Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

waaroom? Xiaomi gateway niet zichtbaar i.c.m ziggo modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Beste mensen
Ik heb een paar maanden terug een hele lijst van xiaomi spul gekocht om te gebruiken in Domoticz (PIR, contact, switches etc)

het hele verhaal begint met het opnemen van het gateway [https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)] in Domoticz

Domoticz loopt op een raspberry pi 3 welke was direct verbonden met het Ziggo modem (EPC3925) - Ziggo modem is niet in bridge-modus.

ik heb ook nog een andere modem, ook van Cisco, met DD-WRT erop.
DD-WRT met openvpn van PrivateInternetAccess erop (vanwege Tim K) is verbonden met het Ziggo modem (cascade)

Na wel te wel tijd en frustratie, ik ben achter gekomen dat de Xiaomi gateway is alleen zichtbaar vanaf domoticz zo lang het pi is verbonden met mijn DD-WRT.. niet met het ziggo modem

nu.. mijn probleem is dat ik had een eigen vpn op de pi (pivpn) om direct connectie te krijgen met mijn netwerk vanaf buiten (echt belangrijk met WAF)
Ik heb geprobeerd maar ik zie niet hoe ik kan mijn vpn voor elkaar krijgen zo lang de pi staat achter mijn DD-WRT

Kan iemand misschien mij verder helpen ?
Ik zou graag willen vinden welk setting in de Ziggo Cisco EPC3925 maakt het xiaomi gateway niet zichtbaar

Alvast bedankt !

Alle reacties

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik vermoed dat moet je zoeken in de instellingen van je dd-wrt "modem".
Welk model heb je? Hoe heb je de dd-wrt ingesteld?

Kan het zijn dat je dd-wrt modem ook als router werkt (net als je ziggo modem)? Dat kan namelijk jouw probleem veroorzaken.

• cpbox
Ziggo modem heeft IP 192.168.178.1

het modem met DD-WRT is een Linksys E250 met IP 192.168.178.2

hier zijn de instellingen - ik denk dat de rest is nog met standaard instellingen

Setup- Basic Setup
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/urr2XkA.jpg

Setup - Advanced routing
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fJJQ3KD.jpg

Services - Services Management
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hfOZCtn.jpg

Services - VPN (settings van PIA)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9e84Lwz.jpg

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 16:45
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je modem multicast moet ondersteunen voor de Xiaomi gateway. Heb je al eens gekeken of je deze instelling kan vinden/ondersteund wordt door jouw Ziggo modem? Wellicht kan je hem dan toch aan je Ziggo modem hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door s441558 op 22-10-2017 18:29 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Verwijderd

In jouw huidige setup gaat e.e.a niet werken. Je hebt feitelijk twee gateways/netwerken in je fysieke netwerk: eentje normaal via Ziggo en eentje via PIA, en zo als ik het begrijp geven beide netwerken weliswaar een IP in de 192.168.178.0 range uit, maar zullen ze niet met elkaar kunnen praten. Vanaf achter je DD-WRT maak je natuurlijk contact met Zweden (via de VPN-gateway), en vanachter de Ziggo box alleen via 'Nederland' (via de Ziggo-gateway). Zo wil je het ook, laat je weten.

Wellicht kun je nog trucs uit halen met routing e.d. of dubbele netwerkadressen via VLAN op je RPi (ik ken ze niet, maar who knows), maar het gaat in principe gewoon niet werken.

Een elegantere oplossing is dat je VPN naar buiten als een gateway aanbiedt en dan per DHCP-optie een bepaald appraat een bepaalde gateway toewijst. Je kunt dat waarschijnlijk ook nog wel op je DD-WRT boxje uitvoeren, maar dat is wel echt tweak-werk.

Een leuk beginnetje is wellicht hier te vinden.

P.S. Je draait een hele oude versie van DD-WRT, kijk uit voor veiligheidsproblemen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2017 18:31 ]

• cpbox
s441558 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:28:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je modem multicast moet ondersteunen voor de Xiaomi gateway. Heb je al eens gekeken of je deze instelling kan vinden/ondersteund wordt door jouw Ziggo modem? Wellicht kan je hem dan toch aan je Ziggo modem hangen.
dank u wel ! ik zie een "IGMP" optie dat is uitgeschakeld, ik ga dit morgen proberen
IGMP Proxy
Internet Group Membership Protocol (IGMP) is a system to improve multicasting for wireless clients. This should be set to Enable if your clients support it; otherwise, select Disable.

• cpbox
dank u wel !
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:29:
In jouw huidige setup gaat e.e.a niet werken. Je hebt feitelijk twee gateways/netwerken in je fysieke netwerk: eentje normaal via Ziggo en eentje via PIA, en zo als ik het begrijp geven beide netwerken weliswaar een IP in de 192.168.178.0 range uit, maar zullen ze niet met elkaar kunnen praten. Vanaf achter je DD-WRT maak je natuurlijk contact met Zweden (via de VPN-gateway), en vanachter de Ziggo box alleen via 'Nederland' (via de Ziggo-gateway). Zo wil je het ook, laat je weten.
DHCP is uit op de dd-wrt modem, alles in huis heeft een fixed ip adres in hetzelfde range
Verder, wat je zegt klopt: via Ziggo gaat alles naar Nederland, en via DD-WRT (wireless of wired) nu na zweden.
Alles werkt prima in huis (zo ver ik kan zien, ik ben geen IT'er !), ik heb ook een aantal mi-lights en sonoff gekoppelde aan domoticz, nog een paar ip cameras, een nas, een voipbox etc -
Alles was dus tot kort geleden bereikbaar vanaf buiten via vpn om mijn pi
Leuk, ik heb zoiets gedaan maar dan met pivpn: http://www.pivpn.io/
dus er komt zeker een dag waar ik moet leren hoe het werkt met iptables !
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:29:
P.S. Je draait een hele oude versie van DD-WRT, kijk uit voor veiligheidsproblemen!
ik wilde proberen mijn wifi aan en uit te schakelen met telnet commando vanaf mijn iphone en dit was de best versie.. dit wordt dan een van mijn volgende projecten

Verwijderd

cpbox schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:59:
DHCP is uit op de dd-wrt modem, alles in huis heeft een fixed ip adres in hetzelfde range
Verder, wat je zegt klopt: via Ziggo gaat alles naar Nederland, en via DD-WRT (wireless of wired) nu na zweden.
Nou, dan komt nu de volgende vraag. Hoe verwacht jij dat een apparaat waarvan alles naar Zweden toe gaat rechtstreeks contact kan hebben met een apparaat waarvan alles naar Nederland gaat? Je kunt in dit geval ook Zweden vervangen voor jouw buren op ADSL, en Nederland bij jou thuis op Ziggo. Om het even makkelijk te maken: jouw buren hebben allemaal adressen in de 192.168.178.x range, en jij ook.
Leuk, ik heb zoiets gedaan maar dan met pivpn: http://www.pivpn.io/
dus er komt zeker een dag waar ik moet leren hoe het werkt met iptables !
Maar geospoofing is je voor doen alsof je ergens anders bent (wat jij met PIA doet) en met PiVPN ga je naar binnen toe, toch?
ik wilde proberen mijn wifi aan en uit te schakelen met telnet commando vanaf mijn iphone en dit was de best versie.. dit wordt dan een van mijn volgende projecten
Zet het dan sowieso *NIET* naar buiten open, en dan mag je maar hopen dat PIA goed aan z'n betalende klanten denkt door onderling contact tussen klanten niet toe te staan. Er is een reden dat er geen nieuwere versies zijn met telnet...

Ik wil niet badinerend overkomen, maar verdiep je goed in allerlei aspecten, zeker als je gebruik maakt van VPN om wetten te overtreden (het is mij sowieso een raadsel dat mensen dat en publique toegeven).

• cpbox
mijn pivpn is nu ingestelde op zweden, maar het is meestal op Frankrijk: ik wil graag nieuws kijken online maar het kan niet met een Nederlandse ip

pivpn is inderdaad om naar binnen te gaan

en ik heb intussen het telnet optie uitgedaan, dank u wel, ik was het helemaal vergeten !

Verwijderd

cpbox schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:40:
mijn pivpn is nu ingestelde op zweden, maar het is meestal op Frankrijk: ik wil graag nieuws kijken online maar het kan niet met een Nederlandse ip
Dat verandert niet zoveel aan mijn vraagstelling.

In mijn beleving heb je alle apparaten aan je Ziggo modem IP-adressen in de 192.168.178.0 range gegeven, en vervolgens doe je hetzelfde met al je apparaten aan het Linksys modem. Je verwacht dan dan de apparaten (dus jouw RPi en de Xiaomi gateway) met elkaar contact kunnen krijgen.

Jouw Linksys modem houdt dit echter tegen, want alle verkeer wordt naar Frankrijk/Zweden/whatever gestuurd.

Dit zorgt ervoor dat de apparaten die aan de Ziggo modem hangen niet kunnen communiceren met de apparaten die aan jouw Linksys hangen (ik versimpel het iets, want je doet ook nog een keer NAT). Alles achter jouw Linksys apparaat is eigenlijk weer een nieuwe internetverbinding.

Vandaar mijn analogie met de buren, want feitelijk heb je zo'n situatie.
Pagina: 1