Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:44
Hallo medetweakers,

Recentelijk heb ik een Asus ac5300 in huis genomen om te laten functioneren als een router / AP.
Opzich werkt het routertje prima, verder ook geen problemen mee.

Nu had ik 1 vraag (want internet en Tweakers helpt me niet echt erbij).
In deze router is het mogelijk om een 3/4g dongle te stoppen om loadbalanced te kunnen internetten (of alleen via de dongle).
Gezien deze niet mee is geleverd in de verpakking, weet iemand waar ik zo'n dongle kan aanschaffen?
En welke compatibel zijn en welke niet?
Heeft er verder ook iemand ervaring daarmee? (Misschien met een ander model router)

Alvast bedankt

DPC Chef-kok :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Goeie vraag, toevallig was ik me vandaag ook aan het orienteren op USB dongles (specifiek 4G)

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=huawei+e3372

Deze dongle is zo'n beetje de enige die ik kan vinden. Lijkt weinig concurrentie in die markt?

[ Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 22-10-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:24
Je kunt de lijst van ondersteunde dongles eenvoudig genoeg vinden. En ja, die Huawei staat er ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:44
Keypunchie schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:47:
Goeie vraag, toevallig was ik me vandaag ook aan het orienteren op USB dongles (specifiek 4G)

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=huawei+e3372

Deze dongle is zo'n beetje de enige die ik kan vinden. Lijkt weinig concurrentie in die markt?
Dat lijkt mij ook een goeie keus.
150 Mbps (megabits) is zo'n beetje de maximale snelheid op n USB dongle. (Op dit moment)

Een 3/4g dongle is "zoooo Windows XP en ouder".
Vandaar dat ik langzame of hopeloze oude dongels tegen kom.
hcQd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:51:
Je kunt de lijst van ondersteunde dongles eenvoudig genoeg vinden. En ja, die Huawei staat er ook op.
Deze lijst had ik ook al gevonden. Er staat weinig in over Nederland of Europa (op Duitsland na).

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xanquezer schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 02:43:
[...]

Dat lijkt mij ook een goeie keus.
150 Mbps (megabits) is zo'n beetje de maximale snelheid op n USB dongle. (Op dit moment)

Een 3/4g dongle is "zoooo Windows XP en ouder".
Vandaar dat ik langzame of hopeloze oude dongels tegen kom.
Valt best mee. Punt is dat in NL de mobiele markt helemaal door de providers gedomineerd wordt en er retail daarbuiten weinig te vinden is. Vergelijk het met telefoons, >>95% van telefoons wordt via provider gekocht.

Gelukkig leven we niet in een zwart gat, en zijn in NL exact dezelfde banden in gebruik als in rest EU, dus je kunt prima op eBay of Amazon.de dingen vinden en kopen.

Zo heb ik een Huawei E392u-12 goedkoop op de kop getikt. Werkt prima.

Let wel op die laatste paar cijfers. Buiten EU zijn andere banden in gebruik en ik kan uit ervaring melden dat je geen zak hebt aan een E392u-92 die alleen TDD banden in het Midden Oosten ondersteunt :o

4G Banden die je moet hebben:
1 (2100MHz)
3 (1800MHz)
7 (2600MHz)
8 (900MHz) (in NL alleen T-Mobile)
20 (800MHz) (in NL niet nodig voor T-Mobile)
[...]

Deze lijst had ik ook al gevonden. Er staat weinig in over Nederland of Europa (op Duitsland na).
NL staat er niet in, maar er zijn) 28 landen in de EU en allemaal gebruiken ze zelfde regels en frequenties. Dit is puur een lijst van welke apparaten door providers in de betreffende landen geleverd zijn. Technisch is alles ondersteund ongeacht land. Dus mijn E392u-12 staat bijv bij Zweden gemeld. Is ook een EU land. Prima - ik zou het dus kunnen gebruiken met een Asus router :)

Als je een double-check wilt doen, kijk eens hier naar land in kwestie en vergelijk dat met NL:
Wikipedia: List of LTE networks in Europe

Oslik blyat! Oslik!