• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:27
Hallo Mede-tweakers,

Afgelopen nacht heeft mijn nexus 5 het na vele trouwe dienstjaren deels begeven.
Om de een of andere reden is mijn wifi ermee opgehouden, inschakelen werkt niet meer.

System cache verwijderd, fabrieksreset gedaan (na de reset werkt de wi-fi wel maar het is een beetje instabiel) maar het mocht niet baten.
Eigenlijk baal ik hier enorm van omdat het trouwe beestje zijn werk nog zo goed deed.
Nou moet ik toegeven dat de launcher soms wat crashes had maar ach, liefde maakt blind.

Gezien mijn nexus 5 nu toch echt afgeschreven moet worden ben ik opzoek naar een waardige opvolger.
De reden dat ik ongeveer 5 jaar terug voor de nexus gekozen heb is omdat het product veel waarde voor mijn geld bood. Helaas vind ik dat de nexus 5 het hoogtepunt was van de serie en dat de latere nexus modellen en de nu pixel modellen het overwegen voor mijn wensen niet waard zijn. (Tenzij jullie natuurlijk erg goede argumenten voor die modellen hebben.)

Ik zoek een?
Waardige opvolger van mijn nexus 5 (Smartphone 8)7 )

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de vierhonderd euro maar liever blijf ik daaronder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Als student ga ik elke dag met het openbaar vervoer heen en weer. Daarbij check ik vaak mijn reisinformatie op mijn telefoon. Daarnaast gebruik ik mijn telefoon overdag voor het bekijken van mijn rooster, het openen van bestanden tijdens werkcolleges etc. Thuis gebruik ik mijn telefoon als "tablet" ofwel gewoon beetje op internet surfen, social media bezoeken en natuurlijk tweakers lezen.

Wat heb je zelf al gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo P2 Grijs€ 304,-€ 304,-
1Motorola Moto G5 Plus Zilver€ 279,-€ 279,-
1Wileyfox Swift 2X Blauw€ 195,-€ 195,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 778,-

De bovenstaande telefoons heb ik zelf al uit de pricewatch gevist.
Naar mijn kennis betreft de telefoonmarkt is dit het segment dat inspeelt op mensen die wel een goede telefoon willen hebben maar niet perse de aller aller beste. (Zeg maar het verschil tussen iemand die overal een i7 in kwakt of iemand die kijkt wat echt nodig is.)

De spreiding in prijs van deze telefoons geeft ook een beetje mijn budget aan.

Van deze telefoons viel mij de accu duur van de Lenovo P2 op, wauw!
Verder is de Wileyfox een telefoon die al een tijdje in mijn hoofd zit.
De Moto G5 staat tussen deze telefoons in omdat deze op het eerste oog een tamelijk goed compromis is tussen de Wileyfox en de P2.

Toen ik mijn nexus 5 aanschafte waren er geen/amper vingerafdrukscanners op telefoons. Dat deze drie dat allemaal hebben loopt me het water in de mond als tech-enthousiast.

De wileyfox en de G5 zijn uitgerust met een oled scherm waar de lenovo een amoled heeft. Uit korte research naar het verschil tussen die twee maak ik op dat ze beide hun voor en nadelen hebben en dat dit voor een normale gebruiker eigenlijk niet merkbaar zal zijn.

Een ander punt dat ik belangrijk vind voor mijn telefoon is update beleid. Het liefste koop ik een telefoon die nog zo ver mogelijk van de EOL vandaan zit. Graag hoor ik van jullie over jullie ervaringen met deze drie fabrikanten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen een waardige opvolger te vinden voor mijn Nexus 5 _/-\o_

P.S.
Tips om mijn nexus weer tot leven te brengen zijn ook welkom, ik sta open voor het installeren van ROM's o.i.d.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

De Wileyfox heeft geen OLED-scherm hoor en de Moto G5 ook niet...
Je kunt ook kijken naar de Nokia 6, past prima in de prijsklasse en is een overall goed apparaatje. Als je budget meer richting de € 400,00 gaat heb je ook keuze uit verschillende andere wat krachtigere smartphones.

Ik mis echter wat exacte specificaties... Wat voor schermdiagonaal, resolutie, type scherm, heb je merken-voorkeur, wil je van een Nexus 5 naar een toestel met een (zware) Androidschil of niet, type van de behuizing, wil je bijvoorbeeld als USB C of geef je daar niet om, verwijderbare accu, dualsim of niet, QuickCharge-mogelijkheden of draadloos opladen, moet het toestel water- of stofdicht zijn, wat zoek je qua camera?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart

staat een nieuwe in V&A voor €260,-

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 21-10-2017 17:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cranzai
CLB schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:33:
De Wileyfox heeft geen OLED-scherm hoor en de Moto G5 ook niet...
Je kunt ook kijken naar de Nokia 6, past prima in de prijsklasse en is een overall goed apparaatje. Als je budget meer richting de € 400,00 gaat heb je ook keuze uit verschillende andere wat krachtigere smartphones.

Ik mis echter wat exacte specificaties... Wat voor schermdiagonaal, resolutie, type scherm, heb je merken-voorkeur, wil je van een Nexus 5 naar een toestel met een (zware) Androidschil of niet, type van de behuizing, wil je bijvoorbeeld als USB C of geef je daar niet om, verwijderbare accu, dualsim of niet, QuickCharge-mogelijkheden of draadloos opladen, moet het toestel water- of stofdicht zijn, wat zoek je qua camera?
Excuseer, om de een of andere reden OLED en LCD door elkaar gehaald. (Hoe ik dat voor elkaar gekregen heb?).

Betreft de wat exactere specificaties: Qua schermdiagonaal blijf ik het liefste in de buurt van de Nexus 5, dus om en nabij de 5". Groter dan dat vind ik al snel te groot. Resolutie moet minimaal 1080p zijn meer hoeft niet perse. Qua type scherm was ik LCD gewend vanuit mijn Nexus maar als een telefoon met een ander/beter type scherm komt maakt me dat niet echt uit. Betreft de androidschil was mijn Nexus natuurlijk zo goed als 0,0 skin. Het liefste heb ik wel een zo licht mogelijke skin over android heen en de laatste keer dat ik mij orienteerde op de telefoon markt was samsung's touchwiz berucht zwaar. Mocht dat nog steeds het geval zijn dan heb ik dus liever geen samsung. Qua type poort zou usb-c wel nice zijn omdat je dan niet met het draaien van je kabel zit voordat ie past, aan de andere kant vind ik gewoon micro-usb ook geen probleem. Verwijderbare accu vind ik niet echt nodig, ik laad mijn telefoon elke dag op en als de accuduur dusdanig slecht wordt durf ik het nog wel aan zelf de accu een keer te vervangen. Dualsim heb ik niet nodig, quickcharge en draadloos laden hoeven ook niet per se. Het zou fijn zijn als het toestel spatwaterdicht is zodat gebruik in een regenbui geen probleem is (naar mijn weten zijn de meeste telefoons hier wel tegen bestand). Qua camera was ik altijd erg tevreden over de camera van mijn Nexus 5 en ik heb ook vaak wel goede dingen gehoord over mijn foto's. De 8 MP van mijn nexus 5 is naar huidige maatstaven erg laag, verder maak ik eigenlijk alleen de casual foto's dus een supercamera hoeft het niet te zijn. Als ik zie dat de drie modellen die ik gekozen heb allemaal 12 of meer hebben dan zit dat ansich wel goed.

Bedankt voor je vraag naar meer specificaties, bij het schrijven van een ts mis ik toch vaak nog wel een paar dingen.
Zoals genoemd heb ik nog in mijn hoofd zitten dat TouchWiz een zwaardere skin was, mocht dit niet meer het geval zijn dan is dit inderdaad een interessante advertentie.

Bedankt beiden voor jullie reacties!

• jessevandijk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 15:11
Je kan ook in de v&a een Lg g6 proberen te scoren. Ik heb zojuist een helemaal nieuwe gekocht voor €325. Flagship van een half jaar geleden, die zeker nog wel 2 grote updates krijgt. Verder vrij compact voor z'n schermgrootte.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Geen zekerheid dat het gaat werken maar ik heb het zonet aangevraagd. Samsung j5 voor nog geen 40 euro mits je op tijd opzegd
https://nl.pepper.com/aan...or-eur3099-mobielnl-52181

• Cranzai
Vanavond nog weer een aantal modellen bij langs geweest qua reviews.

Lenovo P2:
-Ansich prima telefoon echter is het updatebeleid van Lenovo matig(?)
Samsung A5(2017)
-Idem aan Lenovo P2 echter zware skin en matig updatebeleid.
Motorola G5 Plus:
-Prima telefoon met updatebeleid dat vanuit het oude motorola mogelijk iets beter is dan van lenovo lenovo maar miss dat lenovo motorola ook minder wordt qua update beleid.
-Geen kompas wat toch wel jammer is aangezien ik merk dat ik dat toch wel vaak gebruik.
Wileyfox Swift 2x
-Mogelijk toch wel een erg sterke kandidaat
Nokia 6:
-Veel belovend update beleid
-Tevens geen kompas

Wat uit deze zoektocht naar voren komt is dat ik goed updatebeleid toch wel erg belangrijk vind en dat een kompas toch wel fijn is voor navigatie tijdens door de stad lopen.

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Je kunt ook de xiaomi mi A1 overwegen, wel 5'5 inch maar verder sluit deze prima aan bij je wensen, stock Android, updates, goede specs.

Verder denk ik in jouw geval de Motorola of de Swift, ik zou dan eerder neigen naar de Motorola

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:16
Cranzai schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:57:
Lenovo P2:
-Ansich prima telefoon echter is het updatebeleid van Lenovo matig(?)
Ja, en dan is een toestel van een jaar oud kopen wel een érg grote gok. Zou ik alleen daarom al wegstrepen.
Motorola G5 Plus:
-Prima telefoon met updatebeleid dat vanuit het oude motorola mogelijk iets beter is dan van lenovo lenovo maar miss dat lenovo motorola ook minder wordt qua update beleid.
En geen 802.11ac - dat had je Nexus 5 wel...

Verder wat m'n bovenbuurman zegt. Ik heb ook een Xiaomi A1 gekocht als vervanger van m'n Nexus 5, en ongeveer dezelfde modellen die je hier opsomt bekeken. Updates en stock Android waren maakten een Android One-phone wel erg interessant (harde commitment voor 2 jaar OS upgrades + ik vermoed/hoop maandelijke securityupdates), dus dan ben je er zo uit..

Enige achteruitgang tov. de Nexus is dat 'ie geen NFC heeft.

Met een beetje speurwerk heb je 'm voor €200 - €220 binnen een paar dagen in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 22-10-2017 16:21 ]

• Cranzai
Bedankt allen voor het meedenken. Aangezien ik aanstaande week eigenlijk wel weer een telefoon nodig had heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een moto g5s plus gehaald.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 08:01
De Moto G5(plus) ontraadt ik je.
Heb zelf een Nexus 4, Moto X, Nexus 5X en nu deze G5+ maar die is duidelijk het minst van allen.

Specs op papier zijn prima. Maar scherm kleuren vallen tegen, ligt niet lekker in de hand, vind zelf positie vingerafdrukscanner onpraktisch icm softbuttons, scherm reageert minder nauwkeurig, etc

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 22-10-2017 17:11 ]

Pagina: 1