Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:10
Heb een gratis Sun Ultra 10 gevonden.
Intussen 20 jaar oud maar gaat nog goed !

Ik ben aan het proberen hier Ubuntu op te installeren zodat ik deze oldtimer nog een klein beetje nuttig kan maken zoals bijvoorbeeld op het internet gaan.

Het is me intussen al gelukt Ubuntu Dapper voor Sparc te installeren en ik heb intussen google kunnen pingen dus er is een internet verbinding. Maar hier houdt het bij op.

Maar als ik probeer te updaten of een desktop zoals gnome te installeren krijg ik altijd "package not found".

Tot hier eindigt mijn kennis en er is spijtig weinig te vinden over deze oude pc's :D

Als dit anno 2017 niet meer mogelijk is gaat hij de zolder op.

Alvast bedankt als iemand antwoord. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, waar wordt er gezocht voor het pakket dat je wilt installeren? Indien internet, bestaat de doel nog wel? Dapper is erg oud en de repo is al lang en breed offline. Wil je wat modernere op je Sparc, dan moet je naar wat anders kijken.

Dat je kennis ergens ophoud, is geen reden om daar wat aan te doen en verder te kijken naar wat je nog kan proberen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Oude ubuntu gebruiken heeft geen nut/zin.
Alles tav beveiliging is niet goed.

ik zou als je iets wilt gaan doen, BSD proberen.
Dacht dat netbsd voor alle hardware geschikt is, dus bijna alle hardware.
Dus ook updates heb je en veiligheid.

NetBSD aims for maximum portability: “of course it runs NetBSD”. It runs on machines from palmtops to large servers, and has even been used on NASA space missions. It is a particularly good choice for running on old non-Intel® hardware.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 22-10-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:10
Ik vind het leuk om eens wat anders te zien dan windows. Ben er al de hele dag mee aan het spelen. Zal nog eens rondkijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:55
De meeste distro's archiveren de repositories zodra ze niet meer onderhouden worden. Dan kun je ze nog wel elders vinden:

APT Repository for Old Ubuntu Releases

Als je er wat recenters qua Linux op wilt draaien is Gentoo nog de enige optie als ik Wikipedia mag geloven. BSD is veel beter ondersteund wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

TNG128MB schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:08:
Ik vind het leuk om eens wat anders te zien dan windows. Ben er al de hele dag mee aan het spelen. Zal nog eens rondkijken wat er mogelijk is.
Voor de SPARC architectuur heb je sowieso geen Windows. Die machines zijn min of meer gemaakt om Solaris te draaien. Of, in het geval van een workstation, NeXTSTEP.

Als je op zoek bent naar een Linux distributie hiervoor, heb je de meeste kans met een zogenaamde "source-based" distro. Dit betekent dat je installeert vanaf de broncode, en je machine dat zelf compileert naar binaries.

De meest bekende distro die dit doet is de voorgenoemde distributie Gentoo. Er lijkt in ieder geval 1 persoon te zijn die deze distro heeft draaien op dezelfde hardware: https://wiki.gentoo.org/w...rdware_compatibility_list.

Nadeel: Gentoo heeft nogal een steile leercurve voor iemand die aangeeft net met Linux te beginnen. Is wel een heel leerzame ervaring. Compileren zal alleen erg lang gaan duren op die CPU.

Debian heeft nog een SPARC port: https://wiki.debian.org/Sparc64. Volgens de pagina draait deze ook op een UltraSparc III, die in jouw machine zou moeten zitten.

En eventueel nog een binary distro voor SPARC van Oracle (de huidige eigenaar van Sun): http://www.oracle.com/tec...-linux-sparc-3665558.html.
Maar ik betwijfel zeer of die draaien op een Ultra 10 / UltraSparc. Deze zullen waarschijnlijk bedoeld zijn voor nieuwere CPUs. Maar je kan het proberen. De Oracle Linux lijn ligt erg dicht tegen Redhat aan, en dat geeft je misschien de beste kans om met minimale effort een draaiend systeem te krijgen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1