Mini PC met NAS als mediaserver voor o.a. Plex

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb een wat verouderde Synology NAS (DS212J) met 2x 3TB die het nog prima doet. Ik gebruik hem eigenlijk alleen nog voor storage omdat SABnzb niet snel genoeg draait en nu wil ik ook Plex gaan gebruiken door te streamen vanaf iPad/iPhone naar Chromecast. Ik heb dus meer vooral meer processorkracht nodig voor Plex en downloaden. Een nieuwe NAS met stevige CPU is erg kostbaar en nu zit ik te kijken naar een mini-PC zoals een Intel NUC die ik dan aan de NAS koppel. Ik vind het lastig om passende configuratie te kiezen die:
A. kosten efficiënt is
B. niet teveel stroom gebruikt (bij voorkeur passieve koeling)

Vooralsnog wil ik hooguit 2 streams tegelijk gebruiken in huis. Dus niet naar WAN maar misschien dat ik dat later nog doe. Die Intel NUC's (b.v. Intel NUC5i5MYHE) zijn lekker compact en zijn volgens mij prima geschikt. Mijn NAS staat in de meterkast dus ik zou zelf zonder scherm met remote desktop kunnen werken. En anders zou ik de unit ook in de huiskamer of slaapkamer kunnen plaatsen. Ik zie de voordelen niet direct van plaatsing bij de TV maar misschien zie ik iets over het hoofd. Ik heb ooit mijn Synology genomen omdat het weinig/geen onderhoud vergt en een Windows machine heb je toch altijd werk aan dus ik zou ook graag horen of er nog iets anders is.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is je budget?
Die NUC is volgens mij zo'n 380 euro. Daar moet nog geheugen en een SSD(tje) in.
Kom je 460 euro of zo.

Een ds418 (play) is dan net zo duur. Disks heb je al van je vorige NAS. En je kan later nog uitbreiden.
De 418 serie is sterk genoeg voor transcoderen. Dus prima in te zetten met plex.

NUC's zijn leuk. En voor normaal MKV (x264) heb je geen i5 nodig. Zelf een N3070 gehad wat prima 1080p afspeelde.
Als je 4k wilt gebruiken of h265. Dan heb je wel wat sterkers nodig.

Qua transocederen geen idee wat die i5 doet. Denk wel goed. Maar prijstechnisch dus volgens mij niet veel goedkoper dan een nas met stevige CPU zoals jij dat noemt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik weet niet welke codecs ik allemaal gebruik. Meestal wel 1080 materiaal. Ik lees dat de DS418play toch met zware media moeite heeft. Als de kosten dan gelijk zijn verwacht ik meer CPU van een mini-pc. Dat lijkt meer future proof. Ik zal een kijken of ik vergelijking kan vinden voor de processoren.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

DarkSide schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:34:
Wat is je budget?
Die NUC is volgens mij zo'n 380 euro. Daar moet nog geheugen en een SSD(tje) in.
Kom je 460 euro of zo.

Een ds418 (play) is dan net zo duur. Disks heb je al van je vorige NAS. En je kan later nog uitbreiden.
De 418 serie is sterk genoeg voor transcoderen. Dus prima in te zetten met plex.

NUC's zijn leuk. En voor normaal MKV (x264) heb je geen i5 nodig. Zelf een N3070 gehad wat prima 1080p afspeelde.
Als je 4k wilt gebruiken of h265. Dan heb je wel wat sterkers nodig.

Qua transocederen geen idee wat die i5 doet. Denk wel goed. Maar prijstechnisch dus volgens mij niet veel goedkoper dan een nas met stevige CPU zoals jij dat noemt.
Weet je dat zeker? Ik zie hem (nog) niet in de lijst. https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488

Ik heb zelf een DS414 en lig niet wakker van transcoderen. Indien ik die melding al krijg, hup VLC en klaar.
Plex is leuk voor de plaatjes maar om af te spelen, gewoon ruk. Op mijn Tv Oled LG draait Xplay en die gebruikt bewust de interne mediaplayer zodat die onzin van transcoderen ook niet speelt.

@koekeeghan Sinds wanneer heb je om te donwloaden processorkracht nodig? Hooguit om een Rar uit te pakken. Maar moet dat snel? :?

Als je al een Nuc al koopt, dan wel bij je TV. Heb je gelijk een top mediaplayer. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door 445033 op 22-10-2017 18:17 ]