Hoe dubbele hotelschakelaar aansluiten??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flash1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik ben in mijn woning de elektra opnieuw aan het bedraden. Nu wil ik een dubbele hotelschakelaar maken. Het zijn twee lampen met twee schakelaars die ieder twee knopjes heeft om beide lampen afzonderlijk te bedienen. Het model schakelaar is Gira 10800. Ik heb nu 4 zwarte 1,5mm draden die tussen beide schakelaars in staat. Daarnaast moet elke schakelaar nog een zwarte draad die naar de lamp loopt en een bruine fase draad die op de schakelaar bevestigd moet zijn. Ik heb alleen geen flauw idee op welke plek van de Gira schakelaar ik de draden kan bevestigen. Kan iemand mij verder helpen?

https://www.elektrototaal...chakelaar-4126715/010800/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Naar de 1e set schakelaars: 1 bruine draad
Van deze set schakelaars: 4 zwarte draden naar de tweede set

Naar de 2e set schakelaars gaan dus 4 zwarte draden
en van deze set gaan dus twee zwarte draden naar de lampen toe

En dan heb je dus geen officieel goedgekeurde installatie meer, want:

In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Dit is in een flexbuis resp. 4 draden 1,5mm2 en 3 draden 2,5mm2. In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2, dit geldt ook voor een flexbuis.

[ Voor 12% gewijzigd door HeSitated op 21-10-2017 20:57 . Reden: tekening was al voorzien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Een tekeningetje achter die link heeft het volledige schema al uitgetekend toch? Net wat @HeSitated zegt, bruin naar de beide L op een van de dubbele schakelaars, vier maal zwart naar de andere dubbele schakelaar en daar gaat elke L afzonderlijk met zwart naar een lamp.
Blauw is hier nergens te bekennen als het goed is, hoort rechtstreeks naar de beide lampen te gaan.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flash1
Op het schema staat dat de fase draad maar op een schakelaar gemonteerd is en dan vervolgens aftakt naar onder op dezelfde schakelaar, maar kan ik dan ook gewoon voor elke schakelaar een fasedraad monteren zonder dat ik hem aftak? En maakt het ook nog uit of ik deze aan de boven of onderkant op de schakelaar monteer?

[ Voor 52% gewijzigd door flash1 op 21-10-2017 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flash1
In hoeverre klopt dit schema? En waar komt de zwarte schakeldraad die naar de lamp loopt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c8Npgbr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 06:41
Het schema op de site is toch exact wat je wil? Daar staan 2 dubbele schakelaars en 2 lampen op.

Je hebt in plaats van 1 hotelschakeling gewoon 2 aparte hotelschakelingen die toevallig in dezelfde schakelaar gemonteerd worden. Beide hotelschakelingen moeten dus hun eigen aansluiting op de fase/bruin hebben. Je kan er dus voor kiezen ze aan beide schakelaars aan te sluiten (of het mag weet ik niet), maar een hotelschakeling wordt maar van 1 kant gevoed, dus is het gebruikelijk dit bij een dubbele hotelschakeling ook te doen. Gewoon aan 1 kant voeden en aftakken naar de andere wip.

Of het uitmaakt of je aan de boven of onderkant monteert, kan ik vanaf hier niet zien. Waarschijnlijk wel, maar ik ken de schakelaar niet, en duidelijke foto's van de achterkant lijken niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dan maar een andere manier, waar ligt volgens jou nu het probleem? Wat vind jij onduidelijk in de gegeven antwoorden en de door jou aangegeven schema's?

Er zijn totaal vier schakelaars. Elke set van twee schakelaars is een eind van de schakeling.
Een set van twee schakelaars heeft aansluiting L aan fase, de bruine draad.
Elke schakelaar schakelt aansluiting L tussen twee punten, noem ze A, B, C en D.
Met vier zwarte draden sluit je A,B,C en D aan op A,B,C en D van de andere set dubbele schakelaars.
Op die andere set dubbele schakelaars heb je nu twee L aansluitingen.
Elke L aanslujiting aan deze kant gaat nu met een zwarte draad naar een van de lampen.

Voila. Als er Klavascribo bestond voor Elektra zou ik dat gebruiken, maar er zijn maar vier kleuren die van belang zijn in huisinstallaties. Kom je er niet uit, blijf er dan maar liever af overigens en laat een elektricien komen. Die sluit het in een kwartier voor je aan.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flash1
Dat begrijp ik. Het punt is juist dat ik niet weet op welke positie de kabels vastgemaakt moeten worden op de schakelaar. De schakelaar heeft namelijk in totaal 12 aansluit punten. De aansluiting voor de bruine fase draad is mij duidelijk. Verder staat nergens aangegeven op welke plek en volgorde de schakeldraden gemonteerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 14:54
De lampen hebben op dat plaatje geen contact met de fase.
Zoiets zou het moeten zijn:
https://imgur.com/a/7ckGj

Welke van de twee handiger is ligt aan de plaatsing van de lampjes t.o.v. de schakelaars. Ik ga er van uit dat er bij beide schakelaars een bruine fasedraad is.

edit: of zo:
https://imgur.com/1YrDdDi
bovenstaande link heeft beide oplossingen al.

[ Voor 56% gewijzigd door Tvern op 22-10-2017 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

flash1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:56:
... Verder staat nergens aangegeven op welke plek en volgorde de schakeldraden gemonteerd moeten worden.
Terugbrengen naar de winkel en een andere aanschaffen, waar wel een goede handleiding bij zit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 23:38
De schakelaar heeft totaal geen symbolen bij de aderingangen staan of op de onderkant? Dat is vreemd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flash1
Bedankt allemaal voor het meedenken. Het is inmiddels gelukt. Ik heb het schema van Tvern gebruikt.
Pagina: 1