Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbiggie1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 12:01
Ik heb een stuk grond destijds gekocht met een recht van vruchtgebruik van een derde. Dat vruchtgebruik wordt nu opgeheven. Moet ik belasting betalen over de "waardestijging"?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees overal hoe het bij overlijden zit, maar dat is hier niet aan de orde

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

Reptile209

- gers -

Ik heb er geen verstand van (bel de belastingtelefoon). Wel een mogelijk relevante vraag: hoe/waarom is het vruchtgebruik gestopt? Heb je iets moeten betalen om het af te kopen? Dan kan je dat mogelijk tegen een eventuele waardestijging wegstrepen. Aan de andere kant: kunst aan de muur hoef je volgens mij ook niet regelmatig te taxeren, dus waarom zou dat hier wel moeten?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16

BoGu5

hmmmz

Je betaalt gewoon box 3 over de woz, zie: https://www.belastingdien...overige_onroerende_zaken/

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:53
als het vruchtgebruik (officieel)aan een ander toekomt, staat dat in de akte van koop. Ook staat dat dan bij het kadaster geregistreed. wanneer je zelf weer dat vruchtgebruik terug krijgt(al dan niet tegen betaling), zal dat ook via een (notariele) akte wettelijk vastgelegd moeten worden, en wordt die registratie bij het kadaster aangepast. Over de (fictieve) waarde betaal je overdrachtsbelasting, en het wordt als een bezitting in box 3 voor de inkomstenbelasting beschouwd.
Als het vruchtgebruik niet officieel vastgelegd is, hoeft er niets geregeld te worden, hoogstens een verklaring dat het beeindigd is, of dat er afstand van gedaan is, door de vruchtgebruiker.

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 22-10-2017 11:39 ]