Toon posts:

Hoe kan ik horizontaal en verticaal zoeken en optellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in verschillende kolommen namen staan met in de cel daarachter een waarde:

bv de naam Piet kan verschillende keren voorkomen in kolom A C en E
Achter de naam Piet staat in de kolom daarnaast een getal
Hoe kan ik alle waarden optellen die horen bij Piet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:03

g0tanks

Moderator CSA
Ik neem aan dat dit over Excel gaat?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik heb het niet helemaal helder wat je wil doen, maar ik denk dat je met SUMIF (of SOM.ALS) een eind zou moeten kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
Zijn de kolommen in de rijen opgebouwd als:
code:
1
2
3
4
kolom    A    B       C     D      E     F 
rij 1   naam, getal, naam, getal, naam, getal 
rij 2   naam, getal, naam, getal, naam, getal 
etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het voorbeeld van "The_Vice" is precies wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
Is het mogelijk om de gegevens uit de verschillende kolom-series naar één structuur (onder elkaar) om te zetten, bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
kolom   A     B     C
rij 1 [AB]  naam, getal
rij 2 [AB]  naam, getal
rij 1 [CD]  naam, getal
rij 2 [CD]  naam, getal
rij 1 [EF]  naam, getal
rij 2 [EF]  naam, getal

Dan kan je daarna op de nieuwe structuur een Pivot-Table [Draai Tabel] loslaten. In een pivot table is namelijk de mogelijkheid om per item "naam" op te tellen (of middelen, mimimum maximum etc.)

Voorbeeld pivot tables

[ Voor 9% gewijzigd door The_Vice op 22-10-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad som.als of een draaitabel gebruiken. Als de opzet is zoals The_Vice in "Hoe kan ik horizontaal en verticaal zoeken en optellen?" dan kan je een paar som.als() bij elkaar optellen: die van kolom A,B + die van kolom C,D + etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Nu online
code:
1
=SUMIF(A1:A20,"Piet",B1:B20)

+ hetzelfde voor de andere kolommen? Of is dat te simpel gedacht?

edit: wat F_J_K zegt dus :)

[ Voor 19% gewijzigd door Homerius op 22-10-2017 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat is hetzelfde als wat F_J_K schrijft en het is niet simpel genoeg gedacht. ;)

code:
1
=som.als(A1:G20;"Piet";B1:H20)

doet het ook. Er is nergens vastgelegd dat optelbereik en criteriumbereik elkaar niet mogen overlappen, noch dat de bereiken maar uit één kolom of één rij mogen bestaan. :)

@Verwijderd Welkom op Got. Neem je, als dit je probleem heeft opgelost, ook even de Het algemeen beleid #quickstart door? Er ontbreken wat zaken in je topicstart en -titel. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Lustucru op 22-10-2017 15:17 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
Lustucru schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:13:
Dat is hetzelfde als wat F_J_K schrijft en het is niet simpel genoeg gedacht. ;)
code:
1

doet het ook. Er is nergens vastgelegd dat optelbereik en criteriumbereik elkaar niet mogen overlappen, noch dat de bereiken maar uit één kolom of één rij mogen bestaan. :)
Alleen heeft "Piet" waarschijnlijk ook nog wat vriendjes en vriendinnetjes in de lijst, neem aan dat die ook allemaal opgeteld moeten worden.
Voor de som.als oplossing moet dan eerst een lijst met alle namen worden gemaakt, en worden begehouden als er nieuwe namen bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Nu online
Lustucru schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:13:

code:
1

Ah kijk, ook weer wat geleerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

The_Vice schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:22:
[...]

Alleen heeft "Piet" waarschijnlijk ook nog wat vriendjes en vriendinnetjes in de lijst, neem aan dat die ook allemaal opgeteld moeten worden.
Voor de som.als oplossing moet dan eerst een lijst met alle namen worden gemaakt, en worden begehouden als er nieuwe namen bijkomen.
Helemaal correct. Als de vraag zou zijn 'hoe krijg ik snel een overzicht van Piet en zijn broers en zusjes' dan is een draaitabel meestal wel de beste aanpak.

Alleen, voor die draaitabel moet de brontabel eerst bewerkt worden en als er nieuwe namen of waarden bijkomen moet dat ook weer verwerkt worden. 8)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1