Front Speakers bij Marantz SR6012

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:26
Heb Marantz SR6012 Surround AV Receiver gekocht (ter vervanging van oude Denon 3805). Gebruik die in mijn 5.1 opstelling met Center, Surround en Woofer van Monitor Audio.
Mijn Front speakers zijn Tannoy R2's, die zijn nu 17 jaar oud en mogelijk ook eens aan vervanging toe. Nu wil ik in een winkel gaan luisteren (neem dan ook mijn R2's mee, want als ik geen verschil hoor...).

Welke 'floor speakers' zouden nu het beste 'passen' bij mijn nieuwe Marantz unit en setup? Maten max. 1m hoog, diepte minder belangrijk., breedte liefst iets rond de 20cm. Huiskamer is vrij 'normaal', vierkant 4 x 5 met open eetkamer er aan vast. Is voor muziek en af en toe films / concerten.

Ik ben geen audiofiel.

Er is veel te krijgen en veel speakers zijn vast overkill maar ik wil ook niet dat mijn speakers de zwakste schakel worden. Ik snap dat het ook een kwestie van smaak is natuurlijk maar waar zou ik aan moeten denken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ErikJan2 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:00:
Welke 'floor speakers' zouden nu het beste 'passen' bij mijn nieuwe Marantz unit en setup?
De speakers die jij het beste vind klinken. Ben overigens niet bekend met je huidige speakers, maar het verouderen is volgens mij niet zo'n groot probleem de laatste jaren?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ErikJan2 Heel goed dat je je oude speakers meeneemt om daar te beluisteren! Dan kan je inderdaad het beste het verschil horen. Wellicht goed om in elk geval de gegevens van je sub en center paraat te hebben, omdat die natuurlijk gecombineerd worden met je (mogelijk nieuwe) frontspeakers.

Ik zou in elk geval verschillende merken, uit verschillende landen proberen. Zoals het van het voorjaar op mij overkwam tijdens mijn luistersessies hoorde ik qua sound veel overeenkomsten tussen speakers uit hetzelfde land (KEF en B&W bijvoorbeeld; of Triangle en Focal) en veel verschillen tussen speakers uit verschillende landen (bijv. B&W vs Focal) Ook kan het lonen om van een merk dat goed klinkt een speaker duurder en goedkoper te horen qua vergelijking. Dan weet je meteen of niet alleen de sound bij je smaak past, maar ook of je binnen die sound nog verschillen in kwaliteit en geluidsbeeld ervaart.

Ga in elk geval bij 2 of meer hifi-winkels luisteren en trap niet in audiofiele hocuspocus. Als laatste: onderhandelen over de prijs kan altijd!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
@Tortelli "De speakers die jij het beste vind klinken"

Nuttig hoor... hier nog zoiets nuttigs: het is "vindt" en niet "vind"

@Jorgen Dank, goede tips! Ga ik zeker proberen! Welke prijsklasse zit ik in, is daar iets over te zeggen? Rond de 500-800 per speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

ErikJan2 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:58:
@Tortelli "De speakers die jij het beste vind klinken"

Nuttig hoor... hier nog zoiets nuttigs: het is "vindt" en niet "vind"
Rare opmerking voor het enige echte goede antwoord wat er op deze vraag te geven is. Audio is en blijft persoonlijk en daarom kan er door ons ook niet zo gezegd worden dat je speaker X type Y moet kopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ErikJan2 Dat laatste is natuurlijk geheel afhankelijk van jouw portemonee. In die klasse die jij noemt is er wel een boel keuze. Daarom noemde ik dat je een speaker duurder en goedkoper beluistert. Ik ben uiteindelijk voor een set Focal Aria 926 gegaan (circa € 2200 per set). Ik had de 936 en de 948 ook beluisterd, maar die vond ik respectievelijk "te onrustig" en "te veel".

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
@FeaR Sorry dat ik misschien wat fel reageerde maar ik bezoek dit forum om wijzer te worden en de opmerking leek me nogal een open deur. Ik heb ook bewust NIET gevraagd naar een merk of zo maar probeer wel iets op te steken van mensen hier die ervaring hebben, dan helpt iets als "je moet kopen wat je het beste vindt" niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:56
[quote]ErikJan2 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:00:
Heb Marantz SR6012 Surround AV Receiver gekocht (ter vervanging van oude Denon 3805). Gebruik die in mijn 5.1 opstelling met Center, Surround en Woofer van Monitor Audio.
Mijn Front speakers zijn Tannoy R2's, die zijn nu 17 jaar oud en mogelijk ook eens aan vervanging toe. Nu wil ik in een winkel gaan luisteren (neem dan ook mijn R2's mee, want als ik geen verschil hoor...).

Welke 'floor speakers' zouden nu het beste 'passen' bij mijn nieuwe Marantz unit en setup? Maten max. 1m hoog, diepte minder belangrijk., breedte liefst iets rond de 20cm. Huiskamer is vrij 'normaal', vierkant 4 x 5 met open eetkamer er aan vast. Is voor muziek en af en toe films / concerten.

Ik heb bij mijn Marantz Sr7011 2x klipsch R28F speakers bij gekocht.. Deze zijn wel iets groter (106 cm hoog), maar wat klinken die scherp en helder.. Misschien is het kleinere broertje een optie (R26F) die zijn 99,1 cm hoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ErikJan2 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:19:
@FeaR Sorry dat ik misschien wat fel reageerde maar ik bezoek dit forum om wijzer te worden en de opmerking leek me nogal een open deur. Ik heb ook bewust NIET gevraagd naar een merk of zo maar probeer wel iets op te steken van mensen hier die ervaring hebben, dan helpt iets als "je moet kopen wat je het beste vindt" niet echt.
Je stelt een vraag waarbij je alleen zelf antwoord kunt; je moet de speakers kopen die jij goed vindt klinken.
Wat binnen je vraag valt is eenvoudig te vinden; relatief compacte speakers zijn b.v. de B&W CM8 S2's welke nu end of life zijn en voor een leuke prijs op te pikken.

B&W, Dali, Elac, Kef, Focal zijn wel een aantal bekende merken welke vrij breed verkrijgbaar zijn. Mijn broer heeft begin dit jaar een paar Quad S'4s gekocht die qua formaat in de CM8 range vallen waar hij zeer tevreden mee is, alleen of het geluid jou bevalt... Daarnaast nog de externe factoren; ruimte waarin geluisterd wordt en de gebruikte apparatuur.

Als je goeie ervaringen hebt met een bedrijf uit de buurt die bepaalde merken onder zijn hoede heeft is de kans groter dat je daar op uitkomt (mits eea bevalt natuurlijk); kortom persoonlijke mening is in deze vrij nutteloos.

Denk dat de helft van de topics in dit forum een vergelijkbare "open deur" vraag stellen, of mensen puur gebaseerd op specificaties (die echt niets zeggen) een bepaalde suggestie doen. Vandaar dat mijn suggestie geen hele vreemde is ;).

Budget heb je er overigens niet bij staan.

[ Voor 45% gewijzigd door Tortelli op 22-10-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
@Tortelli Dank je wel. Dit is wat ik had gehoopt te horen. Ik had zelf ook al de B&W CM8 S2 gezien inderdaad. De ruimte had ik al (een beetje) omschreven. Budget heb ik bewust weggelaten omdat dit (hoe vreemd dit misschien ook klinkt) in eerste instantie ondergeschikt is. Ik denk dan speakers van 10000 niet matchen met een AV Receiver van 1400 maar dat ook speakers van 100 dat niet doen. Zat zelf te denken aan 750 - 1250 per stuk maar wist / weet niet of dat logisch is. Natuurlijk ga ik luisteren en ik weet ook dat mijn keuze iets persoonlijks is: ik moet het mooi vinden. De merken en suggesties die ik van jou en de anderen heb gehoord helpen me met 'inzoomen' en dat is wat ik wilde. :-) Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Allen: vandaag geluisterd bij een winkel. Een Marantz 6011 laten gebruiken. Er stond KEF, B&W. Foca, Monitor Audo en nog veel meer.
Ik had niet gedacht dat ik veel verschil zou horen maar ongelofelijk hoe ongelijk ik had zeg! Ik zou denken dat speakers de originele opname zo dicht mogelijk moeten benaderen maar alle speakers waren zeer duidelijk verschillend. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar voor mijn sprongen er twee duidelijk uit: de beste vond ik de Focal Aria 948 (maar die was te groot voor mij). Direct daarna kwam de Monitor Audio Silver 300, die vond ik mooi en helder en die heb ik dus gekocht. KEF en B&W vielen me tegen (niet de 704 S2 gehoord overigens), maar dat is dus persoonlijk. Iedereen nogmaals dank voor de tips en adviezen.
Pagina: 1