Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex_esco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2021
Hi

Ik heb dus onlangs een 3 pack Google wifi aangeschaft omdat die no-brainer aanleg van een mesh netwerk mij wel aanspreekt. Echter installeer ik het primaire wifi point ACHTER de switch die naar de Fritz Bo 7581 loopt..

Je voelt hem al aankomen aangezien ik dan dus een dubbel NAT krijg zijn alle apparaten in de switch niet te zien door het Mesh netwerk en vice versa.

Nu lees ik dat Google niet toestaat (of misschien kan het technisch niet) om Mesh netwerk vanuit een bridged wifi point op te zetten. Mijn enige optie wil ik alles kunnen zien op 1 netwerk is dan de Google puck tussen de Fritz Box en Switch te zetten.

Nu is mijn vraag heb ik dan nog steeds last van de dubbel NAT en is dat erg? Als dat erg is moet ik de Fritz Box in bridge zetten maar nu lees ik overal dat dit niet word toegestaan door XS4all? En wat voor complicaties brengt dat met zich mee?

Groet

Netwerknoobje die dacht makkelijk...

Beste antwoord (via lex_esco op 23-10-2017 19:52)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

De FritzBox is de router, zolang deze als router ingesteld is heb je dubbel NAT (ik ken de Google oplossing niet).

Is het erg... hangt ervan af. Als jij tegen problemen aan loopt is het erg. Als de FritzBox in bridge kan, kan je geen gebruik meer maken van de netwerkpoorten en het WiFi. Een kabel moet direct aangesloten worden van de FritzBox op de Google. Dan wordt je Google de router en moet je daar (als dat mogelijk is) je switch op aansluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
De FritzBox kun je de PPPoE sessie door laten geven of onofficieel in full bridge zetten. Moet de Google Wifi wel vlan's op de WAN interface ondersyeunen voor full bridge.
Gebruik je de FritzBox alleen voor internet?

[ Voor 13% gewijzigd door XoReP op 22-10-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex_esco
Yep ik heb geen tv alleen internet. Indd de google wifi er tussen zetten is het idee.

Ik gebruik de wifi niet en de poorten niet van de Fritzbox. Alleen moet de Fritzbox perse in bridge staan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Ging er eigenlijk vanuit dat het om VDSL gaat. Maar gaat het om glasvezel of vdsl?
In geval van glasvezel en ondersteuning van vlan's op de WAN interface van de Google Wifi kun je namelijk helemaal zonder FritzBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex_esco
Yep glasvezel! Ff checken of die google wifi dat ondersteunt. Maar los van dat, de fritzbox in Bridge, hoe dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• XoReP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-04 16:07
@XoReP
De truc is dus om een factory reset te doen, niets in te stellen, daarna de (kale) config downloaden, aanpassen en weer uploaden en dan zou het moeten werken ?

Welke firmware gebruik jij ?

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
trebor.ed schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:12:
@XoReP
[...]

De truc is dus om een factory reset te doen, niets in te stellen, daarna de (kale) config downloaden, aanpassen en weer uploaden en dan zou het moeten werken ?

Welke firmware gebruik jij ?

Alvast dank
Dat klopt. Heb de recente beta nu draaien zonder problemen en daar voor de originele 6.85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
@XoReP Ok, dank voor je snelle reactie, ik wilde ff zeker zijn dat het met mijn 6.85 firmware ook zou werken. Ook die default config is nogal specifiek, vandaar. Ik ga het uitproberen, ik wordt dinsdag pas aangesloten op bonded vdsl van xs4all, dus kan het helaas nu nog niet uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
@XoReP Na bijna vier weken ellende heb ik eindelijk een werkende ADSL aansluiting. Nog geen bonding, maar het werkt. Ik heb je full bridge configuratie wel kunnen uitproberen en hij werkt goed. Het is een wat onwennige werkwijze maar het werkt dus perfect. Wat mij wel opvalt is dat de webinterface van de fritzbox op regelmatige basis wegvalt en weer terugkomt. Ik heb daardoor met wat moeite wifi e.d. kunnen uitschakelen.
Heb jij daar ook "last" van gehad of anderen daarover gehoord ?
Pagina: 1