van de auto's die ik vind met "acc" blijkt het inderdaad om de climate control te gaan. Distronic wordt al helemaal niet aangeboden in de (prijs)klasse waarin ik zoek (zou dan A-klasse zijn).
Maar de Golf GTE is nog steeds een optie

Beste SeatRider,,
Vandaag ben ik toevallig dit topic tegen gekomen en ik moest daar toch op reageren.
Ik ben zelf al een ruime tijd opzoek naar een automerk / auto die via ACC en of andere Semi Autonome technieken vanzelf mee rijd in een file (als de auto zelf meestuurt is t mooi meegenomen maar hoeft niet persee) waarbij de auto ook voor langere tijd stil moet kunnen staan (het liefst tot het verkeer voor mij weer gaat rijden) en daarna vanzelf weer gaat rijden zonder dat ik zelf iets moet doen (zoals het gas in trappen of een knopje van de ACC, bvb op stuur, moet indrukken)
Ik rij elke dag op en neer vanuit regio St. Willebrord (Brabant) naar Rotterdam. Moet ook elke dag in verschillende gebieden in Rotterdam zijn van Noord tot Zuid. Helaas heb ik daardoor dus maar al te goede ervaringen met het file rijden en de absolute wens om dit gemakkelijker te doen en frisser aan te komen zoals door jou aangegeven.
In 2015 ben ik overgestapt van een VW Polo Bluemotion (handgeschakeld) naar een (toen nieuwe) full option VW Golf 7 Highline TDI (160PK) met DSG en alle andere toeters en bellen zoals Adaptive Cruise Control aka ACC.
Uit persoonlijke ervaring moet ik melden dat ik de Adaptive Cruise Control (ACC) de meest RUK optie vind op mijn VW Golf 7 vanwege verschillende redenen, waaronder ook de "in de file meerijden" reden.
De ACC van mijn VW Golf 7 (en bij nieuwere is het precies het zelfde) laat tijdens het normale rijden en file rijden te veel ruimte tussen mij en mijn voorligger waardoor er constant tijdens het rijden en file rijden auto's tussen schieten.
Tijdens het normale rijden krijg je dan situaties dat je auto elke keer zijn snelheid aanpast op zijn voorganger wat gas inhouden / remmen tot t gevolg heeft, dit is op zich normaal ACC gedrag.
Tijdens het file rijden laat de ACC echter altijd een te grote afstand open tussen tussen mijn auto en de voorligger waardoor er dus elke keer een auto tussen schiet.
Dit heeft als GROOT nadeel dat jij als auto wanneer dit gebeurd elke keer stil staat / stil blijft staan waardoor het rijden gewoon niet opschiet. En Ja ik heb de ACC zo ingesteld dat hij een zo kort mogelijke afstand moet houden.
Daarnaast is er nog een ander GROTE issue met de ACC bij VW en ook best wel wat andere merken.
Dat issue is dat de auto / ACC na 3/4 seconden stil staan zich zelf uitschakelt.
Dit zorgt er voor dat je zelf de ACC weer moet activeren (en dus de auto weer automatisch laat rijden) door op het gas te trappen (Bij de VW Golf 7 geen specifieke ACC knop op t stuur aanwezig die je kan gebruiken) of op een knopje moet drukken op je stuur.
Bij mijn VW Golf 7 en wellicht andere automerken die geen ACC / CC knopje op het stuur hebben zitten is dit is erg onhandig omdat je dan toch elke keer het gaspedaal een tikje moet geven... je kan dan net zo goed zelf het gas / de rem gebruiken ipv ACC in de file.
Wat ook erg jammer bij de VW groep is mbt ACC, is dat je niet kan switchen tussen ACC en CC wat je bijvoorbeeld bij BMW en Volvo wel kan doen.
In de afgelopen paar jaar ben ik druk bezig geweest om uit te zoeken welk automerk / auto geschikt is voor het geen wat jij, ik en anderen naar op zoek zijn.
Ik heb verschillende BMW's getest van het F type (BMW3 van 20xx t/m nu, BMW5 series van 20xx t/m 2016/2017).
Bij deze auto's werkt het ACC en file rijden echt al een HEEL stuk beter als bij mij VW Golf 7.
Beide BMW types van de F serie laten veel minder ruimte tussen de auto's met ACC aan tijdens het rijden EN tijdens het file rijden, zo ver ik mij kan herinneren kan er tijdens het file rijden vanwege de korte afstand die de BMW houd tussen de voorligger geen auto meer tussen.
Wel is het helaas zo dat beide BMW's van de F serie na 3/4 seconde niet meer automatisch mee rijden met het verkeer en je daarom zelf een actie moet doen zoals het gaspedaal een tikje geven of het ACC knopje op je stuur indrukken.
Dat knopje op het stuur werkt trouwens echt fijn waardoor het met ACC meerijden in een file een heel stuk minder belastend word.
Ik heb contact met iemand die erg goed is in het programmeren van BMW's en die heeft aangegeven dat hij zeer waarschijnlijk de tijd van 3 / 4 seconde tot dat de ACC er mee stopt kan verlengen naar in ieder geval een langere tijd.
Dit heb ik willen uitproberen maar vanwege omstandigheden helaas er niet van gekomen.
Ook heb ik verschillende test ritten gehad in een BMW 5 serie van de G serie (huidige BMW 5 model). Ik heb met modellen gereden waar het Driving Assistant Plus pack (allemaal semi autonome opties incl ACC) opzat. Ik heb een keer met een van deze autos in een hele lange file gereden/gestaan (Bij Utrecht) waarbij de BMW helemaal volledig vanzelf met het verkeer meereed zonder dat ik ook maar iets hoefde te doen. Sturen deed ie van zelf en erg netjes, gassen, remmen, stoppen, helemaal perfect.
Ik kan mij helaas alleen niet herinneren of ik langer dan 3 / 4 secs stil heb moeten staan en of de auto daarna vanzelf weer is gaan rijden. Dit ga ik nog testen door middel van een proefrit met ik denk een BMW 520D. Ik zal de resultaten hiervan hier posten.
Nou heb ik van een user hier op t topic gelezen (username Apache) dat hij een BMW 5 G serie rijd dus wellicht kan hij vertellen of de BMW 5 G serie na langer dan 3/4 secs stil staan met ACC aan vanzelf weer gaat rijden....
Goed, nou ik hoop dat ik je wat meer info heb kunnen geven mbt mijn ervaringen met ACC, met ACC in combo met een VW Golf 7 en mijn ervaringen met ACC en andere autos.
Mvg
DrDeathhand