Toon posts:

Zoemende bass

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het valt mij op dat sommige nummers raar zijn afgemixt en sommige speakers presenteren dat dan anders dan andere speakers.

Een voorbeeld is bijv. The Stranglers - Golden Brown

Als ik dit op mijn Sonos play5 afspeel dan zoemt de bass continue. Glazen bekers beginnen spontaan te trillen bewijs van spreken. Het klinkt nergens naar en de vocals gaan op in het gezoem. Met mijn in-ear headphones klinkt dit bewuste nummer dan weer prima.

Is dit nu te wijten aan de speaker of hoe het nummer is opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-10 13:23
Ik denk aan de speaker. Ik heb het nummer Golden Brown al veel gehoord, op lp cd radio en spotify en op veel verschillende installaties. Wat jij omschrijft heb ik nooit gehoord.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 21-10-2017 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Jag

Het zou ook goed kunnen dat beiden geen schuld hebben. Het zijn waarschijnlijk resonanties in de ruimte als gevolg van staande golven. Die zijn altijd aanwezig, maar voor elke ruimte een beetje anders. Als een nummer de juiste frequenties aantikt, en de speaker deze ook weergeeft, dan gaat het los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-10 13:23
@Jag kan heel goed. De omschrijving van “zoemen” stuurde mij een andere kant op. Doet zo’n sonos zo laag, laag, dat dit staande golven kan opleveren?
Makkelijke manier voor OP om dit te testen: zet ramen en deuren open. Als het dan verdwijnt, zijn het staande golven. Blijft het dan zijn staande golven minder waarschijnlijk (maar niet uitgesloten)

[ Voor 37% gewijzigd door blissard op 22-10-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Jag

Sja, staande golven zijn relevant in ongeveer het 30- 200hz gebied, voor hele grote kamers iets lager en vice versa. Dus alhoewel een Sonos de laagste modes nauwelijks zal raken, zullen de zoem frequenties zeker wel binnen zijn bereik liggen. De ramen test is wel slim, alhoewel het niet in de afwezigheid van staande golven zal resulteren, wel minder. Wat ook kan betekenen dat de staande golven in de andere richting juist dominanter worden (dezelfde reden dat dipole subs niet per se een verbetering hoeven te zijn). Maar het zal er waarschijnlijk wel anders van worden, dus wat dat betreft wel een goede test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zal het eens op mijn set uitproberen als ik thuis ben. Die heeft een groot bereik. Laat het wel even weten, maar kan niet beloven dat het vandaag al lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Sure SE535 headphones. Dit zijn zeer fijne IEMs die bekend staat om zijn middentonen. De bass is geen unique selling point van deze headphones. Gewoon prima maar niet overdreven.

Als ik Golden Brown afspeel dan hoor ik het zelfde soort gezoem alleen is het veel minder aanwezig. Het verstoort de middentonen iig niet. Natuurlijk is dit appels met peren vergelijken.

Maar is dit gezoem nu van de contrabas die ik ook in de videoclip zie?

Eigenlijk klinkt het zo: *bass impact* - *lange trilling/zoem* repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb 'm hier afgespeeld. Ik hoor op mijn set (NAD C388 + CM10 s2) niet ongewoons, los van dat het niet helemaal mijn stijl is ;)

Kon helaas niet eerder testen, moest gisteren werken van 07:30 tot 23:15 ex reistijd, dus was een beetje moe.

Enige instument wat ik zo hoor, een "Klavecimbel" of "Harpischord" is dat volgens mij of soortgelijk instrument, die speelt mee met de basslijn en die heeft een wat grilliger geluid. De bass klinkt mij volkomen normaal.

Het zoemende geluid is een 2e instrument. Weet niet zeker of het de laagste noten op de Harpischord is of een apart instrument.

[ Voor 43% gewijzigd door Fairy op 25-10-2017 18:37 ]

Pagina: 1